Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Så arbetar du bäst med Generation Y

8 september, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Generation Y

Foto: Generation Y

Tillhör du den äldre generationen – men har anställda i ditt företag som är yngre? Ge snabb feedback, låt dem ta ansvar och kommunicera rätt. Här ger experten råd för hur du motiverar Generation Y.

Generation Y är född mellan 1985 och 2009 och utgör därmed en stor grupp. Vad kan en trettioåring och en sexåring ha gemensamt?

– Internet, säger Per-Åke Jansson, expert på denna yngre generation.

Det låter självklart men skiljelinjen mellan dem och de tidigare generationerna är stor. Många i de tidigare generationerna finns kvar i arbets- och näringslivet, men de startade sina karriärer under helt andra förutsättningar, och värderingarna kan verka ligga på olika planeter än hos Generation Y.

Per-Åke Jansson är en av tre personer som driver företaget Jobbkompaniet Rekrytering Coachning Bemanning AB, som har som affärsidé att anställa unga människor för att sedan lotsa dem ut i arbetslivet. Företaget har även viss bemanningsverksamhet för äldre personer, en grupp de själva tillhör.

Genom sitt arbete fick Per-Åke Jansson upp intresset för Generation Y. Intresset gav upphov till en undersökning där han har sammanställt resultatet av en lång rad rapporter och kompletterat med egna intervjuer. Syftet var att få svar på frågorna: Vad vill de, vad kan de och hur kan man attrahera dem?

Låt oss börja med Generation Y som medarbetare – hur ska du göra din arbetsplats attraktiv?

– Börja med att slänga ut fruktkorgen. Den lockar inte längre, säger Per-Åke Jansson.

Korridorer och enskilda rum går bort, in med flexibla lösningar med stora rum, utan krav på att man ska sitta vid ett bestämt skrivbord. Bra kaffe och dataspel att använda på rasterna är också viktigt.

Per-Åke Jansson: 8 punkter – Det motiverar generation Y  
  • När det gäller hur ledarskapet ska se ut är snabb feedback bland det viktigaste för Generation Y. SMS och chattfunktioner gör att ingen längre behöver vänta på svar.
  • Negativ feedback är lika viktigt som positiv för den yngre generationen.
  • Hög lön är viktigt, även om det inte är det enda som betyder något. Men konsumtionsmönstren har ändrats de senaste åren och unga personer lägger mer pengar än tidigare generationer på saker som kläder och resor.
  • Titlar och hierarkier intresserar däremot inte lika mycket som förr, däremot kompetens, både egen och andras. Viktigt är också att ens arbetsinsats verkligen gör skillnad och inte känns meningslös.
– Ett mycket bra incitament är att låta de anställda arbeta ideellt några dagar per år med full betalning, tipsar Per-Åke Jansson.
  • Är arbetsplatsen inte trevlig är risken stor att de unga medarbetarna helt enkelt slutar. Det gör de ändå, förresten – snittiden på ett jobb är fyra år.
  • Typiskt för generation Y är att ställa höga krav på sig själv. Man vill göra ett bra jobb, men på sitt eget sätt. Ligger gamla arbetsbeskrivningar kvar och samlar damm, släng dem.

– Generation Y kommer med nya lösningar på klassiska problem. Bejaka det och lyft fram kreativt tänkande bland dina anställda, föreslår Per-Åke Jansson.
  • Om lönen inte är allenarådande, så är företagets varumärke desto viktigare. Företagsnamnet ska stå för samma värderingar som de anställda själva har.
  • Kläder är av yttersta vikt för Generation Y, men klädkoder är det inte. Det är ingen självklarhet att förstå att slips eller kavaj krävs i vissa sammanhang, menar Per-Åke Jansson. Nu är individen kung, och ingen vill längre se ut exakt som någon annan.

– Det här är ingen slarvig generation, om någon trodde det. Ansvarsfullhet är ett hedersord, de är utmärkta på att hålla deadlines, skyller inte misslyckanden på andra utan äger sina frågor. Generation Y levererar.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.