Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så blir du mindre sårbar som företagare

Yasemin Bayramoglu 8 november, 2018 5 minuters läsning

Foto: Sätt av en kvart åt dagen åt att stärka din trygghet. FOTO GETTY IMAGES

Som liten företagare upplever man ofta sig som sårbar med ovisshet om framtiden som ständig följeslagare. Så här skapar du skyddsnät och livlinor.

Det viktigaste för att skapa en större säkerhet och bli mindre sårbar som småföretagare är att sätta en plan för hur du får nya kunder – och säljer mer till befintliga, det menar säljexperten Patrik Nordkvist, grundare av bolaget Försäljningschefen.

[caption id="attachment_28726" align="alignright" width="210"] Patrik Nordkvist. FOTO: SHAY FOTO[/caption]

– Många tror att sälj är en bisyssla, men det är en av huvudgrejerna. Går du bara och hoppas på att någon ska ge dig uppdrag, då är du illa ute. Så gott som alla bolag tappar ett par kunder varje år. Så även om du levererar jättebra resultat och allt går fantastiskt måste du ägna dig åt att sälja nytt, säger Patrik.

LÄS OCKSÅ: 9 sätt att hitta nya kunder

Du måste också ägna dig åt sälj löpande, inte vänta tills du har mindre att göra. Sätt hellre av lite tid varje dag, än mer tid då och då. Förbered till exempel en lista på drömkunder och ring eller mejla en om dagen. Annars riskerar du att ditt företagsliv blir en berg- och dalbana med toppar av stress och panik följt av perioder med inga uppdrag alls.
– Ägnar du dig åt försäljning en kvart varje dag kommer du i stället att ha fullt upp nästan hela tiden. Jag har vanan att varje morgon göra någon form av försäljningsaktivitet: skicka ett mejl, ringa en kund, posta inlägg på LinkedIn. Hitta det som funkar för dig.

Våga variera prissättningen


För vissa företag går marknaden ändå ofrånkomligt i vågor eftersom deras varor eller tjänster är säsongsbundna. Där kan livlinan vara att lägga till flera ben som går att sälja in vid de tidpunkter du har det lugnare. Och – det här gäller alla typer av företag – när det är högsäsong och mycket att göra så låt det synas i prissättningen.
– Var inte rädd för att sätta olika priser beroende på hur mycket beläggning du har. Ta bättre betalt när du är mycket uppbokad och var transparent med det mot kunden.

För att inte riskera att ta på dig för mycket gäller det att försöka styra dina uppdrag. Fråga kunden om du kan leverera ett par veckor senare, så att du får tid att sälja och möjlighet att kunna ta flera uppdrag parallellt så att de går lite omlott. Får du konstant för mycket att göra är det bara att gratulera – och dags att fundera på nästa steg, kanske dags att växa? Eller skapa ett säkerhetsnät av samarbeten.
– Hitta sätt att jobba i nätverk. Kanske kan du lägga ut en del av jobbet på någon annan mot en viss procent av intäkterna och så behåller du kontakten med kunden. Eller ge uppdrag vidare till någon som du vet kommer att återgälda tjänsten.

Samarbeten kan även handla om att få hjälp att få in en fot hos nya kunder eller upptäcka när det är läge att återkoppla till en befintlig. Kan du hitta någon som säljer till samma kunder men inte konkurrerar med dig, så att ni kan hjälpa varandra?
– Jag som jobbar med försäljningsutveckling samarbetar med en digital konsult och en ledarskapsutvecklare. Jag får tips av dem som gör det lättare för mig att sälja och tipsar vidare om dem till mina kunder.

Utforska ditt nätverk


Vill du bredda ditt nätverk är det lätt att börja springa på mingelkvällar. Ett annat sätt är att sätta dig ner och fundera på vem som kan tipsa om dig – och hur du kan lära känna just dem.
– Visst, kan du hålla igång ett stort nätverk är det bra. Men har du inte tid är det inte bättre att ha 3 000 lösa kontakter på Linkedin, utan hellre att ha fyra som känner dig och så tipsar ni varandra om jobb.

Försök gärna bygga paket av dina varor och tjänster, och skapa instegsprodukter som är konkreta, lätta att förstå och gärna med en relativt liten investering för kunden – och därmed lätta att köpa. Då vet du vad du ska lyfta fram till nya kunder eller personer du träffar på nätverksträffar. Det blir lättare för dig att berätta om, lättare för kunderna att nappa – och lättare för dig att sedan göra själva jobbet.
– När andra vet vad du kan hjälpa till med blir det också lättare för dem att tipsa om dig.

Hitta sätt att hela tiden utveckla din produkt så att du kan leverera lite mer till befintliga kunder. En bra livlina är att skapa abonnemangstjänster och löpande uppdrag med mindre delleveranser som du har möjlighet att göra när du får en lucka.
– Direkt när du får ett uppdrag ska du fundera ut vad du kan sälja mer, så att du redan under uppdraget pratar om vad du skulle kunna leverera i nästa steg. Bara för att kunden tycker att du är fantastisk är det inte säkert att de själva kommer på vad du kan hjälpa till med mer, du behöver fortfarande berätta vad de kan köpa.

Sist men inte minst: har du anställda så se till att skapa ett skyddsnät genom att alla på företaget säljer.
– Alla pratar med kunden, så även de som inte jobbar med sälj måste känna att de har ett ansvar att hjälpa till och i alla fall sälja mer till befintlig kund. För vad händer annars om du som ägare blir sjuk?
AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.