Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

Så får du bolån som småföretagare – 6 tips (och 3 vanliga frågor och svar)

EBBA
Ebba Arnborg 26 september, 2024 4 minuters läsning
Få bolån som småföretagare

Att säkra ett bolån som småföretagare kan vara en utmaning. Men det behöver inte vara omöjligt. Här är några strategier som kan öka dina chanser i förhandlingarna.

Att få bolån som småföretagare kan vara knivigt. Bankerna kikar nämligen på din inkomst när det kommer till att avgöra hur mycket du får låna. Det betyder att du kan få svårare att få lån om du har tagit ut en lägre lön, eller om lönen varit ojämn över året. Detta gäller även om du istället valt att återinvestera pengarna i ditt bolag.

Du kan dessutom bli straffad av skuldkvots-regeln. Det är nämligen så att du dessutom behöver amortera mer om du har valt att ta ut en lägre lön och istället återinvesterat i bolaget. Tar du ut högre lön innebär det alltså att du får amortera mindre – även om du slösat bort pengarna. Något som vi skrivit om tidigare här: Bättre hög lön och slösande konsumtion, än sparsamt företagande.

En som själv drabbats av svårigheten att få bolån som småföretagare är aktieexperten Marcus Hernhag, vilket han berättar om i Privata affärer. Dessutom, när tidningen kontaktade banker med frågor kring bolån för småföretagare fick de olika besked från såväl olika banker, som samma bank – och till och med samma bolånespecialist. Så ett råd verkar onekligen vara att se till att fråga igen, om du inte får ett svar du är nöjd med första gången.

Marcus delar också med sig av råd för hur man får bolån som småföretagare. Här är några av dem – som vi också skriver under på:

Få bolån som småföretagare – 6 tips:

  • Maxa din lön och håll den stabil över året
    Banker gillar stabila inkomster, ofta vill de se två års stabila löner. En hög och jämn lön från ditt företag är i det fallet bättre än investeringar för framtiden. Tänk dock på att en högre lön också kan innebära högre skatt, speciellt om du kommer upp på nivån för marginalskatt, så läs på ordentligt innan du bestämmer vilken lön du ska ta ut.
  • Överväg aktieutdelning
    Har du haft möjlighet att ta ut en stabil aktieutdelning flera år i rad kan det förbättra dina chanser att beviljas ett bolån.Men det är inte nödvändigtvis bättre än att ta ut en hög lön.
  • Få ett bra revisorsintyg
    Du kan beställa ett intyg från en revisor om du blir ombedd av banken. Denne ser över och bekräftar att din ekonomi och bokföring är i ordning, för att öka trovärdigheten till den information om företaget som du lämnar. Be gärna denne att inte bara bekräfta utvecklingen hittills utan också, om möjligt, att det finns en ljus framtid för företaget.
  • Planera i förväg
    För dig som inte startat ännu – och om det är möjligt: säkra ett bolån innan du startar eget, eller innan du börjar studera, om detta ligger i framtiden.
  • Placera ditt sparande hos långivaren
    Att ha ditt sparkapital hos samma bank som du planerar att ta bolån hos stärker generellt sett din förhandlingsposition och ger dig bättre förutsättningar för att få lån.
  • Hitta rätt banktjänsteman
    Bankens bedömning kan variera beroende på vilken tjänsteman du träffar och hur du framställer din situation. Därför är det en bra idé att kontakta flera banker. Ju fler alternativ du utforskar, desto större är dina chanser att hitta en lösning som passar dina behov bäst.

Här ger vi 3 ytterligare frågor och svar till dig som vill söka bolån som småföretagare

Vad behöver jag visa för att få bolån som småföretagare?

Dels kommer du att behöva visa siffror för din privata ekonomi, som lön, eventuella skulder och tillgångar. Dessutom behöver du visa siffror för företagets ekonomi. Tidigare års lönsamhet är viktigare för långivarna än framtiden, eftersom den bedöms mer osäker. Därför vill banker ofta se löneutdrag, årsredovisningar och ibland även revisorsutlåtande. Har du möjlighet är det bra att visa att inkomsterna kommit in i jämt över året, genom kontoutdrag.

Hur bör jag förbereda mig om jag ska förhandla bolån som småföretagare?

Det är bra om du i mötet med banken är påläst, har gott självförtroende och kan svara på bankens frågor om din ekonomi. Så se till att du har gått igenom företagets siffror inför mötet. Öva gärna på hur du ska formulera dig.

Kan jag få bolån om mitt företag är nystartat?

Det är svårare att få bolån om ditt företag är nytt. Har du omvandlat det från enskild firma eller sagt upp dig från en liknande roll kan det underlätta. Annars är just bolån något som kan vara bra att ha sett över innan du startar eget.



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.