Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så får du fler kvalitativa möten och fler kvalitativa affärer

3 juli, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Den process som vi säljare genom alla år lärt oss att agera utefter fokuserar på hur du kan få kunden att köpa från dig. Denna process kan exempelvis se ut på följande sätt:
  1. Säljaren börjar sin resa mot en ny affär genom att ringa till en potentiell kund.
  2. Detta leder till ett möte där säljaren får möjlighet att presentera sina tjänster
  3. Detta leder i sin tur till att säljaren får möjligheten att presentera ett förslag på samarbete
  4. Förhandling om säljarens förslag på samarbete inleds
  5. Avtal med kunden sluts.

Fem vanliga steg i en leverantörs säljresa mot en ny affär.

När det kommer till kundens köpresa så fokuserar den mer på de frågor och utmaningar som behöver mötas och besvaras för att kunden skall kunna fatta ett beslut. Kunden behöver information och kontakter som kan hjälpa dem genom sin köpresa och det i deras egen takt. Kunderna letar helt enkelt efter svar som kan hjälpa dem att köpa.

En kunds köpresa kan se ut på följande sätt:
  1. I fas 1 så är allt bra och kunden tänker inte alls köpa något. Visst kan det finnas utmaningar men det är långt ifrån ett behov. Att göra en förändring i detta skede är inte av högsta prioritet. Det är ungefär som en god vän till mig sa när han införskaffade en ny uppsättning golfklubbor, ”Visst det finns mycket bättre golfklubbor på marknaden med de här klubborna kommer jag ha ett bra tag”. Är det en sak som är 110 % säker så är det att han kommer att införskaffas nya klubbor det är bara frågan när han tar nästa steg i köpprocessen. Ingenting är beständigt utan för eller senare så kommer vi göra en förändring.
  2. I fas 2 händer det något, det sker ett skifte i prioritering hos kunden. Det är så gott som oundvikligt att fas 1 varar för alltid. Vad än omständigheterna till förändring är så funkar inte allt som det gjorde tidigare utan kunden måste genomföra en förändring och kunden tar då sig in i fas 3.
  3. I fas 3 letar kunden efter potentiella lösningar till sitt behov. Tack vare digitaliseringen så finns det mesta av det kunderna söker online. Informationen finns i artiklar, inlägg, bloggar, Twitter, LinkedIn, Facebook etc. Kunden letar helt enkelt efter så mycket information som möjligt på en mängd olika platser så att hen kan fatta ett beslut. Laddad med en massa information tar sig kunden nu in i fas 4.
  4. Utvärdering av potentiella leverantörer. Vilken leverantör skall kunden välja utifrån den behovsbild som råder? Det är i denna fas 4 som säljaren allt för ofta börjar sin resa med att addera värde. Lite för sent i min smak. Om säljaren inte kommer in förens i denna fas så är det kunden som har kunskapsövertaget och möjligheterna till affär är mindre än om säljaren hade lyckats påverka kunden redan i fas 1.
  5. I denna fas 5 köper kunden och förhoppningsvis väljer de just din lösning.
En viktig fråga för dig att nu besvara är om du baserar din affärsstrategi på din egen säljresa eller på dina potentiella kunders köpresa?

Om vi väntar tills fas 4 då kunden utvärderar olika leverantörer kommer vi missa en hel massa affärsmöjligheterVi vet som sagt att köpare väntar tills de har avslutat 60 % till 80 % av sin research innan de når ut till leverantörer. Vi som säljare behöver inse att vi måste påverka kunderna långt innan de väljer att utvärdera våra erbjudanden och dessutom kommer vår förmåga att utbilda och engagera potentiella kunder i ett tidigt skede vara av stor betydelse om vi skall få möjlighet att träffa kunden i ett fysiskt möte.

För mig är det självklart att det är våra potentiella kunders köpresa som våra affärsstrategier skall vila på.

Mina 5 steg till att möta de potentiella kundernas köpresa och få till ett fysiskt möte och en ökad möjlighet att göra affärer är:
  1. Definiera din målgrupp
  2. Innehållsstrategi
  3. Skapa innehåll 80/20
  4. Kom i gång i social medier
  5. Nå ut och knyt kontakt

Om ni önskar veta mer ingående om dessa 5 steg och hur just ni kan lyckas skapa bättre förutsättningar att göra affärer så skicka gärna ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller slå en signal på 073-661 09 12 så tar vi en förutsättningslös diskussion.

Fler kvalitativa möten genererar fler kvalitativa affärer.

Passar på att önska er alla en riktigt varm och skön sommar!

/Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.