Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så hyr du ut dig själv

Yasemin Bayramoglu 15 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Tänk på dina timmar om du startar bemanningsföretag. Foto: Getty Images

Hur gör jag för att hyra ut mig själv och hur startar jag ett bemanningsföretag? Att starta behöver inte vara så svårt. Men kom ihåg en sak när du sätter pris på dina timmar: Dig själv!

Ordet bemanningsföretag för kanske tankarna till stora vårdbolag som hyr ut personal till landstingen. Men ett bemanningsföretag kan hyra ut en enda person – dig själv!

Det är egentligen bara när du ska beskriva din verksamhet för att få en så kallad SNI-kod som ordet bemanningsföretag är viktigt. (Alla verksamheter ska beskrivas med en femsiffrig kod enligt Standard för svensk näringslivsindelning. Koden används sedan av Skatteverket och i SCB:s företagarbas.)

Kristina Malm Jansson är ombud på Vårdförbundet och har jobbat som rådgivare åt egenföretagare i många år. Hon menar att intresset för att starta bemanningsföretag fortsätter att öka.

Och alldeles särskilt lukrativt kan det vara för dig som sitter på en specialistutbildning som arbetsmarknaden gapar efter. Då kan du skapa dig ett nytt arbetsliv på helt egna villkor!

Men innan dess gäller det förstås att komma igång. Och då har Kristina några råd som hon ger alla inom vården som vänder sig till henne.

Fundera över målet

– Hur tänker du? För många är målet att få kontroll över sin egen tid. Men för någon annan kanske det är att höja sin lön.

Kolla av marknaden

– Vilka är dina tilltänkta kunder? Det kan vara svårt att ta sig in på den offentliga marknaden eftersom landsting och kommuner omfattas av lagen om upphandling – och där är det svårt för små företag att ta sig in. Då kan det vara enklare att få uppdrag in inom den privata verksamheten.

Lär dig om företagandet

– Sätt dig in i vad det betyder att driva eget företag – med bokföring och så vidare.

Och registrera ditt varumärke hos Bolagsverket även om du kanske inte måste enligt regelboken. Annars syns du inte på allabolag.se till exempel och där kollar många uppdragsgivare.

Prioritera tiden

– Jag försöker få våra medlemmar att förstå att de tjänar mer på att jobba själva och fakturera timmar och sedan köpa till exempel bokföringshjälp.

Kolla avtalen – noga!

– Skriver man avtal med en större aktör så kan de ha med formuleringar som kanske passar bättre om man själv har ett större företag. Men jobbar man själv kan man till exempel inte skriva in ett vite på en halv miljon om du skulle få förhinder för att fullfölja din del av avtalet. Där kan vi som fackförbund hjälpa till att tolka avtalen och tycka till.

Men det finns två frågor som Kristina brinner för lite extra: Konsten att sätta rätt pris på sina tjänster/produkter – och att tänka på sig själv. Det delar hon med Andreas Nyström, ombudsman på fackförbundet Naturvetarna.

Bådas erfarenhet är att många blivande företagare tänker fel när de tänker pris. De kan utgå från sin månadslön som anställd, dela på antalet jobbtimmar per månad och sedan tänka att det är ett bra pris att gå vidare med. Men då missar man det viktigaste man har i sitt företag – nämligen sig själv!

– Säg att du tjänar 35 000 som anställd. Då ska man vara medveten om att arbetsgivaren kanske har ytterligare 60 procent i kostnader för dig, som ska täcka arbetsgivaravgifter, tjänstepension och semester. Sedan får man inte glömma att du kanske kommer att behöva betala för ditt eget kontor, du ska ha en sjyst dator, kanske en bil och bokföringshjälp, säger Kristina.

När du driver eget får du inte heller glömma av att du kommer att behöva försäkra dig på ett helt nytt sätt. Och här finns en hel djungel av företagsförsäkringar, sjukförsäkringar, avbrottsförsäkringar med flera. (Läs mer på driva-eget.se)

Åter igen – du måste tänka på dig själv! För hur går det för dig om du blir sjuk och inte kan dra in intäkter till firman? Eller hur går det för dig när du nått pensionsåldern och inte avsatt pengar till tjänstepension?

Allt det här måste man ta höjd för när man sätter priset på sina varor och tjänster. Ändå kan det vara svårt, för man vill ju samtidigt inte lägga sig för högt och därigenom gå miste om uppdrag. Så vad kan man fakturera per timme?

På Vårdförbundet har man tagit fram ett riktpris på 550 kronor, oavsett var i landet man bor. Men Naturvetarna har medvetet inte valt den linjen.

– Det inte främst en fråga om vad man tar betalt utan hur man tar betalt, tänker jag. Jag tycker att det är bättre att man börjar i andra änden: vad vill jag tjäna för att kunna täcka min lön och mina utgifter? Jag tycker att vi ser att många inte vågar ta betalt för den kompetens de faktiskt har, säger Andreas och menar att då riskerar man att sänka sin egen marknad.

Han vill inte gärna göra prissättning till en genusfråga, men det är svårt att komma runt att det ändå kan vara det ibland.

– När våra medlemmar ringer oss för att fråga om vad man kan ha för löneanspråk vid en jobbintervju, så är trenden att män frågar vad som är en möjlig lön, medan kvinnor frågar efter medianlönen, säger han.

En risk med att sätta ett pris i underkant från början är också att det i efterhand kan vara väldigt svårt att höja priset till befintliga kunder.

– Om man jobbar som underkonsult kan det vara svårt att påverka timpriset för det är i regel redan fastställt i ramavtalet. Då får man fokusera på att förhandla om avgiften för att gå på själva ramavtalet, säger Andreas.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.