Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så hyr du ut dig själv

Yasemin Bayramoglu 15 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Tänk på dina timmar om du startar bemanningsföretag. Foto: Getty Images

Hur gör jag för att hyra ut mig själv och hur startar jag ett bemanningsföretag? Att starta behöver inte vara så svårt. Men kom ihåg en sak när du sätter pris på dina timmar: Dig själv!

Ordet bemanningsföretag för kanske tankarna till stora vårdbolag som hyr ut personal till landstingen. Men ett bemanningsföretag kan hyra ut en enda person – dig själv!

Det är egentligen bara när du ska beskriva din verksamhet för att få en så kallad SNI-kod som ordet bemanningsföretag är viktigt. (Alla verksamheter ska beskrivas med en femsiffrig kod enligt Standard för svensk näringslivsindelning. Koden används sedan av Skatteverket och i SCB:s företagarbas.)

Kristina Malm Jansson är ombud på Vårdförbundet och har jobbat som rådgivare åt egenföretagare i många år. Hon menar att intresset för att starta bemanningsföretag fortsätter att öka.

Och alldeles särskilt lukrativt kan det vara för dig som sitter på en specialistutbildning som arbetsmarknaden gapar efter. Då kan du skapa dig ett nytt arbetsliv på helt egna villkor!

Men innan dess gäller det förstås att komma igång. Och då har Kristina några råd som hon ger alla inom vården som vänder sig till henne.

Fundera över målet

– Hur tänker du? För många är målet att få kontroll över sin egen tid. Men för någon annan kanske det är att höja sin lön.

Kolla av marknaden

– Vilka är dina tilltänkta kunder? Det kan vara svårt att ta sig in på den offentliga marknaden eftersom landsting och kommuner omfattas av lagen om upphandling – och där är det svårt för små företag att ta sig in. Då kan det vara enklare att få uppdrag in inom den privata verksamheten.

Lär dig om företagandet

– Sätt dig in i vad det betyder att driva eget företag – med bokföring och så vidare.

Och registrera ditt varumärke hos Bolagsverket även om du kanske inte måste enligt regelboken. Annars syns du inte på allabolag.se till exempel och där kollar många uppdragsgivare.

Prioritera tiden

– Jag försöker få våra medlemmar att förstå att de tjänar mer på att jobba själva och fakturera timmar och sedan köpa till exempel bokföringshjälp.

Kolla avtalen – noga!

– Skriver man avtal med en större aktör så kan de ha med formuleringar som kanske passar bättre om man själv har ett större företag. Men jobbar man själv kan man till exempel inte skriva in ett vite på en halv miljon om du skulle få förhinder för att fullfölja din del av avtalet. Där kan vi som fackförbund hjälpa till att tolka avtalen och tycka till.

Men det finns två frågor som Kristina brinner för lite extra: Konsten att sätta rätt pris på sina tjänster/produkter – och att tänka på sig själv. Det delar hon med Andreas Nyström, ombudsman på fackförbundet Naturvetarna.

Bådas erfarenhet är att många blivande företagare tänker fel när de tänker pris. De kan utgå från sin månadslön som anställd, dela på antalet jobbtimmar per månad och sedan tänka att det är ett bra pris att gå vidare med. Men då missar man det viktigaste man har i sitt företag – nämligen sig själv!

– Säg att du tjänar 35 000 som anställd. Då ska man vara medveten om att arbetsgivaren kanske har ytterligare 60 procent i kostnader för dig, som ska täcka arbetsgivaravgifter, tjänstepension och semester. Sedan får man inte glömma att du kanske kommer att behöva betala för ditt eget kontor, du ska ha en sjyst dator, kanske en bil och bokföringshjälp, säger Kristina.

När du driver eget får du inte heller glömma av att du kommer att behöva försäkra dig på ett helt nytt sätt. Och här finns en hel djungel av företagsförsäkringar, sjukförsäkringar, avbrottsförsäkringar med flera. (Läs mer på driva-eget.se)

Åter igen – du måste tänka på dig själv! För hur går det för dig om du blir sjuk och inte kan dra in intäkter till firman? Eller hur går det för dig när du nått pensionsåldern och inte avsatt pengar till tjänstepension?

Allt det här måste man ta höjd för när man sätter priset på sina varor och tjänster. Ändå kan det vara svårt, för man vill ju samtidigt inte lägga sig för högt och därigenom gå miste om uppdrag. Så vad kan man fakturera per timme?

På Vårdförbundet har man tagit fram ett riktpris på 550 kronor, oavsett var i landet man bor. Men Naturvetarna har medvetet inte valt den linjen.

– Det inte främst en fråga om vad man tar betalt utan hur man tar betalt, tänker jag. Jag tycker att det är bättre att man börjar i andra änden: vad vill jag tjäna för att kunna täcka min lön och mina utgifter? Jag tycker att vi ser att många inte vågar ta betalt för den kompetens de faktiskt har, säger Andreas och menar att då riskerar man att sänka sin egen marknad.

Han vill inte gärna göra prissättning till en genusfråga, men det är svårt att komma runt att det ändå kan vara det ibland.

– När våra medlemmar ringer oss för att fråga om vad man kan ha för löneanspråk vid en jobbintervju, så är trenden att män frågar vad som är en möjlig lön, medan kvinnor frågar efter medianlönen, säger han.

En risk med att sätta ett pris i underkant från början är också att det i efterhand kan vara väldigt svårt att höja priset till befintliga kunder.

– Om man jobbar som underkonsult kan det vara svårt att påverka timpriset för det är i regel redan fastställt i ramavtalet. Då får man fokusera på att förhandla om avgiften för att gå på själva ramavtalet, säger Andreas.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.