Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så lyckas du bättre med kalla samtal

18 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Kalla samtal!

Kalla samtal brukar vara en nyckelaktivitet i många företags säljprocess. En uppgift som är en av de svåraste uppgifterna i en säljares vardag. Det vanligaste svaret som möter säljaren i dessa samtal är ett nej och vi vet alla som ringt kalla samtal att det inte alltid är så roligt.

Aktiviteten kalla samtal är både kostnadskrävande och tidskrävande men det ett relativt säkert sätt att utöka kundbasen.

Under mina 16 år inom B2B försäljning så har jag ringt kalla samtal och det oavsett vilken funktion jag haft. Det har alltså inte spelat någon roll om jag varit försäljningschef eller inte. När jag började arbeta med försäljning inom B2B så gick arbetsdagen mycket åt till att sitta i telefonen. Jag skulle göra 20 samtal i timmen och helt enkelt boka möten som jag sedan skulle ge mig ut på.

Sedan den dagen har jag ringt kalla samtal och så även idag. Jag ägnar idag ungefär 1-3 timmar dagligen åt sociala kanaler och vid sidan av det så ringer jag enligt min leverantör av telefoni i snitt 35-40 timmar i månaden. Målet med kombinationen av sociala kanaler och telefonsamtal är att få ökat antal kvalificerade kundmöten.

Vad har jag då lärt mig under dessa år när det kommer till att ringa kalla samtal?
  • Kalla samtal kräver erfarenhet. När jag tänker efter så är det ganska märkligt att det är de säljare som är minst erfarna som får göra denna uppgift. Borde det inte vara en självklarhet att de mest erfarna säljarna ringer kalla samtal? Jag möter ofta organisationer där de mer erfarna säljarna ringer minst samtal.
  • Jag hävdar att även de mest erfarna säljare bör genomföra kalla samtal och delta i utbildning och coachning av yngre säljare. De erfarna säljarna bör visa vägen helt enkelt.

Genom att använda sociala medier tillsammans med traditionella säljtekniker (så som kalla samtal), uppstår fler och bättre möjligheter till att boka möten.

Här kommer några enkla tips på hur du kan nyttja sociala kanaler som ett verktyg för att nå fram till en potentiell kund och genom det göra det kalla samtalet lite varmare.
  • Följ dina potentiella kunder i olika sociala medier och samla information om dem.
  • Gilla, dela/sprid eller nämn dina potentiella kunder i exempelvis ett inlägg på LinkedIn.
  • Om dina potentiella kunder har en blogg kan det vara bra att kommentera blogginlägg för att visa att du är genuint intresserad av dem.
  • Kommentera dina potentiella kunders inlägg på LinkedIn, Twitter etc.
  • Delta aktivt i olika grupper på exempelvis LinkedIn där dina potentiella kunder finns.
  • Ställ en fråga till din potentiella kunder på LinkedIn eller Twitter.
Och så några enkla tips inför det kalla samtalet:

Förberedelser:
  • Kalla samtal handlar till 90 % om förberedelser och endast 10 % om genomförande.
  • Innan du ringer dina samtal så var noga med din research, lär känna din kund, vilka är de och vad arbetar de med. Varje vecka ringer det X-antal säljare till mig för att sälja någon form av produkt eller tjänst. Jag startade mitt företag våren 2013 så det har ringt en del säljare sedan dess MEN det är inte en enda som haft koll på vart jag arbetar. I vissa fall har det haft en bild av att jag arbetar kvar hos min gamla arbetsgivare.
  • Innan du ringer den potentiella kunden så ställ dig frågan hur din produkt eller tjänst kan hjälpa dem att öka deras intäkter eller kanske minska deras kostnader etc.
  • Säkerställ att det är en beslutsfattare du pratar med eller en person som kan ta dig till en beslutsfattare.
  • Visa genuint intresse för den potentiella kunden, agera som en trovärdig rådgivare som vet vad som är bäst för kundens egna affär.

En sak är säker, kalla samtal kommer inte att försvinna så låt oss göra det bästa av den aktiviteten. Låt de företag vi ringer till på riktigt känna att vi ringer för att vi vill deras bästa.

Om ni önskar diskutera hur just ni kan lyckas bättre med kalla samtal kan ni skicka ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller slå en signal på 073-661 09 12 så tar vi en förutsättningslös diskussion.

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.