Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

Så lyckas du med din PR-strategi

Yasemin Bayramoglu 11 april, 2020 16 minuters läsning

Du har skapat din varumärkesplattform. Din produkt eller tjänst är klar. Nu gäller det bara att få ut budskapet. PR-proffset Edit Künstlicher tipsar om hur du kan tänka för att få draghjälp i media.

Edit Künstlicher är lite av en self made woman. Sedan 2013 driver hon PR-byrån EditK i Stockholm och hjälper andra entreprenörer att lyckas nå ut med sina idéer.

Läs också: Edits 10 bästa tips för att skapa bra PR

Så vad är då skillnaden mellan en annonsbyrå och en PR-byrå, kan man undra. Båda handlar ju om att pumpa ut ett budskap till en tänkt målgrupp.

– Vi brukar säga att PR är förtjänade medier och reklam är köpta medier, säger Edit. Reklam, då gör man en annons och bokar och köper en annonsplats. Men med PR ser man till att ha en tillräckligt stark vinkel för att kunna sälja in det till medier som en nyhet, så det är vad vi kallar förtjänade medier.

Gör hemläxan noga

I PR-paketet ligger förstås risken att media faktiskt inte nappar på ditt budskap och inte vill skriva om ditt företag eller din idé. Å andra sidan, om du lyckas så kan du få mycket redaktionellt utrymme utan att direkt betala för det.

Men för att öka chansen att någon faktiskt nappar på ens budskap gäller det att göra sin hemläxa noga, menar Edit. Och att du kontaktar rätt medier. Den mest åtråvärda placeringen är inte självklart i den kreddigaste tidningen, menar hon.

– För att veta vad som är mest åtråvärt måste jag först veta vilken målgrupp du har för just din produkt. Vilka ska köpa det du säljer – dina tjänster eller dina produkter? När man vet det behöver man titta på vad de personerna läser för medier. Det kan vara Dagens Industri för vissa, kulturnyheterna för andra. Så det går inte att ge ett generellt svar på vilka medier som är mest attraktiva, utan man måste veta vilken målgrupp man har.

Det klurade du förhoppningsvis på redan när du skrev din affärsplan. Där brukar det ingå att man definierar sin målgrupp och gärna bryter ner den till en fiktiv person.

Döp din målgrupp

– Ibland har man har en väldigt tydlig målgrupp, medan man andra gånger kan ha flera olika målgrupper. Vi brukar alltid försöka definiera målgruppen så nära verkligheten som möjligt, så vi brukar faktiskt döpa målgruppen. En målgrupp kan vara "Linda, 27 år, med två barn". När man får fram en person är det lättare att ta fram vad den här personen konsumerar för typ av medier. Vad den är intresserad av att veta mer om? Det är mycket lättare att jobba på det sättet, tycker jag.

Inom PR får Edit använda alla sina erfarenheter. FOTO: MARIA ÖSTLIN

Att Edit skulle jobba med PR var inte självklart från början. Tanken var ursprungligen en karriär inom just reklam. Men det blev en resa från reklam via ett bankpalats i Rissne innan hon till slut landade i sitt rätta element.

– Jag gick Berghs efter gymnasiet. Men jag kände att reklambranschen var så jäkla gubbig då i början av 90-talet. Den passade inte mig. Det var ett tak som var så lågt att jag kände att jag måste ut härifrån, säger hon och skrattar.

Så som folk är i sociala medier idag kunde de vara tidigare i telefon. Jag har haft mycket elakheter i mina öron.

Hon hamnade på SE-banken i Rissne i stället. Eller marmorpalatset som hon kallar det. Här blev hon en fena på att svara på telefonsamtal från kunder med besvärliga ärenden.

– Det slutade med att man kopplade alla de tuffaste problemkunderna till mig. Svåra, kluriga frågor. Besvärligt. Folk som var rädda, arga och frustrerade. Att kunna lugna en människa på telefon och att kunna ta den här enorma frustrationen och vända den till något positivt, det tyckte jag var så roligt och givande!

Lyssna på hela samtalet med Edit i Starta Eget-podden

Ett nej är aldrig ett nej

Man brukar ju prata om att sociala medier öppnat alla dammluckor och att folk numera vräker ur sig elakheter på ett sätt som tidigare var otänkbart. Men den beskrivningen håller Edit inte riktigt med om.

– Så som folk är i sociala medier idag kunde de vara tidigare fast i telefon. Jag har haft mycket elakheter i mina öron, säger hon och skrattar igen.

Men hon menar samtidigt att hon har enorm nytta av samtalen med de där besvärliga bankkunderna idag i jobbet som PR-konsult.

– Oj oj oj! Du vet ett nej är aldrig ett nej. Det finns inte! Att kunna hantera de motgångarna gör mig så mycket bättre som konsult ut mot kund, tror jag. Ibland kan det vara väldigt klurigt för det kan bli så personligt. 80 procent av våra kunder är entreprenörer, på något sätt ägarledda företag. Då är det är speciellt och känsligt att lämna över sin baby till någon annan. Och sedan ska jag i min tur formulera något och sälja in till tredje part. Så den tiden från banken har hjälp mig mycket.

I EditK får hon använda alla sina färdigheter som hon jobbat med utöver banken – reklam, marknadsföring, grafik, mediapaketering och mediaförsäljning.

Hur gjorde du då för att marknadsföra ditt eget företag?

– Då hade jag just lagt ner en redaktionell produkt, Living Green, som jag jobbat med i fem år. Under de åren hade jag skaffat mig ett jättenätverk, både fysiskt och digitalt. Så det var väldigt mycket ringar på vattnet som gjorde det. Jag var väldigt tidig i sociala medier och berättade tydligt om min resa, så det var mycket storytelling.

Lång göra-lista

Men hur skapar man en PR-strategi om man inte har det givna supernätverket från början?

Edit börjar med att ta ner förväntningarna en smula. Det finns inte bara en grej man behöver göra. Och man måste dessutom ha förståelse för att det inte finns några garantier för att man lyckas bara för att man checkat av allt på listan.

– Du kan lägga ner hur mycket tid och energi och ibland så händer inte mycket. Och ibland så blir det hur bra som helst. Men värdet av PR är ovärderligt när det blir riktigt, riktigt bra.

Edit i agentrollen när matprofilen Jessica Frej signerade ett Nordiskt avtal med Harper Collins. På bilden även Carina Nunstedt.

Har man väl checkat av den första boxen på sin göralista – att definiera sin målgrupp – så gäller det att välja vad man ska säga och hur.

Värdet av PR är ovärderligt när det blir riktigt, riktigt bra.

– När du väl vet vem du pratar med tar du fram vad du ska säga, det vi kallar för vinklar eller budskap. Du måste hitta olika vinklar beroende på media. Sedan väljer du vilka du vill approchera, säger Edit.

Ibland kan det handla om att bara lägga ut en nyhet på sin hemsida och låta den ligga kvar där. Eller så kanske man har ett pressrum i digitala verktyg som till exempel Mynewsdesk eller Cision.

Skapa digitala fotspår

– Men man ska inte ha en övertro på att en journalist går dit och letar och tänker ”oh, det här var en intressant nyhet”. För den tiden finns inte i journalistens vardag. Däremot finns det ibland fördelar med att ha ett digitalt fotavtryck, som jag kallar det. När man helt enkelt matar på med vissa nyheter, så när du väl ska sälja in någonting så gör den sammantagna historiken att allt blir intressant. Man kan se det som att man har ett skyltfönster. ”Det här händer hos oss, så här ser vår resa ut”. Det kan man absolut ha.

Ok, då har du nyheten på din egen sajt och kanske i en offentlig pressrumsmiljö online. Men hur får man då andra att skriva om ens nyhet i sina medier? Edit återkommer till att kvalitet går före kvantitet.

– Kvalitet är att du vet vad din målgrupp läser. När du vet det och vet hur de kanalerna är uppbyggda, så gör du ett urval där. Sedan behöver du vara påläst och veta hur tidningarna ser ut. Vad har de för vinjetter? Hur är tidningarna uppdelade? Vissa är väldigt mallade, andra är lite friare. Sedan tycker jag verkligen att man inte ska underskatta lokala tidningar eller branschtidningar. När du ställde frågan ”vad är mest kreddigt?” så får man inte glömma att lokaltidningar fortfarande har otroligt lojala läsare. Man är intresserad av vad som händer på sin bygd. Det finns ett enormt värde i det.

Kreddigt inte alltid bäst

En helsida i en stor dagstidning låter kanske fantastiskt. Men om din målgrupp inte läser den tidningen så sjunker plötsligt värdet drastiskt. Skulle du å andra sidan få en publicering i en webbtidning eller en blogg som dina kunder faktiskt följer, ja då ökar det i stället.

– Sedan är det klart att det finns ett värde i att synas i en kreddig tidning, utifrån perspektivet att ditt varumärke lyfts på lång sikt. Man behöver tänka utifrån ett varumärkesperspektiv, men glöm inte att tänka även ur ett försäljningsperspektiv. Jag jobbar med att det i slutändan ändå är så att något ska säljas, säger Edit.

Tänker man bara varumärkesbyggande så kan det bli tokigt, menar hon. Att synas är bra. Att sälja är bättre.

Som journalist översköljs man av pressmeddelanden. Man lägger inte alltid många sekunder på att avgöra om man ska nöja sig med rubriken eller läsa vidare. Så det gäller att fånga intresset direkt. Och att inte skriva för långt.

Man måste försätta sig i läsarens skor, för det är det som journalistens arbete handlar om. Det måste vara relevant.

Men det gäller också att fundera på vad som faktiskt är intressant ur ett nyhetsperspektiv. Som företag kanske man vill berätta en himla massa olika saker, men finns det inget nyhetsvärde i informationen kommer journalisten inte nappa på betet.

– Vad är det den tidningens läsare skulle vara intresserade av att läsa om? Man måste försätta sig i läsarens skor, för det är det som journalistens arbete handlar om. Det måste vara relevant. När du sedan har ett budskap så ställ dig själv frågan "vad ger det här läsaren/tittaren/lyssnaren?" Det tycker jag att man göra hela tiden. Det gör jag.

Tänk i nyhetsvinklar

– Är det relevant finns det ett enormt värde för journalisten också. I mitt arbete är det jätteviktigt att lika mycket som vi är en partner för våra kunder, så är vi en partner för media. Vi tillför mervärde.

Så formulera ditt budskap kärnfullt. Tänk på nyhetsvinkeln. Och sätt dig in i hur den tidning/sajt du ska kontakta är uppbyggd.

– Du ska inte bara ringa random och köra på, utan var påläst. Jag tycker man ska vara tydlig också och man ska veta vem man ska kontakta. När du mejlar så mejla redaktionschef eller redaktör. Inte chefredaktör – om det inte är en väldigt liten redaktion.

Bakom kulisserna vid plåtningen inför editKs femårskalas. Edit med fotograf Maria Östlin.

Det pratas ibland om att man behöver en social PR-strategi. Men för Edit går det inte att skilja det ena från det andra. Idag jobbar hennes byrå alltid traditionella och digitalt samtidigt. Precis som med traditionella medier så handlar det om att börja med att tänka målgrupp.

Titta på dina egna resurser

Men digitalt kan du göra hur mycket som helst, så här handlar strategin också om att att titta på sig själv.

– Du måste titta på dina interna resurser. Vad mäktar du med att göra? För jobbar du socialt och långsiktigt så måste du ha uthållighet och kunna vara konsekvent. En enda social kampanj kommer sannolikt inte ge mycket, säger Edit.

Så hur kan en social kampanj se ut?

– Det kan till exempel vara att du plockar fram tio blogginlägg med olika tips som kan vara intressanta för din målgrupp och som kan hjälpa dem ta bättre beslut. Sedan sprider du inläggen på olika sätt. Du kan också välja att boosta eller köpa inlägg i sociala kanaler.

Sponsrade inlägg kallas det när man köper sig till spridning på Faceboook till exempel. Då väljer man noga ut sin målgrupp beroende på ålder, yrken, intressen och geografi. Sedan bestämmer man en budget och en tidsperiod då kampanjen ska gå.

– Om du boostar är det i och för sig också sponsrat, men det är en annan typ av verktyg. Det är en lightversion kan man säga. Du lägger en budget och får en större spridning i den målgrupp du söker. Det här kan vara lite klurigt, här måste man prova sig fram och se vad som funkar och läsa av.

Missa inte det sociala

När Facebook ändrat på sina algoritmer är det en del som har gett upp allt vad betalda inlägg heter. Man känner helt enkelt inte att det ger den utdelning man hoppats på längre. Men då menar Edit att man måste titta på vad det är man delar.

– Då behöver du titta på innehållet. För sociala kanaler är precis det de utger sig för: sociala. Det ska inte vara ”hej, två för en”. Sociala kanaler är inte för sälj utan för kommunikation i första hand. Prata och utbyt värden. Det är väldigt viktigt att erbjuda något som ger mig som konsument någonting. Sedan gör många företag misstaget att tänka likadant på Facebook som på Instagram. Det är med stor sannolikhet två helt olika målgrupper. Facebook har en äldre målgrupp. Nu generaliserar jag enormt, men om du ska nå gruppen Kvinna 50+ så är nog Facebook väldigt bra.

Jag har valt att fronta mitt eget företag och det är ett strategiskt val. Det är lite av en kvalitetsstämpel.

Så du har skrivit dina pressreleaser, du har delat ditt material på sajter och i sociala medier. Nästa grej att ta ställning till är om du vill satsa på personal branding. Då handlar det om att sätta fokus på dig själv som företagare.

Värderingar styr allt mer

Det här är Edits specialgren kan man säga. Hon har inte bara gett sitt företag sitt eget namn, hon profilerar dessutom både sig själv och sin franska bulldogg Fröken hårt. Hon är ett med sitt varumärke. Eller – tja, hon är sitt varumärke.

Edits "fralla" Fröken är en del av företaget. Och kontoret är bådas andra hem.

– Jag har valt att fronta mitt eget företag och det är ett strategiskt val. Det är lite av en kvalitetsstämpel; känner man mig så vet man vad man får på något sätt. Det tycker jag är positivt. Sedan jobbar jag väldigt mycket med personal branding åt olika profiler, som författare bland annat.

Men när det gäller sitt eget personliga varumärke så är Edits mål att vara bjussig. Hon bjuder på sig själv och är rak både i det personliga mötet och i sociala medier.

Men är det ett sätt att jobba som passar alla typer av företag?

– Konsumentbeteende idag är värderingsstyrt. Det betyder att jag hellre handlar och lägger mina pengar där det finns en människa bakom som har värderingar som jag tror på, än att jag lägger mina pengar där jag inte har någon känsla av vem som står bakom. Så man måste alltid tänka värderingsstyrt. Då är det viktigt att lyfta fram vem det är som jobbar här, vem som leder företaget och vad har man för känsla inom företaget. Så både employer branding och personal branding är väldigt viktiga skulle jag säga för att bygga framgångsrika företag idag.

Fram i ljuset bara

Många vd:ar verkar dock hellre leva enligt något Wallenbergskt motto om att verka men inte synas. Men det här kommer man alltså behöva vänja sig vid, om man ska tro Edit.

– Man vill veta vem som håller i styret och vad den personen har för värderingsgrund. Den måste du sedan kommunicera på ett sätt som känns personligt, professionellt och trovärdigt. Det är vad personal branding handlar om.

Vad är det som särskiljer er? Det är det man ska lyfta i social kanaler och på hemsidan.

När det Edit själv får besök på kontoret får hon ofta reaktionen ”men, det ser ju precis ut som på er hemsida”. Även det här är helt medvetet från Edits sida. Allt ska hålla ihop.

– Jag tycker att ska man tänka så ska man tänka långsiktigt, det är min absoluta rekommendation. Hitta och lyft fram några tydliga saker som du är riktigt bra på. Tänk att du har ett litet företag, ensam eller ihop med tre, fyra stycken, vad är det som särskiljer er? Det är det man ska lyfta i sociala kanaler och på hemsidan – och även fysiskt på kontoret. Så lev som du lär.

Återigen, helheten måste hålla ihop.

Kan öka trovärdigheten

Den enda gången di kanske ska akta dig för personal branding är om du redan från start vet att du vill göra en exit. Men inte heller då behöver det vara fel…

– Om du vet att du vill göra en exit behöver du tänka på hur du bygger företaget från början. Då kanske inte det bästa är att företaget har ditt eget namn till exempel. Jag har inga tankar på att sälja mitt företag och har inga tankar på att ta in några delägare heller. Däremot så betyder inte det att personal branding är ett hinder när du säljer. Du kan tvärtemot få en större prislapp när du säljer om det är så att du har trovärdighet hos din målgrupp.

För några år sedan var det mycket snack om gerillamarknadsföring. När man genom väldigt udda metoder skapar stort genomslag i media eller i det offentliga rummet. Men det här är inte en metod som Edit är jätteförtjust i.

– Om är ett litet företag och ska jobba med gerillamarknadsföring så måste man lägga ner så mycket resurser på samtidigt som utfallet är osäkert, så jag kan inte rekommendera det.

Kan göra mycket själv

Finns det några andra no-nos inom PR som du ser det?

– Undvik att vara väldigt självfokuserad. Fokusera på hur du gör nytta för andra i stället. Just i kommunikationen – oavsett om det är PR eller reklam – är det vanligaste misstaget att man fokuserar på vad jag själv vill få ut. Där kan jag känna mig som en sträng fröken ibland. Jag kan behöva förklara för mina kunder att det säkert är viktigt för er, men det finns inget nyhetsvärde. Vi kommer inte få journalister som kommer skriva om det på det här sättet.

Vilka typer av företag eller var i sin resa tar man professionell hjälp och vad kan man göra själv?

– För mig är det otroligt viktigt att vi kan göra det som är målet med samarbetet, så där kan jag säga nej om jag inte tror på att vi kan lyckas. Men säg att du har startat ett företag, du har en produkt. Då kan du göra mycket av arbetet själv, men återigen – tänk kvalitet framför kvantitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.