Edits 10 bästa tips för att skapa bra PR

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 10 april, 2020
Publicerades: 11 april, 2020

Inspireras av PR-proffset Edit Künstlicher och skapa PR för ditt företag helt gratis! Börja med att hitta ditt guld. 1....

Inspireras av PR-proffset Edit Künstlicher och skapa PR för ditt företag helt gratis! Börja med att hitta ditt guld.

1. TA FRAM DITT GULD

– Man behöver klura på vad som är ens edge. Vad är det som jag eller vårt företag är bäst för? Man kan tycka att man är lika andra, men det kan vara små saker som gör att man är konkurrenskraftig. Här tycker jag att man ska göra en lista. Är man flera så får man komma överens om vad som är guldet och som ska kommuniceras i alla kanaler. Sedan kan guldet förändras över tid också. Men man behöver tänka vad är mitt guld, vad är min expertis, min edge. Det måste inte vara unikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med din PR-strategi

– Mitt guld är tempo. Jag springer snabbare än andra, det behöver inte vara svårare än så. Jag får mer gjort. Då kan andra tycka ”Oh my God, sa hon så???”, men det är så, det är min edge. Och det kommunicerar jag i alla mina kanaler.

2. KARTLÄGG DINA KUNDER

– Hur gör man det här då? Jo, man frågar! Jag frågar mina kunder ”Vad tycker du är bra? Lyssnar du på poddar, vad tittar du på, vad lyssnar på?”. Om du frågar tio olika personer så kommer du få tio olika svar, men du kommer att hitta någon form av röd tråd.

– Om du är i en väldigt nischad bransch där en branschtidning är dominant, så kan du fråga ”brukar du läsa den tidningen?”. Oavsett vilken bransch du är i så måste du veta vilka medier som tar upp dina branschfrågor.

3. GRÄV DÄR DU STÅR

– Jag slår ett slag för lokala medier och branschmedier. Man tänker så stort, men jag tror att det ofta finns ett större värde i att synas rätt och inte stort.

Lyssna på alla Edits PR-tips i Starta Eget-podden

4. KONTAKTA RÄTT PERSON

– När du ska kontakta en tidning så titta på hur tidningen ser ut och försök hitta vilken journalist som skriver om din typ av frågor. Kontakta inte chefredaktören om det inte är en väldigt liten redaktion. Kvalitet går före kvantitet. Ring hellre två medier och gör en bra pitch i stället för att ringa 20 med 20 dåliga pitchar.

5. VAR BJUSSIG

– Om du vet vad ditt guld är så var bjussig – informativ. Dela med dig av fakta. Gå en omväg och ta fram siffror och trender. Det är att vara bjussig och det tycker media om. Man ska inte vara så hemlighetsfull. Det är väldigt lite som är så unikt att du inte kan dela med dig av det.

6. FIXA HÖGUPPLÖSTA BILDER

– Det är många som inte förstår definitionen av hög- och lågupplösta bilder. Jag brukar alltid rekommendera att man jobbar med en professionell fotograf. Högupplösta bilder är en hygienfaktor. Många tänker också ”kommer det en tidning och intervjuar så tar de med sig en fotograf”, men det är inte alls säkert.

7. JOBBA MED STORYTELLING

– Det här gäller ditt privata Facebookkonto. Är du egen företagare så är det svårt att skilja på privat och jobb. Och folk tycker att det är roligt att du berättar. Det är klart att det inte får bli för hysteriskt och absolut inte säljigt. Men jag tycker att man ska dela med sig av ”nu är mina ambitioner, nu är mitt mål det här” eller ”åh, jag åkte på pumpen där”.

– Dels får du ambassadörer där ute som hejar på dig. Det finns ingen bättre PR, det är fantastiskt. Dels vet du aldrig vem som känner vem heller. Det är ett tips som jag känner väldigt starkt för och som jag vet att många känner ett stort motstånd inför. Men de kan samtidigt dela med sig av ”hej, jag springer det här maratonloppet”. Det här är precis samma sak, det här är värsta loppet!

8. NÄTVERKA

– Man kanske inte hinner springa på alla fysiska nätverk, då finns det bra digitala också. Om du bor på en liten ort och inte har tillgång till nätverk så starta ett! Jag är med i ganska många nätverk. Men jag älskar ju företagande och bolagsbyggare – alltså andra entreprenörer. Så jag blir superpepp när jag träffar andra och hör om deras resa.

9. SAMARBETA OCH GÖR PR IHOP

– Stora bolag är duktiga på det här. HM är experter på designsamarbeten. Det gör de inte av sitt goda hjärta utan för att de får sjukt mycket PR. På 90-talet var det supermodellerna. Och visst, man gjorde en annonskampanj. Men all den PR som de fick på de kampanjerna överskuggade annonsvärdet.

– Men det här går att göra i väldigt mycket mindre skala. Och gärna i en form där det är en lite rolig krock på något sätt. Det kan till exempel vara att man anordnar ett event i en simhall i stället för att man anordnar ett mingel. Något som gör att folk hajar till. Det måste hända någonting, det är också en form av PR. Det är inte alltid det måste vara publicering som det handlar om. Det kan vara möten som får folk att prata och föra det vidare. Eller Instagambilder som tas. Glöm inte att vem du än möter och pratar med så är den personen en bärare av budskapet.

10. TA HJÄLP

– Känner du att det känns för krångligt eller pinsamt, så anlita någon som kan PR. Det är en tröskel att sälja sig själv och många tycker att det känns tufft. Det ska man inte sticka under stol med.