Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så lyckas du på Facebook och Instagram – Sverigechefens 17 tips

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Sam Rahini Facebook

Foto: Sam Rahini Facebook

Facebooks Sverigechef Sam Rihani delar med sig av sina bästa tips för att nå ut och skapa fler affärer via Facebook och Instagram. Här är hans 17 bästa tips, exklusivt till Driva Egets läsare.

I samband med att Facebook släpper 10 nya funktioner för småföretagare får Driva Eget en exklusiv intervju med Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

Hur vill Facebook hjälpa småföretagare att lyckas?

– Världen förändras snabbt nu och det räcker inte att bara vara "fysisk" i sin affär. Ditt företag måste bli åtminstone delvis digitalt och vi vill hjälpa företagen med de resurser vi har, både för att hitta och behålla kunder, men också med smarta funktioner för att förenkla driften av företaget, säger Sam.

Hur tror du att småföretagare kommer att påverkas av Coronakrisen?

– Väldigt olika! Fördelen är att ett litet företag kan varav agilt och snabbt ställa om. Du måste vara snabb och våga tänka nytt för att klara detta, eftersom folk inte är ute och handlar fysiskt. Jag tror att de som ställer om snabbt kommer att klara sig, säger Sam.

Sam betonar hur viktiga småföretagarna är för Sverige och hela världen, och hur viktigt det är att de snabbt ställer om till att bli mer digitala.

– Om du inte ställer om snabbt kommer det att bli väldigt tufft, ingen vet hur länge detta pågår och på några månader kan du tappa så mycket. Testa dig fram, du måste tänka annorlunda nu. Se på stjärnkrogarna som tänkt utanför boxen och levererar hem mat till kunderna, tipsar Sam.

– Folk har uppenbarligen pengar men vill konsumera på ett nytt sätt. Och de som vågar testa och göra på ett nytt sätt kommer att klara detta, fortsätter han.

Hur tror du att världen kommer att påverkas av Corona?

– Alla måste bli digitala. Punkt! De som inte åtminstone är delvis digitala gräver sin egen grav. Jag tror att utvecklingen accelererar med 5 år. Många storföretag tror att de är immuna mot digitalisering och har underinvesterat kraftigt digitalt. Där har småföretagare en fördel. De har inte samma bagage och är inga tankfartyg som är svåra att vända, säger Sam.

Digitaliseringen kommer att accelereras, kanske går det 10 gånger så snabbt nu. Mellansträckan är borttagen. De som inte vågade handla online innan måste göra det nu. Och när de märker att det fungerar, kommer de inte att sluta. De har blivit forcerade men snabbt insett hur bekvämt det är.

Sam betonar vikten av att liknande situationer kan uppstå igen och att vi inte vet hur länge Coronakrisen kommer att pågå. Därför är det avgörande att ställa om nu och inte hoppas på en återgång till det "gamla normala".

– Hitta nya, kreativa sätt att tjäna pengar. Se på företagen som nu säljer presentkort eller framtida bordsbokningar. Så måste vi tänka, vad kan vi göra just nu nu?

Vilka är dina bästa tips för företagare som vill skapa mer business via Facebook och Instagram?

– Jag skulle säga att det bästa tipset är att använda Facebook Business Resource Hub. Där hart vi samlat alla våra bästa tips om hur du kan kommunicera bättre och och råden om hur du kan maximera funktionerna på Facebooks plattformar.

Var autentisk, tillgänglig, visa vad som är unikt med just ditt företag, ta in vad kunderna vill ha och hur de vill ha det. Ytterst är det alltid kunden som bestämmer.

– Använd Messengerfunktionen för att hålla kontakt med kunderna, det blir direkt, personligt och autentiskt. Och våga testa! Alla som lyckas i våra kanaler har testat och lärt sig på vägen, menar Sam.

Hur viktigt är rörligt material på Facebook och Instagram?

– Ingen läser bara text, video har blivit allt! Det gick från text till bild till video, och nu är det via stories vi kommunicerar, berättar Sam.

Korta videosnuttar är hur vi kommunicerar idag.

Vilka funktioner på Facebook, som inte alla känner till, tycker du att alla företagare borde använda?

– Det finns så många. Möjligheten att shoppa direkt i feeden är en. Det beror på vad ditt företag sysslar med förstås, säger Sam.

Du måste ha närvaro med tanke på hur många miljarder människor som finns i våra kanaler. Sluta tänka lokalt, du kan vara global från dag ett. Tänk inte min gata i Trelleborg, hela världen kan vara din marknad om du kan distribuera det du gör. Det finns inga gränser om du har relevanta produkter och tjänster som kunden vill ha.

De som lyckas bäst med sin marknadsföring i sociala medier, vad gör de?

– Vi handlar av företag som vi gillar och som gör bra saker. Och den typen av företag kommunicerar ofta på ett speciellt sätt, säger Sam.

Här är hans lista på vad företag som lyckas på Facebook och Instagram gör.

  1. De kommunicerar autentiskt och jordnära. Deras kommunikation är inte så avancerad och de använder ofta enkla medel för att kännas personliga.
  2. Det handlar inte så mycket om produkt eller pris, utan om att addera mervärde. Det kan vara bekvämlighet eller något annat.
  3. Budskapet ska vara lätt att ta till sig, det ska vara tydligt vem avsändaren är och vad man vill få fram. Ingen vill läsa ett utdrag ur bibeln innan man fattar vad företaget erbjuder.
  4. På en sekund har jag scrollat vidare. Var kort, koncis och "on the point".
  5. Hitta vad som är unikt med just ditt företag och tryck på det hela tiden, så att människor alltid känner igen att det kommer från er. Igenkänningsfaktorn är otroligt viktig.

– Våra produkter och tjänster är byggda för de många små, och småföretagare är navet i det vi gör. Pengar styr inte vad som är relevant, relevansen för mottagaren styr. Det är billigare att få fram rätt sak till rätt målgrupp, än att betala mycket för att få fram ett budskap som inte riktigt passar mottagaren, berättar Sam.

Berätta om Facebook Small Business Grants Program. Kan vi ansöka om det i Sverige?

– Det har inte kommit till Sverige än och jag vet inte exakt när det kommer. Vi försöker hitta en samarbetspartner i Sverige, en aktör typ Tillväxtverket, som kan hjälpa oss att få ut att stödet finns. Så jag kan inte svara på när programmet kommer till Sverige, men jag tror att det kan göra skillnad för de allra minsta företagen där varje krona in är viktig, berättar Sam.

Avslutningsvis, vilka är dina tre bästa råd till våra företagare?

Steg 1: Håll kontakten med kunderna och berätta vad du gör under krisen. Visa att ni finns där för kunden och var tydliga med hur ni kommer att leverera under denna period. Uppmuntra alla att stötta sina lokala företag, det är viktigare än någonsin.

Steg 2: Utnyttja de resurser som finns hos exempelvis Facebook och Instagram. Det mesta är gratis och kan hjälpa er att hålla kundrelationerna vid liv samtidigt som ni också kan hitta nya kunder. Prova dig fram!

Steg 3: Tänk digitalt. Vi ser ett kraftigt ökat användande av våra kanaler under krisen och ditt företag måste finnas där. Det är på plattformarna som människor finns idag. Du behöver vara där kunderna är, inte där du vill att de ska vara. Mun till mun-metoden är extremt kraftfull på nätet. Gör det enkelt att sprida vad ditt företag gör och står för.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.