Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Så maxar du ditt ekonomiarbete

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 5 juni, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Tio minuter. Så mycket tid ska ägna ekonomin i ditt företag. Max. Det menar Anton Ullenius på Trimero, som menar att småföretagares fokus bör ligga på att utveckla och driva företaget – inte redovisning och kvitton.

Anton Ullenius är expert på hur man bygger digitaliserade och automatiserade ekonomiprocesser. Och han är medgrundare till redovisningsbyrån Trimero som har 13 anställda och ligger i Stockholm, de hjälper kunder med att effektivisera ekonomiarbetet med hjälp av digitala verktyg.

Ett problem för många företag
i dag är att de sitter med kvittohögar och faktureringsprogram från 80-talet,
det finns många därute som onekligen trånar efter att effektivisera och få ner
tiden man ägnar åt kvitton, lön och fakturor till max tio minuter per vecka.
Något Anton Ullenius vet allt om.

Varför är just du expert på detta?
– Jag är väldigt intresserad av redovisningsarbete, naturligtvis, och att automatisera och digitalisera – det händer mycket i branschen. Vi kan flytta fokus från myndighetsrapportering och det traditionella till att fokusera på hur man kan underlätta för entreprenören och småföretagaren.

DE FYRA GRUNDPELARNA:

Hur bygger man då ett effektivt och snabbt redovisningsarbete på sitt företag? Först måste man identifiera vad som ingår i en ekonomiprocess i ett företag, och det är förstås fyra grundpelare som alla företag vilar på: kundfakturor, leverantörsfakturor, kvitton och lön. Anton Ullenius menar att man kan effektivisera dessa områden, men i olika grad.

1. Kundfakturor

Många mindre företagare tar fram fakturaunderlag i andra system än det som redovisningsföretaget man anlitar sedan använder för att skicka fakturan. Då måste de i sin tur knappa in det du redan har gjort. Det handlar alltså om att få bort det här dubbelarbetet med hjälp av automatisering.

Använd konsultens roll på ett annat sätt, jobba med en som är proaktiv och som är intresserad av dina affärer.

Steg 1 är att göra kundfakturorna i bokföringssystemet eller att man synkar sitt faktureringssystem med bokföringssystemet.

Steg 2 är påminnelsehantering och att checka av inbetalningar, om man behöver skicka ut påminnelser etcetera. I dag är många sådana processer automatiserade, man kan exempelvis ställa in i systemet att det efter tio dagar ska gå ut en påminnelse om fakturan inte är betald. Man ska i princip kunna luta sig tillbaka och veta att systemet gör sitt jobb.

Steg 3 är att fakturan man skapar blir betald och bokförd.

2. Leverantörsfakturor

Historiskt sett har man skickat med post men nu handlar det om att ställa om hela flödet och få alla att skicka e-fakturor. Systemen kommer då prata med varandra, e-fakturan tolkas som en kod.

Ställ om fakturorna till ett automatiserat flöde så kommer de tolkas in i redovisningssystemet. Du kan ha en direkt betalning genom en bankfil som du laddar upp från redovisningssystemet till banken, som då betalar alla fakturor, eller ha en direkt koppling till banken och betala den vägen.

Vissa envisas med att posta fakturor, då kan du låta sätta upp en postadress där fakturorna automatiskt scannas in och kommer till en scanningscentral och vidare in digitalt till redovisningssystemet där man sätter upp ett attestflöde innan de går till betalning. E-fakturor gör kortfattat att systemen kopplar ihop sig med varandra. Betydligt mer sofistikerat än att skicka pdf-faktura via e-mejl.

3. Kvitton

Kvitton är ofta den ständiga bördan. Inte för att folk kommer med kvitton i plastpåsar, utan frustrationen över att behöva sortera allt själv eller skicka till redovisningsbyrån och få en dyr faktura för den tjänsten tillbaka.

Hitta en tydlig process som du håller dig till och då är en kvittoapp att rekommendera. Det finns en som heter Skovik, en annan Fortknox kvitto & resa. Även bokföringsprogram har den här tjänsten. De mest användarvänliga är dessa två, menar Anton.

Programmen tolkar det som står på kvittot, du tar kort på kvittot när du får det och låter appen läsa av moms, belopp och datum. Om du åkt taxi kommer appen förstå att det ska redovisas på resekostnader och så vidare. Då har redovisningskonsulten allt den behöver och kategorin är kopplad till ett bokföringskonto.

Vissa gör detta veckovis eller månadsvis, det är bara att checka av att alla kvitton kommit med. Får du ett kvitto på mejl kan du skicka det direkt till den kvittoapp du valt. Kvitton måste behållas fysiskt fortfarande, mottar man det digitalt sparar man det så, om på papper likadant.

4. Lön

Här kan precis som med leverantörsfakturor be de anställda redovisa ledigheter och frånvaro direkt i lönesystemet, chefen attesterar tidrapporten, redovisningskonsulten gör en check och skapar lönebeskedet och utbetalning utifrån det. Då eliminerar man ev dubbelarbete. 

Den stora knäckfrågan: ha ett eget bokföringsprogram eller lägga ut på en redovisningsfirma?

– Jag tycker att redovisningskonsultens jobb är viktigt. Som företagare är du ju noga med att allt sköts korrekt. Man kan använda konsultens roll på ett annat sätt, jobba med en som är mer proaktiv och som är intresserad av dina affärer. Företagare behöver ägna sig åt bolaget, affärerna, hitta nya samarbeten och skapa idéer. Du är specialist på ditt företag och kan fokusera på det, en redovisningsexpert ser till så din redovisning är på topp.

Ta hjälp av nyckeltal

Är det då möjligt att själv sköta ekonomin på endast tio minuter i veckan när det gäller mindre bolag?

– Ja, det vill jag mena. Men det beror på hur mycket du lägger ut på redovisningsbyrån och hur mycket inköp du gör, men om du en gång i veckan attesterar leverantörsfakturor och går igenom kvitton så bör det inte ta längre tid än så.

Genom att tänka ut nyckeltal och drivkrafter kan man bli bättre på att fatta ekonomiska beslut.

Hur vet man vilka nyckeltal man ska ha?
– Då ska man välja en redovisningsbyrå och bolla det med dem. Att de får bidra som ekonomiskt bollplank. När det gäller ett mindre bolag med tio anställda kan man kolla marginaler på olika nivåer. Om man tänker på en vanlig resultaträkning så hamnar lönekostnaderna längst ner, i tjänstebolagen är lönekostnader oftast rörliga. Då vill man lyfta upp dem för att se vad företaget tjänar efter att ha betalt för de rörliga kostnaderna, alltså intäkter minus lönekostnader.

Leta efter en lösningsorienterad redovisningsbyrå, så kan du själv få tid och ro till annat.

Genom analysverktyg kan man lyfta upp lönekostnaderna så att man kan se en marginal där, menar Anton.

– Man vill kanske ha en marginal på 50 procent, i något annat företag 20 procent. Genom att tänka ut vilka nyckeltal och drivkrafter man har i företaget kan man bli bättre på att fatta ekonomiska beslut.

För företag som tillverkar kan det vara intressant att titta på bruttovinsten, hur mycket vinst man gör efter tillverkningskostnader.

– Vad vill då få ut av redovisningen? Alla behöver inte jättemycket resultatuppföljning, säger Anton.

Företagare behöver ägna tid åt bolaget, affärerna, hitta nya samarbeten och skapa affärer. Då är det skönt att ha professionell hjälp.

Många företagare har inte ordning på redovisningen och lägger saker på hög, det är då det tar tid, det finns heller inget krav på att redovisningsbyrån ska vara auktoriserad och där finns en risk för oseriösa aktörer.

– Det är alltså alltid bra att ta in kundreferenser och kolla hur länge redovisningsbyrån har funnits för att undvika att hamna hos någon ”klåpare”. Så gå inte för det billigaste alternativet, det kan kosta en del i slutändan.

Automatisera processerna

Den ultimata ekonomiprocessen om vi ska sammanfatta då?
– Jo, nummer ett, fundera på vad du vill få ut av redovisningen. Är det bara att lämna in underlag till Skatteverket, då ska man göra det, inte komplicera till det mer än vad som behövs. Men om man vill expandera, kanske har en professionell styrelse, då ska man naturligtvis ha högre ambitioner med resultatuppföljningen. I takt med att omvärlden förändras vill man ju kunna utvärdera vad som fungerar eller inte fungerar i verksamheten.

Nummer
två är att fokusera på att få igång de automatiserade processerna när det
gäller lön, kvitton, kund- och leverantörsfakturor.

Nummer
tre är att hitta den där redovisningskonsulten som är lösningsorienterad.
Branschen förändras väldigt mycket och att då hitta någon som tycker att det är
roligt att ligga i framkant i utvecklingen och som vill effektivisera och lyfta
blicken från momsredovisningar är guld värt och bra för framtiden.

Nummer fyra, använd din redovisningsbyrå som bollplank, i stället för att gå till en jurist med eventuella frågor. Byrån har många kontakter, se till att de är proaktiva och delar med sig av sina kontakter.

– Nummer fem, få in rutinen. Sätt av tid och undvik att lägga saker på hög. Det kan räcka med tio minuter i veckan. Men gör man inte det i tid så minskar effektiviteten i processen. Ett tips är att helt enkelt lägga in samma tid varje vecka för att hantera kvitton, kolla fakturor, lönerapportering etc och inte skjuta upp.

Relationer blir viktigare

Vad tror du om framtiden?
– Jag tror att det blir mer och mer fokus på personliga egenskaper, inte bara professionella. Man kan inte luta sig tillbaka på hur branschen sett ut tidigare. Var duktig på att ta till dig nya lösningar, på att använda din tid, på 80/20-regeln, säger Anton Ullenius.

anton u
Livet handlar om att utvecklas på flera plan, säger Anton.

Förklara, vad betyder den regeln?
– Att man får 80 procent gjort på 20 procent av tiden. 80 procent resultat på 20 procents insats. Titta på vad andra gjort och lär dig av det. Effektivt om något!

Livet handlar om att utvecklas, att utmana sig själv.

Anton menar också att det blir ännu mer fokus på relationer och nätverk. När han nyss googlade på redovisningsbyråer i Stockholm fick han upp över 1 700. Hur ska man då synas? Hur ska användaren kunna veta vilka som är bra? Då ska man fokusera på kundrelationer i sitt arbete för att nå ut med sina tjänster.

Antons business hacks

Har du som gillar att bygga företag något speciellt businesshack du vill bjuda på?

– Det är att se till att vara unik som företag. Det går inte att kopiera företagskultur och människorna som jobbar där, allt annat kan man kopiera, idéer och tjänster. Så det gäller att vårda den goda kulturen som får folk att växa och som genererar idéer. På Trimero fokuserar vi mycket på folks mående, att folk har roligt på jobbet, att de är med och bygger företaget. Att man litar på varandra och delar med sig.

Har du själv några vanor i din vardag som får dig att må bättre och som du vill dela med dig av?

– För ungefär ett år sedan började jag med daglig meditation. Jag kan säga att jag var skeptisk först. Men nu gör jag det varje morgon innan jag åker till kontoret. Det första jag gör på morgonen är helt enkelt att meditera i 10–20 minuter. Det ökar min koncentrationsförmåga, jag har haft svårt att fokusera på här och nu, det har jag inte längre sedan jag började med meditation. Det är ett lifehack jag vill dela med mig av!

Något mer bra tips?
– Jag håller på med improvisationsteater, det är också kul. Livet handlar om att utvecklas, att utmana sig själv. Det har gjort mig lyckligare och mer framgångsrik, det är att utveckla sina personliga egenskaper.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.