Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så säljer du mer till samma kund – 8 smarta tips

25 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
försäljning

Foto: Sälj mer till dina befintliga kunder. Foto: Getty Images

Du kan tjäna mer pengar på samma kunder genom att sälja mertjänster till din produkt. Så här gör du.

Mertjänster är det nya svarta. Kunderna kräver mer av dig än bara att du säljer blommor till dem, sköter deras redovisning eller e-levererar deras kläder. De vill ha mer av dig.

Konkurrensen är hård, och om du kommer på vad din kund vill ha utöver själva kärnaffären, blir ni båda vinnare. Kunden kommer att uppskatta dig, inte minst för att det blir krångligt att byta bort dig mot en annan leverantör som inte har samma mertjänster. Och du kan ta betalt flera gånger från samma kund.

Hur ska du då komma på vilka mertjänster du ska erbjuda? Svaret blir det självklara ”lyssna på din kund” (ya-da-ya-da), och det är så klart rätt. Men ännu bättre blir det om du tänker själv.

Läs också: 10 nya grepp som ökar försäljningenNär det gäller företag generellt finns det ett par vägar att välja mellan.

Gå utanför din kärnverksamhet, alltså att du tillför tjänster som du vet att kunden behöver, men som inte direkt ingår i ditt utbud.

Exempel: Du säljer kontorsmaterial och upptäcker att kunderna även vill leasa kopiatorer. Du lägger till det. Kunderna vill även ha kaffemaskiner, så du lägger till det. Vattenautomater behövs, då lägger du till det.

Denna typ av mertjänster är inte ny, så här har företag jobbat i alla tider. Det nya är att kunderna numera kräver att ha en enda leverantör för allt som har med kontoret att göra. Det blir enklare och spar arbetskraft och administration. Fördelen är att du knyter kunden närmare dig själv, och att du själv hela tiden lär dig något nytt.

Den andra vägen är att göra mer av all den kunskap som du själv har för att kunna prestera inom din kärnverksamhet.

För att komma på den mertjänst som passar just ditt företag, tänk på att tjänsterna ska ge kunden en extra upplevelse, bidra till ökad bekvämlighet och/eller höja hens kompetens. Allra bäst blir det om du samtidigt lyckas få kunden att känna sig omtyckt och behövd. Då uppstår magi kring ditt företag.

Så här kan du tänka i olika branscher!

1. Blomsterhandlaren
Om du har en blomsteraffär kan du erbjuda dig att designa kundens trädgård (eller skicka en medarbetare), ordna kurser i kransbindning eller hålla föredrag om hur man planterar vårlökar.

2. Redovisningskonsulten
Du kan lägga till rådgivning om hur kunden bäst disponerar vinsten och får ner skatten. Tidigare var detta ingen mertjänst utan den tillhandahölls av revisorn. Men sedan revisorsplikten försvann för små företag, har de inte längre någon som ringer och säger att ”tänk på att du kan ta ut x kronor i utdelning, men du måste ha bolagsstämmoprotokoll på det”.

3. Ekonomen
Som ekonom sitter du på mycket annan matnyttig kunskap, som du kan dela med dig av. Ordna kurser i hur man skriver fakturor, vad man gör om man inte får betalt eller hur företaget påverkas av nya EU-direktiv. Genom kurserna lär du känna dina kunder bättre och dina kunder lär känna varandra. Banden stärks.

4. IT-konsulten
Du kan ordna kurser i hur sociala medier fungerar och vilken webbmall som passar för olika företag. Självklart kan du bjuda in föreläsare som är duktigare än du själv på ett ämne.

5. Sportbutikägaren
Samla dina kunder på löpningsturer under ljusa sommarkvällar.

6. Kaféägaren
Håll kurser i cup cake-bakning eller annat i köket.

7. Djurbutiksinnehavaren
Du kan tillhandahålla hundpromenader för ensamma hundar när husse och matte är på jobbet. (Anlita någon annan till promenaderna.)

8. Webbshopägaren
Den allra hetaste mertjänsten just nu? Den finns inom området e-handel, och den handlar om frakt. Om du som e-handlare kan uppfylla kundens önskemål om att själv få bestämma hur, när och var den köpta varan ska levereras, då slår du dina konkurrenter med hästlängder.

Det finns siffror som pekar på att bortemot 50 procent av alla e-handelsköp avbryts på grund av att kunden inte kan acceptera fraktvillkoren. Och då talar vi inte om pris. Tvärtom tycker många att det är värt att betala lite mer för frakten, om det innebär att man slipper ta en halv eller hel dags semester från jobbet för att vara hemma och vänta på den kyl/frys man har klickat hem. I stället kommer varan hem klockan 19, när kunden har hunnit hem.

Naturligtvis finns det företag som ligger i framkant när det gäller att organisera moderna frakter åt e-handlare. Shipwallet är ett av dem.

– I samband med köpet kan kunden välja att få sin vara hemlevererad en viss tid, till jobbet en viss tid, eller till en låda på stan som man ändå passerar, säger Patric Blixt, vd på Shipwallet.

”Låda på stan” låter kanske surrealistiskt, men det fungerar redan. I storstäderna har Bring sina lådor, DHL har sina, och de står strategiskt placerade vid köpcenter och kollektiva trafikknutar. Kunden får en kod som låser upp boxen.

– Hemleveranser av mat som har blivit populärt, öppnar också möjligheter. Dels kan matleverantörer ta med sig andra paket, dels kan de också hämta upp saker från kunden, till exempel returer av kläder och skor som man har klickat hem, provat och vill skicka tillbaka, säger Patric Blixt.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.