Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så säljer du mer till samma kund – 8 smarta tips

25 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
försäljning

Foto: Sälj mer till dina befintliga kunder. Foto: Getty Images

Du kan tjäna mer pengar på samma kunder genom att sälja mertjänster till din produkt. Så här gör du.

Mertjänster är det nya svarta. Kunderna kräver mer av dig än bara att du säljer blommor till dem, sköter deras redovisning eller e-levererar deras kläder. De vill ha mer av dig.

Konkurrensen är hård, och om du kommer på vad din kund vill ha utöver själva kärnaffären, blir ni båda vinnare. Kunden kommer att uppskatta dig, inte minst för att det blir krångligt att byta bort dig mot en annan leverantör som inte har samma mertjänster. Och du kan ta betalt flera gånger från samma kund.

Hur ska du då komma på vilka mertjänster du ska erbjuda? Svaret blir det självklara ”lyssna på din kund” (ya-da-ya-da), och det är så klart rätt. Men ännu bättre blir det om du tänker själv.

Läs också: 10 nya grepp som ökar försäljningenNär det gäller företag generellt finns det ett par vägar att välja mellan.

Gå utanför din kärnverksamhet, alltså att du tillför tjänster som du vet att kunden behöver, men som inte direkt ingår i ditt utbud.

Exempel: Du säljer kontorsmaterial och upptäcker att kunderna även vill leasa kopiatorer. Du lägger till det. Kunderna vill även ha kaffemaskiner, så du lägger till det. Vattenautomater behövs, då lägger du till det.

Denna typ av mertjänster är inte ny, så här har företag jobbat i alla tider. Det nya är att kunderna numera kräver att ha en enda leverantör för allt som har med kontoret att göra. Det blir enklare och spar arbetskraft och administration. Fördelen är att du knyter kunden närmare dig själv, och att du själv hela tiden lär dig något nytt.

Den andra vägen är att göra mer av all den kunskap som du själv har för att kunna prestera inom din kärnverksamhet.

För att komma på den mertjänst som passar just ditt företag, tänk på att tjänsterna ska ge kunden en extra upplevelse, bidra till ökad bekvämlighet och/eller höja hens kompetens. Allra bäst blir det om du samtidigt lyckas få kunden att känna sig omtyckt och behövd. Då uppstår magi kring ditt företag.

Så här kan du tänka i olika branscher!

1. Blomsterhandlaren
Om du har en blomsteraffär kan du erbjuda dig att designa kundens trädgård (eller skicka en medarbetare), ordna kurser i kransbindning eller hålla föredrag om hur man planterar vårlökar.

2. Redovisningskonsulten
Du kan lägga till rådgivning om hur kunden bäst disponerar vinsten och får ner skatten. Tidigare var detta ingen mertjänst utan den tillhandahölls av revisorn. Men sedan revisorsplikten försvann för små företag, har de inte längre någon som ringer och säger att ”tänk på att du kan ta ut x kronor i utdelning, men du måste ha bolagsstämmoprotokoll på det”.

3. Ekonomen
Som ekonom sitter du på mycket annan matnyttig kunskap, som du kan dela med dig av. Ordna kurser i hur man skriver fakturor, vad man gör om man inte får betalt eller hur företaget påverkas av nya EU-direktiv. Genom kurserna lär du känna dina kunder bättre och dina kunder lär känna varandra. Banden stärks.

4. IT-konsulten
Du kan ordna kurser i hur sociala medier fungerar och vilken webbmall som passar för olika företag. Självklart kan du bjuda in föreläsare som är duktigare än du själv på ett ämne.

5. Sportbutikägaren
Samla dina kunder på löpningsturer under ljusa sommarkvällar.

6. Kaféägaren
Håll kurser i cup cake-bakning eller annat i köket.

7. Djurbutiksinnehavaren
Du kan tillhandahålla hundpromenader för ensamma hundar när husse och matte är på jobbet. (Anlita någon annan till promenaderna.)

8. Webbshopägaren
Den allra hetaste mertjänsten just nu? Den finns inom området e-handel, och den handlar om frakt. Om du som e-handlare kan uppfylla kundens önskemål om att själv få bestämma hur, när och var den köpta varan ska levereras, då slår du dina konkurrenter med hästlängder.

Det finns siffror som pekar på att bortemot 50 procent av alla e-handelsköp avbryts på grund av att kunden inte kan acceptera fraktvillkoren. Och då talar vi inte om pris. Tvärtom tycker många att det är värt att betala lite mer för frakten, om det innebär att man slipper ta en halv eller hel dags semester från jobbet för att vara hemma och vänta på den kyl/frys man har klickat hem. I stället kommer varan hem klockan 19, när kunden har hunnit hem.

Naturligtvis finns det företag som ligger i framkant när det gäller att organisera moderna frakter åt e-handlare. Shipwallet är ett av dem.

– I samband med köpet kan kunden välja att få sin vara hemlevererad en viss tid, till jobbet en viss tid, eller till en låda på stan som man ändå passerar, säger Patric Blixt, vd på Shipwallet.

”Låda på stan” låter kanske surrealistiskt, men det fungerar redan. I storstäderna har Bring sina lådor, DHL har sina, och de står strategiskt placerade vid köpcenter och kollektiva trafikknutar. Kunden får en kod som låser upp boxen.

– Hemleveranser av mat som har blivit populärt, öppnar också möjligheter. Dels kan matleverantörer ta med sig andra paket, dels kan de också hämta upp saker från kunden, till exempel returer av kläder och skor som man har klickat hem, provat och vill skicka tillbaka, säger Patric Blixt.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.