Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

10 nya grepp som ökar försäljningen

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
försäljning

Foto: Sälj mer till dina befintliga kunder. Foto: Getty Images

Är du tjänsteföretagare som säljer konsulttjänster har du mycket att vinna på att utveckla din försäljning för att hitta nya spännande uppdrag med höga arvoden. Här är tio nya grepp att testa, som inte kräver några stora investeringar.
  1. Utveckla content marketing


    Många bjuder slentrianmässigt in till seminarier utan att ha klart för sig vem den egentliga kunden är och vad som attraherar hen. Gör så här i stället: Erbjud innehåll som är speciellt anpassat för utvalda kunder. Bjud in till seminarier och diskutera aktuella problem som kunderna brottas med och ta frågeställningarna därifrån vidare till att bli nya uppkdrag.
  2. Filma din presentation


    Spela in en videopresentation för att presentera företagets erbjudande och skicka den som ett komplement till den traditionella offerten. Trots att tekniken är billig och funnits sedan flera år tillbaka så används den inte i så stor utsträckning. Här finns en stor potential för den vakne tjänsteföretagaren att bräda sina konkurrenter.
  3. Erbjud kick-back


    Låt dina externa kontakter hjälpa dig att hitta uppdrag och tacka med hjälp av kick-back. Många tjänsteföretag är avvaktande till att arbeta på det här sättet med försäljning, medan det på rekryteringssidan sedan årtionden är fullt accepterat att betala ut rekryteringsbonusar. För företagaren som är villig att testa så finns alla möjligheter att sticka ut och på det sättet ta attraktiva uppdrag.
  4. Starta ett nätverk


    Samla utvalda kunder regelbundet för att diskutera frågeställningar som är intressanta för dem. Det kan till exempel vara en bra möjlighet att få en regelbunden kontakt med beslutsfattare. Kontinuiteten är viktig för att skapa långsiktiga, varaktiga relationer. För dig som är tjänsteföretagare med tålamod kommer det att resultera i affärer på sikt och samtidigt ge ett unikt tillfälle att lära känna dina kunder och deras behov på djupet.
  5. Förekom första mötet


    Potentiella kunder är ofta intresserade och tittar in på leverantörens webb för att förbereda sig inför ett första möte. Genom att vara proaktiv kan du styra kundens bild av ditt företag och slippa ägna dyrbar mötestid åt att prata till en företagspresentation. Skicka företagspresentationen innan första mötet helt enkelt!
  6. Gör din research


    Förbered dig lite extra före kundmöten. Ring de av dina egna kontakter som känner kunden sedan tidigare för att bilda dig en uppfattning om vem du ska träffa, läs på om aktuella nyheter om kundföretaget och de senaste trenderna i branschen. Det är exempel på aktiviteter som inte tar så mycket tid och som adderar värde till mötet.
  7. Sätt utmanande mål


    När vi närmar oss årsskiftet är det läge att sätta extra – och kanske extremt – utmanande mål. Då anstränger du dig som företagare nämligen extra hårt och prövar okonventionella metoder för att komma dit. Fem nya kunder innan 31/12 eller tre affärer på en och samma dag – utöver dina vanliga omsättningsmålen? Kör!
  8. Paketera om


    Se över hur du paketerar dina konsulttjänster för att öka säljbarheten. Skapa instegstjänster som är enkla för kunderna att köpa och som de ser värdet av direkt. Coaching-upplägg och workshops med definierade resultat kan vara just sådana. De kan många gånger vara bättre än alltför omfattande upplägg som är dyra och svåra för kunderna att förstå värdet av.
  9. Spana på Linkedin


    Sales Navigator som ingår i LinkedIn Premium är ett bra verktyg för att söka upp intressanta personer på LinkedIn och se vad som rör sig i deras nyhetsflöden. Det kan ge en enklare väg till kundmöten genom att det ökar förståelsen för vad som attraherar kunderna och gör det roligare att kontakta nya potentiella kunder.
  10. Skoja till det


    Ett gott skratt är aldrig fel, och gör det lättare att komma till bordet. Varför inte driva med bilden av den jobbiga säljaren som ringer och stör? Testa dig fram genom att använda dig av de aktiviteter som passar dig och din verksamhet bäst. Ha roligt på vägen – det är viktigt!

AV SVANTE SANDBLOM


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.