Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så skapar du bra samtal

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur håller man sitt första utvecklingssamtal? Vår expert svarar på frågor om företagarlivets mänskliga sidor. 

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången är det signaturen Bossen som ska hålla sina första utvecklingssamtal.

"Jag är ny på det här med att vara chef och har aldrig förr hållit i utvecklingssamtal, men nu är det alltså dags. Jag har två anställda som har sagt att de gärna vill ha utvecklingssamtal.

Frågan är ju bara hur man håller samtal så att de blir konstruktiva. När jag tidigare var anställd vet jag ju hur jag ville se samtalen som ett tillfälle att få berätta hur jag själv ville utvecklas.

Men när det nu handlar om mitt eget företag, som jag verkligen lagt ner hela min själ i för att få fart på, så ser jag ju inte självklart utvecklingssamtalen som ett tillfälle för personalen i första hand kanske, utan mer ur företagets synvinkel. Hur ska personalen jobba för att företaget ska utvecklas på bästa sätt?

Tänker jag fel? Jag är rädd att jag hamnar i en situation där jag framstår som ett stort ego som bara bryr mig om mitt eget företag och vinsten – och inte hur personalen har det i första hand. Samtidigt tänker jag att det är ju mitt arbete och min vision som är grunden för att de får lön från företaget.

Mycket funkar helt ok idag, men det finns såklart saker som jag önskar hade varit bättre. Som det här med sociala medier till exempel.

Alla pratar om hur viktigt det är att anställda är med och pushar för de företag som de jobbar på. Att det är den bästa marknadsföringen. Men mina anställda delar – såvitt jag vet – aldrig någon information om det vi gör med sina vänner på Facebook till exempel.

Det känns inte helt självklart att be dem göra det heller – det är ju deras privata konton. Men det gör lite att det känns som om vi inte har samma mål. Utan som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön.

Hur får man den där vi-känslan egentligen? Att vi jobbar mot samma mål? Jag vill ju helst att det ska komma automatiskt och inte som ett krav under ett utvecklingssamtal."

/Bossen

Du måste se helheten


Tack för din fråga! Det blir olika infallsvinkar utifrån den position man har på sitt jobb. Är man anställd vill man givetvis att företaget ska gå bra så att man kan ha sitt jobb kvar. Man vill att stämningen ska vara god och man önskar sig en egen bra utveckling på jobbet.

Som företagare vill man säkert att de anställda ska ha det bra, annars blir det inte trivsamt för någon enda på jobbet och dessutom är det ju de anställda som utgör en stor del av företaget. Men man vill förstås också att det hela ska gå med vinst så att man utvecklas vidare och får en trygg ekonomi.

Det man vågat satsat på värnar man hårt om och kanske finns oro för misslyckande där parallellt med lust och intresse. Kanske kan det kännas som att det finns olika agendor för hur framtiden och satsningar ska se ut, men egentligen tjänar alla inblandade på att företagets personal mår bra och trivs på jobbet.

Utvecklingssamtal är till för att föra alla framåt. Vad fungerar bra? Vad känns fel? Vilka bekymmer finns det? Något man inte trivs med? Oro? Rädsla? Önskemål? Behov? Ideér? Kreativa lösningar och tankar? Utbildningsbehov?

Du kan göra en mall som du använder för alla samtal. Den kan förstås behöva modifieras utifrån personen du har framför dig, men i stort är den tänkt att passa alla.

Vem gör utvecklingssamtalet med dig själv? Du själv, kanske utifrån mallen? Hur behöver företaget utvecklas? Det är klokt att se om behov, önskemål, intressen och annat sammanfaller eller om det finns motstridiga sådana. Vill företaget åt ett håll medan du själv vill något annat? Finns det intresse hos de anställda som inte stämmer med dina mål?

Du känner det som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön. Det kan vara så och om så är, vad saknar de då för att det ska bli annorlunda? Kan 2017/18 vara det år som företagets personal svetsas ihop mot ett gemensamt mål? På vägen dit finns delmål som resulterar i positiva saker för de anställda.

Det kunde vara mycket bra för företaget att ni har två dagar tillsammans där man fokuserar på att stärka vi-känslan så att alla hamnar på samma kurs.

Du kan säkert delvis hålla i detta själv, men en inhyrd person kan bidra med övningar och annat som på olika sätt stärker sammanhållningen. Det är en investering som du säkert får mångfalt igen.

Du får försöka ta dig ur ditt eget företagarperspektiv och se till helheten som består av alla sina delar. Dessa behöver tas väl om hand och vet du inte hur kan du säkert få hjälp av dina anställda och en konsult.

Detta blir en intressant utveckling för dig själv.

Lycka till!

/Madeleine Gauffin Rahme

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.