Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så skapar du bra samtal

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur håller man sitt första utvecklingssamtal? Vår expert svarar på frågor om företagarlivets mänskliga sidor. 

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången är det signaturen Bossen som ska hålla sina första utvecklingssamtal.

"Jag är ny på det här med att vara chef och har aldrig förr hållit i utvecklingssamtal, men nu är det alltså dags. Jag har två anställda som har sagt att de gärna vill ha utvecklingssamtal.

Frågan är ju bara hur man håller samtal så att de blir konstruktiva. När jag tidigare var anställd vet jag ju hur jag ville se samtalen som ett tillfälle att få berätta hur jag själv ville utvecklas.

Men när det nu handlar om mitt eget företag, som jag verkligen lagt ner hela min själ i för att få fart på, så ser jag ju inte självklart utvecklingssamtalen som ett tillfälle för personalen i första hand kanske, utan mer ur företagets synvinkel. Hur ska personalen jobba för att företaget ska utvecklas på bästa sätt?

Tänker jag fel? Jag är rädd att jag hamnar i en situation där jag framstår som ett stort ego som bara bryr mig om mitt eget företag och vinsten – och inte hur personalen har det i första hand. Samtidigt tänker jag att det är ju mitt arbete och min vision som är grunden för att de får lön från företaget.

Mycket funkar helt ok idag, men det finns såklart saker som jag önskar hade varit bättre. Som det här med sociala medier till exempel.

Alla pratar om hur viktigt det är att anställda är med och pushar för de företag som de jobbar på. Att det är den bästa marknadsföringen. Men mina anställda delar – såvitt jag vet – aldrig någon information om det vi gör med sina vänner på Facebook till exempel.

Det känns inte helt självklart att be dem göra det heller – det är ju deras privata konton. Men det gör lite att det känns som om vi inte har samma mål. Utan som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön.

Hur får man den där vi-känslan egentligen? Att vi jobbar mot samma mål? Jag vill ju helst att det ska komma automatiskt och inte som ett krav under ett utvecklingssamtal."

/Bossen

Du måste se helheten


Tack för din fråga! Det blir olika infallsvinkar utifrån den position man har på sitt jobb. Är man anställd vill man givetvis att företaget ska gå bra så att man kan ha sitt jobb kvar. Man vill att stämningen ska vara god och man önskar sig en egen bra utveckling på jobbet.

Som företagare vill man säkert att de anställda ska ha det bra, annars blir det inte trivsamt för någon enda på jobbet och dessutom är det ju de anställda som utgör en stor del av företaget. Men man vill förstås också att det hela ska gå med vinst så att man utvecklas vidare och får en trygg ekonomi.

Det man vågat satsat på värnar man hårt om och kanske finns oro för misslyckande där parallellt med lust och intresse. Kanske kan det kännas som att det finns olika agendor för hur framtiden och satsningar ska se ut, men egentligen tjänar alla inblandade på att företagets personal mår bra och trivs på jobbet.

Utvecklingssamtal är till för att föra alla framåt. Vad fungerar bra? Vad känns fel? Vilka bekymmer finns det? Något man inte trivs med? Oro? Rädsla? Önskemål? Behov? Ideér? Kreativa lösningar och tankar? Utbildningsbehov?

Du kan göra en mall som du använder för alla samtal. Den kan förstås behöva modifieras utifrån personen du har framför dig, men i stort är den tänkt att passa alla.

Vem gör utvecklingssamtalet med dig själv? Du själv, kanske utifrån mallen? Hur behöver företaget utvecklas? Det är klokt att se om behov, önskemål, intressen och annat sammanfaller eller om det finns motstridiga sådana. Vill företaget åt ett håll medan du själv vill något annat? Finns det intresse hos de anställda som inte stämmer med dina mål?

Du känner det som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön. Det kan vara så och om så är, vad saknar de då för att det ska bli annorlunda? Kan 2017/18 vara det år som företagets personal svetsas ihop mot ett gemensamt mål? På vägen dit finns delmål som resulterar i positiva saker för de anställda.

Det kunde vara mycket bra för företaget att ni har två dagar tillsammans där man fokuserar på att stärka vi-känslan så att alla hamnar på samma kurs.

Du kan säkert delvis hålla i detta själv, men en inhyrd person kan bidra med övningar och annat som på olika sätt stärker sammanhållningen. Det är en investering som du säkert får mångfalt igen.

Du får försöka ta dig ur ditt eget företagarperspektiv och se till helheten som består av alla sina delar. Dessa behöver tas väl om hand och vet du inte hur kan du säkert få hjälp av dina anställda och en konsult.

Detta blir en intressant utveckling för dig själv.

Lycka till!

/Madeleine Gauffin Rahme

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.