Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

Så skapar du bra samtal

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 februari, 2018 4 minuters läsning
Hur håller man sitt första utvecklingssamtal? Vår expert svarar på frågor om företagarlivets mänskliga sidor. 

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången är det signaturen Bossen som ska hålla sina första utvecklingssamtal.

"Jag är ny på det här med att vara chef och har aldrig förr hållit i utvecklingssamtal, men nu är det alltså dags. Jag har två anställda som har sagt att de gärna vill ha utvecklingssamtal.

Frågan är ju bara hur man håller samtal så att de blir konstruktiva. När jag tidigare var anställd vet jag ju hur jag ville se samtalen som ett tillfälle att få berätta hur jag själv ville utvecklas.

Men när det nu handlar om mitt eget företag, som jag verkligen lagt ner hela min själ i för att få fart på, så ser jag ju inte självklart utvecklingssamtalen som ett tillfälle för personalen i första hand kanske, utan mer ur företagets synvinkel. Hur ska personalen jobba för att företaget ska utvecklas på bästa sätt?

Tänker jag fel? Jag är rädd att jag hamnar i en situation där jag framstår som ett stort ego som bara bryr mig om mitt eget företag och vinsten – och inte hur personalen har det i första hand. Samtidigt tänker jag att det är ju mitt arbete och min vision som är grunden för att de får lön från företaget.

Mycket funkar helt ok idag, men det finns såklart saker som jag önskar hade varit bättre. Som det här med sociala medier till exempel.

Alla pratar om hur viktigt det är att anställda är med och pushar för de företag som de jobbar på. Att det är den bästa marknadsföringen. Men mina anställda delar – såvitt jag vet – aldrig någon information om det vi gör med sina vänner på Facebook till exempel.

Det känns inte helt självklart att be dem göra det heller – det är ju deras privata konton. Men det gör lite att det känns som om vi inte har samma mål. Utan som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön.

Hur får man den där vi-känslan egentligen? Att vi jobbar mot samma mål? Jag vill ju helst att det ska komma automatiskt och inte som ett krav under ett utvecklingssamtal."

/Bossen

Du måste se helheten


Tack för din fråga! Det blir olika infallsvinkar utifrån den position man har på sitt jobb. Är man anställd vill man givetvis att företaget ska gå bra så att man kan ha sitt jobb kvar. Man vill att stämningen ska vara god och man önskar sig en egen bra utveckling på jobbet.

Som företagare vill man säkert att de anställda ska ha det bra, annars blir det inte trivsamt för någon enda på jobbet och dessutom är det ju de anställda som utgör en stor del av företaget. Men man vill förstås också att det hela ska gå med vinst så att man utvecklas vidare och får en trygg ekonomi.

Det man vågat satsat på värnar man hårt om och kanske finns oro för misslyckande där parallellt med lust och intresse. Kanske kan det kännas som att det finns olika agendor för hur framtiden och satsningar ska se ut, men egentligen tjänar alla inblandade på att företagets personal mår bra och trivs på jobbet.

Utvecklingssamtal är till för att föra alla framåt. Vad fungerar bra? Vad känns fel? Vilka bekymmer finns det? Något man inte trivs med? Oro? Rädsla? Önskemål? Behov? Ideér? Kreativa lösningar och tankar? Utbildningsbehov?

Du kan göra en mall som du använder för alla samtal. Den kan förstås behöva modifieras utifrån personen du har framför dig, men i stort är den tänkt att passa alla.

Vem gör utvecklingssamtalet med dig själv? Du själv, kanske utifrån mallen? Hur behöver företaget utvecklas? Det är klokt att se om behov, önskemål, intressen och annat sammanfaller eller om det finns motstridiga sådana. Vill företaget åt ett håll medan du själv vill något annat? Finns det intresse hos de anställda som inte stämmer med dina mål?

Du känner det som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön. Det kan vara så och om så är, vad saknar de då för att det ska bli annorlunda? Kan 2017/18 vara det år som företagets personal svetsas ihop mot ett gemensamt mål? På vägen dit finns delmål som resulterar i positiva saker för de anställda.

Det kunde vara mycket bra för företaget att ni har två dagar tillsammans där man fokuserar på att stärka vi-känslan så att alla hamnar på samma kurs.

Du kan säkert delvis hålla i detta själv, men en inhyrd person kan bidra med övningar och annat som på olika sätt stärker sammanhållningen. Det är en investering som du säkert får mångfalt igen.

Du får försöka ta dig ur ditt eget företagarperspektiv och se till helheten som består av alla sina delar. Dessa behöver tas väl om hand och vet du inte hur kan du säkert få hjälp av dina anställda och en konsult.

Detta blir en intressant utveckling för dig själv.

Lycka till!

/Madeleine Gauffin Rahme

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.