Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så slipper du ångesten för pensionen

6 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Bli redo för pensionen.

Foto: Vänta inte med att planera för pensionen. Foto: Getty Images

Nu tar vi tag i många företagares stora ångest: Pensionen. Sparar du tillräckligt? Så här ska du tänka.

Du har sett pyramiden många gånger: Allmän pension i botten, tjänstepension i mitten och toppen består av privat pensionssparande. Det är ingen skillnad om du är företagare. Pyramiden ser likadan ut, bara det att du betalar in tjänstepensionen själv eftersom du inte har någon annan arbetsgivare.

Först och främst handlar det om att bygga upp basen. När företaget är nystartat har man ofta inte så stora inkomster i företaget. Då kan det vara för tidigt att tänka på att spara till det som hade varit tjänstepension om du hade varit anställd.

När du tar ut lön från ditt aktiebolag, betalar du in arbetsgivaravgifter på 31,42 procent till Skatteverket. Du som har enskild firma betalar in egenavgiften på 28,97 procent på ditt överskott. En del av dessa pengar avser din framtida allmänna pension. Ju högre lön, desto högre allmän pension – upp till en månadslön på 41 359 kronor. Högre lön än så ger inte högre allmän pension.

Ditt första pensionsmål är därför att ta ut lön/överskott varje månad, och betala skatt på det. Där har du din bas i pensionspyramiden. Och inte bara det – du har också fått en grund för sjukpenning om du skulle bli sjuk.

– Många småföretagare saknar möjlighet att maxa sin allmänna pension. Men har man höga inkomster är det bra om man kan ta ut så mycket som möjligt i lön eller överskott upp till 41 359 kronor i månaden. Vill man inte betala statlig skatt så kan man i stället rikta in sig på gränsen 37 675 kronor per månad, säger Monica Zettervall, Pensionsmyndighetens expert.

Får du in mer pengar i firman än vad som går åt i lön och andra utgifter, är det dags att börja spara till pensionen för att kompensera för tjänstepensionen som de flesta anställda har.

Du som tidigare har haft anställning har troligen en tjänstepension liggande, som den förra arbetsgivaren satte in pengar på. I runda slängar 4,5 procent av lönen upp till 7,5 inkomstbasbelopp (drygt 460 000 kronor) om året.

LÄS OCKSÅ: Drömmer du om livet som pensionär?Vid högre lön än så är insättningarna 30 procent av lönen. Denna tjänstepension från tidigare anställningar ligger kvar och förräntar sig i det pensionsbolag som du har valt i väntan på att du går i pension. Det här kan du kolla upp på minpension.se.

Som egenföretagare har du ingen annan arbetsgivare, så du måste själv stå för dessa inbetalningar.

– Annars riskerar du att få låg pension. Det finns fyra grupper som riskerar att bli fattigpensionärer: De som kommit till Sverige mitt i livet, deltidsarbetare i låginkomstyrken, medarbetare i ”flashiga” yrken där det är ovanligt med kollektivavtal – och egenföretagare.

Det säger Staffan Ström, pensionsexpert på tjänstepensionsföretaget Alecta. Han slår ett slag för att även små företag ansluter sig till kollektivavtal. Argumentet är att man då får ett paket med pensionslösning och de nödvändiga försäkringarna för sjukdom, olycksfall och dödsfall i ett. Kollektivavtalens pensionslösningar har ofta mycket lägre avgifter än vad en enskild företagare kan förhandla sig till.

– Det är häpnadsväckande vilka avgifter bolagen tar om man kommer som enskild företagare eller privatperson. Den företagare som vill kompensera för det måste göra inbetalningar som är upp till 80 procent större, säger han.

Haken är att man måste vara med i en arbetsgivarorganisation för att få teckna kollektivavtal. Vill man inte det kan man komma åt kollektivavtalets villkor ändå genom att teckna ett hängavtal, tipsar Staffan Ström. Då tecknar man avtalet direkt med ett fackförbund, utan att vara med i någon arbetsgivarorganisation.

Om du som ensamföretagare, eller som lite större med några anställda, vill ha en pensionslösning – vänd dig till ett pensionsbolag eller en rådgivare du litar på, och titta sedan noga på priset för lösningen.

LÄS OCKSÅ: Missa inte racet till pensionen

– Låt dig inte luras av att säljaren lockar med ”låg avgift, bara 1,7 procent”. Den nivån innebär att du själv eller dina anställda mister uppåt en tredjedel av den framtida pensionen. Kräv att få alla avgifter redovisade i kronor – inte procent – och över hela den spartid som är aktuell, det vill säga från i dag och livet ut, råder Staffan Ström.

Hur mycket får man spara i tjänstepension? Jo, enligt reglerna får företag göra avdrag för att pensionsspara – alltså företaget betalar in pengarna – med upp till 35 procent av lönen per år, eller högst 10 prisbasbelopp (448 000 kr 2017). Företaget betalar löneskatt på inbetalningarna.

Du som har enskild firma måste tänka på att pensionsinbetalningarna kan minska ditt överskott från enskild firma. Undvik därför att göra avdrag för privat pensionssparande så länge du har ett överskott under brytpunkten för statlig skatt, det vill säga 37 675 kronor i månaden (2017). Då tjänar du in till din allmänna pension på hela din inkomst och sänker inte andra sociala förmåner som föräldrapenning och sjukpenning.

– Har du inkomster under eller däromkring är det bättre att ta ut överskottet, betala skatt och spara med redan skattade pengar, exempelvis på ett investeringssparkonto eller i en kapitalförsäkring, säger Monica Zettervall på Pensionsmyndigheten.

Värt att tänka på när det gäller pensionslösningar är att pengarna är bundna tills du går i pension. Om det är långt till dess kanske det är smartare att spara skattade pengar och ha dem till hands, obundna.

LÄS OCKSÅ: Så kan du tänka kring tjänstepensionenOm du närmar dig pensionsåldern blir det naturligt att fundera över hur mycket pengar du tror att du kommer att behöva. Ställ dig frågorna: Vilka inkomster har du? Vilka utgifter har du? Vill du flytta? Vill du resa? Om du vill bo kvar, kan du göra det till låg kostnad? Har du dyra eller billiga hobbyer? Det här är svåra frågor, men svaren påverkar hur mycket du behöver spara.

Kanske oroar du dig i onödan för framtiden.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.