Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så startade de en egen kedja

Yasemin Bayramoglu 18 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Fredrik och Sofia Skeppstedt utvecklade föräldrarnas tebutik till en hel kedja.

Sofia och Fredrik Skeppstedt tog över föräldrarnas
anrika tebutik och har utvecklat den till en kedja av konceptbutiker. Här berättar de hur de behåller företagets själ, samtidigt som de vågar tänka nytt.

Syskonen Sofia, Fredrik och Olle Skeppstedt växte upp i en entreprenöriell miljö. När Sofia var ett år tog föräldrarna över en tebutik som funnits i Lund sedan 1932. Efter studier och några år på marknadsavdelningen på ett skivbolag ville hon ta en mer aktiv roll i familjeföretaget.

LÄS OCKSÅ: Skapa din egen kedja med franchise

– Jag och min man hade bott i Stockholm under några år, och vi hade fått vårt första barn, berättar Sofia Skeppstedt Wilén. Det var läge för nya val i livet, och mamma Jannike
 ville så smått börja dra sig tillbaka från rollen som aktiv och närvarande butikschef. Jag visste ju hur det var att driva eget, och var sugen på att testa att driva familjeföretaget vidare. Vi flyttade på prov ner till Lund så att jag skulle kunna jobba i butiken och lära mig mer om verksamheten. Nu har det redan gått tretton år!, säger hon.

Etablerade sig i Stockholm


För elva år sedan blev en butikslokal ledig på Lidingö, i närheten av brorsan Fredriks bostad. Nu ville också han gå in mer aktivt i företaget och försöka etablera Tehuset Java i Stockholmsområdet. Ett par år senare öppnade de ytterligare en butik i närheten av Odenplan. Då började även Fredriks fru Åsa arbeta i företaget. Fem år senare, 2013, slog man upp dörrarna till den fjärde Java-butiken, på Humlegårdsgatan. Vips hade man skapat en hel kedja!

Trots tider av ekonomiska kriser och stora svårigheter för detaljhandeln i stort har verksamheten vuxit och utvecklats. Butikskedjans unika och genuina historia kombinerat med att det under de senaste åren blivit väldigt trendigt med konceptbutiker tror Sofia är viktiga nycklar till framgången. Liksom att syskonen kunnat driva familjeföretaget på varsitt håll – för att inte tära på syskonrelationerna.

– Vi känner varandra utan och innan, och kan lita på varandra till hundra procent. Att ta gemensamma beslut i de stora frågorna, men inte lägga oss i varandras vardagsdetaljer har varit viktigt för att kunna göra detta tillsammans, tänker hon.

Tar olika roller


De kompletterar varandra väl. Medan Sofia har varit den som mer står för kontinuiteten och är noga med att behålla företagets själ och känsla, har Fredrik varit pigg på att öppna nytt, driva på och prova nya idéer. Bland annat har han just lanserat en ny dryck som säljs i specialbutiker och serveras på restauranger: Scaensei Cold brew matcha, som är ett kallbryggt te.

Att bygga upp en butikskedja är förstås förutsättningen för tillväxten i företaget. Men att utveckla en kedja var egentligen inte aldrig ett medvetet val, om man ska tro Sofia.
– Många gånger är det tillfälligheter som varit avgörande. Att vi hade en genuin och väl förankrad verksamhet redan innan den starka trenden med konceptbutiker kom, har varit väldigt positivt.

I samband med att de skulle starta butiken på Lidingö frågade de en av sina trogna timanställda i butiken i Lund, Hanna Nilsson, om hon ville flytta upp till Stockholm och vara med. Hanna blev väldigt glad när hon fick frågan och det blev en lyckad start, mycket tack vare all den kunskap hon kunde ta med sig in i de nya butikerna.

Satsar på nätet parallellt


Det krävs tre, fyra år för en butik att bli etablerad på ett nytt ställe. Omständigheter runt omkring som vägbyggen eller butiksgrannar kan vara avgörande för om en ”destination” får en bra start, eller om man ska välja att satsa någon annanstans. I Stockholm är utbudet och konkurrensen helt annorlunda än i Lund. Men största
konkurrenten just nu är näthandeln, menar Sofia:
– Näthandeln är en jätteutmaning som vi jobbar mycket med och det är här framtiden finns. Vi vill sprida vår mysfaktor även via nätet. Vi har en bra webbshop som vi satsar mycket på för att bygga upp en konkurrenskraftig näthandel. Kunder hittar till oss från hela landet, ja hela världen faktiskt, vilket är jättekul!

Ett sätt att behålla kunderna i fysiska butikerna är att skapa en bra känsla. Det ska vara trevligt att komma in.
– Tehuset är personligt och mysigt, och inte alltför trendigt. Det är det personliga mötet som är det unika, det är det som är ”vi”, menar Sofia. Vi märker att vi har en viktig social betydelse för den äldre kundkretsen. Samtidigt ser även vi en tillströmning av yngre kunder, främst kvinnor i 25–30-årsåldern.
– Konceptbutiker är hett. Ju mer nischad man är, desto bättre. Vi är lite som en gammaldags lanthandel med ett bra sortiment som inte påverkas särskilt mycket av konjunkturen, konstaterar hon. Man fortsätter handla te och presenter även om man för tillfället inte har så gott om pengar.

Inte läge för franchise


Men att låta andra köpa in sig i deras koncept är inte aktuellt i dagsläget.
– Verksamheten är för spretig och det skulle vara krångligt att hitta former för franchise. Vi är extremt måna om att behålla den genuina känslan, och är nog lite rädda att det som är unikt och som folk uppskattar ska gå förlorat. Dessutom har vi väldigt många leverantörer och det känns som det skulle bli krångligt att skala upp konceptet, säger Sofia.

Hennes egen roll är att bygga vidare på det starka varumärket, att utveckla egna produkter såsom nya teblandningar, kaffeprodukter och presentmaterial, och att skapa den rätta känslan, tillsammans med personalen.
– Personalen är det viktigaste vi har. Vi har fantastiska människor som jobbar hos oss. De är väldigt måna om butiken och kunderna, och de är trogna och ambitiösa. Att vara personalchef är en utmaning, och man måste vara duktig på att boosta personalen och se vad de behöver för att må bra och trivas tillsammans, säger Sofia.

Majoritetsbeslut avgör


Fredriks fru Åsa är också en viktig person i företaget, speciellt inom kommunikationen i sociala medier, framtagning av nya produkter och i övrigt arbete med aktiviteter och utvecklingen av webben. Skeppstedtstrion tycker att det är en stor fördel att vara tre om besluten.
– Det går snabbt att bestämma sig och det blir alltid majoritetsbeslut, menar Sofia.

I större strategiska frågor tar de ibland hjälp av mentorer och av personer i deras nätverk. Där finns en bred kompetens som kan vägleda och hjälpa till att utveckla.
– Vi har haft en intensiv utvecklings
period de senaste åren, nu är det förvaltning och förädling av det befintliga som står på agendan, berättar Sofia. Vi vill utveckla te som livsstil och ta fram fler koncept, utbilda och informera om tekultur, hälsoeffekter, smaker och hur man brygger sitt te. Här kommer ofta även vår bror Olle in. Han är sommelier och väldigt duktig på smaker, och håller ofta i våra utbildningar och kurser. Vi vill hitta nya sätt att få kunden att komma till butiken, och även föra ut kunskapen om te på kaféer och restauranger.

Gör familjeföretaget till 
en kedja – 5 tips!

  • Lita på, och respektera, varandra. Kom överens om ansvars-områden och låt var och en driva sin del.
  • Syftet med din idé måste vara glasklart! 
Vad vill du? Hur ska det förmedlas? Varför ska man komma till just dig?
  • Låt verksamheten vara er egen. Gå på magkänslan och fatta de strategiska besluten tillsammans.
  • Utveckla och tänk nytt, men behåll det som är unikt och genuint.
  • Vårda varumärket!
    (Läs gärna mer på tehusetjava.se.)

TEXT: KAJSA ASP JONSSON


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Så bokför du rätt från början – bokföringsguide för nybörjare

Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Enkla tips fo¨r att bokfo¨ra ra¨tt fra°n bo¨rjan – steg fo¨r steg fo¨r nya fo¨retagare

Foto: Unsplash

Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.

I den här bokföringsguiden går vi igenom:

  1. Vad bokföring är och varför du måste göra det
  2. Hur du kommer igång med bokföring i ett nytt företag
  3. Vanliga misstag nybörjare gör – och hur du undviker dem
  4. Tips på digitala verktyg som förenklar din bokföring

Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.

Ont om tid? Här är några avgörande insikter från guiden

  • Alla företag måste bokföra – även om du inte har någon omsättning ännu
  • En enkel rutin redan från start sparar dig både pengar och ångest
  • Välj ett bokföringsprogram som passar dig, inte det dyraste
  • Undvik att blanda ihop företagets och dina privata pengar
  • Du behöver inte spara kvitton fysiskt längre – men de bhöver finnas lagrade digitalt

Okej, då kör vi!

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vad är bokföring – och varför måste du göra det?

Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.

Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).

Bokföring fyller flera viktiga funktioner:

  • Den ger dig koll på företagets ekonomi
  • Den gör det möjligt att deklarera rätt till Skatteverket
  • Den behövs om du söker finansiering eller tar in investerare
  • Den skyddar dig vid en eventuell revision

Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Kom igång med bokföring – steg för steg

1. Välj bokföringsmetod

Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).

2. Skaffa ett bokföringsprogram

Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:

  • Spiris
  • Fortnox
  • Speedledger
  • Talenom

Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.

3. Skapa ett företagskonto

Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.

4. Bygg in rutin från dag ett

Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.

5. Spara kvitton och underlag

Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre). 

Vanliga bokföringsmisstag – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att bokföra → Sätt en veckorutin – gärna med kalenderpåminnelse.
  • Du sparar inte kvitton → Fotografera direkt med mobilen och ladda upp till ditt bokföringsprogram.
  • Du blandar ihop privat och företagsekonomi → Separata konton är a och o, även för enskild firma.
  • Du försöker förstå allt själv från början → Det är okej att ta hjälp – även med bara delar av bokföringen.
  • Du litar blint på AI eller appar → Dubbelkolla alltid, särskilt vid moms, lön och investeringar.

Sammanfattning – så lyckas du med bokföringen

  • Välj rätt metod: kontantmetoden eller faktureringsmetoden
  • Använd ett program som passar dina behov
  • Skilj på företagets och din privata ekonomi
  • Sätt en fast rutin och bokför löpande
  • Spara alla verifikationer digitalt

Vanliga frågor om bokföring

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för nybörjare?

Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.

Måste jag bokföra varje liten utgift?

Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.

Kan jag bokföra själv eller måste jag ha en redovisningsfirma?

Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.