Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Så startade de en egen kedja

Yasemin Bayramoglu 18 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Fredrik och Sofia Skeppstedt utvecklade föräldrarnas tebutik till en hel kedja.

Sofia och Fredrik Skeppstedt tog över föräldrarnas
anrika tebutik och har utvecklat den till en kedja av konceptbutiker. Här berättar de hur de behåller företagets själ, samtidigt som de vågar tänka nytt.

Syskonen Sofia, Fredrik och Olle Skeppstedt växte upp i en entreprenöriell miljö. När Sofia var ett år tog föräldrarna över en tebutik som funnits i Lund sedan 1932. Efter studier och några år på marknadsavdelningen på ett skivbolag ville hon ta en mer aktiv roll i familjeföretaget.

LÄS OCKSÅ: Skapa din egen kedja med franchise

– Jag och min man hade bott i Stockholm under några år, och vi hade fått vårt första barn, berättar Sofia Skeppstedt Wilén. Det var läge för nya val i livet, och mamma Jannike
 ville så smått börja dra sig tillbaka från rollen som aktiv och närvarande butikschef. Jag visste ju hur det var att driva eget, och var sugen på att testa att driva familjeföretaget vidare. Vi flyttade på prov ner till Lund så att jag skulle kunna jobba i butiken och lära mig mer om verksamheten. Nu har det redan gått tretton år!, säger hon.

Etablerade sig i Stockholm


För elva år sedan blev en butikslokal ledig på Lidingö, i närheten av brorsan Fredriks bostad. Nu ville också han gå in mer aktivt i företaget och försöka etablera Tehuset Java i Stockholmsområdet. Ett par år senare öppnade de ytterligare en butik i närheten av Odenplan. Då började även Fredriks fru Åsa arbeta i företaget. Fem år senare, 2013, slog man upp dörrarna till den fjärde Java-butiken, på Humlegårdsgatan. Vips hade man skapat en hel kedja!

Trots tider av ekonomiska kriser och stora svårigheter för detaljhandeln i stort har verksamheten vuxit och utvecklats. Butikskedjans unika och genuina historia kombinerat med att det under de senaste åren blivit väldigt trendigt med konceptbutiker tror Sofia är viktiga nycklar till framgången. Liksom att syskonen kunnat driva familjeföretaget på varsitt håll – för att inte tära på syskonrelationerna.

– Vi känner varandra utan och innan, och kan lita på varandra till hundra procent. Att ta gemensamma beslut i de stora frågorna, men inte lägga oss i varandras vardagsdetaljer har varit viktigt för att kunna göra detta tillsammans, tänker hon.

Tar olika roller


De kompletterar varandra väl. Medan Sofia har varit den som mer står för kontinuiteten och är noga med att behålla företagets själ och känsla, har Fredrik varit pigg på att öppna nytt, driva på och prova nya idéer. Bland annat har han just lanserat en ny dryck som säljs i specialbutiker och serveras på restauranger: Scaensei Cold brew matcha, som är ett kallbryggt te.

Att bygga upp en butikskedja är förstås förutsättningen för tillväxten i företaget. Men att utveckla en kedja var egentligen inte aldrig ett medvetet val, om man ska tro Sofia.
– Många gånger är det tillfälligheter som varit avgörande. Att vi hade en genuin och väl förankrad verksamhet redan innan den starka trenden med konceptbutiker kom, har varit väldigt positivt.

I samband med att de skulle starta butiken på Lidingö frågade de en av sina trogna timanställda i butiken i Lund, Hanna Nilsson, om hon ville flytta upp till Stockholm och vara med. Hanna blev väldigt glad när hon fick frågan och det blev en lyckad start, mycket tack vare all den kunskap hon kunde ta med sig in i de nya butikerna.

Satsar på nätet parallellt


Det krävs tre, fyra år för en butik att bli etablerad på ett nytt ställe. Omständigheter runt omkring som vägbyggen eller butiksgrannar kan vara avgörande för om en ”destination” får en bra start, eller om man ska välja att satsa någon annanstans. I Stockholm är utbudet och konkurrensen helt annorlunda än i Lund. Men största
konkurrenten just nu är näthandeln, menar Sofia:
– Näthandeln är en jätteutmaning som vi jobbar mycket med och det är här framtiden finns. Vi vill sprida vår mysfaktor även via nätet. Vi har en bra webbshop som vi satsar mycket på för att bygga upp en konkurrenskraftig näthandel. Kunder hittar till oss från hela landet, ja hela världen faktiskt, vilket är jättekul!

Ett sätt att behålla kunderna i fysiska butikerna är att skapa en bra känsla. Det ska vara trevligt att komma in.
– Tehuset är personligt och mysigt, och inte alltför trendigt. Det är det personliga mötet som är det unika, det är det som är ”vi”, menar Sofia. Vi märker att vi har en viktig social betydelse för den äldre kundkretsen. Samtidigt ser även vi en tillströmning av yngre kunder, främst kvinnor i 25–30-årsåldern.
– Konceptbutiker är hett. Ju mer nischad man är, desto bättre. Vi är lite som en gammaldags lanthandel med ett bra sortiment som inte påverkas särskilt mycket av konjunkturen, konstaterar hon. Man fortsätter handla te och presenter även om man för tillfället inte har så gott om pengar.

Inte läge för franchise


Men att låta andra köpa in sig i deras koncept är inte aktuellt i dagsläget.
– Verksamheten är för spretig och det skulle vara krångligt att hitta former för franchise. Vi är extremt måna om att behålla den genuina känslan, och är nog lite rädda att det som är unikt och som folk uppskattar ska gå förlorat. Dessutom har vi väldigt många leverantörer och det känns som det skulle bli krångligt att skala upp konceptet, säger Sofia.

Hennes egen roll är att bygga vidare på det starka varumärket, att utveckla egna produkter såsom nya teblandningar, kaffeprodukter och presentmaterial, och att skapa den rätta känslan, tillsammans med personalen.
– Personalen är det viktigaste vi har. Vi har fantastiska människor som jobbar hos oss. De är väldigt måna om butiken och kunderna, och de är trogna och ambitiösa. Att vara personalchef är en utmaning, och man måste vara duktig på att boosta personalen och se vad de behöver för att må bra och trivas tillsammans, säger Sofia.

Majoritetsbeslut avgör


Fredriks fru Åsa är också en viktig person i företaget, speciellt inom kommunikationen i sociala medier, framtagning av nya produkter och i övrigt arbete med aktiviteter och utvecklingen av webben. Skeppstedtstrion tycker att det är en stor fördel att vara tre om besluten.
– Det går snabbt att bestämma sig och det blir alltid majoritetsbeslut, menar Sofia.

I större strategiska frågor tar de ibland hjälp av mentorer och av personer i deras nätverk. Där finns en bred kompetens som kan vägleda och hjälpa till att utveckla.
– Vi har haft en intensiv utvecklings
period de senaste åren, nu är det förvaltning och förädling av det befintliga som står på agendan, berättar Sofia. Vi vill utveckla te som livsstil och ta fram fler koncept, utbilda och informera om tekultur, hälsoeffekter, smaker och hur man brygger sitt te. Här kommer ofta även vår bror Olle in. Han är sommelier och väldigt duktig på smaker, och håller ofta i våra utbildningar och kurser. Vi vill hitta nya sätt att få kunden att komma till butiken, och även föra ut kunskapen om te på kaféer och restauranger.

Gör familjeföretaget till 
en kedja – 5 tips!

  • Lita på, och respektera, varandra. Kom överens om ansvars-områden och låt var och en driva sin del.
  • Syftet med din idé måste vara glasklart! 
Vad vill du? Hur ska det förmedlas? Varför ska man komma till just dig?
  • Låt verksamheten vara er egen. Gå på magkänslan och fatta de strategiska besluten tillsammans.
  • Utveckla och tänk nytt, men behåll det som är unikt och genuint.
  • Vårda varumärket!
    (Läs gärna mer på tehusetjava.se.)

TEXT: KAJSA ASP JONSSON


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.