Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så tar du kontroll över din kalender

17 februari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ta kontroll över din tid med en välorganiserad kalender. Har du den i datorn eller mobilen finns det många smarta funktioner att dra nytta av.

Om kalendern ska fungera som hjälpmedel är det viktigt att den används på rätt sätt. Här finns det några grundprinciper: Använd bara kalendern för uppgifter som måste göras en viss dag.

Möten med andra personer hör givetvis hemma i kalendern, möjligen också viktiga deadlines. Men inte saker som du vill göra i dag men lika gärna kan ta tag i under morgondagen eller om en vecka. Det är uppgifter som hör hemma på att göra-listan.

Att hålla kalendern ren från den typen av ambitioner är bra av två anledningar:
  • Det räcker med en snabb titt i kalendern för att se vilka dagens tidsbundna åtaganden är.
  • Du minskar risken för att glömma viktiga uppgifter.

Vad händer om ”Skriv utkast på offert till X” står i kalendern en fredag – men du av någon anledning inte hinner? Om du inte kommer ihåg att flytta fram uppgiften till en kommande dag är risken stor att den glöms när du bläddrar fram till nästkommande vecka. Om offertutkastet däremot står på att göra-listan kommer du att se den direkt på måndagen.

Men ingen regel utan undantag: Att boka ”möten” med sig själv kan vara ett smart sätt att se till att viktiga uppgifter blir gjorda. Om det där offertutkastet verkligen måste skrivas på fredag är det trots allt en bra idé att skriva ner det i kalendern. På samma sätt kan det vara bra att boka in tid till för exempelvis säljsamtal eller planeringsarbete så att det verkligen blir gjort.

Det viktiga är att du behandlar det som står i kalendern som faktiska åtagande som ska utföras. Genom att göra det kan du slänga ett öga i kalendern på morgonen och se vad som ska göras i dag – inte vad du hoppas hinna med.

En annan grundprincip är att planera med luft. Det blir ett sätt att ha utrymme för möten som inte kommer i gång på utsatt tid eller drar över på tiden, att ha tid att samla ihop det viktigaste som avhandlades, tid att svara på e-post och lyssna av röstbrevlådan.

På nätet finns det gott om kalendertjänster. Google, Apple och Microsoft har alla sina varianter. Oavsett vilken tjänst finns ofta samma funktioner tillgängliga.

Kalendern går att koppla till mobiltelefon, surfplatta och kalenderprogrammet i datorn. Det innebär att du kan se dina bokningar och lägga till nya var du än befinner dig.

En bra idé är att skapa åtminstone två kalendrar, en för jobb och en för privatliv.
Eftersom det är möjligt att välja vilken kalender du för tillfället vill se blir det enkelt att fokusera på jobbet men visa den privata kalendern när du behöver.

Det går att dela kalendrar med andra så att flera personer kan se och göra bokningar. En idé är att skapa en privat kalender med exempelvis en partner. Då kan ni båda lägga in barnens träningar och kommande 50-årskalas, uppgifter som är viktiga att ha till hands när kundmöten ska bokas.

En papperskalender har en förutbestämd layout. En dag per uppslag, en vecka per uppslag eller något annat. Med kalendern i datorn kan du med ett musklick välja mellan olika vyer. Utnyttja den möjligheten. När du planerar de kommande veckornas jobb passar kanske månadsvyn bra medan det sannolikt passar bättre att bara se dagens bokningar när du jobbar i nuet.

Varje kalender i datorn kan få sin egen färg. Använd det på ett sätt som fungerar för dig. Kanske skapa en boknings- eller deadlinekalender i rött.
Det gör det möjligt att få en snabb känsla för de kommande veckornas arbetsbelastning när en kund ringer och vill anlita dig för ett jobb: Växla till månadsvyn och de röda bokningarna kommer att sticka ut.

Använd gärna ett antal standardformuleringar i kalendern, som ”Möte med X”, ”Kundbesök hos Y” och så vidare. Det gör det lättare att på måndag morgon snabbt skumma igenom kalendern och se vad som väntar. Och när du bokar in möten i kalendern, välj påminnelser som passar bra. För ett kundmöte som ligger en timmes bilresa bort vill du kanske bli påmind två timmar i förväg, för ett telefonmöte räcker det kanske med en kvart.

Slutligen, skaffa två att göra-listor som komplement till kalendern. På den ena skriver du upp allt du har att göra, på den andra allt som måste göras under innevarande vecka.

Det är den senare listan som tillsammans med kalendern ger dig full kontroll: I kalendern finns det som måste göras vid en viss tidpunkt. Mellan kalenderbokningarna tittar du på veckolistan och tar itu med någon av de uppgifter som står där. Och varje fredag skapar du en ny lista för veckan som kommer.

TRE EXTRA KALENDERTIPS:
  1. Boka möten med webbhjälp
    Alla som försökt boka in ett möte med flerän en person vet hur bökigt det kan vara att hitta en tid som passar alla. På nätet finns flera tjänster som underlättar. Doodle.com och Needtomeet.com är två exempel.
  2. Prenumerera på kalendrar
    På nätet går det att prenumerera påkalendrar som andra skapat, vilket innebär att du ser dem i din egen. Google har exempelvis ett stort utbud av kalendrar som visar helgdagar i olika länder liksom spelscheman för ett stort antal sporter runt om i världen. Gå in på google.com/calendar. I vänsterspalten står det ”andra kalendrar”. Klicka på pilen till höger och välj ”intressanta kalendrar”.
  3. Hela året på en A4-sida
    För det verkliga helikopterperspektivet ärden amerikanska designern David Seahs Compact Calendar ett bra verktyg. Finns översatt till svenska HÄR.
LÄS OCKSÅ!3 steg till att minska pappershögarnaArtikeln uppdaterad 2014-10-30.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.