Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så tar du kontroll över din kalender

17 februari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ta kontroll över din tid med en välorganiserad kalender. Har du den i datorn eller mobilen finns det många smarta funktioner att dra nytta av.

Om kalendern ska fungera som hjälpmedel är det viktigt att den används på rätt sätt. Här finns det några grundprinciper: Använd bara kalendern för uppgifter som måste göras en viss dag.

Möten med andra personer hör givetvis hemma i kalendern, möjligen också viktiga deadlines. Men inte saker som du vill göra i dag men lika gärna kan ta tag i under morgondagen eller om en vecka. Det är uppgifter som hör hemma på att göra-listan.

Att hålla kalendern ren från den typen av ambitioner är bra av två anledningar:
  • Det räcker med en snabb titt i kalendern för att se vilka dagens tidsbundna åtaganden är.
  • Du minskar risken för att glömma viktiga uppgifter.

Vad händer om ”Skriv utkast på offert till X” står i kalendern en fredag – men du av någon anledning inte hinner? Om du inte kommer ihåg att flytta fram uppgiften till en kommande dag är risken stor att den glöms när du bläddrar fram till nästkommande vecka. Om offertutkastet däremot står på att göra-listan kommer du att se den direkt på måndagen.

Men ingen regel utan undantag: Att boka ”möten” med sig själv kan vara ett smart sätt att se till att viktiga uppgifter blir gjorda. Om det där offertutkastet verkligen måste skrivas på fredag är det trots allt en bra idé att skriva ner det i kalendern. På samma sätt kan det vara bra att boka in tid till för exempelvis säljsamtal eller planeringsarbete så att det verkligen blir gjort.

Det viktiga är att du behandlar det som står i kalendern som faktiska åtagande som ska utföras. Genom att göra det kan du slänga ett öga i kalendern på morgonen och se vad som ska göras i dag – inte vad du hoppas hinna med.

En annan grundprincip är att planera med luft. Det blir ett sätt att ha utrymme för möten som inte kommer i gång på utsatt tid eller drar över på tiden, att ha tid att samla ihop det viktigaste som avhandlades, tid att svara på e-post och lyssna av röstbrevlådan.

På nätet finns det gott om kalendertjänster. Google, Apple och Microsoft har alla sina varianter. Oavsett vilken tjänst finns ofta samma funktioner tillgängliga.

Kalendern går att koppla till mobiltelefon, surfplatta och kalenderprogrammet i datorn. Det innebär att du kan se dina bokningar och lägga till nya var du än befinner dig.

En bra idé är att skapa åtminstone två kalendrar, en för jobb och en för privatliv.
Eftersom det är möjligt att välja vilken kalender du för tillfället vill se blir det enkelt att fokusera på jobbet men visa den privata kalendern när du behöver.

Det går att dela kalendrar med andra så att flera personer kan se och göra bokningar. En idé är att skapa en privat kalender med exempelvis en partner. Då kan ni båda lägga in barnens träningar och kommande 50-årskalas, uppgifter som är viktiga att ha till hands när kundmöten ska bokas.

En papperskalender har en förutbestämd layout. En dag per uppslag, en vecka per uppslag eller något annat. Med kalendern i datorn kan du med ett musklick välja mellan olika vyer. Utnyttja den möjligheten. När du planerar de kommande veckornas jobb passar kanske månadsvyn bra medan det sannolikt passar bättre att bara se dagens bokningar när du jobbar i nuet.

Varje kalender i datorn kan få sin egen färg. Använd det på ett sätt som fungerar för dig. Kanske skapa en boknings- eller deadlinekalender i rött.
Det gör det möjligt att få en snabb känsla för de kommande veckornas arbetsbelastning när en kund ringer och vill anlita dig för ett jobb: Växla till månadsvyn och de röda bokningarna kommer att sticka ut.

Använd gärna ett antal standardformuleringar i kalendern, som ”Möte med X”, ”Kundbesök hos Y” och så vidare. Det gör det lättare att på måndag morgon snabbt skumma igenom kalendern och se vad som väntar. Och när du bokar in möten i kalendern, välj påminnelser som passar bra. För ett kundmöte som ligger en timmes bilresa bort vill du kanske bli påmind två timmar i förväg, för ett telefonmöte räcker det kanske med en kvart.

Slutligen, skaffa två att göra-listor som komplement till kalendern. På den ena skriver du upp allt du har att göra, på den andra allt som måste göras under innevarande vecka.

Det är den senare listan som tillsammans med kalendern ger dig full kontroll: I kalendern finns det som måste göras vid en viss tidpunkt. Mellan kalenderbokningarna tittar du på veckolistan och tar itu med någon av de uppgifter som står där. Och varje fredag skapar du en ny lista för veckan som kommer.

TRE EXTRA KALENDERTIPS:
  1. Boka möten med webbhjälp
    Alla som försökt boka in ett möte med flerän en person vet hur bökigt det kan vara att hitta en tid som passar alla. På nätet finns flera tjänster som underlättar. Doodle.com och Needtomeet.com är två exempel.
  2. Prenumerera på kalendrar
    På nätet går det att prenumerera påkalendrar som andra skapat, vilket innebär att du ser dem i din egen. Google har exempelvis ett stort utbud av kalendrar som visar helgdagar i olika länder liksom spelscheman för ett stort antal sporter runt om i världen. Gå in på google.com/calendar. I vänsterspalten står det ”andra kalendrar”. Klicka på pilen till höger och välj ”intressanta kalendrar”.
  3. Hela året på en A4-sida
    För det verkliga helikopterperspektivet ärden amerikanska designern David Seahs Compact Calendar ett bra verktyg. Finns översatt till svenska HÄR.
LÄS OCKSÅ!3 steg till att minska pappershögarnaArtikeln uppdaterad 2014-10-30.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.