Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så vinner du kunder med ett Facebook-event

8 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ett lyckat Facebook-event kan hjälpa dig nå ut. Men hur ska man skriva? Hur många Facebook-”kommer” motsvarar egentligen ett ”kommer på riktigt”? Så här lyckas du!

För dig som småföretagare kan ett Facebook-event vara ett ypperligt sätt att sprida ordet om dig själv och skapa buzz kring din verksamhet.

Du visar att här händer det grejer, och placerar dig själv i dina befintliga kunders medvetande samtidigt som du lockar nya kunder som inte hittat till dig annars – eller andra aktörer som kan vara bra att nätverka med.

Det kan handla om att dra folk till din butik så att du kan visa dina produkter, eller till ett seminarium där du delar med dig av kunskap och därmed marknadsför dig som expert.

Är det tillräckligt spännande och innovativt kanske du kommer med i vanlig press eller i olika kalendarium. Kort sagt fungerar det som en billig reklamkanal. Dessutom kan det vara ett sätt för dig som jobbar mycket ensam att föra in ny energi.

Men hur får jag bra spridning på mitt evenemang?
– En vanlig nybörjarmiss är att tro att det räcker med att lägga upp eventet. Man tänker, ”nu är det klart!”, men det är ju då det börjar, säger Lena Leigert, VD och kommunikationskonsult på byrån Kreafon i Göteborg.Ett Facebook-event ska alltså ”matas”. Uppdatera då och då med relevant information så syns det i dina inbjudna personers flöden och blir en påminnelse om eventets existens. Många evenemang dör annars drunkningsdöden i flödet...

En klurig fråga är hur man egentligen ska tolka ett Facebook-”kommer”. Lena menar att det varierar mycket beroende på vilken typ av föredrag man har och vilket slags event det är.
– Vill man vara säker på hur många som kommer så kan det vara bra att komplettera eventet med en mer formell anmälan, och kanske koppla det till en anmälningsavgift, tipsar Lena Leigert.

Men tänk om någon missar att det kostar pengar och tror allt är klart så fort de klickat "kommer"? Undvik det genom att klistra in länken till biljettbokning i rutan för just biljetter på Facebook-eventet och skriv till i event-beskrivningen att biljetter måste köpas. Överväg också möjligheten att ta betalt i dörren.

 Läs också: Expertens tips för ett lyckat event - fixa fest och sälj mer!

Här är 7 tips för att lyckas

1. Tänk kreativt
Hitta inspiration i almanackan, och var lite kreativ när du kommer på event.

Exempel) Den 4 januari har Rut namnsdag. Säljer du hemma-relaterade produkter så ta chansen att ha ”Rut-avdrag!” idag med utvalda rabatter och erbjudanden. 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Kvinnor tjänar fortfarande 13 procent mindre än män i Sverige, så här har vi kanske dagens rabatt? Var beredd på like-storm!

Vad du än väljer så är den viktigaste frågan du måste ställa dig själv – ”Varför ska man gå på eventet?”. Pay-offen för kunden kan vara rabatter, men information, inspiration och nätverkande värdesätts också.

2. Skriv lockande
Välj ett kort och kreativt eventnamn. Hellre ”Mor-och-dotter-mys” än torrare ”Kundkväll på Mors dag”. Se också till att den viktigaste eventinformationen kommer före ”Läs mer”-rutan.

3. Ta hjälp
Skapa eventet på din företagssida, men utnyttja Co-Host-rutan och lägg till alla inblandade, inklusive din personliga profil, för att hjälpa till att sprida ordet.

4. Lägg till en plats
Se till att eventplatsen redan finns på Facebook, annars lägg till den. Då kommer Facebook automatiskt att skicka notiser till dina besökares vänner om att ”Lotta Andersson kommer att gå på ett event i din närhet”.5. Kräv extern anmälan
Om du vill vara mer säker på hur många som kommer så överväg att kräva anmälan på en sida utanför Facebook. Då får du lite mer koll på hur många som kommer, de får fylla i sina kontaktuppgifter och det känns lite mer seriöst. Ett exempel på en extern aktör du kan använda är Simple Signup . Med den tjänsten kan du även ta betalt i förväg, vilket minimerar risken för avhopp men det kan också avskräcka om målgruppen är sådana som har svårt för att planera sin tid. Väg för och emot helt enkelt.

6. Sprid!
Kryssa aldrigi att bara admin får posta på väggen. Håll väggen öppen och uppmuntra gärna dina deltagare att dela eventet.
Exempel) ”
Dela eventet på din sida (publikt) och tagga 2 vänner som du vill ta med dig på eventet. Då är du med och tävlar om en goodie-bag värde 799 kr.”

– Glöm inte bort att tänka på andra kanaler också, inte bara Facebook, utan även Instagram. Och tänk även icke-digitalt. Har du fysisk butik kan du ju både ha flyers på disken och prata med kunderna du träffar, tipsar kommunikationskonsulten Lena Leigert.

7. Följ upp!
Tacka alla som kom och lägg upp lite bilder. Berätta lite om nästa event du planerar och lägg ut en länk till det också!

 Läs också:
fest_carolina_eriksson

GÖR SOM SMÅFÖRETAGAREN CAROLINA ERIKSSON

14 tips för ett lyckat event – fixa fest och sälj mer



Gör som vintageförsäljaren Carolina Eriksson – bjud in dina kunder på mingel. Då skapar du en lojal kundbas som stärker ditt varumärke. Så här lyckas du.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.