Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så vinner du kunder med ett Facebook-event

8 september, 2016 4 minuters läsning
Ett lyckat Facebook-event kan hjälpa dig nå ut. Men hur ska man skriva? Hur många Facebook-”kommer” motsvarar egentligen ett ”kommer på riktigt”? Så här lyckas du!

För dig som småföretagare kan ett Facebook-event vara ett ypperligt sätt att sprida ordet om dig själv och skapa buzz kring din verksamhet.

Du visar att här händer det grejer, och placerar dig själv i dina befintliga kunders medvetande samtidigt som du lockar nya kunder som inte hittat till dig annars – eller andra aktörer som kan vara bra att nätverka med.

Det kan handla om att dra folk till din butik så att du kan visa dina produkter, eller till ett seminarium där du delar med dig av kunskap och därmed marknadsför dig som expert.

Är det tillräckligt spännande och innovativt kanske du kommer med i vanlig press eller i olika kalendarium. Kort sagt fungerar det som en billig reklamkanal. Dessutom kan det vara ett sätt för dig som jobbar mycket ensam att föra in ny energi.

Men hur får jag bra spridning på mitt evenemang?
– En vanlig nybörjarmiss är att tro att det räcker med att lägga upp eventet. Man tänker, ”nu är det klart!”, men det är ju då det börjar, säger Lena Leigert, VD och kommunikationskonsult på byrån Kreafon i Göteborg.Ett Facebook-event ska alltså ”matas”. Uppdatera då och då med relevant information så syns det i dina inbjudna personers flöden och blir en påminnelse om eventets existens. Många evenemang dör annars drunkningsdöden i flödet...

En klurig fråga är hur man egentligen ska tolka ett Facebook-”kommer”. Lena menar att det varierar mycket beroende på vilken typ av föredrag man har och vilket slags event det är.
– Vill man vara säker på hur många som kommer så kan det vara bra att komplettera eventet med en mer formell anmälan, och kanske koppla det till en anmälningsavgift, tipsar Lena Leigert.

Men tänk om någon missar att det kostar pengar och tror allt är klart så fort de klickat "kommer"? Undvik det genom att klistra in länken till biljettbokning i rutan för just biljetter på Facebook-eventet och skriv till i event-beskrivningen att biljetter måste köpas. Överväg också möjligheten att ta betalt i dörren.

 Läs också: Expertens tips för ett lyckat event - fixa fest och sälj mer!

Här är 7 tips för att lyckas

1. Tänk kreativt
Hitta inspiration i almanackan, och var lite kreativ när du kommer på event.

Exempel) Den 4 januari har Rut namnsdag. Säljer du hemma-relaterade produkter så ta chansen att ha ”Rut-avdrag!” idag med utvalda rabatter och erbjudanden. 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Kvinnor tjänar fortfarande 13 procent mindre än män i Sverige, så här har vi kanske dagens rabatt? Var beredd på like-storm!

Vad du än väljer så är den viktigaste frågan du måste ställa dig själv – ”Varför ska man gå på eventet?”. Pay-offen för kunden kan vara rabatter, men information, inspiration och nätverkande värdesätts också.

2. Skriv lockande
Välj ett kort och kreativt eventnamn. Hellre ”Mor-och-dotter-mys” än torrare ”Kundkväll på Mors dag”. Se också till att den viktigaste eventinformationen kommer före ”Läs mer”-rutan.

3. Ta hjälp
Skapa eventet på din företagssida, men utnyttja Co-Host-rutan och lägg till alla inblandade, inklusive din personliga profil, för att hjälpa till att sprida ordet.

4. Lägg till en plats
Se till att eventplatsen redan finns på Facebook, annars lägg till den. Då kommer Facebook automatiskt att skicka notiser till dina besökares vänner om att ”Lotta Andersson kommer att gå på ett event i din närhet”.5. Kräv extern anmälan
Om du vill vara mer säker på hur många som kommer så överväg att kräva anmälan på en sida utanför Facebook. Då får du lite mer koll på hur många som kommer, de får fylla i sina kontaktuppgifter och det känns lite mer seriöst. Ett exempel på en extern aktör du kan använda är Simple Signup . Med den tjänsten kan du även ta betalt i förväg, vilket minimerar risken för avhopp men det kan också avskräcka om målgruppen är sådana som har svårt för att planera sin tid. Väg för och emot helt enkelt.

6. Sprid!
Kryssa aldrigi att bara admin får posta på väggen. Håll väggen öppen och uppmuntra gärna dina deltagare att dela eventet.
Exempel) ”
Dela eventet på din sida (publikt) och tagga 2 vänner som du vill ta med dig på eventet. Då är du med och tävlar om en goodie-bag värde 799 kr.”

– Glöm inte bort att tänka på andra kanaler också, inte bara Facebook, utan även Instagram. Och tänk även icke-digitalt. Har du fysisk butik kan du ju både ha flyers på disken och prata med kunderna du träffar, tipsar kommunikationskonsulten Lena Leigert.

7. Följ upp!
Tacka alla som kom och lägg upp lite bilder. Berätta lite om nästa event du planerar och lägg ut en länk till det också!

 Läs också:
fest_carolina_eriksson

GÖR SOM SMÅFÖRETAGAREN CAROLINA ERIKSSON

14 tips för ett lyckat event – fixa fest och sälj mer



Gör som vintageförsäljaren Carolina Eriksson – bjud in dina kunder på mingel. Då skapar du en lojal kundbas som stärker ditt varumärke. Så här lyckas du.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.