Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Sälj mer OCH jobba mindre – här är strategierna

EBBA
Ebba Arnborg 2 oktober, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Sälj mer och jobba mindre

Är varje ny kund lika med fler timmar vid datorn, sena kvällar och stress? Många småföretagare fastnar i den fällan, men det finns sätt att skala upp – utan att behöva jobba mer. Här är 10 konkreta idéer.

Som småföretagare är det vanligt att när försäljningen börjar rulla in, så måste man också lägga ner mer tid. Men det finns faktiskt strategier som gör att du kan skala din verksamhet utan att behöva arbeta mer.

Här är några konkreta idéer som kan hjälpa dig att inspireras till hur du kan skala din verksamhet smartare och enklare, så att du kan sälja mer och jobba mindre.

Sälj mer och jobba mindre – 10 sätt:

1. Skapa e-kurser

Om du har specialistkunskap inom ett område kan du skapa e-kurser som när de väl är färdiga kan säljas om och om igen. AI kan vara en hjälp för att förvandla din kunskap till bra innehåll. Du kan även erbjuda uppdateringar eller nya moduler som håller kursen relevant över tid, för att öka dess livslängd.

2. Återanvänd befintliga produkter på nya sätt

Om du redan har produkter eller innehåll som presterar bra, kan du paketera om dem utan att göra något nytt. Till exempel kan en serie blogginlägg bli en e-bok eller ett webinar bli en on-demand-kurs. Även här kandu ta hjälp av AI-drivna verktyg för innehållsskapande.

3.Automatiserade prenumerationsmodeller

Du kan även erbjuda prenumerationer eller medlemskap där kunder automatiskt får tillgång till innehåll, som nya kurser, kursavsnitt eller exklusivt innehåll, regelbundet mot en månadsavgift.

4. Skapa en SaaS-modell (Software as a Service)

Lite på samma spår: Ifall du har utvecklat en programvara eller digital tjänst kan du överväg att erbjuda den som en prenumerationsbaserad tjänst (SaaS). Istället för att köpa den en gång för all framtid så får kunder betalar per månad eller år för att få tillgång till din mjukvara online. Allt från betalningar till uppdateringar kan automatiseras.

5. Erbjud produktabonnemang

Även om du säljer fysiska produkter kan du överväga att erbjuda ett abonnemang där kunder automatiskt får hem varor på regelbunden basis. Denna modell används redan framgångsrikt inom områden som skönhet, hälsa, och livsmedel. Den kan skapa stabila och förutsägbara intäkter över tid och samtidigt effektivisera produktionen då alla köper samma sak vid samma tidpunkt.

6. E-handel med dropshipping

Säljer du produkter så överväg att komplettera med en e-handel om du inte redan har en, du kan använda AI för att optimera texter och produktutbud. Då kan kunder själva sköta sina inköp när det passar dem utan din direkta inblandning. Väljer du att leverera med dropshipping så slipper du sköta distribution och lager.

7. Skapa en certifierings- eller franchisemodell

Om du har ett väletablerat varumärke och en beprövad affärsmodell kan du utveckla en detaljerad manual och utbildningsmaterial och erbjuda andra att driva verksamheter under ditt varumärke eller bli certifierade inom din metod. Detta möjliggör expansion och ökad försäljning utan att du behöver vara involverad i den dagliga verksamheten.

8. Licensiera dina tjänster eller produkter

Låt andra företag använda eller vidareutveckla dina produkter, tjänster eller immateriella rättigheter mot en avgift. Det kan handla om ett färdigt utbildningsprogram, en digital produkt eller en metod som du utvecklat, men även innovationer som andra företag kan applicera på sina egna lösningar.

9. Bygg en crowdsourcing-modell

Skapa en plattform där användarna själva bidrar med produkter eller tjänster, medan du tar en provision eller avgift för att driva plattformen. Tänk Airbnb eller Uber, där användare säljer direkt till varandra. Det kan också handla om en marknadsplats för lådor med lokala matvaror eller tjänster som trädgårdsskötsel, där du sköter betalningar och administration.

10. Ta mer betalt för snabba leveranser eller premiumtjänster

Ha olika priskategorier beroende på hur snabbt kunden vill ha sina produkter levererade eller om de vill ha en premiumvariant. Kunder som väljer premium betalar mer för något de upplever som extra värde, men du gör egentligen samma jobb. På så sätt ökar du intäkterna utan att öka arbetsinsatsen, då produktionen eller tjänsten är densamma men prissättningen varierar beroende på vad kunden väljer.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.