Så säljer ditt företag mer på nätet – följ dessa 4 steg

Vill du öka företagets försäljning online? Med hjälp av Visas experter går vi igenom fyra viktiga steg som du kan använda för att hitta nya kunder och digitalisera företagets försäljning.
En studie som Ipsos har genomfört på uppdrag av Visa, visar att små företag har svårt att få till digitaliseringen. Sex av tio företag ser digitaliseringen som en utmaning, och bara var sjätte mindre- eller medelstort företag har en till fullo integrerad digital teknik. Samtidigt finns en stor uppsida i att använda digitala verktyg för att öka försäljningen.
I den här guiden får du tips om hur du kan öka din försäljning online. Tipsen kommer från ett av världens största betalningsnätverk Visa som genom ett initiativ som kallas Företagshjälpen sammanställer användbara tips och verktyg för att du som småföretagare ska utveckla din digitala affär.
I guiden lär du dig:
- Hur du ska tänka när du väljer plattform för e-handel
- Hur du bygger digitala varumärken och visuell identitet
- Hur du jobbar effektivt med sociala medier
- Hur du får ökad trovärdighet genom att jobba med omdömen
Innan du läser guiden rekommenderar vi dig varmt att gå in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips på hur du kan öka försäljningen online.
1. Hur väljer jag rätt e-handelsplattform?
Den viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform för just ditt företag. Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.
- Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
- Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
- Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljning online?
En krånglig check out- och betallösning i e-handeln får ofta kunder att överge sitt köp. 7 av 10 onlinekunder har någon gång gjort det [1]. Det är ett bortfall som kan stå många småföretagare dyrt – och därför kan e-handelsplattformen vara helt avgörande för den digitala försäljningen.
Tips! Här hittar du en guide om hur du får kunderna att hitta ditt företag online.
2. Hur skapar jag ett säljande varumärke digitalt?
För att lyckas med din digitala försäljning är ditt företags varumärke och visuella identitet helt avgörande. En logotyp som sticker ut fastnar och sannolikheten att dina kunder kommer ihåg dig ökar, vilket kan leda till fler affärer över längre tid.
Fundera kring vad din verksamhet ska signalera för värden och ta hjälp för att låta de grafiska elementen på din webbplats och i sociala medier signalera just det.
Tips! På Visas plattform Företagshjälpen hittar du en guide om hur du marknadsför ditt företag på nätet.
3. Hur maxar jag företagets sociala medier?
82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med din sociala medier-närvaro.
Viktigt att tänka på är att olika målgrupper finns på olika sociala medier-plattformar. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Välj därför var ditt företag finns med omsorg, så att du lägger din tid och kraft på rätt saker.
Tips!På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.
4. Hur får jag omdömen för ökad synlighet?
Om nuvarande kunder pratar gott om dig innebär det större möjligheter för att nya kunder vill testa dina tjänster eller produkter. Jobba aktivt med att be kunder om omdömen, antingen genom sociala medier eller på fristående, oberoende, plattformar. Det är inte ovanligt att kunder inför ett köp söker efter recensioner, så att tänka på detta kan innebära mycket positivt för din affär.
Recensionerna kan också ge dig en möjlighet att få reda på vad du kan göra för att förbättra din verksamhet.
Tips! På Visas plattform Företagshjälpen finns fler tips om hur du kan tänka kring omdömen för att skapa synlighet. Bland annat kan du lära dig mer om verktyget Trustpilot som är en gratis och öppen plattform för kundomdömen för företag och konsumenter.
5. Fler verktyg för ökad onlineförsäljning
På Visas portal Företagshjälpen hittar du fler tips om hur du kan öka möjligheterna att sälja och ta betalt på nätet.
[1] https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2020/sociala-medier/instagram-vaxer-mest-hos-pensionarer/#2020-7.1