Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Partner

Så säljer ditt företag mer på nätet – följ dessa 4 steg

Sponsrad artikel 12 september, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Sälja mer på nätet

Vill du öka företagets försäljning online? Med hjälp av Visas experter går vi igenom fyra viktiga steg som du kan använda för att hitta nya kunder och digitalisera företagets försäljning.

En studie som Ipsos har genomfört på uppdrag av Visa, visar att små företag har svårt att få till digitaliseringen. Sex av tio företag ser digitaliseringen som en utmaning, och bara var sjätte mindre- eller medelstort företag har en till fullo integrerad digital teknik. Samtidigt finns en stor uppsida i att använda digitala verktyg för att öka försäljningen.

I den här guiden får du tips om hur du kan öka din försäljning online. Tipsen kommer från ett av världens största betalningsnätverk Visa som genom ett initiativ som kallas Företagshjälpen sammanställer användbara tips och verktyg för att du som småföretagare ska utveckla din digitala affär.

I guiden lär du dig:

  • Hur du ska tänka när du väljer plattform för e-handel
  • Hur du bygger digitala varumärken och visuell identitet
  • Hur du jobbar effektivt med sociala medier
  • Hur du får ökad trovärdighet genom att jobba med omdömen

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig varmt att gå in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips på hur du kan öka försäljningen online.

1. Hur väljer jag rätt e-handelsplattform?

Den viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform för just ditt företag. Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.

  • Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
  • Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
  • Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljning online?

En krånglig check out- och betallösning i e-handeln får ofta kunder att överge sitt köp. 7 av 10 onlinekunder har någon gång gjort det [1]. Det är ett bortfall som kan stå många småföretagare dyrt – och därför kan e-handelsplattformen vara helt avgörande för den digitala försäljningen.

Tips! Här hittar du en guide om hur du får kunderna att hitta ditt företag online.

2. Hur skapar jag ett säljande varumärke digitalt?

För att lyckas med din digitala försäljning är ditt företags varumärke och visuella identitet helt avgörande. En logotyp som sticker ut fastnar och sannolikheten att dina kunder kommer ihåg dig ökar, vilket kan leda till fler affärer över längre tid.

Fundera kring vad din verksamhet ska signalera för värden och ta hjälp för att låta de grafiska elementen på din webbplats och i sociala medier signalera just det.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen hittar du en guide om hur du marknadsför ditt företag på nätet.

3. Hur maxar jag företagets sociala medier?

82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med din sociala medier-närvaro.

Viktigt att tänka på är att olika målgrupper finns på olika sociala medier-plattformar. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Välj därför var ditt företag finns med omsorg, så att du lägger din tid och kraft på rätt saker.

Tips!På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.

4. Hur får jag omdömen för ökad synlighet?

Om nuvarande kunder pratar gott om dig innebär det större möjligheter för att nya kunder vill testa dina tjänster eller produkter. Jobba aktivt med att be kunder om omdömen, antingen genom sociala medier eller på fristående, oberoende, plattformar. Det är inte ovanligt att kunder inför ett köp söker efter recensioner, så att tänka på detta kan innebära mycket positivt för din affär.

Recensionerna kan också ge dig en möjlighet att få reda på vad du kan göra för att förbättra din verksamhet.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen finns fler tips om hur du kan tänka kring omdömen för att skapa synlighet. Bland annat kan du lära dig mer om verktyget Trustpilot som är en gratis och öppen plattform för kundomdömen för företag och konsumenter.

5. Fler verktyg för ökad onlineförsäljning

På Visas portal Företagshjälpen hittar du fler tips om hur du kan öka möjligheterna att sälja och ta betalt på nätet.

[1] https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2020/sociala-medier/instagram-vaxer-mest-hos-pensionarer/#2020-7.1

Advertisement


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.