Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Partner

Så säljer ditt företag mer på nätet – följ dessa 4 steg

Sponsrad artikel 12 september, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Sälja mer på nätet

Vill du öka företagets försäljning online? Med hjälp av Visas experter går vi igenom fyra viktiga steg som du kan använda för att hitta nya kunder och digitalisera företagets försäljning.

En studie som Ipsos har genomfört på uppdrag av Visa, visar att små företag har svårt att få till digitaliseringen. Sex av tio företag ser digitaliseringen som en utmaning, och bara var sjätte mindre- eller medelstort företag har en till fullo integrerad digital teknik. Samtidigt finns en stor uppsida i att använda digitala verktyg för att öka försäljningen.

I den här guiden får du tips om hur du kan öka din försäljning online. Tipsen kommer från ett av världens största betalningsnätverk Visa som genom ett initiativ som kallas Företagshjälpen sammanställer användbara tips och verktyg för att du som småföretagare ska utveckla din digitala affär.

I guiden lär du dig:

  • Hur du ska tänka när du väljer plattform för e-handel
  • Hur du bygger digitala varumärken och visuell identitet
  • Hur du jobbar effektivt med sociala medier
  • Hur du får ökad trovärdighet genom att jobba med omdömen

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig varmt att gå in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips på hur du kan öka försäljningen online.

1. Hur väljer jag rätt e-handelsplattform?

Den viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform för just ditt företag. Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.

  • Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
  • Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
  • Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljning online?

En krånglig check out- och betallösning i e-handeln får ofta kunder att överge sitt köp. 7 av 10 onlinekunder har någon gång gjort det [1]. Det är ett bortfall som kan stå många småföretagare dyrt – och därför kan e-handelsplattformen vara helt avgörande för den digitala försäljningen.

Tips! Här hittar du en guide om hur du får kunderna att hitta ditt företag online.

2. Hur skapar jag ett säljande varumärke digitalt?

För att lyckas med din digitala försäljning är ditt företags varumärke och visuella identitet helt avgörande. En logotyp som sticker ut fastnar och sannolikheten att dina kunder kommer ihåg dig ökar, vilket kan leda till fler affärer över längre tid.

Fundera kring vad din verksamhet ska signalera för värden och ta hjälp för att låta de grafiska elementen på din webbplats och i sociala medier signalera just det.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen hittar du en guide om hur du marknadsför ditt företag på nätet.

3. Hur maxar jag företagets sociala medier?

82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med din sociala medier-närvaro.

Viktigt att tänka på är att olika målgrupper finns på olika sociala medier-plattformar. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Välj därför var ditt företag finns med omsorg, så att du lägger din tid och kraft på rätt saker.

Tips!På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.

4. Hur får jag omdömen för ökad synlighet?

Om nuvarande kunder pratar gott om dig innebär det större möjligheter för att nya kunder vill testa dina tjänster eller produkter. Jobba aktivt med att be kunder om omdömen, antingen genom sociala medier eller på fristående, oberoende, plattformar. Det är inte ovanligt att kunder inför ett köp söker efter recensioner, så att tänka på detta kan innebära mycket positivt för din affär.

Recensionerna kan också ge dig en möjlighet att få reda på vad du kan göra för att förbättra din verksamhet.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen finns fler tips om hur du kan tänka kring omdömen för att skapa synlighet. Bland annat kan du lära dig mer om verktyget Trustpilot som är en gratis och öppen plattform för kundomdömen för företag och konsumenter.

5. Fler verktyg för ökad onlineförsäljning

På Visas portal Företagshjälpen hittar du fler tips om hur du kan öka möjligheterna att sälja och ta betalt på nätet.

[1] https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2020/sociala-medier/instagram-vaxer-mest-hos-pensionarer/#2020-7.1

Advertisement


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.