Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Sätt gränser – och behåll kunden

Yasemin Bayramoglu 4 mars, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Undvik att bli emotionell – då blir du respekterad. FOTO SHUTTERSTOCK

”Det här lilla kan väl ingå också?” eller ”Det är för dyrt – jag betalar hälften!”.Ibland måste du sätta ner foten mot kunden – helst utan att tappa kundrelationen. Satsa på tydlighet och ta det inte personligt.

En kund som kräver mer än vad som känns riktigt bra, eller som har en annan bild av vad som är överenskommet än dig, kan kännas knivigt att hantera som liten företagare.
Hur gör man när man känner att ”nej, det här ställer jag inte upp på”? När det knyter sig i magen och frustrationen bubblar upp inombords?

LÄS OCKSÅ: BESLUTET SOM GAV MARIE FLER KUNDER

Men man känner sig fast i situationen, vill bevara relationen och helst inte göra kunden besviken – för vem vet vad det kan leda till? Kanske inte minst om man ogillar konflikter rent allmänt...

Ibland blir lösningen att lova lite för mycket, börja tumma på sitt pris och sitta uppe på nätterna och jobba fast man egentligen inte vill. För att det i stunden kändes som den enklaste vägen – och så får du ju så mycket bekräftelse genom att vara anpassningsbar. Men att ha som mål att aldrig någonsin göra en kund besviken är ofta ohållbart.
– Är priset du får betala för att vara för vänlig mot kunderna värt det för dig? Annars får du ta beslutet att axla upp lite grand, råder coachen Marie Bengtsson.

Måste inte säga ja direkt


Låt inte rädslan lura dig att slå knut på dig själv utan att kunderna ens bett om det. Marie berättar om företagaren som hade en ohållbar förväntan på sig själv: när kunden ringde ställde han alltid upp och levererade lösningar samma dag. Pressen blev enorm. Till slut bestämde han sig, det var dags att prata med kunderna om att sätta upp nya riktlinjer. Det visade sig att de inte alls hade förväntat sig sådan service.
– Ofta när man tror att man till exempel måste svara ja på en gång för annars blir kunden besviken så är det en föreställning hos en själv, som inte är riktig.

[caption id="attachment_29733" align="alignnone" width="478"] Coachen Marie Bengtsson manar till tydlighet från start.[/caption]

Lär känna just dina gränser genom att tänka igenom dina värderingar, råder Marie: Vad är viktigt för dig? På vilket sätt vill du driva eget? Vilka är dina rättesnören? Hur vill du behandla dina kunder? Vad kan du kompromissa med och inte? Och vad medför det? Kanske vill du inte jobba på helger. Eller så vill du hålla en viss kvalitet på det du levererar, vilket innebär att projekten måste få ta mer tid och därmed vara dyrare. Kanske finns det vissa saker som du inte tar på dig.

Agera som ett proffs


Ett annat sätt att hitta dina gränser är att vara uppmärksam på när kunder gör dig arg, irriterad eller frustrerad. Märker du att du gnäller, beklagar dig eller ältar en kunds agerande, då har troligtvis en av dina gränser överskridits. Motstå då några väldigt vanliga impulser: att säga ja fast du inte vill, ta i från tårna och fräsa ifrån eller att ludda in ditt svar i obegriplighet.
– Säg istället ifrån med värdighet och tydlighet så blir du lyssnad på. Utgå från att det blivit ett missförstånd. Var trevlig, artig och saklig i stället för emotionell. Då blir du respekterad, då blir du ett proffs.

Fråga gärna någon som inte är känslomässigt involverad hur de skulle formulera sig om du känner dig vilse bland känslorna. Eller utgå från hur du skulle ha hanterat situationen som anställd i ett större företag, råder Marie, till exempel om du hade varit ekonomichef ifall det gäller en prisdiskussion eller en obetald faktura.
– Det är ett bra sätt att distansera sig känslomässigt.

Vilka kunder vill du ha?


Det är inte alls säkert att det känns bra i stunden att säga ifrån, men i förlängningen kan det vara vad som krävs för att vi ska må bra och nå våra visioner, menar Marie. Visst måste ekonomin gå ihop, men betonar hon:
– Man får också fråga sig vilka kunder man vill ha. De som trampar på mig kostar känslomässigt, är jag villig att betala det priset?

När jag lägger tid på en kund som jag inte vill ha för att jag måste tjäna pengar så blockerar jag faktiskt möjligheten att hitta andra jobb som är betydligt bättre. Vill du jobba under förutsättningar som inte känns rätt, kanske för mindre än du är värd? Vad gör det med dig?

Har man inte möjlighet ekonomiskt att sätta spelreglerna som man vill ha dem gäller det att planera för hur man kan få in en annan typ av kunder längre fram. För, påpekar Marie:
– Det är en inställning som är ursvår, det vet jag själv, att säga nej till pengarna för att jag vinner emotionellt eller värderingsmässigt. Men ska man växa kvalitetsmässigt tror jag det skiftet någonstans måste ske. Det kräver mod och is i magen. Men man får också självförtroende. Jag ångrar inte att jag själv gjort så.

Var tydlig från start


Något som minskar konflikter kring gränser, och gör dem lättare att dra, är tydlighet. Gör klart förväntningar och upplägg för varje uppdrag redan innan start. Ställ många frågor, ta reda på vad kunden vill ha och behöver – vad är det som ska göras, hur och när och till vilket pris? Skriv helt kort ner vad som sagts och mejla det till kunden.
– Då blir det lättare om kunden kommer med nya krav längs vägen, för du har överenskommelsen att backa tillbaka till och förhålla dig till.

Med svart på vitt ifall det kunden ber om ska ingå i beställningen eller inte kan du direkt ta upp frågor om pris, tid och prioritering, istället för att spilla tid på att älta, gå i försvar eller trassla in dig i förklaringar.
– Man hanterar delarna i överenskommelsen i stället för att hantera kunden och det blir en sakfråga i stället för personfråga. Det ni förhandlar om har inget med dig som person att göra.
TEXT: EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.