Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Beslutet som gav Marie fler kunder

Yasemin Bayramoglu 18 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Marie Bubachs mentor hjälper till genom att utmana och prioritera.

Trots hög belastning i sitt lilla företag viker Marie tid åt att tänka till kring affärerna med hjälp av en extern strateg och en mentor. Något som gett fler kunder, ökad omsättning och sinnesro.

Marie Bubach hade arbetat med rekrytering länge och varit franchisetagare sedan 2010 när hon i januari 2017 tog klivet att starta ett fristående rekryteringsföretag, Select Executive Search. Hon stod inför att lansera ett nytt varumärke, helt ensam i en bransch med stor konkurrens från jättar. Samtidigt var det högkonjunktur och svårt att hinna dra upp de stora penseldragen. Frågorna var många:
– Hur skulle jag få kunderna att välja mig? Vad var det som gjorde mig unik? Hur vill jag uppfattas och hur får jag ut det budskapet på bästa sätt? Vad ska jag ha för mål och vision, vad står jag för?

LÄS OCKSÅ: BYTTE AFFÄRSMODELL – DUBBLADE OMSÄTTNINGEN

För att få hjälp att synas på rätt sätt bestämde Marie sig för att ta hjälp av en extern kommunikationsstrateg. De bokade in workshops då Marie fick guidning i att backa tillbaka till sin vision och utifrån den sätta kommunikationsmål för att sedan omvandla det till vad som konkret skulle göras – och när.
– Det handlade till stor del om tankar kring hur jag ville uppfattas, som nog alltid funnits där men inte varit så specificerade tidigare.

Fyra viktiga P:n


Allt trattades ner i fyra P:n som beskriver hur Marie vill att hon och Select ska uppfattas: personlig, professionell, påläst och pålitlig. Marie tog fram en ny hemsida, skapade ett Linkedinkonto där hon delar med sig av sin kunskap kring rekrytering i form av artiklar och ett Facebookkonto med snabbare uppdateringar. Dessutom skickar hon ut ett nyhetsbrev och publicerar nyheter och pressmeddelanden på Mynewsdesk.

Hon bestämde sig även för att skicka ut en pralinask till befintliga kunder för att berätta om det nya varumärket. Gåvan skulle kännas exklusiv och utvald och symbolisera att kunderna fick de finaste bitarna, precis som de bästa kandidaterna vid en rekrytering.
– Det var perfekt som kommunikation. En liten grej, men effektiv. Nu skickar jag även ut pralinaskar till kandidater som en lycka till-gåva på nya jobbet. Det har blivit väldigt uppskattat. De kan ställa ut dem på fikabordet så uppmärksammas det av andra i organisationen också. Det är en jättebra marknadsföringsgrej som jag fick hjälp att tänka fram.

Tydlig kommuniktionsplan


Idag, två år senare, har Marie en tydlig plan för kommunikationsarbetet. I stället för att det hänger över henne hela tiden har hon i förväg vikt ett visst antal timmar åt det varje tisdag. Hon publicerar en artikel i veckan på Linkedin på ett givet tema per månad, som till exempel olika begrepp inom rekrytering eller konkreta tips till kandidater.
– Det ger mig sinnesro och energi att få tydlighet i mitt arbete att veta när jag ska göra vad.

Kommunikationssatsningen har lett till att varumärket nu är väletablerat. Marie beskriver hur hon ofta får kommentaren att hon ”syns överallt” och att hon uppfattas som större än vad hon är.
– Jag märker att jag får in nya kunder som jag velat ha länge. Nu ringer de mig, för att jag syns och har gjort mig ett namn i branschen. Det hade inte hänt om jag bara suttit i det tysta och betat av detaljerna på min att göra-lista.

Mentorn utmanar


För ytterligare hjälp har Marie nu även en mentor som hon träffar varje månad och dessutom ringer en gång i veckan.
– Det är bra att kunna bolla vad som har hänt och vad som är nästa steg. Få hjälp att strukturera, tänka mer strategiskt och verkligen lyfta blicken och se helheten. Vad jag ska fokusera på och lägga min tid på.

Att få hjälp av en extern person som tänker i lite i andra banor och som kan utmana invanda tankesätt är värdefullt, menar Marie.
– Nu har jag varit så länge i branschen att det är lätt att hamna i att ”så här har jag alltid gjort och det här har varit lyckosamt”. Med en mentor kan jag få nya idéer och bli utmanad vilket jag ser som oerhört positivt. Hon frågar mig: ”Varför det, varför ska du göra så?” och det gör att jag tänker till.

Får hjälp att prioritera


Marie står precis redo att växa genom att ta in en anställd, ett beslut hon fått hjälp av just sin mentor att tänka ut. Andra saker hon kan bolla är vilka kunder hon vill ha, hur hon vill uppfattas och hur hon kan utveckla sitt erbjudande.
– Jag har nog lite entreprenörstänk med miljoner idéer och behöver hjälp med att landa i vad jag verkligen behöver ta tag i och göra nu. Annars kan jag känna att det finns så mycket som jag vill att jag aldrig kommer att hinna allt – och så blir nästan inget gjort i stället.

Marie ser stora vinster med att blocka tid för såväl strategisk planering som kommunikation varje vecka i sin kalender.
– Det här är helig tid för mig som jag inte får rucka på eller skjuta upp för det är så viktigt. Det gör att jag blir bättre på att nå ut och når målen som jag sätter upp. Min omsättning och vinst har ökat och jag har fått fler kunder.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.