Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Beslutet som gav Marie fler kunder

Yasemin Bayramoglu 18 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Marie Bubachs mentor hjälper till genom att utmana och prioritera.

Trots hög belastning i sitt lilla företag viker Marie tid åt att tänka till kring affärerna med hjälp av en extern strateg och en mentor. Något som gett fler kunder, ökad omsättning och sinnesro.

Marie Bubach hade arbetat med rekrytering länge och varit franchisetagare sedan 2010 när hon i januari 2017 tog klivet att starta ett fristående rekryteringsföretag, Select Executive Search. Hon stod inför att lansera ett nytt varumärke, helt ensam i en bransch med stor konkurrens från jättar. Samtidigt var det högkonjunktur och svårt att hinna dra upp de stora penseldragen. Frågorna var många:
– Hur skulle jag få kunderna att välja mig? Vad var det som gjorde mig unik? Hur vill jag uppfattas och hur får jag ut det budskapet på bästa sätt? Vad ska jag ha för mål och vision, vad står jag för?

LÄS OCKSÅ: BYTTE AFFÄRSMODELL – DUBBLADE OMSÄTTNINGEN

För att få hjälp att synas på rätt sätt bestämde Marie sig för att ta hjälp av en extern kommunikationsstrateg. De bokade in workshops då Marie fick guidning i att backa tillbaka till sin vision och utifrån den sätta kommunikationsmål för att sedan omvandla det till vad som konkret skulle göras – och när.
– Det handlade till stor del om tankar kring hur jag ville uppfattas, som nog alltid funnits där men inte varit så specificerade tidigare.

Fyra viktiga P:n


Allt trattades ner i fyra P:n som beskriver hur Marie vill att hon och Select ska uppfattas: personlig, professionell, påläst och pålitlig. Marie tog fram en ny hemsida, skapade ett Linkedinkonto där hon delar med sig av sin kunskap kring rekrytering i form av artiklar och ett Facebookkonto med snabbare uppdateringar. Dessutom skickar hon ut ett nyhetsbrev och publicerar nyheter och pressmeddelanden på Mynewsdesk.

Hon bestämde sig även för att skicka ut en pralinask till befintliga kunder för att berätta om det nya varumärket. Gåvan skulle kännas exklusiv och utvald och symbolisera att kunderna fick de finaste bitarna, precis som de bästa kandidaterna vid en rekrytering.
– Det var perfekt som kommunikation. En liten grej, men effektiv. Nu skickar jag även ut pralinaskar till kandidater som en lycka till-gåva på nya jobbet. Det har blivit väldigt uppskattat. De kan ställa ut dem på fikabordet så uppmärksammas det av andra i organisationen också. Det är en jättebra marknadsföringsgrej som jag fick hjälp att tänka fram.

Tydlig kommuniktionsplan


Idag, två år senare, har Marie en tydlig plan för kommunikationsarbetet. I stället för att det hänger över henne hela tiden har hon i förväg vikt ett visst antal timmar åt det varje tisdag. Hon publicerar en artikel i veckan på Linkedin på ett givet tema per månad, som till exempel olika begrepp inom rekrytering eller konkreta tips till kandidater.
– Det ger mig sinnesro och energi att få tydlighet i mitt arbete att veta när jag ska göra vad.

Kommunikationssatsningen har lett till att varumärket nu är väletablerat. Marie beskriver hur hon ofta får kommentaren att hon ”syns överallt” och att hon uppfattas som större än vad hon är.
– Jag märker att jag får in nya kunder som jag velat ha länge. Nu ringer de mig, för att jag syns och har gjort mig ett namn i branschen. Det hade inte hänt om jag bara suttit i det tysta och betat av detaljerna på min att göra-lista.

Mentorn utmanar


För ytterligare hjälp har Marie nu även en mentor som hon träffar varje månad och dessutom ringer en gång i veckan.
– Det är bra att kunna bolla vad som har hänt och vad som är nästa steg. Få hjälp att strukturera, tänka mer strategiskt och verkligen lyfta blicken och se helheten. Vad jag ska fokusera på och lägga min tid på.

Att få hjälp av en extern person som tänker i lite i andra banor och som kan utmana invanda tankesätt är värdefullt, menar Marie.
– Nu har jag varit så länge i branschen att det är lätt att hamna i att ”så här har jag alltid gjort och det här har varit lyckosamt”. Med en mentor kan jag få nya idéer och bli utmanad vilket jag ser som oerhört positivt. Hon frågar mig: ”Varför det, varför ska du göra så?” och det gör att jag tänker till.

Får hjälp att prioritera


Marie står precis redo att växa genom att ta in en anställd, ett beslut hon fått hjälp av just sin mentor att tänka ut. Andra saker hon kan bolla är vilka kunder hon vill ha, hur hon vill uppfattas och hur hon kan utveckla sitt erbjudande.
– Jag har nog lite entreprenörstänk med miljoner idéer och behöver hjälp med att landa i vad jag verkligen behöver ta tag i och göra nu. Annars kan jag känna att det finns så mycket som jag vill att jag aldrig kommer att hinna allt – och så blir nästan inget gjort i stället.

Marie ser stora vinster med att blocka tid för såväl strategisk planering som kommunikation varje vecka i sin kalender.
– Det här är helig tid för mig som jag inte får rucka på eller skjuta upp för det är så viktigt. Det gör att jag blir bättre på att nå ut och når målen som jag sätter upp. Min omsättning och vinst har ökat och jag har fått fler kunder.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.