Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Se upp: Här är telefonskojarna som anmälts mest 2014

12 januari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Hela 20 procent fler anmälningar kom in till Konsumentverket under 2014 jämfört med året innan. Flera handlar om telefonförsäljning. Här listan över telefonbluffarna som fått flest anmälningar.

Anmälningarna till Konsumentverket ökade under förra året. Totalt kom 10 483 anmälningar in jämfört med 8703 under 2013. Nästan var femte anmälan handlar om telefonförsäljare.

Problemen är flera – till exempel otydlig prisinformation, samtal till telefonnummer som är registrerade i Nix-telefon, otillåten sms-reklam och att konsumenter fastnar i avtal som de aldrig har tackat ja till.

Dessutom vänder sig i vissa fall bolagen till svaga konsumentgrupper, till exempel äldre personer, som kan ha svårt att värja sig mot marknadsföringen.

– Det är beklämmande siffror som med tydlighet visar att vi behöver nya regler för att skydda konsumenterna. Branschens självreglering och vår tillsyn räcker inte till, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman på Konsumentverket.

Här är de telefonbluffare som fått flest anmälningar:Swedsnus har fått 829 anmälningar. Säljer snus via nätet och har vid flera tidigare tillfällen skickat ut otillåten reklam via sms.

Stoppa Telefonförsäljning har fått 256 anmälningar. De erbjuder sig att registrera konsumenter i spärregistret Nix-telefon mot en avgift. Trots att ett medlemskap i registret är gratis – och att Nix-telefon inte tar emot registreringar via bolaget.

Mysafety har fått 180 anmälningar. Säljer bland annat försäkringar mot hot och kränkningar på nätet. Har fått kritik för långa abonnemangsavtal och betalningskrav för produkter som inte beställts.

”Vi är medvetna om detta och har arbetat hårt med våra rutiner och processer de senaste åren och vi ser varje anmälan som ett misslyckande”, skriver Sophie Gernandt, kommunikationschef på Mysafety i en kommentar till Metro.

Konsumentspar har fått 150 anmälningar. Säljer bland annat el- och telefonavtal. Skickar ut avtal till kunder, utan att de har pratat med dem. Påstår att de är en ideell förening, vilket inte stämmer enligt Konsumentverket.

Okänt företag. Dessutom har ett företag som Konsumentverket inte vet vad det heter fått 190 anmälningar. De skickar ut falska sms som ser ut att komma från Coop och ICA. Mottagaren uppmanas lämna kontouppgifter för att kunna vinna presentkort.

Konsumentverket har tidigare fört fram två åtgärdsförslag som skulle förbättra konsumenternas situation avsevärt – skriftlig avtalsbekräftelse och aktivt medgivande till telefonförsäljning. Båda förslagen utreds för närvarande inom ramen för en statlig utredning, Konsumentskydd vid telefonförsäljning, som ska redovisas till regeringen senast 30 april 2015.

Fakta telefonförsäljning
I en Sifoundersökning på uppdrag av Konsumentverket i december 2013 framkom att:
  • 96 procent är negativa till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där man inte är kund sedan tidigare.
  • Färre än en av tio litar på att telefonförsäljare följer lagstiftningen.
  • Drygt sex av tio anser att det är lätt att bli vilseledd av telefonförsäljare.
  • Mer än två av fem blir inte nöjda med sitt köp.

Skydda dig: Lär dig känna igen bluffarnas "erbjudanden"

Läs också: Så gör du om du har fått en bluffaktura

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.