Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Se upp: Här är telefonskojarna som anmälts mest 2014

12 januari, 2015 2 minuters läsning
Hela 20 procent fler anmälningar kom in till Konsumentverket under 2014 jämfört med året innan. Flera handlar om telefonförsäljning. Här listan över telefonbluffarna som fått flest anmälningar.

Anmälningarna till Konsumentverket ökade under förra året. Totalt kom 10 483 anmälningar in jämfört med 8703 under 2013. Nästan var femte anmälan handlar om telefonförsäljare.

Problemen är flera – till exempel otydlig prisinformation, samtal till telefonnummer som är registrerade i Nix-telefon, otillåten sms-reklam och att konsumenter fastnar i avtal som de aldrig har tackat ja till.

Dessutom vänder sig i vissa fall bolagen till svaga konsumentgrupper, till exempel äldre personer, som kan ha svårt att värja sig mot marknadsföringen.

– Det är beklämmande siffror som med tydlighet visar att vi behöver nya regler för att skydda konsumenterna. Branschens självreglering och vår tillsyn räcker inte till, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman på Konsumentverket.

Här är de telefonbluffare som fått flest anmälningar:Swedsnus har fått 829 anmälningar. Säljer snus via nätet och har vid flera tidigare tillfällen skickat ut otillåten reklam via sms.

Stoppa Telefonförsäljning har fått 256 anmälningar. De erbjuder sig att registrera konsumenter i spärregistret Nix-telefon mot en avgift. Trots att ett medlemskap i registret är gratis – och att Nix-telefon inte tar emot registreringar via bolaget.

Mysafety har fått 180 anmälningar. Säljer bland annat försäkringar mot hot och kränkningar på nätet. Har fått kritik för långa abonnemangsavtal och betalningskrav för produkter som inte beställts.

”Vi är medvetna om detta och har arbetat hårt med våra rutiner och processer de senaste åren och vi ser varje anmälan som ett misslyckande”, skriver Sophie Gernandt, kommunikationschef på Mysafety i en kommentar till Metro.

Konsumentspar har fått 150 anmälningar. Säljer bland annat el- och telefonavtal. Skickar ut avtal till kunder, utan att de har pratat med dem. Påstår att de är en ideell förening, vilket inte stämmer enligt Konsumentverket.

Okänt företag. Dessutom har ett företag som Konsumentverket inte vet vad det heter fått 190 anmälningar. De skickar ut falska sms som ser ut att komma från Coop och ICA. Mottagaren uppmanas lämna kontouppgifter för att kunna vinna presentkort.

Konsumentverket har tidigare fört fram två åtgärdsförslag som skulle förbättra konsumenternas situation avsevärt – skriftlig avtalsbekräftelse och aktivt medgivande till telefonförsäljning. Båda förslagen utreds för närvarande inom ramen för en statlig utredning, Konsumentskydd vid telefonförsäljning, som ska redovisas till regeringen senast 30 april 2015.

Fakta telefonförsäljning
I en Sifoundersökning på uppdrag av Konsumentverket i december 2013 framkom att:
  • 96 procent är negativa till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där man inte är kund sedan tidigare.
  • Färre än en av tio litar på att telefonförsäljare följer lagstiftningen.
  • Drygt sex av tio anser att det är lätt att bli vilseledd av telefonförsäljare.
  • Mer än två av fem blir inte nöjda med sitt köp.

Skydda dig: Lär dig känna igen bluffarnas "erbjudanden"

Läs också: Så gör du om du har fått en bluffaktura

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.