Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Se upp med bankernas bokföring!

28 mars, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Se där fick jag väl till en lagom snaskig och lockande rubrik! Vilka genombrytande avslöjanden må väl dölja sig i denna artikel? Dags att ringa Finansinspektionen eller kanske till och med Anders Borg?



Lugn, jag opererar på en betydligt mer jordnära nivå, utan större sensationer. Jag pratar om de bokföringssystem som bankerna numera erbjuder med direktkoppling till företagets bankkonto. En i grund och botten väldigt smart och sund idé, som dock innehåller vissa fallgropar som det är lätt att missa. Det visar sig nämligen vid närmare granskning att man även med de här smarta systemen behöver vissa grundläggande kunskaper i redovisningsprinciper och skattelagstiftning för att det inte ska bli fel. Jag påstår inte att bankerna säger något annat, men jag har märkt på några av mina kunder att det är lätt att missa den lilla detaljen bland allt annat man ska hålla reda på som nyföretagare.



Väldigt många företagare har de grundkunskaper som krävs för att göra sin egen bokföring i de här systemen, eller kan lätt tillägna sig de kunskaperna. Faktum är att nästan lika många kan eller skulle kunna göra sin egen bokföring i vilket professionellt bokföringsprogram som helst. Där skiljer sig inte bankernas system nämnvärt från exempelvis SPCS. Frågan som varje företagare måste ställa sig är om det är värt besväret.



Det är lätt att vara uppdaterad på det man jobbar med dagligen, men i ett litet företag behöver man inte bokföra varje dag, inte ens varje vecka eller månad. Jo, jag vet att lagen säger att man ska bokföra ögonaböj när en affärshändelse har skett, men så går det inte till i praktiken och det är fullt accepterat av alla. Med resultatet att man inte riktigt vet vad man gjorde förra gången man bokförde, när man väl sätter sig med eländet igen två månader senare. Jag vet, jag var där i flera år innan jag själv började bokföra åt andra!



Bankernas bokföringssystem försöker hjälpa entreprenören på traven, men det är just då det går snett. Det vanligaste felet är att systemet föreslår att det är 25% moms på alla inköp. Att man måste kontrollera vad som verkligen står på kvittot och ändra vid behov, det missar många. Det värsta exemplet jag sett är en som var på väg att dra av moms på en inbetalning till Bolagsverket för en registreringsavgift. Det hade inte sett snyggt ut i en kontroll.



Bank-systemen flyter smidigt så länge alla transaktioner går via bankkontot och följer den uppgjorda mallen. Men vad händer med alla inköp man gjort kontant? Vad händer vid bokslut och andra extraordinära händelser? Hur ska företagaren veta vad som är rätt avskrivningsprincip, vilka kostnader som ska räknas som upplupna och hur lagret ska värderas? Då upptäcker många entreprenörer i bästa fall att de nog behöver hjälp trots allt och då blir det ofta lika lätt att bokföringsbyrån tar över alltihopa.



Det här påminner mig om en episod på mitt första riktiga jobb, som trafikassistent hos SAS på Arlanda. Det här var på den tiden då vi var på väg att lämna manuell hantering och handskrivna baggagetaggar bakom oss, för att bli alltmer datoriserade. En av de högre cheferna på Arlanda sade på ett personalmöte, apropå den tekniska utvecklingen, att ambitionen med datorsystemen var att de skulle bli så enkla att till och med han skulle kunna gå ner och sätta sig och jobba i en incheckningsdisk när som helst, utan någon särskild utbildning. Jag tyckte det lät lika korkat då som jag tycker nu. Som incheckningsexpert visste jag ju att jobbet med att ta emot passagerarna och ge dem en bra start på deras resa, innehöll så mycket mer svårigheter än bara ett datorsystem. Sedan dess har utvecklingen sprungit iväg mycket fortare än någon av oss kunde tänka oss då. Idag är det vi passagerare som gör i stort sett allt jobb vid incheckningen och vi behöver inte ens vara på flygplatsen för att göra det, ännu mindre ha någon utbildning för det. Det betyder inte att min chef hade rätt den gången. Det betyder att personalen slipper de allra enklaste arbetsuppgifterna, men de är i allra högsta grad närvarande när passagerarna behöver dem, redo att gripa in med det som är svårt och som kräver utbildning. Precis som en redovisningskonsult bredvid en entreprenör som använder bankens bokföringssystem.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.