Nummerupplysningen tillbaka med nytt utskick

Estlandsregistrerade Nummerupplysningen.se pausade verksamheten efter att ha förlorat två tingsrättstvister under 2013.
Istället tog likaledes estniska Bolagsupplysningen.se över både utskicken av de vilseledande uppdateringstalongerna och klagomålsrekordet hos Svensk Handel. Av allt att döma låg samma personer bakom den nya tjänsten.
Läs Driva egets artikel vad du kan göra om du drabbatsI juli i år gick Förenade Bolag ut med en varning för att Nummerupplysningen var tillbaka med ett nytt utskick och en nydesignad uppdateringstalong. Nu är de ute med en ny omgång utskick som många företagare fått hem i brevlådan i dagarna.
Talongen äråterigen gul och innehåller delvis exakt samma text som Bolagsupplysningens utskick. Den är märkt "Förtursexponeringserbjudande 2015", men innehåller också rubriker som kan misstolkas, som "Kontaktuppgiftskontroll" och "Nummerupplysningen – tillhandahåller rätta uppgifter". Det medföljer också ett portofritt svarskuvert.
Talongen är pedagogiskt utformad med exempel på hur man fyller i och rättar uppgifter, och innehåller en förtroendeskapande kontaktruta med kundtjänstens öppettider under hela året.
I de långt mindre lättlästa massiva finstilta textblocken framgår däremot att en signatur innebär ett tvåårigt avtal om "förtursexponering" på nummerupplysningen.se.
Ludvig Isacsson på Förenade Bolag varnar för att skriva under talongen:
– Skulle så ske är du fast i en avtalssituation som är mycket problematisk, säger han.Samtidigt är Bolagsupplysningen fortsatt verksam och har nyligen återigen bytt betalningsmottagare på sina fakturor. Risken att lurade blandar samman de båda estniska verksamheterna är stor, tror Ludvig Isacsson.
Läs Driva egets artikel: Så agerar du mot Nummerupplysningen och BolagsupplysningenUppdaterad 2015-11-03