Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Semester som företagare? Javisst, det går! Om du gör så här…

Visma Spcs 21 juni, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Semester

Det går faktiskt att ta ledigt som företagare. Även löner och rapporteringar går att automatisera, och du kan få full ekonomisk kontroll utan att jobba på semestern. Är det sant – hur då? Det ska vi såklart berätta nu!

Går det att ta semester med max några knapptryck under ledigheten? Javisst! Och det är du verkligen värd! Och bäst av allt: när du kommer tillbaka från ledigheten och har fixat alla finurliga automatiseringar, får du massor med tid över till att bygga ditt företag. Nu är det din tur att få veta hur man gör…

I den här guiden lär vi dig att:

– Låta dina anställda göra jobbet med administrationen, så att du kan ägna din värdefulla ledighet åt vila upp dig.
– Låta smarta program fixa löner och annan administration. Guld värt!
– Ta ledigt, på riktigt. Följ de här stegen bara…

Rätt nice va? Okej, låt oss dra igång. Innan du får tipsen rekommenderar vi dig att gå Visma Spcs gratis löneskola och gratis webbinarium om hur du bäst automatiserar företagets löner. Det är en väldigt effektiv investering i din framtid (och i din semester!).

Steg 1: Låt dina anställda och smarta program göra jobbet

Du vill ha semester, du vill att lönerna ska fixas (typ) automatiskt och du vill att allt ska vara digitalt. Yes, vi hajar!

Det finns lösningar som är i princip självkörande. Det handlar om program som inte bara är smarta, utan väldigt smarta. Och som är fullpackade med finurligheter och finesser. Som exempelvis Visma Lön Smart. Det är faktiskt så här enkelt i tre steg.

  1. Dina anställda knappar in sin tid
    De fyller i sin arbetade tid eller avvikelse direkt via snabbval i kalendern (eller använder den supersmidiga stämpelklockan i appen Visma Lön Anställd) löpande under månaden. Easy peasy! Dessutom minimeras risken för fel och du som administratör kan då enkelt få in allt på bara ett knapptryck! Och helt plötsligt kan du ta semester…
  2. Skicka iväg lönen med ETT klick
    Den 25:e närmar sig och du måste klarmarkera löneutbetalningarna, trots att du har semester. Eller? Nej, så behöver det inte vara. Med dagens smarta löneprogram kan dina anställda lägga in informationen redan innan de tar semester och du som administratör kan förinställa allt annat, så slipper du fixa och trixa under din ledighet. Ni kan alla vara lediga på riktigt! Och oroa dig inte för skatter och sånt. Programmet ser till att skattetabellerna alltid är uppdaterade.

Tips! Be alla dina anställda lägga in informationen redan innan semestern. Då kan du godkänna allting direkt och alla kan ta semester, utan att du behöver fixa och trixa under din ledighet.

  1. Anställda får automatiska lönebesked (och du kan förinställa dem!)
    Du kan välja när lönebeskeden ska skickas till de anställda. Det betyder att du som administratör äntligen kan ta semester som det var bestämt och du slipper logga in mitt i juli för att lönebeskeden måste skickas iväg.

Lönebeskedet swishar iväg till den anställde som kan se det på webben, i Visma Lön Anställd-appen (helt gratis!) eller i Kivra! (Är du old school kan du skriva ut på papper, men det vill du väl inte på din välförtjänta semester?)

Steg 2: Låt programmet göra alla beräkningar

Visst kan du sitta och göra manuella beräkningar men inte ska du lägga tid på det. Nej! Du ska ju ha semester. Det kanske lockar mer? Ett intelligent program gör jobbet åt dig, med några enkla inställningar. Programmet beräknar övertid och OB samt exempelvis semesterlön och semestertillägg. Allt enligt gällande avtal och de inställningar du valt. Vips, så har du minimerat både din arbetstid och felmarginal. Superskönt!

Och du, med Visma Lön Smart och andra program från Visma Spcs kan du också automatisera:

Bokföring av lönerna

Med Visma eEkonomi(ekonomisystemet för dina passion) blir det superenkelt eftersom alla program pratar med varandra – allt sker helt automatiskt. Ahh, så härligt!

Arbetsgivardeklarationen

Varje månad ska du skicka in arbetsgivardeklarationen (skoj, skoj…) till Skatteverket och använder du Visma Lön Smart fixas allt med ett klick. Bravo!

High five! Du är klar med lönearbetet! Va, gick det så enkelt? Javisst, programmen gör ju det mesta åt dig. Snabbt och enkelt. Och mer semesterhäng för dig.

Fråga! Hur vet jag när det är dags att skaffa ett löneprogram? Det går vi igenom här.

Steg 3: Projekt? Använd digital rapportering - om allt

Nu tänker vi ännu lite större. För kanske har du mer utmanande behov? Jobbar du kanske i projekt och har anställda som ska rapportera vilka tider de jobbar i projektet? Då kan du slå två flugor i en smäll - låta anställda själva få registrera tiderna och samtidigt få full kontroll på projektets olika delar. För här pratar vi om allt från införsäljning till projektplanering och utveckling till tidrapportering, fakturering och analys. Ojoj, vilket omfattande administrativt arbete. Om du inte har ett smidigt tid-och projekthanteringssystem, vill säga. Då blir allt väldigt mycket smidigare.

Det viktigaste är att du får ett bra underlag för både faktura och lön, och samtidigt en tydlig överblick över dina projekt. Och allt går att få - enkelt.

Det här bör ett komplett tid- och projekthanteringssystem innehålla:

Rätt registrering av tid och material

Ett komplett tidredovisningssystem bör ha tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång.

Smidig projekthantering

Systemet bör kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.

Ge rätt löneunderlag

Systemet ska också ha funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente.

Tips! Du vet väl att du kan testa Visma Tid gratis? Javisst, och få stenkoll på dina anställdas (och din egen) tidrapportering. Så nice!

Steg 4: Hitta rätt program som fixar allt detta

Att hantera löner är en av de viktigaste uppgifterna på företaget för att anställda ska få rätt lön i rätt tid. Men det innefattar så mycket mer än att bara betala ut lön. Det handlar bland annat om:

  • Frånvaro vid sjukdom, vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering

Allt det här ska vara enkelt! Ett smart löneprogram behöver vara byggt med dig och alla anställda i fokus. Det ska vara enkelt och “degen” ska kunna sköta sig själv. Då vinner du tid och allt blir rätt. Den sköna känslan i magen ingår.

Tips! Upptäck ett smart och enkelt lönehanteringssystem online – anpassat till just ditt företag. Testa Visma Lön Smart – få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Steg 5: Ta ledigt, på riktigt!

Många företagare jobbar jämt. Julafton, påskdagen och de bästa sommarveckorna – ingen tid är helig för vila. Och visst är det bra att jobba hårt, men är det inte ännu bättre att jobba smart? Även den mest drivna företagaren behöver ladda batterierna!

Lockar det med några veckors ledighet utan fix och trix med löner och rapporter? You bet!

Admin och ekonomi är viktigt – men det ska inte äta din tid. Du ska bygga din passion, tjäna pengar och våga ta ledigt! Blir det tre eller fyra veckors semester nu? Eller vågar du dig på fem?



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.