Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Semester som företagare? Javisst, det går! Om du gör så här…

Visma Spcs 21 juni, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Semester

Det går faktiskt att ta ledigt som företagare. Även löner och rapporteringar går att automatisera, och du kan få full ekonomisk kontroll utan att jobba på semestern. Är det sant – hur då? Det ska vi såklart berätta nu!

Går det att ta semester med max några knapptryck under ledigheten? Javisst! Och det är du verkligen värd! Och bäst av allt: när du kommer tillbaka från ledigheten och har fixat alla finurliga automatiseringar, får du massor med tid över till att bygga ditt företag. Nu är det din tur att få veta hur man gör…

I den här guiden lär vi dig att:

– Låta dina anställda göra jobbet med administrationen, så att du kan ägna din värdefulla ledighet åt vila upp dig.
– Låta smarta program fixa löner och annan administration. Guld värt!
– Ta ledigt, på riktigt. Följ de här stegen bara…

Rätt nice va? Okej, låt oss dra igång. Innan du får tipsen rekommenderar vi dig att gå Visma Spcs gratis löneskola och gratis webbinarium om hur du bäst automatiserar företagets löner. Det är en väldigt effektiv investering i din framtid (och i din semester!).

Steg 1: Låt dina anställda och smarta program göra jobbet

Du vill ha semester, du vill att lönerna ska fixas (typ) automatiskt och du vill att allt ska vara digitalt. Yes, vi hajar!

Det finns lösningar som är i princip självkörande. Det handlar om program som inte bara är smarta, utan väldigt smarta. Och som är fullpackade med finurligheter och finesser. Som exempelvis Visma Lön Smart. Det är faktiskt så här enkelt i tre steg.

  1. Dina anställda knappar in sin tid
    De fyller i sin arbetade tid eller avvikelse direkt via snabbval i kalendern (eller använder den supersmidiga stämpelklockan i appen Visma Lön Anställd) löpande under månaden. Easy peasy! Dessutom minimeras risken för fel och du som administratör kan då enkelt få in allt på bara ett knapptryck! Och helt plötsligt kan du ta semester…
  2. Skicka iväg lönen med ETT klick
    Den 25:e närmar sig och du måste klarmarkera löneutbetalningarna, trots att du har semester. Eller? Nej, så behöver det inte vara. Med dagens smarta löneprogram kan dina anställda lägga in informationen redan innan de tar semester och du som administratör kan förinställa allt annat, så slipper du fixa och trixa under din ledighet. Ni kan alla vara lediga på riktigt! Och oroa dig inte för skatter och sånt. Programmet ser till att skattetabellerna alltid är uppdaterade.

Tips! Be alla dina anställda lägga in informationen redan innan semestern. Då kan du godkänna allting direkt och alla kan ta semester, utan att du behöver fixa och trixa under din ledighet.

  1. Anställda får automatiska lönebesked (och du kan förinställa dem!)
    Du kan välja när lönebeskeden ska skickas till de anställda. Det betyder att du som administratör äntligen kan ta semester som det var bestämt och du slipper logga in mitt i juli för att lönebeskeden måste skickas iväg.

Lönebeskedet swishar iväg till den anställde som kan se det på webben, i Visma Lön Anställd-appen (helt gratis!) eller i Kivra! (Är du old school kan du skriva ut på papper, men det vill du väl inte på din välförtjänta semester?)

Steg 2: Låt programmet göra alla beräkningar

Visst kan du sitta och göra manuella beräkningar men inte ska du lägga tid på det. Nej! Du ska ju ha semester. Det kanske lockar mer? Ett intelligent program gör jobbet åt dig, med några enkla inställningar. Programmet beräknar övertid och OB samt exempelvis semesterlön och semestertillägg. Allt enligt gällande avtal och de inställningar du valt. Vips, så har du minimerat både din arbetstid och felmarginal. Superskönt!

Och du, med Visma Lön Smart och andra program från Visma Spcs kan du också automatisera:

Bokföring av lönerna

Med Visma eEkonomi(ekonomisystemet för dina passion) blir det superenkelt eftersom alla program pratar med varandra – allt sker helt automatiskt. Ahh, så härligt!

Arbetsgivardeklarationen

Varje månad ska du skicka in arbetsgivardeklarationen (skoj, skoj…) till Skatteverket och använder du Visma Lön Smart fixas allt med ett klick. Bravo!

High five! Du är klar med lönearbetet! Va, gick det så enkelt? Javisst, programmen gör ju det mesta åt dig. Snabbt och enkelt. Och mer semesterhäng för dig.

Fråga! Hur vet jag när det är dags att skaffa ett löneprogram? Det går vi igenom här.

Steg 3: Projekt? Använd digital rapportering - om allt

Nu tänker vi ännu lite större. För kanske har du mer utmanande behov? Jobbar du kanske i projekt och har anställda som ska rapportera vilka tider de jobbar i projektet? Då kan du slå två flugor i en smäll - låta anställda själva få registrera tiderna och samtidigt få full kontroll på projektets olika delar. För här pratar vi om allt från införsäljning till projektplanering och utveckling till tidrapportering, fakturering och analys. Ojoj, vilket omfattande administrativt arbete. Om du inte har ett smidigt tid-och projekthanteringssystem, vill säga. Då blir allt väldigt mycket smidigare.

Det viktigaste är att du får ett bra underlag för både faktura och lön, och samtidigt en tydlig överblick över dina projekt. Och allt går att få - enkelt.

Det här bör ett komplett tid- och projekthanteringssystem innehålla:

Rätt registrering av tid och material

Ett komplett tidredovisningssystem bör ha tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång.

Smidig projekthantering

Systemet bör kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.

Ge rätt löneunderlag

Systemet ska också ha funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente.

Tips! Du vet väl att du kan testa Visma Tid gratis? Javisst, och få stenkoll på dina anställdas (och din egen) tidrapportering. Så nice!

Steg 4: Hitta rätt program som fixar allt detta

Att hantera löner är en av de viktigaste uppgifterna på företaget för att anställda ska få rätt lön i rätt tid. Men det innefattar så mycket mer än att bara betala ut lön. Det handlar bland annat om:

  • Frånvaro vid sjukdom, vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering

Allt det här ska vara enkelt! Ett smart löneprogram behöver vara byggt med dig och alla anställda i fokus. Det ska vara enkelt och “degen” ska kunna sköta sig själv. Då vinner du tid och allt blir rätt. Den sköna känslan i magen ingår.

Tips! Upptäck ett smart och enkelt lönehanteringssystem online – anpassat till just ditt företag. Testa Visma Lön Smart – få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Steg 5: Ta ledigt, på riktigt!

Många företagare jobbar jämt. Julafton, påskdagen och de bästa sommarveckorna – ingen tid är helig för vila. Och visst är det bra att jobba hårt, men är det inte ännu bättre att jobba smart? Även den mest drivna företagaren behöver ladda batterierna!

Lockar det med några veckors ledighet utan fix och trix med löner och rapporter? You bet!

Admin och ekonomi är viktigt – men det ska inte äta din tid. Du ska bygga din passion, tjäna pengar och våga ta ledigt! Blir det tre eller fyra veckors semester nu? Eller vågar du dig på fem?



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Ekonomi & Skatt

Moms för småföretagare – guide för att förstå moms och momsdeklaration

Moms kan kännas krångligt, men är egentligen ganska logiskt när man väl får kläm på det. Den här guiden hjälper dig att förstå hur moms fungerar – och hur du sköter din momsredovisning på rätt sätt. Perfekt för dig som driver eget.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide till moms och momsdeklaration fo¨r sma°fo¨retagare – uppdaterad fo¨r 2025

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom

  • Vad moms är och hur det fungerar i praktiken
  • Hur du som företagare hanterar moms i dina fakturor
  • Hur och när du ska momsdeklarera
  • De vanligaste fällorna – och hur du undviker dem

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Tight med tid? Här är det viktigaste!

  • Moms är en skatt du lägger på din försäljning – inte pengar du får behålla.
  • De flesta företag måste redovisa och betala moms till Skatteverket – ofta varje kvartal.
  • Du får dra av moms på inköp som är kopplade till din verksamhet.
  • Det är du som ansvarar för att rätt moms sätts på dina fakturor.
  • Missar i momsredovisningen kan bli dyra – men är ofta enkla att undvika med rätt rutiner.

Okej, då kör vi igång på djupet!

Vad är moms – och hur fungerar det för dig som företagare?

Moms (mervärdesskatt) är en skatt på konsumtion. Som företagare lägger du på moms när du säljer varor eller tjänster – och redovisar den till Skatteverket.

  • Du lägger på moms på dina fakturor. Standard är 25 %, men vissa branscher har 12 % eller 6 % (exempelvis livsmedel, hotell eller kultur).
  • Du betalar också moms på inköp. Denna moms kallas ingående moms och får oftast dras av i ditt företag (så länge det är en avdragsgill kostnad).
  • Du redovisar skillnaden. Om du har tagit ut mer moms än du har betalat, betalar du mellanskillnaden till Skatteverket.

Exempel:
Du säljer en tjänst för 10 000 kr + 25 % moms = 12 500 kr totalt.
Du köper programvara för 4 000 kr + 25 % moms = 5 000 kr.
Du redovisar 2 500 kr utgående moms – 1 000 kr ingående moms = 1 500 kr att betala.

Så här fungerar momsregistrering och fakturering

När du startar ditt företag ska du anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket. Då får du ett momsregistreringsnummer.

  • Skriv alltid med moms på fakturan. Specificera beloppet och vilken momssats som gäller.
  • Använd rätt momssats. Kolla Skatteverkets lista för din bransch.
  • Bokför både utgående och ingående moms löpande. Det underlättar när det är dags för deklaration.

Tips: Använder du ett bokföringsprogram blir mycket av detta enklare automatiskt.

Momsdeklaration – så gör du

De flesta småföretagare deklarerar moms kvartalsvis eller årsvis. Du bestämmer din redovisningsperiod när du registrerar digditt företag

Steg för att momsdeklarera

  1. Sammanställ hur mycket moms du har lagt på försäljning (utgående moms).
  2. Räkna ut hur mycket moms du betalat på inköp (ingående moms).
  3. Fyll i momsdeklarationen i Skatteverkets e-tjänst.
  4. Betala eventuell mellanskillnad i tid.

Exakt datum för inbetalning av moms hittar du här hos Skatteverket.

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vanliga misstag med momsen – och hur du undviker dem

  • Glömmer att lägga på moms. Dubbelkolla dina fakturamallar.
  • Använder fel momssats. En klassiker – kolla vad som gäller för just dina tjänster.
  • Missar deadlines för deklaration. Sätt påminnelser i kalendern eller använd automatiska bokföringsverktyg.
  • Bokför inte moms korrekt. Slarv här kan skapa stora problem vid revision.
  • Drar av moms på privata köp. Endast inköp kopplade till verksamheten får momsavdrag.

Sammanfattning – 5 saker att ta med dig från guiden

  • Moms är en skatt på din försäljning – den är inte din intäkt.
  • Du måste momsregistrera dig innan du börjar ta betalt.
  • Rätt momssats är avgörande – kolla Skatteverkets listor.
  • Du redovisar mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms.
  • Med bra rutiner och bokföringsstöd är moms inget att oroa sig för.

Vanliga frågor om moms för småföretagare

Hur fungerar moms för enskild firma?

Enskilda firmor redovisar moms precis som andra företag. Du registrerar dig hos Skatteverket och deklarerar moms baserat på försäljning och inköp.

När ska jag deklarera moms första gången?

Efter att du registrerat dig för moms får du ett besked från Skatteverket om din redovisningsperiod. Första deklarationen ska skickas in efter den första perioden är avslutad.

Kan jag dra av moms på alla inköp?

Nej, bara på inköp som är kopplade till din verksamhet. Du får inte dra av moms på privata utgifter.

Vad händer om jag gör fel i momsredovisningen?

Du kan rätta deklarationen i efterhand. Om felet är stort kan det dock bli förseningsavgifter eller andra påföljder.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.