Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

Skapa ordning i höst – med Förvaringsdrottningen

19 september, 2016 3 minuters läsning

Foto: Ordning på kontoret. GettyImages.

Stökigt skrivbord? Paulina Draganja kallar sig Förvaringsdrottningen och driver Sveriges största blogg inom förvaring och organisering. Här ger hon bästa knepen till dig som företagare för att skapa ordning i höstkaoset.paulina-draganjaHar hösten börjat i ett virrvarr av papper, att göra-listor och på ett stökigt kontor? Det finns smarta sätt för att få ordning och reda!
– Du behöver få koll både på dina papper och andra fysiska saker, digitala flöden och arbetsuppgifter, säger Förvaringsdrottningen Paulina Draganja som driver Sveriges största blogg inom förvaring och organisering.

Läs också:7 snabba tips - så fördubblar du din effektivitet

Här går hon igenom hur du som företagare får rätsida på röran:

1. Ordna papper och annat fysiskt

  • Rensa ditt skrivbord från allt utan det mest nödvändiga, det vill säga det du använder dagligen såsom pennor, suddgummi och brevkorg. Det kommer att göra dig mer fokuserad. Rensa sedan skrivbordet med jämna mellanrum. Orkar du inte göra det varje dag så gör det åtminstone på fredag eftermiddag. Det kommer att ge dig en positiv känsla av lätthet inför helgen och ett rent skrivbord som väntar på dig måndag morgon!
  • Organisera din fysiska brevkorg så att du inte missar viktig inkommande post och inte glömmer att posta det som ska iväg. Dela därför upp brevkorgen i inkorg, där saker som landar på ditt bord kan läggas, en utkorg samt pågående projekt, där det som du arbetar med just nu förvaras.
  • Bestäm var du ska förvara övrigt material: Underlag, fakturor, ordrar med mera. Ska de ligga i pärmar eller hänga i mappar?
  • Ha pappersåtervinning under skrivbordet. Då gör du det så enkelt som möjligt att göra dig av med saker.


2. Skapa en digital struktur

  • Fixa också en bra mappstruktur för dina mejl så att du lätt kan se vad du ska göra utifrån vad du har i din inkorg, vilka mejl du ska svara på och så vidare.


3. Se över din arbetseffektivitet

  • Se till så att du alltid arbetar med det som är viktigast just nu, både utifrån hur viktigt det är och hur bråttom det är. För att kunna göra detta behöver du ha en att göra-lista. Ett tips är att dela in din lista i just dessa fält så att du tydligt kan se vad som är viktigast och vad det är mest bråttom med. Gör listan direkt när du kommer till jobbet på morgonen för att kunna planera och styra din dag effektivt.
  • Bestäm dig för hur ofta du ska kolla av din mejl och jobba koncentrerat med den under en viss tid istället för att låta inkorgen styra dig och ständigt avbryta det du arbetar med. Ett steg för att inte låta sig styras av sin inkorg är att ta bort aviseringar om inkommande mejl.
  • Om du måste hantera sociala medier i jobbet – bestäm tider för detta så att inte det heller leder till ständiga avbrott i din vardag.
  • Vad är det du måste göra själv och vad kan du outsourca till andra så att du kan fokusera på det du är bäst på och som tillför mest värde i företaget? Håll en tydlig linje här!

Ett vanligt fel
som företagare gör när det gäller förvaring är att man inte avsätter tid till att fundera igenom sina förvaringslösningar och arbetsrutiner, enligt Paulina:

– Då skapas ofta små irritationsmoment på arbetsplatsen där administrativa saker tar längre tid än vad de borde göra – man får leta efter underlag, mejl och annat. Man vill att det bara ska fungera men att avsätta tid för att tänka igenom en struktur för de olika flödena av information, fysiska papper och arbetsuppgifter är en investering i arbetseffektivitet och ger en stor tidsvinst. För att inte tala om de minskade irritationsmomenten.

Läs också:Så får du också ett tomt skrivbord - expertens 3 tips
154280_2129733921

STRUKTÖREN DAVID STIERNHOLM VISAR:

3 tips: Så får du också ett tomt skrivbord



Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.