Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skatteförändringar som påverkar dig som företagare

Talenom 21 november, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Skattenyheter och nya regler för företagare 2025

2025 blir ett år av stora förändringar för svenska företagare. Nya skatteregler, förändrade avdragsmöjligheter och digitala krav gör det viktigare än någonsin att ha koll på ekonomin och redovisningen. Här går vi igenom de viktigaste nyheterna!

Det händer en hel del 2025 som påverkar dig som företagare. Här har vi sammanställt de viktigaste skattenyheterna för dig som driver eget företag. Dessutom får du bästa tipsen om hur du hanterar alla nyheter i din vardag (Spoiler Alert! Någon annan, till exempel Talenom, kan hålla koll och göra det krångliga jobbet åt dig! Och just nu får Driva Egets läsare 25 % på hela arvodet de tre första månaderna, läs mer här.)

Men innan vi startar – spana in den här guiden om hur du optimerar ditt företag inför 2025. Viktiga tips!

Skatteförändringar som påverkar företagare 2025

Flera nya regler träder i kraft 2025, och vissa förändringar är fortfarande på förslagsstadiet. Här är några av de mest relevanta för företagare:

  • Förändrade 3:12-regler: Nya regler för fåmansföretag kan träda i kraft 2026, men redan nu behöver företagare förbereda sig. Bland annat föreslås förändringar i utdelnings- och kapitalvinstbeskattning samt ett nytt sätt att beräkna gränsbeloppet. Här kan du läsa mer om 3:12-reglerna.
  • Sänkt subvention för solceller: Skattereduktionen för installation av solceller minskas till 15 procent, vilket påverkar företag med investeringar i förnybar energi.
  • Begränsade avdragsmöjligheter för räntor: Nya regler innebär att privatpersoners avdragsrätt för ränteutgifter minskar och för vissa lån försvinner helt från 2026.
  • Höjd avdragsgräns för reseavdrag: Gränsen för avdrag på resor till och från arbete höjs från 11 000 till 13 000 kronor.
  • Skattefri grundnivå för sparande: För sparande på ISK och kapitalförsäkringar införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor (från 2025) och 300 000 kronor (från 2026).

Förändringar som dessa kan kännas komplexa. Men du kan vara lugn, har du en pålitlig redovisningspartner får du all hjälp du behöver. Så fungerar det i alla fall för Talenoms kunder, som känner sig trygga i att de får rätt information och all hjälp de behöver.

Tips! Vill du ha en partner som har koll på alla regler och gör allt det krångliga jobbet åt ditt företag? Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.)

Hur får jag hjälp att hålla koll på alla nyheter och regler?

Att hålla koll på nya skatteregler och rapporteringskrav kan vara tidskrävande. Talenoms kunder använder en digital plattform, Talenom Online, som gör det enkelt att hålla företagets ekonomi i ordning.

Verktyget är lättanvänt och ger full kontroll över redovisning och rapportering. Men det som verkligen gör Talenom unikt är kombinationen av digitala tjänster och personlig rådgivning – en kombination som många småföretagare uppskattar.

Så här säger exempelvis Ulrika Schöfl, som driver ett konsultföretag inom trafikentreprenad.

'Talenom Online är lättarbetat och enkelt att förstå. Användarvänligheten gör det smidigt att hantera, och dessutom ser fakturorna professionella ut.”

Är du företagare – tänk på detta inför 2025

Att vara företagare innebär att hantera komplexa ekonomiska frågor, särskilt när reglerna förändras. För att förbereda ditt företag på bästa sätt, överväg dessa steg:

  1. Se över avdragsmöjligheter: Kontrollera om nya regler kan påverka ditt företags möjlighet att dra av kostnader, exempelvis ränteavdrag eller reseavdrag.
  2. Uppdatera skatteplaneringen: Skapa en plan för hur ditt företag bäst kan anpassa sig till de nya skattereglerna. Ett strategiskt samtal med en Talenom-konsult kan ge värdefulla insikter.
  3. Digitalisera din ekonomi: Med en digital plattform som –  Talenom Online – får du automatiserade processer som sparar tid och ger bättre översikt.

Med förändrade regelverk kan rätt redovisningsbyrå göra stor skillnad. Här är några exempel på hur Talenom stödjer sina företagarkunder inför 2025 (se till att du har lika bra uppbackning!):

  • Aktuell och korrekt redovisning: Med Talenom Online har de alltid tillgång till uppdaterad information och en plattform som anpassar sig till nya krav.
  • Expertråd och skatteoptimering: Talenoms konsulter hjälper med råd om hur företaget kan växa och hanterar skatteplaneringen utifrån de senaste reglerna.
  • Minskad risk för felaktigheter: Med digitaliserad redovisning slipper man manuella misstag som kan bli kostsamma.

2025 kommer med både utmaningar och möjligheter för dig som företagare. Att välja en riktigt vass redovisningsbyrå kan vara skillnaden mellan framgång och missade möjligheter. Med rätt partner kan du lägga fokus på det som verkligen betyder något – din företagsresa och långsiktiga framgång.

Tips! Vill du ha en partner som har koll på alla regler och gör allt det krångliga jobbet åt ditt företag? Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.)

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.