Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Skatteplanering inför 2023 – gör detta innan nyår för att minska skatten

Visma Spcs 20 december, 2022 11 minuters läsning
Skatteplanering

Vill du göra en riktigt härlig insats för ditt företag? Då ska du göra det som kallas för skatteplanering. Här går vi igenom årets skatteregler, nyheter och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2022/23.

I lågkonjunktur är det extra viktiga att hålla i företagets (och dina egna) pengar. Fortsätt som alltid att fokusera på kunderna och företagets försäljning – men om du kan spara en skattekrona eller två kan det också göra stor skillnad och ger en skön känsla av att ha koll.

Och ju mer koll du får – desto mer hållbart blir ditt företagande. De pengar du sparar kan du sedan investera i företaget eller bygga upp en buffert som verkligen kan behövas under en kommande lågkonjunktur.

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar just nu, bland annat:

  • Vad du kan göra innan årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
  • Vad du kan göra efter årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på och vad du absolut inte får göra

Känns det krångligt med skatt och skatteplanering? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och här får du också koll utan krångel!

Innan du börjar läsa Jan-Åkes svar på de viktigaste skattefrågorna just nu, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips! – som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Vad är viktigaste att tänka på i företaget (och privat) för att minska skatten som företagare?

– Att vara noggrann och påläst tycker jag personligen är det viktigaste. Att vara lyhörd om vad händer i samhället för företagare, men även för din privatekonomi, börjar Jan-Åke.

– Vi befinner oss i ett ekonomiskt läge som kommer att ställa högre krav än på länge på företagare. Du behöver vara sparsam och försiktig med de stora investeringarna och kanske framförallt vara noga med att inte betala högre räntor än vad som är nödvändigt (på lån som du måste ha).

– Och omvänt – om du har jobbat ihop kapital i företaget, prata med banken om vilket sparande som är det bästa gällande inkomstränta och villkor. Lita inte på att banken har ditt bästa för ögonen – det finns ofta alternativ till standarden, fortsätter han.

Betala inte mer skatt än du behöver

Självklart ska du inte heller betala mer skatt än vad du behöver. Därför är det bra, även om du är osäker på om en kostnad är avdragsgill eller ej, att du tar med den i deklarationen. Det är helt okej att göra det, om du gör det med en liten twist.

– Skriv en liten text om att du själv uppfattar att kostnaden är avdragsgill men att Skatteverket kan göra en bedömning om du har rätt eller ej. I ett sådant läge kan du inte bli tvungen att betala några avgifter om du hade fel. Vi kallar det för ett öppet yrkande.

Vad bör jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar vi dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen nästan automatiskt – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Så får du rätt till lågbeskattad utdelning

Är du fåmansföretagare är det viktigt att du äger aktierna före ett årsskifte. Än så länge är utdelning och reavinster när du säljer aktier förhållandevis lågt beskattade för en fåmansföretagare. Förutsättningen är dock att du måste äga aktierna vid ingången av året (den 1 januari inkomståret). Då har du rätt att beskattas (bara) med 20 procent skatt på en utdelning som du tar från företaget.

– Skulle du istället köpa eller bilda bolaget in på det nya året, förlorar du hela det året att beräkna den lågbeskattade utdelningen, och måste vänta till nästa år för att kunna göra utdelning till låg beskattning, berättar Jan-Åke.

Håll koll på löneunderlagsregeln

– Som fåmansföretagare är det också viktigt att titta på de krav som ställs på löneuttag, för att få tillgodoräkna sig löneunderlagsregeln. Här kan du få ännu större möjlighet till lågbeskattade utdelningar och reavinster från fåmansföretag. Lönen för 2022 ska uppgå till minst 9,6 inkomstbasbelopp (682 000 kr) för att det ska vara aktuellt för ditt företag. Nästa år (2023) höjs det till 714 000 kr, berättar Jan-Åke.

(Alternativt ska lönen vara sex inkomstbasbelopp plus 5 % av samtliga utbetalda bruttolöner i företaget under året 2022. Det kan vara viktigt att räkna på det.)

Tips! Välja utdelning eller lön? Lär dig här!

Julgåvor och friskvårdsbidrag

Dags för något många anställda uppskattar – gåvor! Har du anställda i ditt företag kan du lämna julgåvor, och de får högst uppgå till 500 kr inkl moms för att vara avdragsgilla och ej skattepliktiga för mottagaren.

– Utgifter för måltider som julbord är inte avdragsgilla alls för företaget. Däremot får företaget lyfta moms på utgifter för förtäring på underlag upp till 300 kr per person, alltså blir det ett visst momslyft på kostnaden för julbordet, berättar Jan-Åke.

Kringkostnader som underhållning och lokalhyra är avdragsgilla med 180 kr + moms per person. Utgifter för anställdas hotellövernattningar och resor i samband med julfest på annan ort är också avdragsgilla i sin helhet, om det handlar om max en övernattning och inte är en privat resa.

– Du kan arrangera max två personalfester per år för företaget med avdragsrätt. Vid julbordet är även kostnader för de anställdas familjer samt tidigare anställda avdragsgilla inom beloppsgränserna, berättar Jan-Åke.

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Friskvårdsbidrag

Du har också rätt som arbetsgivare att lämna ett friskvårdsbidrag till de anställda som får uppgå till max 5 000 kr per år och anställd inklusive moms, och det gäller alla anställda. Arbetsgivaren kan också erbjuda alla anställda motion av mindre värde, till exempel ett gymkort. Det här är en vass möjlighet att skapa ännu bättre stämning i ditt företag.

Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget?
Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.

Skillnaden på inkomst av tjänst, kapital och näringsverksamhet

I inkomstslagen tjänst och kapital (för dig som privatperson) gäller kontantprincipen, vilket betyder att inkomster ska beskattas det beskattningsår då de kan disponeras (på ren svenska, samma år som du tjänar pengar ska du skatta för dem). Därför ska fysiska personer (du!) som vill planera sin skatt i inkomstslagen tjänst och kapital göra det före årsskiftet.

– I inkomstslaget näringsverksamhet gäller i stället bokföringsmässiga grunder. Som enskild näringsidkare eller som delägare i handelsbolag har du möjligheter att planera skatten även efter årsskiftet i samband med bokslut och deklaration. Det är dock viktigt att du ser över din situation redan före årsskiftet, tipsar Jan-Åke.

Som näringsidkare får du pensionsavdrag med ett belopp som motsvarar 35 procent av din inkomst av näringsverksamhet, dock max 10 prisbasbelopp (483 000 kr). Det är inkomsten efter räntefördelning, periodiseringsfond och expansionsfond som är underlaget.

– Avdrag kan bara medges för premier som har betalats under beskattningsåret. Observera att kravet på betalning under året gäller inbetalning på pensionssparkonto och löpande premieinbetalningar, berättar Jan-Åke.

Rör det sig om en nytecknad pensionsförsäkring ska en ansökan om försäkring ha kommit in till försäkringsbolaget under 2022 och premien ska ha betalats senast den dag inkomstdeklarationen ska lämnas.

Gör ett provbokslut

För att du som företagare ska kunna ta ställning till ditt resultat i god tid, måste du ha koll på företagets resultat.

– En bra utgångspunkt för den årliga planeringen är att göra ett provbokslut innan räkenskapsårets utgång. Utifrån en prognos av företagets resultat kan du ta ställning till om du ska göra något före årsskiftet. Det kan vara en räntefördelnings-beräkning eller avsättning till expansionsfond för en enskild näringsidkare eller handelsbolagsdelägare, eller göra en avsättning till en ny periodiseringsfond eller kanske återföra en som du redan avsatt till tidigare, berättar Jan-Åke.

Psst! Är du nystartad?
För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Vad bör jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?

– Direkt efter årsskiftet skulle jag rekommendera att du så tidigt som möjligt sätter dig ner och går igenom vad som hänt i företaget, och vilka åtgärder du kanske borde ha gjort men som inte skett. Omvänt kanske du gjorde saker du inte borde ha gjort, menar Jan-Åke.

– När man har gjort den genomgången har man dels en hyfsad bild över det gångna året, och dels lite tid på sig att justera resultatet från det gamla året under våren med exempelvis avsättning till periodiseringsfond. Det gör att man inte behöver betala så mycket skatt just detta året utan kan vänta med det och fördela skatten i upp till sex år.

– Vidare är det bra att tidigt året efter stämma av bankkonton och dylikt så att man inte har med sig fel fram på det nya året, när bokslutet ska göras och deklarationen ska lämnas in, menar Jan-Åke.

Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2023 som som företagare behöver ha koll på?

Under 2023 uppstår bland annat ett förstärkt jobbskatteavdrag för personer som fyllt 65 år. Regeringen föreslår att jobbskatteavdraget förstärks för de som uppnått denna ålder och som fortsätter att arbeta. Syftet är att få äldre att stanna kvar på arbetsmarknaden.

Förslaget innebär att skattereduktionen uppgår till 22 procent av arbetsinkomsterna till och med 100 000 kr. För arbetsinkomster som överstiger 100 000 kr men inte 300 000 kr uppgår skattereduktionen till 15 000 kr med tillägg på 7 procent av arbetsinkomsterna. För arbetsinkomster som överstiger 300 000 kr men inte 600 000 kr blir skattereduktionen 36 000 kr. Skattereduktionen ska träda i kraft den 1 januari 2023.

Reseavdragen höjs

– Reseavdragen höjs ganska mycket 2023. Regeringen anser att avdraget för arbetsresor ska behållas i sin nuvarande form och att det schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil höjs till 2 kronor och 50 öre per km. Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs till 1 krona och 20 öre per km, med undantag för förmånsbilar som helt drivs med el (fortsatt 95 öre per km). Förslaget träder i kraft den 1 januari 2023, berättar Jan-Åke.

– Även schablonbeloppen för avdrag för tjänsteresor och hemresor ska justeras med samma belopp som de för arbetsresor.

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel

– Regeringen vill också införa en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen till egen bil eller förmånsbil. Skattefriheten ska enligt förslaget gälla under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026. Trots att du laddar bilen med el till privatkörning blir det alltså ingen skattepliktig förmån, berättar Jan-Åke.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.


– Om du själv har hand om din bokföring eller låter någon annan göra den, var ute i god tid. Du kan behöva rätta och justera framförallt när det är första gången för dig, och då är det bra att ha gott om tid, menar Jan-Åke.

Vilka är de vanligaste misstagen företagare gör när de ska försöka sänka skatten?

– Det vanligaste skattemisstaget är att blanda ihop den privata ekonomin med företagets. Framförallt gäller det dem som driver en enskild firma eller handelsbolag, berättar Jan-Åke.

– Den enskilde näringsidkaren, som inte behöver ha en revisor, har trots det samma krav på sig vad gäller noggrannhet och vad som är rätt eller fel. Var noga med att inte lägga in uppenbara privata kostnader i verksamheten, fortsätter han.

Är du osäker på om du gjort rätt eller fel när det gäller exempelvis avdrag, fråga Skatteverket eller skriv en lite notering i deklarationen så att Skatteverket kan bedöma om du gjort rätt eller inte.

Vad får jag absolut inte göra enligt lagen när det gäller skatteplanering, som många har försökt?

– Skatteplanering i sig är laglig, den syftar till att under gällande lagar betala så lite som möjligt i skatt. Men det finns även olaglig skatteplanering. Olaglig skatteplanering kräver ju att man antingen har uppträtt med avsikt eller varit allmänt slarvig, berättar Jan-Åke.

Exempel på olaglig skatteplanering är att ljuga om förutsättningar som gäller i just ditt företag – till exempel att redovisa kostnader som man inte har haft eller som är uppenbarligen rörelsefrämmande.

– Du får heller inte lägga in privata kostnader i verksamheten, som alltså berör din privatekonomi och som saknar samband med verksamheten, avslutar Jan-Åke.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.