Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Skatteplanering inför 2023 – gör detta innan nyår för att minska skatten

Visma Spcs 20 december, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 11 minuters läsning
Skatteplanering

Vill du göra en riktigt härlig insats för ditt företag? Då ska du göra det som kallas för skatteplanering. Här går vi igenom årets skatteregler, nyheter och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2022/23.

I lågkonjunktur är det extra viktiga att hålla i företagets (och dina egna) pengar. Fortsätt som alltid att fokusera på kunderna och företagets försäljning – men om du kan spara en skattekrona eller två kan det också göra stor skillnad och ger en skön känsla av att ha koll.

Och ju mer koll du får – desto mer hållbart blir ditt företagande. De pengar du sparar kan du sedan investera i företaget eller bygga upp en buffert som verkligen kan behövas under en kommande lågkonjunktur.

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar just nu, bland annat:

  • Vad du kan göra innan årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
  • Vad du kan göra efter årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på och vad du absolut inte får göra

Känns det krångligt med skatt och skatteplanering? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och här får du också koll utan krångel!

Innan du börjar läsa Jan-Åkes svar på de viktigaste skattefrågorna just nu, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips! – som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Vad är viktigaste att tänka på i företaget (och privat) för att minska skatten som företagare?

– Att vara noggrann och påläst tycker jag personligen är det viktigaste. Att vara lyhörd om vad händer i samhället för företagare, men även för din privatekonomi, börjar Jan-Åke.

– Vi befinner oss i ett ekonomiskt läge som kommer att ställa högre krav än på länge på företagare. Du behöver vara sparsam och försiktig med de stora investeringarna och kanske framförallt vara noga med att inte betala högre räntor än vad som är nödvändigt (på lån som du måste ha).

– Och omvänt – om du har jobbat ihop kapital i företaget, prata med banken om vilket sparande som är det bästa gällande inkomstränta och villkor. Lita inte på att banken har ditt bästa för ögonen – det finns ofta alternativ till standarden, fortsätter han.

Betala inte mer skatt än du behöver

Självklart ska du inte heller betala mer skatt än vad du behöver. Därför är det bra, även om du är osäker på om en kostnad är avdragsgill eller ej, att du tar med den i deklarationen. Det är helt okej att göra det, om du gör det med en liten twist.

– Skriv en liten text om att du själv uppfattar att kostnaden är avdragsgill men att Skatteverket kan göra en bedömning om du har rätt eller ej. I ett sådant läge kan du inte bli tvungen att betala några avgifter om du hade fel. Vi kallar det för ett öppet yrkande.

Vad bör jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar vi dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen nästan automatiskt – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Så får du rätt till lågbeskattad utdelning

Är du fåmansföretagare är det viktigt att du äger aktierna före ett årsskifte. Än så länge är utdelning och reavinster när du säljer aktier förhållandevis lågt beskattade för en fåmansföretagare. Förutsättningen är dock att du måste äga aktierna vid ingången av året (den 1 januari inkomståret). Då har du rätt att beskattas (bara) med 20 procent skatt på en utdelning som du tar från företaget.

– Skulle du istället köpa eller bilda bolaget in på det nya året, förlorar du hela det året att beräkna den lågbeskattade utdelningen, och måste vänta till nästa år för att kunna göra utdelning till låg beskattning, berättar Jan-Åke.

Håll koll på löneunderlagsregeln

– Som fåmansföretagare är det också viktigt att titta på de krav som ställs på löneuttag, för att få tillgodoräkna sig löneunderlagsregeln. Här kan du få ännu större möjlighet till lågbeskattade utdelningar och reavinster från fåmansföretag. Lönen för 2022 ska uppgå till minst 9,6 inkomstbasbelopp (682 000 kr) för att det ska vara aktuellt för ditt företag. Nästa år (2023) höjs det till 714 000 kr, berättar Jan-Åke.

(Alternativt ska lönen vara sex inkomstbasbelopp plus 5 % av samtliga utbetalda bruttolöner i företaget under året 2022. Det kan vara viktigt att räkna på det.)

Tips! Välja utdelning eller lön? Lär dig här!

Julgåvor och friskvårdsbidrag

Dags för något många anställda uppskattar – gåvor! Har du anställda i ditt företag kan du lämna julgåvor, och de får högst uppgå till 500 kr inkl moms för att vara avdragsgilla och ej skattepliktiga för mottagaren.

– Utgifter för måltider som julbord är inte avdragsgilla alls för företaget. Däremot får företaget lyfta moms på utgifter för förtäring på underlag upp till 300 kr per person, alltså blir det ett visst momslyft på kostnaden för julbordet, berättar Jan-Åke.

Kringkostnader som underhållning och lokalhyra är avdragsgilla med 180 kr + moms per person. Utgifter för anställdas hotellövernattningar och resor i samband med julfest på annan ort är också avdragsgilla i sin helhet, om det handlar om max en övernattning och inte är en privat resa.

– Du kan arrangera max två personalfester per år för företaget med avdragsrätt. Vid julbordet är även kostnader för de anställdas familjer samt tidigare anställda avdragsgilla inom beloppsgränserna, berättar Jan-Åke.

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Friskvårdsbidrag

Du har också rätt som arbetsgivare att lämna ett friskvårdsbidrag till de anställda som får uppgå till max 5 000 kr per år och anställd inklusive moms, och det gäller alla anställda. Arbetsgivaren kan också erbjuda alla anställda motion av mindre värde, till exempel ett gymkort. Det här är en vass möjlighet att skapa ännu bättre stämning i ditt företag.

Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget?
Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.

Skillnaden på inkomst av tjänst, kapital och näringsverksamhet

I inkomstslagen tjänst och kapital (för dig som privatperson) gäller kontantprincipen, vilket betyder att inkomster ska beskattas det beskattningsår då de kan disponeras (på ren svenska, samma år som du tjänar pengar ska du skatta för dem). Därför ska fysiska personer (du!) som vill planera sin skatt i inkomstslagen tjänst och kapital göra det före årsskiftet.

– I inkomstslaget näringsverksamhet gäller i stället bokföringsmässiga grunder. Som enskild näringsidkare eller som delägare i handelsbolag har du möjligheter att planera skatten även efter årsskiftet i samband med bokslut och deklaration. Det är dock viktigt att du ser över din situation redan före årsskiftet, tipsar Jan-Åke.

Som näringsidkare får du pensionsavdrag med ett belopp som motsvarar 35 procent av din inkomst av näringsverksamhet, dock max 10 prisbasbelopp (483 000 kr). Det är inkomsten efter räntefördelning, periodiseringsfond och expansionsfond som är underlaget.

– Avdrag kan bara medges för premier som har betalats under beskattningsåret. Observera att kravet på betalning under året gäller inbetalning på pensionssparkonto och löpande premieinbetalningar, berättar Jan-Åke.

Rör det sig om en nytecknad pensionsförsäkring ska en ansökan om försäkring ha kommit in till försäkringsbolaget under 2022 och premien ska ha betalats senast den dag inkomstdeklarationen ska lämnas.

Gör ett provbokslut

För att du som företagare ska kunna ta ställning till ditt resultat i god tid, måste du ha koll på företagets resultat.

– En bra utgångspunkt för den årliga planeringen är att göra ett provbokslut innan räkenskapsårets utgång. Utifrån en prognos av företagets resultat kan du ta ställning till om du ska göra något före årsskiftet. Det kan vara en räntefördelnings-beräkning eller avsättning till expansionsfond för en enskild näringsidkare eller handelsbolagsdelägare, eller göra en avsättning till en ny periodiseringsfond eller kanske återföra en som du redan avsatt till tidigare, berättar Jan-Åke.

Psst! Är du nystartad?
För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Vad bör jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?

– Direkt efter årsskiftet skulle jag rekommendera att du så tidigt som möjligt sätter dig ner och går igenom vad som hänt i företaget, och vilka åtgärder du kanske borde ha gjort men som inte skett. Omvänt kanske du gjorde saker du inte borde ha gjort, menar Jan-Åke.

– När man har gjort den genomgången har man dels en hyfsad bild över det gångna året, och dels lite tid på sig att justera resultatet från det gamla året under våren med exempelvis avsättning till periodiseringsfond. Det gör att man inte behöver betala så mycket skatt just detta året utan kan vänta med det och fördela skatten i upp till sex år.

– Vidare är det bra att tidigt året efter stämma av bankkonton och dylikt så att man inte har med sig fel fram på det nya året, när bokslutet ska göras och deklarationen ska lämnas in, menar Jan-Åke.

Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2023 som som företagare behöver ha koll på?

Under 2023 uppstår bland annat ett förstärkt jobbskatteavdrag för personer som fyllt 65 år. Regeringen föreslår att jobbskatteavdraget förstärks för de som uppnått denna ålder och som fortsätter att arbeta. Syftet är att få äldre att stanna kvar på arbetsmarknaden.

Förslaget innebär att skattereduktionen uppgår till 22 procent av arbetsinkomsterna till och med 100 000 kr. För arbetsinkomster som överstiger 100 000 kr men inte 300 000 kr uppgår skattereduktionen till 15 000 kr med tillägg på 7 procent av arbetsinkomsterna. För arbetsinkomster som överstiger 300 000 kr men inte 600 000 kr blir skattereduktionen 36 000 kr. Skattereduktionen ska träda i kraft den 1 januari 2023.

Reseavdragen höjs

– Reseavdragen höjs ganska mycket 2023. Regeringen anser att avdraget för arbetsresor ska behållas i sin nuvarande form och att det schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil höjs till 2 kronor och 50 öre per km. Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs till 1 krona och 20 öre per km, med undantag för förmånsbilar som helt drivs med el (fortsatt 95 öre per km). Förslaget träder i kraft den 1 januari 2023, berättar Jan-Åke.

– Även schablonbeloppen för avdrag för tjänsteresor och hemresor ska justeras med samma belopp som de för arbetsresor.

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel

– Regeringen vill också införa en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen till egen bil eller förmånsbil. Skattefriheten ska enligt förslaget gälla under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026. Trots att du laddar bilen med el till privatkörning blir det alltså ingen skattepliktig förmån, berättar Jan-Åke.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.


– Om du själv har hand om din bokföring eller låter någon annan göra den, var ute i god tid. Du kan behöva rätta och justera framförallt när det är första gången för dig, och då är det bra att ha gott om tid, menar Jan-Åke.

Vilka är de vanligaste misstagen företagare gör när de ska försöka sänka skatten?

– Det vanligaste skattemisstaget är att blanda ihop den privata ekonomin med företagets. Framförallt gäller det dem som driver en enskild firma eller handelsbolag, berättar Jan-Åke.

– Den enskilde näringsidkaren, som inte behöver ha en revisor, har trots det samma krav på sig vad gäller noggrannhet och vad som är rätt eller fel. Var noga med att inte lägga in uppenbara privata kostnader i verksamheten, fortsätter han.

Är du osäker på om du gjort rätt eller fel när det gäller exempelvis avdrag, fråga Skatteverket eller skriv en lite notering i deklarationen så att Skatteverket kan bedöma om du gjort rätt eller inte.

Vad får jag absolut inte göra enligt lagen när det gäller skatteplanering, som många har försökt?

– Skatteplanering i sig är laglig, den syftar till att under gällande lagar betala så lite som möjligt i skatt. Men det finns även olaglig skatteplanering. Olaglig skatteplanering kräver ju att man antingen har uppträtt med avsikt eller varit allmänt slarvig, berättar Jan-Åke.

Exempel på olaglig skatteplanering är att ljuga om förutsättningar som gäller i just ditt företag – till exempel att redovisa kostnader som man inte har haft eller som är uppenbarligen rörelsefrämmande.

– Du får heller inte lägga in privata kostnader i verksamheten, som alltså berör din privatekonomi och som saknar samband med verksamheten, avslutar Jan-Åke.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.