Skatteplanering inför 2023 – gör detta innan nyår för att minska skatten


Vill du göra en riktigt härlig insats för ditt företag? Då ska du göra det som kallas för skatteplanering. Här går vi igenom årets skatteregler, nyheter och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2022/23.
I lågkonjunktur är det extra viktiga att hålla i företagets (och dina egna) pengar. Fortsätt som alltid att fokusera på kunderna och företagets försäljning – men om du kan spara en skattekrona eller två kan det också göra stor skillnad och ger en skön känsla av att ha koll.
Och ju mer koll du får – desto mer hållbart blir ditt företagande. De pengar du sparar kan du sedan investera i företaget eller bygga upp en buffert som verkligen kan behövas under en kommande lågkonjunktur.
I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar just nu, bland annat:
- Vad du kan göra innan årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
- Vad du kan göra efter årsskiftet 2022/23 för att minska skatten
- De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på och vad du absolut inte får göra
Känns det krångligt med skatt och skatteplanering? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och här får du också koll utan krångel!
Innan du börjar läsa Jan-Åkes svar på de viktigaste skattefrågorna just nu, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips! – som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.
Vad är viktigaste att tänka på i företaget (och privat) för att minska skatten som företagare?
– Att vara noggrann och påläst tycker jag personligen är det viktigaste. Att vara lyhörd om vad händer i samhället för företagare, men även för din privatekonomi, börjar Jan-Åke.
– Vi befinner oss i ett ekonomiskt läge som kommer att ställa högre krav än på länge på företagare. Du behöver vara sparsam och försiktig med de stora investeringarna och kanske framförallt vara noga med att inte betala högre räntor än vad som är nödvändigt (på lån som du måste ha).
– Och omvänt – om du har jobbat ihop kapital i företaget, prata med banken om vilket sparande som är det bästa gällande inkomstränta och villkor. Lita inte på att banken har ditt bästa för ögonen – det finns ofta alternativ till standarden, fortsätter han.
Betala inte mer skatt än du behöver
Självklart ska du inte heller betala mer skatt än vad du behöver. Därför är det bra, även om du är osäker på om en kostnad är avdragsgill eller ej, att du tar med den i deklarationen. Det är helt okej att göra det, om du gör det med en liten twist.
– Skriv en liten text om att du själv uppfattar att kostnaden är avdragsgill men att Skatteverket kan göra en bedömning om du har rätt eller ej. I ett sådant läge kan du inte bli tvungen att betala några avgifter om du hade fel. Vi kallar det för ett öppet yrkande.
Vad bör jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?
Tänk rätt från början! Vi rekommenderar vi dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen nästan automatiskt – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:
- Ett smart bokföringsprogram (testa Visma eEkonomi kostnadsfritt här)
- En smart deklarationstjänst (se exempel på komplett deklarationsprogram här)
- Möjlighet att deklarera elektroniskt (läs hur du gör här)
Så får du rätt till lågbeskattad utdelning
Är du fåmansföretagare är det viktigt att du äger aktierna före ett årsskifte. Än så länge är utdelning och reavinster när du säljer aktier förhållandevis lågt beskattade för en fåmansföretagare. Förutsättningen är dock att du måste äga aktierna vid ingången av året (den 1 januari inkomståret). Då har du rätt att beskattas (bara) med 20 procent skatt på en utdelning som du tar från företaget.
– Skulle du istället köpa eller bilda bolaget in på det nya året, förlorar du hela det året att beräkna den lågbeskattade utdelningen, och måste vänta till nästa år för att kunna göra utdelning till låg beskattning, berättar Jan-Åke.
Håll koll på löneunderlagsregeln
– Som fåmansföretagare är det också viktigt att titta på de krav som ställs på löneuttag, för att få tillgodoräkna sig löneunderlagsregeln. Här kan du få ännu större möjlighet till lågbeskattade utdelningar och reavinster från fåmansföretag. Lönen för 2022 ska uppgå till minst 9,6 inkomstbasbelopp (682 000 kr) för att det ska vara aktuellt för ditt företag. Nästa år (2023) höjs det till 714 000 kr, berättar Jan-Åke.
(Alternativt ska lönen vara sex inkomstbasbelopp plus 5 % av samtliga utbetalda bruttolöner i företaget under året 2022. Det kan vara viktigt att räkna på det.)
Tips! Välja utdelning eller lön? Lär dig här!
Julgåvor och friskvårdsbidrag
Dags för något många anställda uppskattar – gåvor! Har du anställda i ditt företag kan du lämna julgåvor, och de får högst uppgå till 500 kr inkl moms för att vara avdragsgilla och ej skattepliktiga för mottagaren.
– Utgifter för måltider som julbord är inte avdragsgilla alls för företaget. Däremot får företaget lyfta moms på utgifter för förtäring på underlag upp till 300 kr per person, alltså blir det ett visst momslyft på kostnaden för julbordet, berättar Jan-Åke.
Kringkostnader som underhållning och lokalhyra är avdragsgilla med 180 kr + moms per person. Utgifter för anställdas hotellövernattningar och resor i samband med julfest på annan ort är också avdragsgilla i sin helhet, om det handlar om max en övernattning och inte är en privat resa.
– Du kan arrangera max två personalfester per år för företaget med avdragsrätt. Vid julbordet är även kostnader för de anställdas familjer samt tidigare anställda avdragsgilla inom beloppsgränserna, berättar Jan-Åke.
Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.
Friskvårdsbidrag
Du har också rätt som arbetsgivare att lämna ett friskvårdsbidrag till de anställda som får uppgå till max 5 000 kr per år och anställd inklusive moms, och det gäller alla anställda. Arbetsgivaren kan också erbjuda alla anställda motion av mindre värde, till exempel ett gymkort. Det här är en vass möjlighet att skapa ännu bättre stämning i ditt företag.
Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget?
Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.
Skillnaden på inkomst av tjänst, kapital och näringsverksamhet
I inkomstslagen tjänst och kapital (för dig som privatperson) gäller kontantprincipen, vilket betyder att inkomster ska beskattas det beskattningsår då de kan disponeras (på ren svenska, samma år som du tjänar pengar ska du skatta för dem). Därför ska fysiska personer (du!) som vill planera sin skatt i inkomstslagen tjänst och kapital göra det före årsskiftet.
– I inkomstslaget näringsverksamhet gäller i stället bokföringsmässiga grunder. Som enskild näringsidkare eller som delägare i handelsbolag har du möjligheter att planera skatten även efter årsskiftet i samband med bokslut och deklaration. Det är dock viktigt att du ser över din situation redan före årsskiftet, tipsar Jan-Åke.
Som näringsidkare får du pensionsavdrag med ett belopp som motsvarar 35 procent av din inkomst av näringsverksamhet, dock max 10 prisbasbelopp (483 000 kr). Det är inkomsten efter räntefördelning, periodiseringsfond och expansionsfond som är underlaget.
– Avdrag kan bara medges för premier som har betalats under beskattningsåret. Observera att kravet på betalning under året gäller inbetalning på pensionssparkonto och löpande premieinbetalningar, berättar Jan-Åke.
Rör det sig om en nytecknad pensionsförsäkring ska en ansökan om försäkring ha kommit in till försäkringsbolaget under 2022 och premien ska ha betalats senast den dag inkomstdeklarationen ska lämnas.
Gör ett provbokslut
För att du som företagare ska kunna ta ställning till ditt resultat i god tid, måste du ha koll på företagets resultat.
– En bra utgångspunkt för den årliga planeringen är att göra ett provbokslut innan räkenskapsårets utgång. Utifrån en prognos av företagets resultat kan du ta ställning till om du ska göra något före årsskiftet. Det kan vara en räntefördelnings-beräkning eller avsättning till expansionsfond för en enskild näringsidkare eller handelsbolagsdelägare, eller göra en avsättning till en ny periodiseringsfond eller kanske återföra en som du redan avsatt till tidigare, berättar Jan-Åke.
Psst! Är du nystartad?
För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.
Vad bör jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2022/23 för att minska skatten?
– Direkt efter årsskiftet skulle jag rekommendera att du så tidigt som möjligt sätter dig ner och går igenom vad som hänt i företaget, och vilka åtgärder du kanske borde ha gjort men som inte skett. Omvänt kanske du gjorde saker du inte borde ha gjort, menar Jan-Åke.
– När man har gjort den genomgången har man dels en hyfsad bild över det gångna året, och dels lite tid på sig att justera resultatet från det gamla året under våren med exempelvis avsättning till periodiseringsfond. Det gör att man inte behöver betala så mycket skatt just detta året utan kan vänta med det och fördela skatten i upp till sex år.
– Vidare är det bra att tidigt året efter stämma av bankkonton och dylikt så att man inte har med sig fel fram på det nya året, när bokslutet ska göras och deklarationen ska lämnas in, menar Jan-Åke.
Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2023 som som företagare behöver ha koll på?
Under 2023 uppstår bland annat ett förstärkt jobbskatteavdrag för personer som fyllt 65 år. Regeringen föreslår att jobbskatteavdraget förstärks för de som uppnått denna ålder och som fortsätter att arbeta. Syftet är att få äldre att stanna kvar på arbetsmarknaden.
Förslaget innebär att skattereduktionen uppgår till 22 procent av arbetsinkomsterna till och med 100 000 kr. För arbetsinkomster som överstiger 100 000 kr men inte 300 000 kr uppgår skattereduktionen till 15 000 kr med tillägg på 7 procent av arbetsinkomsterna. För arbetsinkomster som överstiger 300 000 kr men inte 600 000 kr blir skattereduktionen 36 000 kr. Skattereduktionen ska träda i kraft den 1 januari 2023.
Reseavdragen höjs
– Reseavdragen höjs ganska mycket 2023. Regeringen anser att avdraget för arbetsresor ska behållas i sin nuvarande form och att det schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil höjs till 2 kronor och 50 öre per km. Avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs till 1 krona och 20 öre per km, med undantag för förmånsbilar som helt drivs med el (fortsatt 95 öre per km). Förslaget träder i kraft den 1 januari 2023, berättar Jan-Åke.
– Även schablonbeloppen för avdrag för tjänsteresor och hemresor ska justeras med samma belopp som de för arbetsresor.
Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel
– Regeringen vill också införa en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen till egen bil eller förmånsbil. Skattefriheten ska enligt förslaget gälla under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026. Trots att du laddar bilen med el till privatkörning blir det alltså ingen skattepliktig förmån, berättar Jan-Åke.
Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?
Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.
– Om du själv har hand om din bokföring eller låter någon annan göra den, var ute i god tid. Du kan behöva rätta och justera framförallt när det är första gången för dig, och då är det bra att ha gott om tid, menar Jan-Åke.
Vilka är de vanligaste misstagen företagare gör när de ska försöka sänka skatten?
– Det vanligaste skattemisstaget är att blanda ihop den privata ekonomin med företagets. Framförallt gäller det dem som driver en enskild firma eller handelsbolag, berättar Jan-Åke.
– Den enskilde näringsidkaren, som inte behöver ha en revisor, har trots det samma krav på sig vad gäller noggrannhet och vad som är rätt eller fel. Var noga med att inte lägga in uppenbara privata kostnader i verksamheten, fortsätter han.
Är du osäker på om du gjort rätt eller fel när det gäller exempelvis avdrag, fråga Skatteverket eller skriv en lite notering i deklarationen så att Skatteverket kan bedöma om du gjort rätt eller inte.
Vad får jag absolut inte göra enligt lagen när det gäller skatteplanering, som många har försökt?
– Skatteplanering i sig är laglig, den syftar till att under gällande lagar betala så lite som möjligt i skatt. Men det finns även olaglig skatteplanering. Olaglig skatteplanering kräver ju att man antingen har uppträtt med avsikt eller varit allmänt slarvig, berättar Jan-Åke.
Exempel på olaglig skatteplanering är att ljuga om förutsättningar som gäller i just ditt företag – till exempel att redovisa kostnader som man inte har haft eller som är uppenbarligen rörelsefrämmande.
– Du får heller inte lägga in privata kostnader i verksamheten, som alltså berör din privatekonomi och som saknar samband med verksamheten, avslutar Jan-Åke.
Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.