Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Skatteplanering – 6 tips för att minska skatten

Sponsrad artikel 17 december, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

I tuffa tider är det viktigt att hålla i varje krona. Med smart skatteplanering kan du spara pengar och få mer i kassan nästa år. Här går vi igenom vad du behöver göra innan och efter nyår för att få så låg skatt som möjligt.

Skatteplanering kan låta krångligt, men för drivna företagare kan det spara många tusenlappar. Speciellt i spåren av coronapandemin behöver ditt företag behålla varenda möjlig krona – både för att utveckla företaget och för att klara en tuff tid.

Och en klok skatteplanering börjar redan innan årsskiftet. I den här guiden går vi igenom följande.

  • De viktigaste skattenyheterna inför 2021
  • De vanligaste skattemissarna hos småföretagare
  • Tre saker du kan göra för att skatteplanera innan nyår
  • Tre saker du kan göra för att skatteplanera efter nyår

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera hela listan på saker du kan göra innan och efter nyår för att minska skatten. Du hittar listan med alla tips för smart skatteplanering här.

Läs här: Minska skatten med 19 viktiga tips.

Dags att börja titta närmare på de viktigaste tipsen för skatteplanering i tuffa tider. Till vår hjälp har vi Jan-Erik W Persson, en av skatteexperterna hos Visma Spcs. Och visserligen behöver du inte lämna deklarationen för 2020 förrän i vår, men många åtgärder måste göras senast 31 december för att påverka skatten för 2020.

Vilka skattenyheter påverkar företagare i år?

– Under ett pandemi-år som detta är det i ärlighetens namn kanske inte på skatteområdet som de viktigaste nyheterna för företag finns. Istället kan de stödformer som inrättats, exempelvis stödet för korttidsarbete till aktiebolag och omsättningsstödet till personer som driver enskild firma eller handelsbolag, vara viktigare, börjar Jan-Erik.

– Fast arbetsgivare ska förstås komma ihåg att det införts en tillfällig skattefri ”coronagåva” på upp till 1 000 kr inkl moms, som under andra halvåret 2020 kan ges till varje anställd. Och notera att det under året också klarlagts att arbetsgivare kan ge mer omfattande skattefria motions- och friskvårdsförmåner till sina anställda än någonsin tidigare. Lägg då märke till att som anställda räknas även styrelseledamöter/suppleanter i ett aktiebolag, även om de inte får någon lön eller arvode för uppdraget, berättar Jan-Erik.

Laddstation skattepliktig förmån från 2021

Om en arbetsgivare bekostat hela eller delar av kostnaden för en installation av en laddstation för elbil hemma hos en anställd, har det hittills varit en skattefri förmån enligt Skatteverkets uppfattning. Men nu är det snart slut på det.

Nyligen beslöt nämligen Skatteverket att ändra på detta. Från 2021 räknas det enligt Skatteverket som en skattepliktig förmån om en arbetsgivare har utgifter för installation av en laddstation hos en anställd. Detta beror inte på att lagstiftningen har ändrats, utan på att Skatteverket helt enkelt bytt åsikt.

– För att med säkerhet åtnjuta skattefrihet för en installation av det här slaget som arbetsgivaren betalar hela eller delar av kostnaden för, är det nog bäst att se till att både installation och betalning av arbetsgivarens del av kostnaden sker före årsskiftet, menar Jan-Erik.

Vilka vanliga misstag gör företagare när det gäller skatteplanering?

– Det allra viktigaste för en företagare, för att få en rimligt hög skatt, det är att välja rätt företagsform. Skattereglerna är nämligen mer olika än man kan tro mellan aktiebolag respektive handelsbolag och enskild firma, berättar Jan-Erik.

– Inte sällan kan det vara allra bäst, ur skattesynpunkt, att ha både ett AB och en firma/handelsbolag. Men det kräver att man anlitar experter på skatt och redovisning, som kan hjälpa till att skapa rutiner för vad som ska bedrivas och bokföras i de olika företagen, om man inte är en sån expert själv, fortsätter han.

Hur minskar jag som företagare skatten för 2020?

– Allra viktigast för dig som har ett vinstgivande aktiebolag och flera anställda är att någon i din familj under år 2020 får ut tillräckligt hög lön från bolaget, så att du kan utnyttja löneregeln vid utdelning från bolaget under 2021, tipsar Jan-Erik.

– Och alla företagare bör fundera över om man kan utnyttja det faktum att ingen annan arbetsinkomst är så lågt beskattad som en arbetsinkomst på upp till 100 000 kr om året för personer som är minst 66 år. Då blir skatten på arbetsinkomsten i regel bara runt 10 % under 2020 och runt 8 % under 2021, avslutar Jan-Erik.

Tips! Se till att allt blir rätt i deklarationen med rätt deklarationsprogram. Läs mer här.

Skatteplanering: Detta kan du göra innan årsskiftet

En viktig del av företagets skatteplanering är att vidta vissa åtgärder redan innan årsskiftet. Här är tre exempel på åtgärder du kan göra nu för att minska skatten.

Undvik den höga marginalskatten

Det är vanligt bland företagare att försöka undvika statlig skatt på inkomst av tjänst. Om du hamnar över gränsen får du en av världens högsta marginalskatter, som ligger på minst 63-68 procent på varje löneökning inklusive sociala avgifter.

Gränsen för statlig skatt går vid en årslön på maximalt 523 200 kronor för år 2020 (om du är max 65 år). I detta inräknas lön, sjukpenning, pension och överskott av näringsverksamhet från firma och handelsbolag. Det motsvarar en månadsinkomst på cirka 43 600 kronor.

Att ta ut rätt lön är en avgörande del för varje företagares skatteplanering.

Läs mer:Här kan du läsa mer om marginalskatten för dig som är över 66 år

Max 450 kronor för julklapp till anställda

Som arbetsgivare har du möjlighet att ge en helt skattefri julklapp till dina anställda. Denna får dock inte kosta mer än 450 kronor inklusive moms. Du bestämmer själv vilken gåva det ska vara. Enda regeln är att det inte får vara rena pengar.

Kom ihåg: Om gåvans värde överstiger 450 kronor, är hela gåvans värde skattepliktigt för den anställda. Då måste du som arbetsgivare också betala arbetsgivaravgift på gåvan.

Kostnaden för julklappar till anställda är alltid avdragsgill för arbetsgivaren.

Kom ihåg 2: Om du har enskild firma kan ge dina anställda skattefria julgåvor och göra avdrag för kostnaden i firman, men du får inte avdrag för kostnader för att ge en julgåva till dig själv.

Läs mer:Här kan du läsa mer om reglerna för julgåva och minnesgåva

Skattefri coronagåva under 2020

Som nämns ovan kan du som arbetsgivare ge en skattefri extragåva på 1 000 kronor per anställd/uppdragstagare under 2020. Detta gäller alltså även coronagåvor till så kallade uppdragstagare, till exempel ledamöter av styrelsen i ditt aktiebolag. Inte heller dessa gåvor får ges i form av pengar.

Momsen på en gåva som kostar max 1 000 kr inklusive moms är avdragsgill i företaget på sedvanligt sätt.

Kom ihåg: Skattefria gåvor under 2020 måste ges till alla anställda eller åtminstone en stor grupp av anställda, för att de ska vara skattefria.

Spara pengar på att köpa inventarier innan nyår

När du köper maskiner och inventarier av ett mindre värde kan de skrivas av direkt. Med mindre värde menas ett halvt av årets prisbasbelopp minus en krona. För 2020 är gränsen 23 649 kronor och för 2021 är gränsen 23 799 kronor.

Tänk på: Det är fördelaktigt skattemässigt att köpa inventarier i slutet av 2020 istället för i början av 2021. Detta gäller om du har kalenderår som räkenskapsår och om företaget går med överskott. Och framförallt blir det skattemässigt fördelaktigt om företaget ska köpa inventarier eller maskiner där ni ska göra avskrivningar under flera år.

När ni gör inköpet innan 31 december kan ni göra avskrivningar för ett helt år, även om företaget kanske bara ägt maskinen i ett par dagar i slutet av december. Det kan minska skatten i bolaget avsevärt om det gäller en dyr maskin. Detta är ett enkelt sätt att spara pengar med hjälp av smart skatteplanering. Ett smart sätt att få hjälp med avstämningar av restvärden och avskrivningar är att använda ett ekonomiprogram som Visma eEkonomi.

Skatteplanering: Detta kan du göra efter årsskiftet

Självklart finns det mycket du kan göra även efter årsskiftet när det gäller skatteplanering. I dessa tider, när varje krona räknas, är det extra viktigt att förbereda dig väl inför deklarationen. Här är tre saker du kan göra efter årsskiftet för att minska skatten. Vill du ha alla tipsen på hur du minskar skatten efter årsskiftet hittar du dem här.

Läs mer:9 sätt att sänka skatten efter årsskiftet

Möjligheter till många skattefria förmåner

Det finns många skattefria förmåner du som arbetsgivare kan ge till dina anställda. Här är några bra exempel som många företag väljer att ge medarbetarna.

  • Friskvårdsbidrag (max 5 000 kr)
  • Gymkort 
  • Företagshälsovård 
  • Minnesgåva (max 15 000 kr) 
  • Julgåva (max 450 kr)
  • Jubileumsgåva (max 1 350 kr)
  • Arbetsredskap
  • Personalvårdsförmåner

Tips! Om du är anställd i ditt eget aktiebolag kan du ge samma skattefria förmåner till dig själv som du kan ge till dina anställda.

Sluta med pensionsförsäkring

– Det var många år sedan det fanns några skattefördelar med att spara i pensionsförsäkring. Banker och försäkringsbolag har ändå försökt locka sina kunder att satsa i denna dåliga sparform. Men för vanliga löntagare är det definitivt urdåligt att sätta pengar i pensionsförsäkring. Från 2016 får du i normala fall inga som helst skatteavdrag för denna sparform. Det enda som återstår är höga avgifter och dubbel beskattning av samma pengar, berättar Jan-Erik.

För dig som är företagare kan den bästa sparformen istället vara att spara via det egna företaget (helst då i ett aktiebolag). Då kan du utnyttja sparformen som kallas direktpension utan försäkring.

Läs mer:Direktpension utan försäkring – så pensionssparar du smartare!

Välj en dags karens i sjukförsäkringen

Om du har enskild firma eller handelsbolag kan du skydda dig bättre mot inkomstbortfall genom att bara ha en karensdag i sjukförsäkringen hos Försäkringskassan. 

Kortaste möjliga karens ger bäst trygghet för alla egenföretagare och kostar inte mycket. Maximalt 3 000 kronor om året betalar du för att ha den kortaste karensen istället för den längsta på 90 dagar, och då krävs det att du har en årsinkomst på närmare 400 000 kr. På det kan du tjäna tiotusentals kronor vid en längre tids sjukdom.

Se till att snarast anmäla en karensdag, framför allt om du har din näringsinkomst som den huvudsakliga årsinkomsten för din del.

Idag har de flesta egenföretagare sju karensdagar i sjukförsäkringen, vilket var den lägsta karenstiden fram tills för några år sedan när reglerna ändrades. Om du byter till en karensdag istället för sju kostar det dig maximalt 4-500 kr i ökad kostnad på ett år. För de flesta mindre. Och den kostnaden tjänar du in redan om du får ersättning för en enda sjukdag under året. Du anmäler bytet av karenstid till Försäkringskassan.

Läs mer:Här får du fler tips och råd som hjälper dig att bygga ditt företag

Om Jan-Erik W Persson
Jan-Erik W Persson har under många år arbetat som expert för Visma Spcs inom skatteområdet och skatteplanering, och har en gedigen kunskap av att göra skattefrågor enklare att förstå för småföretagare.

Om Visma Spcs
I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.