Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Skatteplanering – 6 tips för att minska skatten

Sponsrad artikel 17 december, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

I tuffa tider är det viktigt att hålla i varje krona. Med smart skatteplanering kan du spara pengar och få mer i kassan nästa år. Här går vi igenom vad du behöver göra innan och efter nyår för att få så låg skatt som möjligt.

Skatteplanering kan låta krångligt, men för drivna företagare kan det spara många tusenlappar. Speciellt i spåren av coronapandemin behöver ditt företag behålla varenda möjlig krona – både för att utveckla företaget och för att klara en tuff tid.

Och en klok skatteplanering börjar redan innan årsskiftet. I den här guiden går vi igenom följande.

  • De viktigaste skattenyheterna inför 2021
  • De vanligaste skattemissarna hos småföretagare
  • Tre saker du kan göra för att skatteplanera innan nyår
  • Tre saker du kan göra för att skatteplanera efter nyår

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera hela listan på saker du kan göra innan och efter nyår för att minska skatten. Du hittar listan med alla tips för smart skatteplanering här.

Läs här: Minska skatten med 19 viktiga tips.

Dags att börja titta närmare på de viktigaste tipsen för skatteplanering i tuffa tider. Till vår hjälp har vi Jan-Erik W Persson, en av skatteexperterna hos Visma Spcs. Och visserligen behöver du inte lämna deklarationen för 2020 förrän i vår, men många åtgärder måste göras senast 31 december för att påverka skatten för 2020.

Vilka skattenyheter påverkar företagare i år?

– Under ett pandemi-år som detta är det i ärlighetens namn kanske inte på skatteområdet som de viktigaste nyheterna för företag finns. Istället kan de stödformer som inrättats, exempelvis stödet för korttidsarbete till aktiebolag och omsättningsstödet till personer som driver enskild firma eller handelsbolag, vara viktigare, börjar Jan-Erik.

– Fast arbetsgivare ska förstås komma ihåg att det införts en tillfällig skattefri ”coronagåva” på upp till 1 000 kr inkl moms, som under andra halvåret 2020 kan ges till varje anställd. Och notera att det under året också klarlagts att arbetsgivare kan ge mer omfattande skattefria motions- och friskvårdsförmåner till sina anställda än någonsin tidigare. Lägg då märke till att som anställda räknas även styrelseledamöter/suppleanter i ett aktiebolag, även om de inte får någon lön eller arvode för uppdraget, berättar Jan-Erik.

Laddstation skattepliktig förmån från 2021

Om en arbetsgivare bekostat hela eller delar av kostnaden för en installation av en laddstation för elbil hemma hos en anställd, har det hittills varit en skattefri förmån enligt Skatteverkets uppfattning. Men nu är det snart slut på det.

Nyligen beslöt nämligen Skatteverket att ändra på detta. Från 2021 räknas det enligt Skatteverket som en skattepliktig förmån om en arbetsgivare har utgifter för installation av en laddstation hos en anställd. Detta beror inte på att lagstiftningen har ändrats, utan på att Skatteverket helt enkelt bytt åsikt.

– För att med säkerhet åtnjuta skattefrihet för en installation av det här slaget som arbetsgivaren betalar hela eller delar av kostnaden för, är det nog bäst att se till att både installation och betalning av arbetsgivarens del av kostnaden sker före årsskiftet, menar Jan-Erik.

Vilka vanliga misstag gör företagare när det gäller skatteplanering?

– Det allra viktigaste för en företagare, för att få en rimligt hög skatt, det är att välja rätt företagsform. Skattereglerna är nämligen mer olika än man kan tro mellan aktiebolag respektive handelsbolag och enskild firma, berättar Jan-Erik.

– Inte sällan kan det vara allra bäst, ur skattesynpunkt, att ha både ett AB och en firma/handelsbolag. Men det kräver att man anlitar experter på skatt och redovisning, som kan hjälpa till att skapa rutiner för vad som ska bedrivas och bokföras i de olika företagen, om man inte är en sån expert själv, fortsätter han.

Hur minskar jag som företagare skatten för 2020?

– Allra viktigast för dig som har ett vinstgivande aktiebolag och flera anställda är att någon i din familj under år 2020 får ut tillräckligt hög lön från bolaget, så att du kan utnyttja löneregeln vid utdelning från bolaget under 2021, tipsar Jan-Erik.

– Och alla företagare bör fundera över om man kan utnyttja det faktum att ingen annan arbetsinkomst är så lågt beskattad som en arbetsinkomst på upp till 100 000 kr om året för personer som är minst 66 år. Då blir skatten på arbetsinkomsten i regel bara runt 10 % under 2020 och runt 8 % under 2021, avslutar Jan-Erik.

Tips! Se till att allt blir rätt i deklarationen med rätt deklarationsprogram. Läs mer här.

Skatteplanering: Detta kan du göra innan årsskiftet

En viktig del av företagets skatteplanering är att vidta vissa åtgärder redan innan årsskiftet. Här är tre exempel på åtgärder du kan göra nu för att minska skatten.

Undvik den höga marginalskatten

Det är vanligt bland företagare att försöka undvika statlig skatt på inkomst av tjänst. Om du hamnar över gränsen får du en av världens högsta marginalskatter, som ligger på minst 63-68 procent på varje löneökning inklusive sociala avgifter.

Gränsen för statlig skatt går vid en årslön på maximalt 523 200 kronor för år 2020 (om du är max 65 år). I detta inräknas lön, sjukpenning, pension och överskott av näringsverksamhet från firma och handelsbolag. Det motsvarar en månadsinkomst på cirka 43 600 kronor.

Att ta ut rätt lön är en avgörande del för varje företagares skatteplanering.

Läs mer:Här kan du läsa mer om marginalskatten för dig som är över 66 år

Max 450 kronor för julklapp till anställda

Som arbetsgivare har du möjlighet att ge en helt skattefri julklapp till dina anställda. Denna får dock inte kosta mer än 450 kronor inklusive moms. Du bestämmer själv vilken gåva det ska vara. Enda regeln är att det inte får vara rena pengar.

Kom ihåg: Om gåvans värde överstiger 450 kronor, är hela gåvans värde skattepliktigt för den anställda. Då måste du som arbetsgivare också betala arbetsgivaravgift på gåvan.

Kostnaden för julklappar till anställda är alltid avdragsgill för arbetsgivaren.

Kom ihåg 2: Om du har enskild firma kan ge dina anställda skattefria julgåvor och göra avdrag för kostnaden i firman, men du får inte avdrag för kostnader för att ge en julgåva till dig själv.

Läs mer:Här kan du läsa mer om reglerna för julgåva och minnesgåva

Skattefri coronagåva under 2020

Som nämns ovan kan du som arbetsgivare ge en skattefri extragåva på 1 000 kronor per anställd/uppdragstagare under 2020. Detta gäller alltså även coronagåvor till så kallade uppdragstagare, till exempel ledamöter av styrelsen i ditt aktiebolag. Inte heller dessa gåvor får ges i form av pengar.

Momsen på en gåva som kostar max 1 000 kr inklusive moms är avdragsgill i företaget på sedvanligt sätt.

Kom ihåg: Skattefria gåvor under 2020 måste ges till alla anställda eller åtminstone en stor grupp av anställda, för att de ska vara skattefria.

Spara pengar på att köpa inventarier innan nyår

När du köper maskiner och inventarier av ett mindre värde kan de skrivas av direkt. Med mindre värde menas ett halvt av årets prisbasbelopp minus en krona. För 2020 är gränsen 23 649 kronor och för 2021 är gränsen 23 799 kronor.

Tänk på: Det är fördelaktigt skattemässigt att köpa inventarier i slutet av 2020 istället för i början av 2021. Detta gäller om du har kalenderår som räkenskapsår och om företaget går med överskott. Och framförallt blir det skattemässigt fördelaktigt om företaget ska köpa inventarier eller maskiner där ni ska göra avskrivningar under flera år.

När ni gör inköpet innan 31 december kan ni göra avskrivningar för ett helt år, även om företaget kanske bara ägt maskinen i ett par dagar i slutet av december. Det kan minska skatten i bolaget avsevärt om det gäller en dyr maskin. Detta är ett enkelt sätt att spara pengar med hjälp av smart skatteplanering. Ett smart sätt att få hjälp med avstämningar av restvärden och avskrivningar är att använda ett ekonomiprogram som Visma eEkonomi.

Skatteplanering: Detta kan du göra efter årsskiftet

Självklart finns det mycket du kan göra även efter årsskiftet när det gäller skatteplanering. I dessa tider, när varje krona räknas, är det extra viktigt att förbereda dig väl inför deklarationen. Här är tre saker du kan göra efter årsskiftet för att minska skatten. Vill du ha alla tipsen på hur du minskar skatten efter årsskiftet hittar du dem här.

Läs mer:9 sätt att sänka skatten efter årsskiftet

Möjligheter till många skattefria förmåner

Det finns många skattefria förmåner du som arbetsgivare kan ge till dina anställda. Här är några bra exempel som många företag väljer att ge medarbetarna.

  • Friskvårdsbidrag (max 5 000 kr)
  • Gymkort 
  • Företagshälsovård 
  • Minnesgåva (max 15 000 kr) 
  • Julgåva (max 450 kr)
  • Jubileumsgåva (max 1 350 kr)
  • Arbetsredskap
  • Personalvårdsförmåner

Tips! Om du är anställd i ditt eget aktiebolag kan du ge samma skattefria förmåner till dig själv som du kan ge till dina anställda.

Sluta med pensionsförsäkring

– Det var många år sedan det fanns några skattefördelar med att spara i pensionsförsäkring. Banker och försäkringsbolag har ändå försökt locka sina kunder att satsa i denna dåliga sparform. Men för vanliga löntagare är det definitivt urdåligt att sätta pengar i pensionsförsäkring. Från 2016 får du i normala fall inga som helst skatteavdrag för denna sparform. Det enda som återstår är höga avgifter och dubbel beskattning av samma pengar, berättar Jan-Erik.

För dig som är företagare kan den bästa sparformen istället vara att spara via det egna företaget (helst då i ett aktiebolag). Då kan du utnyttja sparformen som kallas direktpension utan försäkring.

Läs mer:Direktpension utan försäkring – så pensionssparar du smartare!

Välj en dags karens i sjukförsäkringen

Om du har enskild firma eller handelsbolag kan du skydda dig bättre mot inkomstbortfall genom att bara ha en karensdag i sjukförsäkringen hos Försäkringskassan. 

Kortaste möjliga karens ger bäst trygghet för alla egenföretagare och kostar inte mycket. Maximalt 3 000 kronor om året betalar du för att ha den kortaste karensen istället för den längsta på 90 dagar, och då krävs det att du har en årsinkomst på närmare 400 000 kr. På det kan du tjäna tiotusentals kronor vid en längre tids sjukdom.

Se till att snarast anmäla en karensdag, framför allt om du har din näringsinkomst som den huvudsakliga årsinkomsten för din del.

Idag har de flesta egenföretagare sju karensdagar i sjukförsäkringen, vilket var den lägsta karenstiden fram tills för några år sedan när reglerna ändrades. Om du byter till en karensdag istället för sju kostar det dig maximalt 4-500 kr i ökad kostnad på ett år. För de flesta mindre. Och den kostnaden tjänar du in redan om du får ersättning för en enda sjukdag under året. Du anmäler bytet av karenstid till Försäkringskassan.

Läs mer:Här får du fler tips och råd som hjälper dig att bygga ditt företag

Om Jan-Erik W Persson
Jan-Erik W Persson har under många år arbetat som expert för Visma Spcs inom skatteområdet och skatteplanering, och har en gedigen kunskap av att göra skattefrågor enklare att förstå för småföretagare.

Om Visma Spcs
I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.