Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Se upp så du inte begår skattebrott!

6 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Skatt utomlands

Foto: Skatt vad gäller när du bor utomlands?

Se upp så att du inte råkar ut för en skattesmäll, begår skattebrott  – i flera länder – eller hamnar utanför systemet. Här reder vi  ut vad som gäller.

Hur ska du göra med momsen?


Momsreglerna utgår från var ditt företag är registrerat. Fortsätter du ha ditt företag registrerat i Sverige gäller alltså samma regler som om du jobbade härifrån, oavsett var du sedan sitter och utför jobbet.

– Det gäller att du inte har så mycket resurser i ett land att du får ett fast etableringsställe där, för då kan du bli skattskyldig där. Börjar du jobba mer fast från ett annat land bör du alltså kontakta myndigheterna där och sätta dig in i vilka lagar och regler som gäller, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket.

För ett svenskt företag som säljer tjänster till andra företag är det oftast vem som är köparen som är avgörande. Är köparen ett utländskt företag är köpet omsatt utomlands. Säljer du däremot tjänster till privatpersoner ska det vara svensk moms oavsett var köparen finns.

– Det finns vissa undantag, till exempel för elektroniska tjänster, dit hör allt som tillhandhålls via nätet och som kräver en minimal mänsklig inblandning, som appar. De ska alltid beskattas där köparen finns, säger Kerstin.

Säljer du varor till länder utanför EU handlar det om export och du ska inte lägga på någon moms. Detta gäller oavsett om köparen är privatperson eller företagare. Ska du sälja varor till privatpersoner i andra EU-länder måste du ibland betala moms i mottagarlandet, till exempel om försäljningen överstiger en viss summa som är olika för olika länder. Säljer du varor till andra företag inom EU ska normalt sett köparen redovisa momsen.

Var ska du betala bolags- och inkomstskatt?


Det är ditt ansvar att hålla koll på vilka regler som gäller just din situation menar Skatteverkets expert:

– Kommer du att spendera en längre tid i ett annat land bör du kontakta Skatteverket, och det andra landets myndigheter, för att fråga vad som gäller. Det kan även vara bra att kontakta skatterådgivare eftersom det kan vara svåra bedömningar. Om man gör fel kan det bli en fråga om skattetillägg men också skattebrott, både i Sverige och i det andra landet, säger Gunnar Ihrén, skatteutredare.

Huvudregeln är att svenska aktiebolag ska betala svensk bolagskatt på alla sina intäkter från hela världen.

– När det gäller din lön och utdelning om du driver aktiebolag, eller din totala inkomst om du bedriver enskild firma, kan man generellt säga att om du fortfarande är skriven i Sverige eller har väsentlig anknytning hit, till exempel en permanent bostad, familj eller faktisk affärsverksamhet, talar mycket för att du ska betala skatt i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Se upp med dubbelbeskattning när du jobbar utomlands

Samma sak gäller om du har stadigvarande vistelse i Sverige. Det vill säga om du under en tolvmånadersperiod vistas här sammanhängande under sex månader med bara tillfälliga avbrott. Ett avbrott anses tillfälligt om perioden före och efter är längre än avbrottet.

Trots att du ska skatta i Sverige kan det land du besöker också vilja beskatta dig och/eller företaget, speciellt om du upprättar ett fast driftställe (till exempel ett kontor eller en arbetsplats i din bostad) där.

– Blir du skatteskyldig i två länder finns skatteavtal mellan Sverige och 89 länder som reglerar hur dina inkomster eventuellt ska beskattas i respektive land. Generellt får du avdrag från din svenska skatt med det belopp som du redan har betalat till det utländska landet. Finns inget skatteavtal med landet du planerar att flytta till finns andra regler i svensk lag som ska skydda dig från att bli dubbelbeskattad, säger Gunnar.

Hur blir det med stöd från Försäkringskassan?


För att reda ut exakt vad som händer med socialförsäkringsförmånerna, som sjuk- och föräldrapenning, barnbidrag, sjukvård och pension i just ditt fall är rådet att ta kontakt med Försäkringskassan innan du reser. Du får då även reda på vilka eventuella intyg och blanketter du behöver.

– Du har dessutom anmälningsplikt om du planerar att lämna landet, säger Karl Ottosson på Försäkringskassan.

Du som driver eget kan sända ut dig själv, antingen som egen företagare om du har enskild firma eller som anställd om du har aktiebolag, under två år initialt till EU/EES och Schweiz och ett år till övriga länder. Kravet är att du har varit igång och bedrivit verksamheten i Sverige innan du sänder ut dig. Inom EU/EES och Schweiz ska du även ha varit omfattad av socialförsäkringen i Sverige minst en månad.

– Ett intyg måste utfärdas av Försäkringskassan. Om du är utsänd gäller den svenska socialförsäkringen på samma sätt som i Sverige, säger Karl.

För länder utanför EU/EES och Schweiz kan det räknas som att du fortfarande arbetar i Sverige även om du fysiskt sitter och gör jobbet utomlands.

– Förutsättningen är att du har ett fast driftställe i Sverige, och att den verksamhet du bedriver utomlands inte kan anses vara helt självständig från det. Kopplingen till det andra landet får heller inte vara starkare än till Sverige och det får bara röra sig om tillfälliga perioder. Det blir en bedömningsfråga från fall till fall, säger Karl.

Vid arbete i ett annat EU/EES-land eller Schweiz kan du ha rätt att behålla vissa tidigare intjänade svenska socialförsäkringsförmåner som pensioner och ha rätt till de socialförsäkringsförmåner som kan finnas i det land du arbetar i. Du kan också få rätt att lägga ihop tid du har varit försäkrad i flera länder för att få rätt till förmåner.

Om du flyttar hem igen då, vad händer med din SGI?


Har du under tiden utomlands fortsatt att vara en del av den svenska socialförsäkringen, till exempel som utsänd, har du rätt till svensk SGI när du återvänder hem på samma villkor som om du hade arbetat i Sverige.

Har du tillhört socialförsäkringen i ett land inom EU/EES och Schweiz, bedöms din rätt till SGI när du återvänder till Sverige på samma sätt som om du hade drivit ditt företag i Sverige och kan räknas utifrån ditt arbete och inkomster i det andra landet.

Har du upphört att vara en del av den svenska socialförsäkringen och inte arbetat inom EU/EES och Schweiz saknar du svensk SGI när du återvänder.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.