Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Se upp för dubbelbeskattning när du startar eget utomlands

4 oktober, 2016 4 minuters läsning
Många drömmer om att hänga kvar i semesterparadiset och driva företag utomlands. Men se upp så du inte råkar illa ut ekonomiskt! Här är reglerna som gäller.

Vore det inte skönt att driva företag från tropikerna eller en metropol?Det kan bli verklighet – många svenskar och företagare gör i dag slag i saken och flyttar antingen befintlig verksamhet till ett helt nytt land eller startar något nytt där.

Men det finns en hel del att tänka på för att hamna rätt. Förutom allt praktiskt kring privatliv och bostad måste du besluta om ­företaget ska vara registrerat i Sverige eller i ditt nya hemland?

– Antingen är man fortfarande skriven här i Sverige eller så flyttar man helt. Vid en flytt tittar Skatteverket på om personen har ”väsentlig anknytning” till Sverige. Det spelar roll när man beslutar om personen ska fortsätta betala skatt här eller inte, säger Mia Bohman Bildt, skattejurist vid Skatteverket.

LÄS OCKSÅ: Se upp för tabbarna som kan göra att du missar utlandsaffärenDu som bor i, vistas stadigvarande i eller har väsentlig anknytning till Sverige är alltså obegränsat skattskyldig i Sverige. Det innebär att du ska betala skatt här för samtliga inkomster, oavsett om de kommer härifrån eller något annat land.

Du kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige om du, efter att ha flyttat ut, har kvar bostad, familj, viktiga tillgångar eller liknande här.

– Vi har även skatteavtal med 89 länder som gäller situationer när man bor i ett land och har inkomster från ett annat, eller när båda länderna anser att man bor där. Säg att du flyttar ensam till Spanien, men har yngre barn kvar i Sverige. Spanien kommer anse att du är bosatt där men du anses också ha väsentlig anknytning till Sverige. Skatteavtalet med Spanien reglerar då vilka av dina inkomster som ska beskattas i vilket land. Man måste se på varje enskilt fall, säger Mia.

Hennes råd är att ta kontakt med Skatteverket inför flytten för att se vilka regler som måste följas. Skatteverket har rådgivning och det går också att läsa sig till mycket via deras webbplats.

– Du måste alltså bestämma dig för hur du ska flytta, vad du ska ha kvar i Sverige. Säg att du flyttar helt och hållet, då är det oftast inga problem. Men har du väsentlig anknytning måste du kontrollera i ett skatteavtal vad som gäller för dig.

En del företagare väljer att flytta helt till sitt nya land, men har ändå ett litet kontor kvar i Sverige. Då blir verksamheten du har vid kontoret beskattad i Sverige. Om du i stället är bosatt i Sverige och öppnar ett kontor i Spanien är du helt och hållet skattskyldig i Sverige, men Spanien kanske vill beskatta dig för din verksamhet som pågår där. Du kan då bli ”dubbelt beskattad”.

– Då får man gå till skatteavtalet igen och se hur man undviker en sådan dubbelbeskattning – det regleras där. Finns det inget skatteavtal med aktuellt land – ja, då finns det regler i svensk lag som säger att du trots allt inte ska bli dubbelbeskattad.

Mia menar att det rent allmänt naturligtvis är enklare om man inte är skattskyldig i två länder.

– Det är inte heller lätt att helt ”skriva ut sig” från Sverige. Skatteverkets uppdrag är också att värna om Sveriges skattebas och det krävs en del för att du ska anses utskriven.

Om du väl bestämt dig för att satsa utomlands tipsar Verksamt.se att det absolut viktigaste är att skaffa dig kunskap om marknaden. Ha alltid den nya marknadens konkurrenssituation, kvalitetsnivå, regelverk och kultur i åtanke när du väljer land.

Ska du driva företag inom EU har du rätt att starta företag inom landet och också bosätta dig där. Det finns vissa gemensamma regler för företagande inom EU, men varje land har också egna regler som du som företagare ska följa. Planerar du att driva företaget under lång tid, omfattas du av etableringsrätten.

Landet kan kräva att du registrerar dig hos myndigheterna när du har varit i landet i tre månader. Du ska kunna visa upp bevis på att du driver eget eller ett intyg som stärker att du har tillräckligt med pengar för att försörja dig.

Som företagare omfattas du av samma regler som landets egna medborgare som driver företag. Det kan handla om till exempel bolagsformer, skatter och försäkringar.

Den dag du eventuellt vill flytta tillbaka till Sverige med ditt företag anger du det i deklarationen.

– Var ärlig i deklarationen, det blir besvärligt annars, råder Mia.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.