Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Skräddarsydda annonsplatser blev Årets Nytänk

31 maj, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
När affärsidétävlingen My Mission avgjordes på Brewhouse i Göteborg på tisdagskvällen vann Jonas Karles och Joakim Nygren pris för sin idé om en ny typ av platsorienterad reklam. Andra idéer som vann var smarta dataspel och designade solceller.

Sex vinnare presenterades i fyra olika kategorier när tävlingen avgjordes med stora gala i Göteborg. Gemensamt är att alla har bärkraftiga och nya affärsidéer inom kulturområdet.

– Det känns fantastisk – men oväntat! säger en av vinnarna Jonas Karles till Driva Eget.

Han och kompisen Joakim Nygren från Göteborg vann kategorin Årets Nytänk, med sin idé ”RoadPhrase”. Jonas Karles är hemlighetsfull med vad idén går ut på rent konkret, men avslöjar så mycket som att det är en ny typ av platsorienterad reklam som innebär dynamiska, skräddarsydda annonsplatser med exponering på en ny marknad.

– Vi erbjuder en ny typ av kanal för företag att marknadsföra sin produkt, säger han.

Formgivaren Anna-Lena Caffa från Bandhagen (bilden till höger), som vann i kategorin Årets Greencard med sin affärsidé om designade solpaneler för husväggen – en idé hon fick av en skateboardanläggning i närheten av där hon bor – är lika glad:

– Idén har varit så skissartad så länge och för att kunna ansöka var jag tvungen att få ner den på papper. Och plötsligt har projektet tagit form och dragit iväg, säger hon till Driva Eget.

Nu får vinnarna hjälp att realisera sina affärsidéer genom coachning, kontorsplats, marknadsföringshjälp och ekonomisk rådgivning.

Bakom tävlingen står Brewhouse i Göteborg med stöd från Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg. De inskickade déerna har bedömts av en jury bestående av 40 personer från kulturområdet och näringslivet.
Alla sex vinnare i My Mission:Årets Greencard
Artes Energia: Anna-Lena Caffa, Bandhagen, Stockholm
vill producera moderna, designade solenergimoduler för husfasaden.

Årets Nytänk
RoadPhrase: Jonas Karles och Joakim Nygren, Göteborg, Västra Götaland
dynamiska skräddarsydda annonsplatser med exponering på en ny världsomspännande marknad. Ett ”Win-win” mellan annonsörer och platsägare.

Årets Wildcard
Cash Camera : Jonathan Mattebo-Persson, Göteborg, Västra Götaland.
en foto-app i smartphonen som gör att du kan sälja vad som helst till vem som helst. Ord är onödiga, bilderna säger allt.

Bästa affärsidé
1: Vivalect : Philip Lundin, Göteborg Västra Götaland, och Hani Glaidos, Uppsala.
en annonsplattform, en helt ny typ av marknadsföring för bolag, stora som små.

2: Aqordo : William Renco, Landskrona, Skåne
Hjälper människor att utveckla sina musikaliska talanger. Med fokus på miljö och smart teknik får musikvärlden nya möjligheter.

3: GameReality: Magnus Ivarsson, Hjärnarp, Skåne
Ett internetspel som ger folk möjlighet att resa till andra platser på jorden för några hundralappar. Teleportering med specialglasögon.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.