Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Slipper vi bokföra nu?

27 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Bokföring

Foto: Det dröjer innan vi har helt papperslös bokföring. Foto: Getty Images

Låter automatisering som en dröm? Nja, du slipper inte helt, men du kan använda bokföringen till det som en gång var tanken – för att få koll på ekonomin i realtid.

Bokföring. Blir du exalterad när du hör ordet hör du nog inte till någon enormt stor grupp av småföretagare. Långt ifrån alla ser det som något roligt och lustfyllt. Men det kan det bli ändring på nu. För även här rusar digitaliseringen in med full kraft – och kan faktiskt göra bokföring till något som du ser en verklig nytta med.

Det menar Olle Rydqvist, vd på PE Accounting, en av de byråer som var först med automatisk bokföring i Sverige.

– Vår vision är att låta bokföringen vara till för företagaren, inte Skatteverket. Backar man bandet så uppfanns bokföringen på 1400-talet för att köpmän behövde få koll på sina intäkter, utgifter och lager. Men för småföretag idag har den hijackats av myndigheter, säger han.

Bokföring i realtid


Bokföringen borde vara underlag för rapporter som uppdateras i realtid och som företagare kan använda och begripa, menar Olle. Men idag används den inte längre som utgångspunkt för affärsbeslut utan bara för att myndighetsrapportera, säger han.

– För att fatta beslut sitter man i stället med egna excelark och när man pratar om bokföring använder man ord som ”slippa”. För att bokföringen ska kunna bli användbar behöver den ske i realtid och då behöver den automatiseras. En människa kan inte bokföra i realtid. Internetbankerna hade inte varit i realtid om det var en kamrer som satt och skrev i en bok, säger Olle.

Mycket är på gång på området. På Skatteverket jobbar man just nu för fullt, i dialog med programvaruföretagen och Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, för att synka sina system med företagarnas och därmed förenkla för alla som driver eget, berättar Jan Sjösten projektägare och strateg på Skatteverket.
– Vi har börjat med att lansera en utvecklarportal för programvaruföretagen, våra första öppna api:er kommer nästa år.

Läs också: Bokföring i enskildfirma – detta bör du tänka på

Vad innebär då det?Api står för applikationsprogrammeringsgränssnitt, eller application programing interface på engelska. Det vill säga tekniska tjänster som systemutvecklarna kan använda för att integrera sina program med Skatteverkets system. Målet är att du ska kunna deklarera genom att trycka på en knapp i ditt bokföringssystem. Men det ligger längre fram i tiden.

– På sikt vill vi att alla våra relevanta tjänster ska kunna integreras med företagarnas system. Den första tjänsten kommer efter årsskiftet. Det är att man kan fråga om preliminärskatt för sin anställda direkt i sitt lönesystem, säger Jan.

Deklaration på individnivå


Nästa steg är att arbetsgivardeklaration på individnivå också ska kunna ske direkt från lönesystemen.

– Vi har fått in en hel del förslag på tjänster och vi tittar nu på vilka som kan komma framöver. Skattekonto, Rot och Rut, kassaregister, inkomstdeklaration och moms skulle kunna integreras i de system som företagaren använder, säger Jan.

I Rot- och Ruttjänsten skulle ditt fakturasystem kunna prata direkt med Skatteverket, så att du redan där kan se om kunden har utrymme för avdrag.

– I så fall kan du skicka in ansökan direkt från ditt system i stället för att behöva leta upp e-tjänsten och fylla i all info som redan finns på fakturan en gång till, säger Jan.

LÄS OCKSÅ: Lär dig bokföra på sju minuter

På sikt skulle även skatteregler samt infon som finns på företagets ”mina sidor” på skatteverket.se kunna integreras i företagarnas system.

– För småföretagare ska det kunna bli mer automatiserat, och att Skatteverkets tjänster integreras med företagens vardag. Vi vill, tillsammans med redovisningsbranschen, göra det lättare, säger Jan.

Hur blir det då med säkerheten, vem kan få tillgång till Skatteverkets information om dig som företagare, kan man undra.

– Det blir olika regler för olika tjänster. En del kommer att vara under öppen data, som allmän info, regler och skattetabeller. Men ju mer känslig info det är, och om det rör det enskilda företaget, så kommer vi att ha olika säkerhetslösningar och en anslutningsprocess för programvaruföretagen.

– Vi tittar också på identifiering för behörig företrädare för företaget, med e-legitimation, så att bara rätt person får se informationen. Vi håller på och utreder det här just nu. Förhoppningen är att det blir ett avtal mellan företagaren och leverantören om hur man ska hantera informationen. Vi är ganska tidigt ute, säger Jan.

Så vad innebär då det här konkret för den enskilda företagaren? Det finns mycket marknadsföring av bokföringstjänster som får det att låta som att man inte kommer behöva göra något alls själv. Kommer det verkligen bli så? Inte riktigt, säger Olle Rydqvist på PE Accounting.

– Det finns inget magiskt program som gör att du kan släppa allt, där du bara blundar och så blir det som du vill. Det går att komma långt men i någon mån måste en människa vara involverad, säger han.

Jobba processtyrt


Bestämmer man sig för att automatisera bokföringen så måste man börja jobba processtyrt, berättar Olle. Det innebär att för till exempel kundfakturor eller betalningar via kort behöver man ha ett system som man fakturerar genom. Det behöver i sin tur vara en del av ett bokföringssystem, integrerat mot banken och göra automatiska avstämningar. Sedan behöver man alltid fakturera på det viset och inte helt plötsligt skriva en faktura i Word och mejla iväg.

– En småföretagare kan göra många saker mer spontant idag, och sen säga åt någon att redovisa, men gör du på det sättet kan du inte automatisera. Så det blir lite mer stelbent, man kan inte bara gå runt och dra företagskortet, utan man måste börja tänka som ett storbolag fast man är liten. Det blir svårare att hålla på och mickelmacka och hitta på nya grejer från en månad till en annan. Men det är som när internetbankerna kom och gamlingar ville åka med räkningar till sin kamrer, idag skulle inte ens en gamling vilja byta bort en internetbank i realtid, säger han.

LÄS OCKSÅ: Bokföring – allt du behöver veta

Men vad händer om datorn förslår fel konto? Kan man lita på systemen?

– Det kanske får vara halvautomatiserat i början – att programmet ger förslag på kontering men att granskningen måste ske manuellt. Men överlag minskar risken för fel enormt, för en dator är mycket bättre på att göra ett repetitivt arbete än vad en människa är. Det kan nästan jämföras med aktiehandel som gjordes med fysiska
aktiebrev förr. Det blev säkert fel i början när det automatiserades, men det är svårt att gå tillbaka idag till att handla med papperslappar, säger Olle.

Det är viktigt att påpeka att ansvaret för att du betalar rätt skatt och lämnar in rätt uppgifter till syvende och sist bara ligger på dig, även om det beror på fel i systemet.

– Det är du, eller den som du utsett till deklarationsombud, som är ansvarig, säger Jan Sjösten på Skatteverket. Något som även Olle Rydqvist understryker.

– Det slutliga ansvaret ligger på styrelsen i ens eget aktiebolag, därför måste man vara noggrann i val av leverantör. Det är samma som när du söker skatterådgivning av en människa, om den har fel så är det du själv som har det yttersta ansvaret. Den stora fördelen är att risken för fel blir otroligt mycket mindre när datorer gör jobbet så länge man håller sig till uppsatta processer. System är duktiga på att göra som lagar och normer kräver, säger Olle.

Inga nya programvaror


Som enskild företagare kommer man inte behöva plöja ner mer pengar i nya programvaror. Inte om man får tro Olle.

– Nej, dels skulle jag säga att få köper bokföringsprogram idag, det är stenåldern. Utan de flesta har en webbtjänst där man betalar en peng per månad. Dessutom kommer Skatteverket att fortsätta erbjuda alla möjligheter, även på papper. Så det blir ingen negativ effekt överhuvudtaget. Däremot blir det mycket enklare för de som har automatiserat, de bara trycker på knapp i programmet så är det klart, säger han. ι


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.