Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Slipper vi bokföra nu?

27 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Bokföring

Foto: Det dröjer innan vi har helt papperslös bokföring. Foto: Getty Images

Låter automatisering som en dröm? Nja, du slipper inte helt, men du kan använda bokföringen till det som en gång var tanken – för att få koll på ekonomin i realtid.

Bokföring. Blir du exalterad när du hör ordet hör du nog inte till någon enormt stor grupp av småföretagare. Långt ifrån alla ser det som något roligt och lustfyllt. Men det kan det bli ändring på nu. För även här rusar digitaliseringen in med full kraft – och kan faktiskt göra bokföring till något som du ser en verklig nytta med.

Det menar Olle Rydqvist, vd på PE Accounting, en av de byråer som var först med automatisk bokföring i Sverige.

– Vår vision är att låta bokföringen vara till för företagaren, inte Skatteverket. Backar man bandet så uppfanns bokföringen på 1400-talet för att köpmän behövde få koll på sina intäkter, utgifter och lager. Men för småföretag idag har den hijackats av myndigheter, säger han.

Bokföring i realtid


Bokföringen borde vara underlag för rapporter som uppdateras i realtid och som företagare kan använda och begripa, menar Olle. Men idag används den inte längre som utgångspunkt för affärsbeslut utan bara för att myndighetsrapportera, säger han.

– För att fatta beslut sitter man i stället med egna excelark och när man pratar om bokföring använder man ord som ”slippa”. För att bokföringen ska kunna bli användbar behöver den ske i realtid och då behöver den automatiseras. En människa kan inte bokföra i realtid. Internetbankerna hade inte varit i realtid om det var en kamrer som satt och skrev i en bok, säger Olle.

Mycket är på gång på området. På Skatteverket jobbar man just nu för fullt, i dialog med programvaruföretagen och Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, för att synka sina system med företagarnas och därmed förenkla för alla som driver eget, berättar Jan Sjösten projektägare och strateg på Skatteverket.
– Vi har börjat med att lansera en utvecklarportal för programvaruföretagen, våra första öppna api:er kommer nästa år.

Läs också: Bokföring i enskildfirma – detta bör du tänka på

Vad innebär då det?Api står för applikationsprogrammeringsgränssnitt, eller application programing interface på engelska. Det vill säga tekniska tjänster som systemutvecklarna kan använda för att integrera sina program med Skatteverkets system. Målet är att du ska kunna deklarera genom att trycka på en knapp i ditt bokföringssystem. Men det ligger längre fram i tiden.

– På sikt vill vi att alla våra relevanta tjänster ska kunna integreras med företagarnas system. Den första tjänsten kommer efter årsskiftet. Det är att man kan fråga om preliminärskatt för sin anställda direkt i sitt lönesystem, säger Jan.

Deklaration på individnivå


Nästa steg är att arbetsgivardeklaration på individnivå också ska kunna ske direkt från lönesystemen.

– Vi har fått in en hel del förslag på tjänster och vi tittar nu på vilka som kan komma framöver. Skattekonto, Rot och Rut, kassaregister, inkomstdeklaration och moms skulle kunna integreras i de system som företagaren använder, säger Jan.

I Rot- och Ruttjänsten skulle ditt fakturasystem kunna prata direkt med Skatteverket, så att du redan där kan se om kunden har utrymme för avdrag.

– I så fall kan du skicka in ansökan direkt från ditt system i stället för att behöva leta upp e-tjänsten och fylla i all info som redan finns på fakturan en gång till, säger Jan.

LÄS OCKSÅ: Lär dig bokföra på sju minuter

På sikt skulle även skatteregler samt infon som finns på företagets ”mina sidor” på skatteverket.se kunna integreras i företagarnas system.

– För småföretagare ska det kunna bli mer automatiserat, och att Skatteverkets tjänster integreras med företagens vardag. Vi vill, tillsammans med redovisningsbranschen, göra det lättare, säger Jan.

Hur blir det då med säkerheten, vem kan få tillgång till Skatteverkets information om dig som företagare, kan man undra.

– Det blir olika regler för olika tjänster. En del kommer att vara under öppen data, som allmän info, regler och skattetabeller. Men ju mer känslig info det är, och om det rör det enskilda företaget, så kommer vi att ha olika säkerhetslösningar och en anslutningsprocess för programvaruföretagen.

– Vi tittar också på identifiering för behörig företrädare för företaget, med e-legitimation, så att bara rätt person får se informationen. Vi håller på och utreder det här just nu. Förhoppningen är att det blir ett avtal mellan företagaren och leverantören om hur man ska hantera informationen. Vi är ganska tidigt ute, säger Jan.

Så vad innebär då det här konkret för den enskilda företagaren? Det finns mycket marknadsföring av bokföringstjänster som får det att låta som att man inte kommer behöva göra något alls själv. Kommer det verkligen bli så? Inte riktigt, säger Olle Rydqvist på PE Accounting.

– Det finns inget magiskt program som gör att du kan släppa allt, där du bara blundar och så blir det som du vill. Det går att komma långt men i någon mån måste en människa vara involverad, säger han.

Jobba processtyrt


Bestämmer man sig för att automatisera bokföringen så måste man börja jobba processtyrt, berättar Olle. Det innebär att för till exempel kundfakturor eller betalningar via kort behöver man ha ett system som man fakturerar genom. Det behöver i sin tur vara en del av ett bokföringssystem, integrerat mot banken och göra automatiska avstämningar. Sedan behöver man alltid fakturera på det viset och inte helt plötsligt skriva en faktura i Word och mejla iväg.

– En småföretagare kan göra många saker mer spontant idag, och sen säga åt någon att redovisa, men gör du på det sättet kan du inte automatisera. Så det blir lite mer stelbent, man kan inte bara gå runt och dra företagskortet, utan man måste börja tänka som ett storbolag fast man är liten. Det blir svårare att hålla på och mickelmacka och hitta på nya grejer från en månad till en annan. Men det är som när internetbankerna kom och gamlingar ville åka med räkningar till sin kamrer, idag skulle inte ens en gamling vilja byta bort en internetbank i realtid, säger han.

LÄS OCKSÅ: Bokföring – allt du behöver veta

Men vad händer om datorn förslår fel konto? Kan man lita på systemen?

– Det kanske får vara halvautomatiserat i början – att programmet ger förslag på kontering men att granskningen måste ske manuellt. Men överlag minskar risken för fel enormt, för en dator är mycket bättre på att göra ett repetitivt arbete än vad en människa är. Det kan nästan jämföras med aktiehandel som gjordes med fysiska
aktiebrev förr. Det blev säkert fel i början när det automatiserades, men det är svårt att gå tillbaka idag till att handla med papperslappar, säger Olle.

Det är viktigt att påpeka att ansvaret för att du betalar rätt skatt och lämnar in rätt uppgifter till syvende och sist bara ligger på dig, även om det beror på fel i systemet.

– Det är du, eller den som du utsett till deklarationsombud, som är ansvarig, säger Jan Sjösten på Skatteverket. Något som även Olle Rydqvist understryker.

– Det slutliga ansvaret ligger på styrelsen i ens eget aktiebolag, därför måste man vara noggrann i val av leverantör. Det är samma som när du söker skatterådgivning av en människa, om den har fel så är det du själv som har det yttersta ansvaret. Den stora fördelen är att risken för fel blir otroligt mycket mindre när datorer gör jobbet så länge man håller sig till uppsatta processer. System är duktiga på att göra som lagar och normer kräver, säger Olle.

Inga nya programvaror


Som enskild företagare kommer man inte behöva plöja ner mer pengar i nya programvaror. Inte om man får tro Olle.

– Nej, dels skulle jag säga att få köper bokföringsprogram idag, det är stenåldern. Utan de flesta har en webbtjänst där man betalar en peng per månad. Dessutom kommer Skatteverket att fortsätta erbjuda alla möjligheter, även på papper. Så det blir ingen negativ effekt överhuvudtaget. Däremot blir det mycket enklare för de som har automatiserat, de bara trycker på knapp i programmet så är det klart, säger han. ι


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.