Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

Slipper vi bokföra nu?

27 februari, 2018 7 minuters läsning
Bokföring

Foto: Det dröjer innan vi har helt papperslös bokföring. Foto: Getty Images

Låter automatisering som en dröm? Nja, du slipper inte helt, men du kan använda bokföringen till det som en gång var tanken – för att få koll på ekonomin i realtid.

Bokföring. Blir du exalterad när du hör ordet hör du nog inte till någon enormt stor grupp av småföretagare. Långt ifrån alla ser det som något roligt och lustfyllt. Men det kan det bli ändring på nu. För även här rusar digitaliseringen in med full kraft – och kan faktiskt göra bokföring till något som du ser en verklig nytta med.

Det menar Olle Rydqvist, vd på PE Accounting, en av de byråer som var först med automatisk bokföring i Sverige.

– Vår vision är att låta bokföringen vara till för företagaren, inte Skatteverket. Backar man bandet så uppfanns bokföringen på 1400-talet för att köpmän behövde få koll på sina intäkter, utgifter och lager. Men för småföretag idag har den hijackats av myndigheter, säger han.

Bokföring i realtid


Bokföringen borde vara underlag för rapporter som uppdateras i realtid och som företagare kan använda och begripa, menar Olle. Men idag används den inte längre som utgångspunkt för affärsbeslut utan bara för att myndighetsrapportera, säger han.

– För att fatta beslut sitter man i stället med egna excelark och när man pratar om bokföring använder man ord som ”slippa”. För att bokföringen ska kunna bli användbar behöver den ske i realtid och då behöver den automatiseras. En människa kan inte bokföra i realtid. Internetbankerna hade inte varit i realtid om det var en kamrer som satt och skrev i en bok, säger Olle.

Mycket är på gång på området. På Skatteverket jobbar man just nu för fullt, i dialog med programvaruföretagen och Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, för att synka sina system med företagarnas och därmed förenkla för alla som driver eget, berättar Jan Sjösten projektägare och strateg på Skatteverket.
– Vi har börjat med att lansera en utvecklarportal för programvaruföretagen, våra första öppna api:er kommer nästa år.

Läs också: Bokföring i enskildfirma – detta bör du tänka på

Vad innebär då det?Api står för applikationsprogrammeringsgränssnitt, eller application programing interface på engelska. Det vill säga tekniska tjänster som systemutvecklarna kan använda för att integrera sina program med Skatteverkets system. Målet är att du ska kunna deklarera genom att trycka på en knapp i ditt bokföringssystem. Men det ligger längre fram i tiden.

– På sikt vill vi att alla våra relevanta tjänster ska kunna integreras med företagarnas system. Den första tjänsten kommer efter årsskiftet. Det är att man kan fråga om preliminärskatt för sin anställda direkt i sitt lönesystem, säger Jan.

Deklaration på individnivå


Nästa steg är att arbetsgivardeklaration på individnivå också ska kunna ske direkt från lönesystemen.

– Vi har fått in en hel del förslag på tjänster och vi tittar nu på vilka som kan komma framöver. Skattekonto, Rot och Rut, kassaregister, inkomstdeklaration och moms skulle kunna integreras i de system som företagaren använder, säger Jan.

I Rot- och Ruttjänsten skulle ditt fakturasystem kunna prata direkt med Skatteverket, så att du redan där kan se om kunden har utrymme för avdrag.

– I så fall kan du skicka in ansökan direkt från ditt system i stället för att behöva leta upp e-tjänsten och fylla i all info som redan finns på fakturan en gång till, säger Jan.

LÄS OCKSÅ: Lär dig bokföra på sju minuter

På sikt skulle även skatteregler samt infon som finns på företagets ”mina sidor” på skatteverket.se kunna integreras i företagarnas system.

– För småföretagare ska det kunna bli mer automatiserat, och att Skatteverkets tjänster integreras med företagens vardag. Vi vill, tillsammans med redovisningsbranschen, göra det lättare, säger Jan.

Hur blir det då med säkerheten, vem kan få tillgång till Skatteverkets information om dig som företagare, kan man undra.

– Det blir olika regler för olika tjänster. En del kommer att vara under öppen data, som allmän info, regler och skattetabeller. Men ju mer känslig info det är, och om det rör det enskilda företaget, så kommer vi att ha olika säkerhetslösningar och en anslutningsprocess för programvaruföretagen.

– Vi tittar också på identifiering för behörig företrädare för företaget, med e-legitimation, så att bara rätt person får se informationen. Vi håller på och utreder det här just nu. Förhoppningen är att det blir ett avtal mellan företagaren och leverantören om hur man ska hantera informationen. Vi är ganska tidigt ute, säger Jan.

Så vad innebär då det här konkret för den enskilda företagaren? Det finns mycket marknadsföring av bokföringstjänster som får det att låta som att man inte kommer behöva göra något alls själv. Kommer det verkligen bli så? Inte riktigt, säger Olle Rydqvist på PE Accounting.

– Det finns inget magiskt program som gör att du kan släppa allt, där du bara blundar och så blir det som du vill. Det går att komma långt men i någon mån måste en människa vara involverad, säger han.

Jobba processtyrt


Bestämmer man sig för att automatisera bokföringen så måste man börja jobba processtyrt, berättar Olle. Det innebär att för till exempel kundfakturor eller betalningar via kort behöver man ha ett system som man fakturerar genom. Det behöver i sin tur vara en del av ett bokföringssystem, integrerat mot banken och göra automatiska avstämningar. Sedan behöver man alltid fakturera på det viset och inte helt plötsligt skriva en faktura i Word och mejla iväg.

– En småföretagare kan göra många saker mer spontant idag, och sen säga åt någon att redovisa, men gör du på det sättet kan du inte automatisera. Så det blir lite mer stelbent, man kan inte bara gå runt och dra företagskortet, utan man måste börja tänka som ett storbolag fast man är liten. Det blir svårare att hålla på och mickelmacka och hitta på nya grejer från en månad till en annan. Men det är som när internetbankerna kom och gamlingar ville åka med räkningar till sin kamrer, idag skulle inte ens en gamling vilja byta bort en internetbank i realtid, säger han.

LÄS OCKSÅ: Bokföring – allt du behöver veta

Men vad händer om datorn förslår fel konto? Kan man lita på systemen?

– Det kanske får vara halvautomatiserat i början – att programmet ger förslag på kontering men att granskningen måste ske manuellt. Men överlag minskar risken för fel enormt, för en dator är mycket bättre på att göra ett repetitivt arbete än vad en människa är. Det kan nästan jämföras med aktiehandel som gjordes med fysiska
aktiebrev förr. Det blev säkert fel i början när det automatiserades, men det är svårt att gå tillbaka idag till att handla med papperslappar, säger Olle.

Det är viktigt att påpeka att ansvaret för att du betalar rätt skatt och lämnar in rätt uppgifter till syvende och sist bara ligger på dig, även om det beror på fel i systemet.

– Det är du, eller den som du utsett till deklarationsombud, som är ansvarig, säger Jan Sjösten på Skatteverket. Något som även Olle Rydqvist understryker.

– Det slutliga ansvaret ligger på styrelsen i ens eget aktiebolag, därför måste man vara noggrann i val av leverantör. Det är samma som när du söker skatterådgivning av en människa, om den har fel så är det du själv som har det yttersta ansvaret. Den stora fördelen är att risken för fel blir otroligt mycket mindre när datorer gör jobbet så länge man håller sig till uppsatta processer. System är duktiga på att göra som lagar och normer kräver, säger Olle.

Inga nya programvaror


Som enskild företagare kommer man inte behöva plöja ner mer pengar i nya programvaror. Inte om man får tro Olle.

– Nej, dels skulle jag säga att få köper bokföringsprogram idag, det är stenåldern. Utan de flesta har en webbtjänst där man betalar en peng per månad. Dessutom kommer Skatteverket att fortsätta erbjuda alla möjligheter, även på papper. Så det blir ingen negativ effekt överhuvudtaget. Däremot blir det mycket enklare för de som har automatiserat, de bara trycker på knapp i programmet så är det klart, säger han. ι


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.