Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Årsredovisning – allt du behöver veta

22 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Årsredovisning

Foto: Allt du behöver veta om årsredovisning. Foto: Getty Images

Alla aktiebolag måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket. Gör du fel riskerar du att krävas på upp till 20 000 kronor eller åtalas för bokföringsbrott. Här går vi igenom det du behöver veta.Vad är en årsredovisning?

En sammanställning av ditt aktiebolags löpande bokföring vid räkenskapsårets slut.

Vem måste årsredovisa?

Alla aktiebolag måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket, oavsett om de bedriver verksamhet eller inte. Det är styrelsen som ska se till att det görs.

När måste din årsredovisning skickas in?

Den ska ha kommit in till Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Har ditt aktiebolag kalenderår som räkenskapsår, 1 januari till 31 december, ska alltså årsredovisningen ha kommit in senast den 31 juli.

Vad händer om du inte årsredovisar i tid?

Då måste företaget betala en förseningsavgift. För privata aktiebolag upp till 20 000 kronor. I vissa fall kan du även åtalas för bokföringsbrott.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du de 10 vanligaste missarna i bokföringen

Bolagsverket skickar ut en påminnelse senast sex månader efter räkenskapsårets slut till alla aktiebolag som ännu inte har lämnat in årsredovisningen.

Läs mer om förseningsavgift på Bolagsverkets webbplats. http://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning/2.1212/2.1213

Hur ska en årsredovisning se ut?

Mindre bolag (med till exempel under 50 anställda) kan välja att upprätta årsredovisningen enligt de förenklade K2-reglerna istället för huvudregelverket K3. Här utgår vi ifrån att du valt K2. Läs annars mer på Bolagsverkets webbplats. http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning

LÄS OCKSÅ: Så får du effektivare bokföringsrutiner

En årsredovisning ska vara upprättad på svenska och innehålla följande delar, i denna ordning:
  1. Förvaltningsberättelse 
    Här beskrivs de viktigaste händelserna under året som gått och som inträffat efter räkenskapsårets utgång. Företagets verksamhetsområde bör framgå. Det ska alltid finnas ett förslag till resultatdisposition med.
  2. Resultaträkning
    En sammanställning av verksamhetens intäkter och kostnader och periodens resultat (vinst eller förlust).
  3. Balansräkning
    En sammanställning av aktiebolagets tillgångar, eget kapital och skulder på balansdagen, den sista dagen på räkenskapsåret.
  4. Tilläggsupplysningar (noter)
    Här kan aktiebolaget specificera innehållet i resultat- och balansräkningen.

Läs mer om varje del i årsredovisningen här.Dessutom ska:
  • Organisationsnumret helst stå på varje sida.
  • Det registrerade företagsnamnet skrivas ut i sin helhet, åtminstone på första sidan och i förvaltningsberättelsen. Det är inte tillräckligt med en förkortning eller en populärversion.
  • Räkenskapsåret skrivas ut tydligt, exempelvis 2014-01-01–2014-12-31.
  • Det tydligt framgå vilken enhet som används för olika belopp, exempelvis kr (kronor), tkr (tusentals kronor), mnkr (miljoner kronor) och mdkr (miljarder kronor).

Bolagsverket har tagit fram tre exempel på hur en årsredovisning kan se ut. Läs här.Vad gäller kring underskrifter?

VD och samtliga styrelseledamöter ska skriva under originalet av årsredovisningen. Namnförtydligande och datumet för den dag då årsredovisningen undertecknades ska finnas med.

Ska jag skicka in originalet?

Nej! Originalet av årsredovisningen ska alltid finnas hos företaget.

Vad ska jag då skicka in?

En bestyrkt kopia av originalet. Det vill säga, en kopia där minst en person skriver under och intygar att kopian överensstämmer med originalet. Den namnunderskriften måste alltså vara i original på kopian du skickar in.

Behöver något mer vara med?

Ja! På årsredovisningen ska en styrelseledamot eller vd intyga att resultaträkningen och balansräkningen har fastställts på årsstämman. Det kallas fastställelseintyg, och ska även innehålla datum för årsstämman samt uppgifter om hur den sammanlagda vinsten eller förlusten har behandlats. Intyget kan skrivas på valfri sida i årsredovisningen. Även detta ska vara i original på kopian du skickar in.

Se exempel på hur ett fastställelseintyg kan formuleras här.Är det allt?

Ja, men tänk på att eftersom handlingarna skannas bör det inte finnas färger och tonade fält i kopian. Årsredovisningen får heller inte vara tryckt på tryckeri eller liknande, med exempelvis bunden rygg.

Hur ska årsredovisningen skickas in?

Du måste skicka in handlingarna med vanlig post till:

Bolagsverket
Årsredovisningar
851 98 Sundsvall

Om jag är sent ute?

Då kan du ÄVEN mejla handlingarna i pdf-format till arsredovisning@bolagsverket.se. Du måste också samtidigt skicka in handlingarna med vanlig post.

Skulle de mejlade handlingarna vara felaktiga, ofullständiga eller om Bolagsverket inte kan öppna och läsa innehållet i den bifogade filen, kan företaget få betala förseningsavgift även om handlingarna kom in i rätt tid.

Vad händer när årsredovisningen skickats in?

Är årsredovisningen komplett så registrerar och offentliggör Bolagsverket den, vilket innebär att den blir sökbar för dina kunder. Annars hör Bolagsverket av sig och ber dig skicka in det som saknas.

Hur vet jag om min årsredovisning kommit in?

Här kan du söka och se om den kommit in.

OBS: Kom ihåg!

Ett aktiebolag som har krav på revision ska samtidigt med årsredovisningen också skicka in sin revisionsberättelse. Läs mer hos Bolagsverket.

LÄS OCKSÅ: Betalar du för mycket för redovisningen?

 


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.