Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sluta vara perfektionist

24 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Flexibel arbetstid

Foto: Jobba inte hela tiden. Foto: Getty Images

Flexibel arbetstid kan ses både som frihet och fälla. Det gäller att kunna balansera jobb och allt annat som är viktigt i livet. Och våga sluta vara perfektionist i sitt eget bolag …

Som småföretagare är det lätt att låta tankarna på företaget bli ens ständiga följeslagare och jobba lite hela tiden. Det vet Folke och Elisabeth Brinckmann, företagarcoacher med fokus på utveckling av medarbetare, ledare och grupper. De driver företaget ViljaLysa tillsammans – och är gifta.

– Vi älskar ju vårt jobb så det är lätt hänt att det kryper in överallt, säger Folke.

Men de vet också att det går att hitta en balans.

– Det handlar om att sätta gränser och vara lyhörda för hur vi mår. Märker vi att den andra är trött eller stressad pratar vi inte jobb utanför arbetstid, och säger en av oss stopp då är det stopp, säger Elisabeth.

Flexibel arbetstid


Precis så behöver du tänka även gentemot dig själv. Märker du att stressen blir för stor kan tydliga gränser mellan jobb och fritid vara avgörande. Även om flexibiliteten är den stora fördelen för dig med att driva eget behöver du reda ut hur du ser på ditt företagande och hur mycket du vill jobba.

– Det gäller att vara bra på att leda sig själv och veta vart man vill. Att vara tydlig mot sig själv och omvärlden och skilja på privatliv och arbetet. Annars kan flexibiliteten bli en fälla, säger Folke.

Red ut vad som passar dig: Behöver du kontorstider för att få något gjort? Stressas du av att aldrig känna dig riktigt ledig? Eller blir du tvärtom mer produktiv av frihet? Har du kontoret hemma kan jobb och fritid flyta ihop ännu mer. Folke tipsar om att ta en promenad före och efter jobbdagen precis som om du skulle gå till jobbet.

– Då blir det lite avlastning för huvudet och som en markering mellan fritid och jobb. En annan viktig sak är att inte bara gå på lust och börja med det roligaste, för då är det lätt att fastna i det som är kul. Börja med det som är jobbigast medan du har energi på förmiddagen. Det är ett jättejobbigt val men blir bäst i längden, säger han.

Jobba lagom


Men vad är då egentligen att jobba lagom? Det beror på ens mål och i vilken fas man är med företaget och livet, menar Elisabeth.

– För mig är det att jag kan utöva mitt arbete med kvalitet och vara nöjd med min tid för återhämtning och påfyllnad av det som är lustfyllt och kul. Det gäller att hitta nivån när vi mår bra och kan leverera med hög kvalitet. Det här låter vackert, men livet är inte alltid vackert. När Folke kom in i bolaget jobbade vi väldigt mycket. Det var lagom då eftersom det inte gick att ha ekonomi i varje uppdrag utan vi fick jobba mer för att få in mindre pengar, säger hon.

I vissa perioder kan du behöva planera in mer bufferttid, så att du till exempel kan vabba under småbarnsåren utan att oroa dig för deadlines. Även om det beror på typ av uppdrag är det ovanligt att kunna jobba aktivt mot kund alla timmar du kan vika åt företaget. Risken blir att du får jobba kvällar och helger om du räknar för optimistiskt.

– Det är så mycket runt omkring som också behöver sin tid: administration, ekonomi, att förbereda, efterarbeta, marknadsföra, sälja. Och ställtid kan man inte komma ifrån som människa, vi behöver den, tid att låta tankarna flöda, säger Elisabeth.

Ofta slits vi mellan viljan att inte jobba för mycket och oron att inte få fler uppdrag, vi behöver ju få ekonomi i företagandet. Elisabeths råd är att inte utgå från timpeng och räkna hur många timmar du måste jobba utan tänka tvärtom.

– För mig är det hållbart att vända på det. Utgå från hur du mår och hur stort energiuttaget blir per dag. Skulle vi vara ute hos kund fem dagar i veckan skulle vi gå in i väggen. Var stolt över din kunskap och våga ta betalt så att du inte har kniven mot strupen och måste vara belagd 100 procent av din tid, säger hon.

Tänk långsiktigt


Ibland dyker det upp möjligheter vi vill ta, trots att vi inte riktigt hinner. Men tänk långsiktigt, råder Elisabeth och Folke.

– Backa tillbaka till din plan och dina mål innan du säger ja. Blir det för många tillfällen du måste flytta på administrationen blir du till slut sjuk. Lyft gärna frågan med någon annan, då får du lite betänketid och kan se det utifrån. Det är lätt att gå på impuls och säga ja till än det ena och än det andra, men det gäller att utgå från visionen: varför du är företagare och vad du vill med ditt företag, säger Elisabeth.

Skapa en plan och sätt tydliga mål, utifrån vad du vill med företaget men också ditt privatliv. Fundera gärna över det här minst en gång om året. Gör du rätt saker? Vad är du stolt över? Finns det något du vill förbättra? Vad har du lärt dig? När känner du dig som mest levande – vad gör du då?

LÄS OCKSÅ: Skit i balansen och få mindre stress

Skatta mellan ett och tio hur nöjd du är med din hälsa, glädje i livet, relationer, vänskap,
familj, utmaningar. Men också ekonomi, arbetstid, antal kunder och olika uppdrag.

– Blir det låga siffror någonstans kan du välja
att jobba på det. Vi har också veckomöten där vi utifrån våra mål bestämmer vad som är det viktigaste att göra innan det får komma något nytt på agendan, säger Folke.

Men, sedan är det ju det här med att överarbeta för sin egen skull … Kan man sluta vara perfektionist i sitt eget företag?

– Det är en utmaning och något vi själva jobbar med, men överarbete är ett riktigt slöseri med sig själv. Man får påminna sig om vad kunden har beställt, och ha tydliga offerter med vad som ingår. Vill de ha mer än så får man starta en prisdiskussion, säger Folke.

Elisabeth fyller i:

– Egentligen är pengar en resurs som är oändlig, det kommer nya, men tid är inte det. Var omtänksam om din tid så att du gör rätt sak med den. Bestäm hur många timmar något får ta, ställ klockan och när den ringer så sluta. Lita på dig själv att det du har gjort är tillräckligt bra.

AV EBBA ARNBORG
FOTO JÖRGEN INERSJÖ och Getty Images

5 tips på vägen till balans i livet

  • Börja allitd med jobb-igaste uppgiften.
  • Planera in bufferttid.
  • Tänk innan du säger ja.
  • Sätt tydliga mål för dig – och företaget.
  • Ta en promenad före och efterjobbet.

Så påverkas familjen av jobbtelefonen


Att alltid vara nåbar stressar inte bara dig, utan även dina närstående. Dessa siffror gäller tjänstemän i privat sektor, men är sannolikt överförbara på egenföretagare också.
  • 42  % har barn som någon gång bett dem att lägga undan sin jobbmobil.
  • 20   % har en partner eller annan närstående som regelbundet ber dem lägga undan jobbmobilen.
  • 50  % har en partner eller annan närstående som någon gång bett dem lägga undan jobbmobilen.
  • 43   % är alltid tillgängliga för arbete utanför ordinarie arbetstid.
  • 61  % känner sig generellt stressade av sitt jobb.

Källa: Unionen.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.