Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Skit i balansen i livet – få mindre stress

3 september, 2018 3 minuters läsning
Fuck balance

Foto: Undvik stress och sluta jaga den perfekta balansen i livet menar Helena Eriksson Grönbek.

Om vi bara lyckas uppnå balans i livet så – ja, vad? Lägg ner din hopplösa strävan och få mindre stress, nyckeln till att må bra är en helt annan, menar experten.Som småföretagare är schemat ofta fullspäckat, gränsen mellan jobb och privatliv suddig och oron över framtiden ständigt överhängande. Balans i livet kan kännas långt borta. Och det är helt okej, menar coachen Helena Eriksson Grönbek som skrivit nya boken ”Fuck balance” ihop med frilansjournalisten Kersti Hilding Hansen.

– Jag tycker inte att det är meningsfullt att sträva efter balans. Livet kommer att vara en ständig berg- och dalbana, det gäller att ta på sig rullskridskorna och ”enjoy the ride”. Hålla det lustfyllt och släppa hur det borde vara, säger hon.

Släpp kontrollen


Insikten fick Helena efter att själv ha, som hon beskriver det, krampaktigt kämpat för att nå balans och kontroll. Men hela tiden dök det upp saker hon inte kunde förutspå eller påverka.
– Det är som tyggrodorna på Gröna Lund som man ska stå och slå ner och så poppar de upp nya hela tiden. Min strävan påverkade mig negativt. Så jag kände ”fuck balance” – det kan inte vara det här som är den stora meningen med livet.

Idag har Helena slutat kämpa med att lägga ett livspussel som ser bra ut, där vågskålen ständigt måste väga jämnt. Istället för att sträva efter balansen gör hon varje dag korta reflektioner och känner av sin energinivå, noterar vad hon tänker och känner och vad hon behöver – just nu.

För problemet med ”balans i livet” är att det lätt blir ett koncept, en punkt att klara av på att göra-listan, istället för att vi går till oss själva och känner efter, påpekar hon.
– Du kanske visst ska jobba jättemycket just nu och får massor av energi av det. Har du frågat dig själv? Vi har så mycket föreställningar om vad vi tycker att vi borde göra och inte göra, och mäter mot det istället för att känna efter hur vi mår och vad vi vill. Var mer nyfiken på vad som passar dig, det finns ingen mall.

Stärk din resiliens


Träna istället upp förmågan att återhämta dig och hantera press och stärk din ”resiliens”, råder Helena.
– Resiliens är vår inre kraft som förstärks genom att vi vågar möta förändringar och hantera utmaningar utan att stressas, styra eller känna motstånd. Genom att bli varse vårt eget förhållningssätt kan vi växa genom utmaningar och bygga motståndskraft mot stress och oro.

Märker du att något gör dig orolig eller stressad så utforska dina tankar och känslor kopplat till situationen och agera utifrån det, tipsar Helena.
– Det gäller att nyfiket vända in i stressen och hur det känns. Jag kanske håller andan och spänner mig, då kan jag välja att andas annorlunda, slappna av, ställa mig på ett annat sätt.

Undvik inte alltid det som känns jobbigt, menar hon.
– Att driva eget och uppfylla sina visioner och mål kräver mod och också ork och förmåga att hantera press, stress och utmaningar. Identifiera vad som gör dig orolig och stressad och våga ändå. Kom också ihåg att regelbundet sätta ord på det du gör bra, det som fungerar och fira dina små steg, mål och segrar. En del i att bygga resiliens handlar om att ha en positiv syn på sig själv, säger Helena.

LÄS OCKSÅ: Så tar du kontroll över hjärnstressenAv Ebba Arnborg


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.