Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Social selling-skolan del 3. Följ upp

26 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Följ upp aktiviteter kring Social selling

Det är viktigt att mäta och utvärdera alla säljaktiviteter, inte bara aktiviteter så som kundmöten utan även aktiviteter så som telefonsamtal, lunchmöten, nätverksevenemang, konferenser etc.

Det är således även viktigt att mäta aktiviteter kring Social selling.

Anledningen till att vi mäter är att vi vill utveckla vårt sätt att arbeta.

I vissa av mina kunduppdrag som handlar om att implementera Social selling så ställer ofta kunden Social selling mot det traditionella sättet att arbeta med försäljning. Jag tycker inte att ni skall ställa Social selling mot den typ av försäljning som ni idag bedriver och det av den enkla anledningen att Social selling är ett komplement till ert nuvarande arbetssätt, ett verktyg som ni integrerar i er befintliga säljprocess och tanken är att ni via detta verktyg skall finna nya affärsmöjligheter via sociala medier.

Jag har i tidigare inlägg pratat om tre steg som är viktiga att gå igenom för att lyckas med Social selling, se http://www.driva-eget.se/bloggar/socialselling/social-selling-del-1

En rekommendation är att i den delen som handlar om strategi dokumentera vad ni kommer att utvärdera och följa upp.

Exempel på aktiviteter inom Social selling som kan följas upp.

Att ha en bra nätprofil är en grundförutsättning. I och med era aktiviteter i olika sociala medier så kommer det dra trafik till er nätprofil och hemsida. Kom ihåg att hur er nätprofil är utformad säger något om er. Mitt råd är att ni går igenom er profil för eventuella förändringar en gång i månaden eller minst en gång per kvartal. Det kan handla om att ladda upp nya dokument eller att lägga till en ny referens och kompetenser etc.

Det finns massor av bra tips på nätet hur ni kan förbättra er nätprofil, googla på exempelvis LinkedInprofil så kommer ni ha mycket att läsa.

Nu till aktiviteter att följa upp;

Följ upp Online aktiviteter, (aktiviteter i sociala medier)
  • Antalet och kvalitén på dina LinkedIn kontakter och hur det förändras över tid.Det bör vara en bra mix av personer som kan vara dina referenser, dina ambassadörer eller som är potentiella kunder till ditt företag. OBS! Kom ihåg att antalet kontakter i LinkedIn inte är det viktiga utan det är kvalité som räknas.
  • Antalet rekommendationer du fått och från vem och hur det förändras över tid.Här finns det två typer av rekommendationer.
    • Dels rekommendationer på LinkedIn, där tidigare kollegor, kunder etc. skriver in sina rekommendationer.
    • Dels rekommendationer från personer i ditt nätverk. Dessa personer rekommenderar dig till de företag du önskar träffa. Det finns idag undersökningar som visar att om du blir rekommenderad av någon som arbetar på det företaget där du vill träffa en beslutsfattare ökar möjligheten till möte med ca 80 %, om du blir rekommenderad av någon som finns utanför det företag du vill träffa så ökar möjligheten att få möte med ca 40 %. Att arbeta systematiskt med rekommendationer är bra.
  • Antalet nya möten som skapades och odlades via sociala medier. Mät per vecka, månad eller kvartal. Det bör vara möten som är med kvalificerade prospekt eller med ambassadörer som kan leda dig till potentiella kunder.
Inflytande räknas

Något annat du kan mäta är inflytande.
  • Du kan använda Klout (se www.klout.com) för att se hur stor påverkan du har på ditt nätverk
  • Du kan använda TweetReach (se www.tweetreach.com), för att bedöma effektiviteten i dina tweets.
  • Du kan mäta hur många personer som kommenterar och gillar dina statusuppdateringar på LinkedIn
  • Du kan mäta hur många personer som vill skapa kontakt med dig på grund av dina inlägg i olika grupper.
Andra aktiviteter som är intressanta att följa upp
  • Jag tror även att det är viktigt att följa upp aktiviteter som exempelvis föreläsningar, Webinars etc. Det är svårt men det går att följa upp. Exempelvis hur många dokument som laddas ned från din hemsida efter att du haft en föreläsning i något ämne. Hur många möten genereras efter exempelvis en föreläsning eller Webinar etc.
Att komma ihåg Det viktigaste är att arbeta konsekvent och fokusera på rätt aktiviteter.

Lycka till!

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.