Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Social selling-skolan del 3. Följ upp

26 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Följ upp aktiviteter kring Social selling

Det är viktigt att mäta och utvärdera alla säljaktiviteter, inte bara aktiviteter så som kundmöten utan även aktiviteter så som telefonsamtal, lunchmöten, nätverksevenemang, konferenser etc.

Det är således även viktigt att mäta aktiviteter kring Social selling.

Anledningen till att vi mäter är att vi vill utveckla vårt sätt att arbeta.

I vissa av mina kunduppdrag som handlar om att implementera Social selling så ställer ofta kunden Social selling mot det traditionella sättet att arbeta med försäljning. Jag tycker inte att ni skall ställa Social selling mot den typ av försäljning som ni idag bedriver och det av den enkla anledningen att Social selling är ett komplement till ert nuvarande arbetssätt, ett verktyg som ni integrerar i er befintliga säljprocess och tanken är att ni via detta verktyg skall finna nya affärsmöjligheter via sociala medier.

Jag har i tidigare inlägg pratat om tre steg som är viktiga att gå igenom för att lyckas med Social selling, se http://www.driva-eget.se/bloggar/socialselling/social-selling-del-1

En rekommendation är att i den delen som handlar om strategi dokumentera vad ni kommer att utvärdera och följa upp.

Exempel på aktiviteter inom Social selling som kan följas upp.

Att ha en bra nätprofil är en grundförutsättning. I och med era aktiviteter i olika sociala medier så kommer det dra trafik till er nätprofil och hemsida. Kom ihåg att hur er nätprofil är utformad säger något om er. Mitt råd är att ni går igenom er profil för eventuella förändringar en gång i månaden eller minst en gång per kvartal. Det kan handla om att ladda upp nya dokument eller att lägga till en ny referens och kompetenser etc.

Det finns massor av bra tips på nätet hur ni kan förbättra er nätprofil, googla på exempelvis LinkedInprofil så kommer ni ha mycket att läsa.

Nu till aktiviteter att följa upp;

Följ upp Online aktiviteter, (aktiviteter i sociala medier)
  • Antalet och kvalitén på dina LinkedIn kontakter och hur det förändras över tid.Det bör vara en bra mix av personer som kan vara dina referenser, dina ambassadörer eller som är potentiella kunder till ditt företag. OBS! Kom ihåg att antalet kontakter i LinkedIn inte är det viktiga utan det är kvalité som räknas.
  • Antalet rekommendationer du fått och från vem och hur det förändras över tid.Här finns det två typer av rekommendationer.
    • Dels rekommendationer på LinkedIn, där tidigare kollegor, kunder etc. skriver in sina rekommendationer.
    • Dels rekommendationer från personer i ditt nätverk. Dessa personer rekommenderar dig till de företag du önskar träffa. Det finns idag undersökningar som visar att om du blir rekommenderad av någon som arbetar på det företaget där du vill träffa en beslutsfattare ökar möjligheten till möte med ca 80 %, om du blir rekommenderad av någon som finns utanför det företag du vill träffa så ökar möjligheten att få möte med ca 40 %. Att arbeta systematiskt med rekommendationer är bra.
  • Antalet nya möten som skapades och odlades via sociala medier. Mät per vecka, månad eller kvartal. Det bör vara möten som är med kvalificerade prospekt eller med ambassadörer som kan leda dig till potentiella kunder.
Inflytande räknas

Något annat du kan mäta är inflytande.
  • Du kan använda Klout (se www.klout.com) för att se hur stor påverkan du har på ditt nätverk
  • Du kan använda TweetReach (se www.tweetreach.com), för att bedöma effektiviteten i dina tweets.
  • Du kan mäta hur många personer som kommenterar och gillar dina statusuppdateringar på LinkedIn
  • Du kan mäta hur många personer som vill skapa kontakt med dig på grund av dina inlägg i olika grupper.
Andra aktiviteter som är intressanta att följa upp
  • Jag tror även att det är viktigt att följa upp aktiviteter som exempelvis föreläsningar, Webinars etc. Det är svårt men det går att följa upp. Exempelvis hur många dokument som laddas ned från din hemsida efter att du haft en föreläsning i något ämne. Hur många möten genereras efter exempelvis en föreläsning eller Webinar etc.
Att komma ihåg Det viktigaste är att arbeta konsekvent och fokusera på rätt aktiviteter.

Lycka till!

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.