Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Affärsidé & Affärsplan

Starta eget företag – så här gör du i sex steg

Sponsrad artikel 29 december, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Eget företag

Dags att starta eget företag? Här går vi igenom vilken hjälp du kan få, hur du undviker de vanligaste misstagen och hur du hittar rätt affärsidé och affärsplan.

Många väljer att starta eget företag i spåren av coronapandemin och nyföretagandet ligger på höga nivåer. 10,3 % fler företag har startats i januari-oktober 2020, jämfört med året innan. Är du en av dem som är redo att starta eget? Vad kul!

I tuffa tider är det extra viktigt att du gör rätt från början. Därför har vi tagit fram den här guiden som hjälper dig att snabbt komma igång och lyckas med ditt eget företag.

Vi går bland annat igenom:

  • Vilken hjälp du kan få när du ska starta eget företag
  • Skillnaden mellan att ha eget företag och att vara anställd
  • Hur du hittar din affärsidé
  • Hur du skriver en bra affärsplan
  • Om du ska välja aktiebolag eller enskild firma
  • De vanligaste starta eget-misstagen

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera dig att gå den kostnadsfria Starta Eget-kursen på Visma Spcs.

Här kan du få hjälp när du ska starta eget företag

Ensam är inte stark när det gäller att starta eget företag. Varje krona räknas och all hjälp är värdefull. Och det finns en lång rad organisationer, sajter och tjänster som hjälper dig att få igång företaget snabbare. 

Här är några exempel på hjälp du kan få för att komma igång med ditt företag:

  • Vismaspcs.se hittar du massor med artiklar om att starta eget, till exempel hur du får dina första kunder eller vilka starta eget-bidrag som finns.
  • driva-eget.se och mittföretag.com hittar du också otaliga guider om att bygga ditt egna företag
  • Lokalt i din stad kan NyföretagarCentrum hjälpa dig att komma igång.
  • Om du är student är Drivhuset en bra partner den första tiden i ditt företagande.

Ett smart sätt att få hjälp är att gå in på din kommuns hemsida, klicka vidare till “Näringsliv” och se vilken hjälp som finns där. Här hittar du ofta exempel på lokala aktörer som hjälper dig att starta eget företag.

Skillnaden mellan eget företag och att vara anställd

Skillnaden mellan att driva eget företag och att vara anställd är stor. Som företagare är det ditt ansvar att allt går som det ska – vare sig det handlar om att betala in skatten eller att göra kunden nöjd. 

Och det är väldigt mycket att tänka på i starten. Därför är det smart att redan från början använda program och stöd som hjälper dig att få ordning och reda.

Detta gäller till exempel företagets ekonomi. Med exempelvis Visma eEkonomi tar du kontroll över företagets bokföring och fakturering, och kan sova bättre om natten.

Tips: Fakturera alltid så snart du kan. På så sätt får du snabbt pengar i kassan och slipper krångel och likviditetsbekymmer.

Hur hittar jag en bra affärsidé?

Många som startar eget företag har en idé sedan gammalt. Och andra vet att de vill starta eget företag – men saknar idé. Innan du väljer din väg, bör du tänka på att det finns två sätt att driva företag. Antingen gör du det som en klassisk småföretagare – vi kan kalla det konsult – där du byter din tid mot pengar. Alternativ två är att du bygger företaget som ett system, där du själv är oberoende från företagets operativa verksamhet. 

Båda sätten är helt okej, men får olika konsekvenser i din vardag och kräver helt olika typer av affärsidéer. De flesta har affärsidéer som går ut på att byta tid mot pengar, till exempel att ha ett eget företag som IT-konsult eller takläggare. Denna typ av företag liknar en anställning, med skillnaden att du ibland kan styra din tid och vilka uppdrag du tar.

Om du istället bygger företaget som ett system, krävs ofta en stor arbetsinsats i början. Men efter hand som “systemet” sköter sig självt, kan det bli mer och mer oberoende av dig. Exempel på sådana företag kan vara “en mjukvara, till exempel en app” eller en “plattform med onlinekurser”.

Så innan du bestämmer affärsidé – bestäm vilken typ av företagare du vill vara!

Läs mer: Steg-för-steg-guide för att starta eget.

Så skriver du en bra affärsplan

När du väl har hittat din affärsidé är det dags att skriva en affärsplan. Det finns många mallar på nätet för detta, och det finns ingen standard som du måste följa. Här är några punkter som en bra affärsplan kan innehålla.

  • Affärsidé
  • Affärsmodell
  • Vision och mission
  • Teamet
  • Finansiering
  • Ekonomi
  • Marknadsanalys
  • Konkurrentanalys

Affärsplanen blir som en karta över ditt företags utveckling.

Vilka kunder ska du ha? På vilka marknader ska du finnas? Hur ska du tjäna pengar?

När du börjar få andra intressenter till ditt företag – till exempel banken – är det viktigt att ha en genomarbetad affärsplan som hjälper andra att förstå vad du gör och vart du ska.

Tips! Här kan du hitta en mall för affärsplan.

Aktiebolag eller enskild firma?

Ska du välja aktiebolag eller enskild firma? Många företagare börjar med enskild firma för att senare gå över till aktiebolag. Men idag är barriärerna för att starta ett aktiebolag väldigt små, exempelvis behöver du bara 25 000 kronor i aktiekapital. Det gör att fler och fler väljer aktiebolag när de ska starta eget företag.

Fördelen med aktiebolag är också att du särskiljer företagets och din privata ekonomi, och att du i normalfallet inte kan bli personligt skyldig för bolagets skulder (det kan du i enskild firma).

Tips:Här finns en checklista för att starta aktiebolag.

De vanligaste starta eget företag-misstagen

Alla som någon gång har startat eget företag kan skriva under – det görs många misstag i början. Som tur är kan du undvika en del av misstagen genom att lära av vad andra har gjort fel. Här är ett antal exempel som många har gjort innan dig, som du nu kan undvika!

Misstag 1: Att inte ha koll på likviditeten

Som företagare behöver du göra en resultatbudget, och det fixar de flesta, utmaningen är snarare den så kallade likviditetsbudgeten. Med likviditet menas hur mycket pengar du har i kassan. Det är många företagare som har fått problem då pengarna tagit slut, även om företaget i sig gått bra.

Vårt varma tips till dig, speciellt i dessa tider. Gör en likviditetsbudget från början!

Läs mer:Här finns en mall för att skapa en likviditetsbudget.

Misstag 2: Att göra allting själv

En klassisk starta eget företag-miss är att försöka göra allting själv. Många nyföretagare försöker vara vd, marknadschef och produktionschef – samtidigt som de själva ska utföra allt jobb. Det kan fungera om du har ambitionen om ett litet företag där du byter tid mot pengar (och det är helt okej). Kom bara ihåg att företaget är 100 % beroende av din tid och energi.

Om du däremot vill att ditt företag ska växa, behöver du så fort som möjligt delegera, automatisera och strukturera. Vad kan du lägga ut på andra och vad kan du lösa med hjälp av smarta program och tjänster?

Misstag 3: Att “jobba ihjäl sig”

Hur kul det än är med företaget, är företaget inte allt. Smarta företagare vet att företagande är ett maratonlopp, och skapar sitt liv därefter. Träning, kost, relationer och sömn får inte bli lidande bara för att du har mycket i ditt företag.

Ju mer du har att göra, desto viktigare är det att du sköter träning, kost och sömn. Bygg aldrig ditt företag på bekostnad av din hälsa och dina relationer.

Om Visma Spcs
I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.