Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Starta eget företag – så här gör du i sex steg

Sponsrad artikel 29 december, 2020 7 minuters läsning
Eget företag

Dags att starta eget företag? Här går vi igenom vilken hjälp du kan få, hur du undviker de vanligaste misstagen och hur du hittar rätt affärsidé och affärsplan.

Många väljer att starta eget företag i spåren av coronapandemin och nyföretagandet ligger på höga nivåer. 10,3 % fler företag har startats i januari-oktober 2020, jämfört med året innan. Är du en av dem som är redo att starta eget? Vad kul!

I tuffa tider är det extra viktigt att du gör rätt från början. Därför har vi tagit fram den här guiden som hjälper dig att snabbt komma igång och lyckas med ditt eget företag.

Vi går bland annat igenom:

  • Vilken hjälp du kan få när du ska starta eget företag
  • Skillnaden mellan att ha eget företag och att vara anställd
  • Hur du hittar din affärsidé
  • Hur du skriver en bra affärsplan
  • Om du ska välja aktiebolag eller enskild firma
  • De vanligaste starta eget-misstagen

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera dig att gå den kostnadsfria Starta Eget-kursen på Visma Spcs.

Här kan du få hjälp när du ska starta eget företag

Ensam är inte stark när det gäller att starta eget företag. Varje krona räknas och all hjälp är värdefull. Och det finns en lång rad organisationer, sajter och tjänster som hjälper dig att få igång företaget snabbare. 

Här är några exempel på hjälp du kan få för att komma igång med ditt företag:

  • Vismaspcs.se hittar du massor med artiklar om att starta eget, till exempel hur du får dina första kunder eller vilka starta eget-bidrag som finns.
  • driva-eget.se och mittföretag.com hittar du också otaliga guider om att bygga ditt egna företag
  • Lokalt i din stad kan NyföretagarCentrum hjälpa dig att komma igång.
  • Om du är student är Drivhuset en bra partner den första tiden i ditt företagande.

Ett smart sätt att få hjälp är att gå in på din kommuns hemsida, klicka vidare till “Näringsliv” och se vilken hjälp som finns där. Här hittar du ofta exempel på lokala aktörer som hjälper dig att starta eget företag.

Skillnaden mellan eget företag och att vara anställd

Skillnaden mellan att driva eget företag och att vara anställd är stor. Som företagare är det ditt ansvar att allt går som det ska – vare sig det handlar om att betala in skatten eller att göra kunden nöjd. 

Och det är väldigt mycket att tänka på i starten. Därför är det smart att redan från början använda program och stöd som hjälper dig att få ordning och reda.

Detta gäller till exempel företagets ekonomi. Med exempelvis Visma eEkonomi tar du kontroll över företagets bokföring och fakturering, och kan sova bättre om natten.

Tips: Fakturera alltid så snart du kan. På så sätt får du snabbt pengar i kassan och slipper krångel och likviditetsbekymmer.

Hur hittar jag en bra affärsidé?

Många som startar eget företag har en idé sedan gammalt. Och andra vet att de vill starta eget företag – men saknar idé. Innan du väljer din väg, bör du tänka på att det finns två sätt att driva företag. Antingen gör du det som en klassisk småföretagare – vi kan kalla det konsult – där du byter din tid mot pengar. Alternativ två är att du bygger företaget som ett system, där du själv är oberoende från företagets operativa verksamhet. 

Båda sätten är helt okej, men får olika konsekvenser i din vardag och kräver helt olika typer av affärsidéer. De flesta har affärsidéer som går ut på att byta tid mot pengar, till exempel att ha ett eget företag som IT-konsult eller takläggare. Denna typ av företag liknar en anställning, med skillnaden att du ibland kan styra din tid och vilka uppdrag du tar.

Om du istället bygger företaget som ett system, krävs ofta en stor arbetsinsats i början. Men efter hand som “systemet” sköter sig självt, kan det bli mer och mer oberoende av dig. Exempel på sådana företag kan vara “en mjukvara, till exempel en app” eller en “plattform med onlinekurser”.

Så innan du bestämmer affärsidé – bestäm vilken typ av företagare du vill vara!

Läs mer: Steg-för-steg-guide för att starta eget.

Så skriver du en bra affärsplan

När du väl har hittat din affärsidé är det dags att skriva en affärsplan. Det finns många mallar på nätet för detta, och det finns ingen standard som du måste följa. Här är några punkter som en bra affärsplan kan innehålla.

  • Affärsidé
  • Affärsmodell
  • Vision och mission
  • Teamet
  • Finansiering
  • Ekonomi
  • Marknadsanalys
  • Konkurrentanalys

Affärsplanen blir som en karta över ditt företags utveckling.

Vilka kunder ska du ha? På vilka marknader ska du finnas? Hur ska du tjäna pengar?

När du börjar få andra intressenter till ditt företag – till exempel banken – är det viktigt att ha en genomarbetad affärsplan som hjälper andra att förstå vad du gör och vart du ska.

Tips! Här kan du hitta en mall för affärsplan.

Aktiebolag eller enskild firma?

Ska du välja aktiebolag eller enskild firma? Många företagare börjar med enskild firma för att senare gå över till aktiebolag. Men idag är barriärerna för att starta ett aktiebolag väldigt små, exempelvis behöver du bara 25 000 kronor i aktiekapital. Det gör att fler och fler väljer aktiebolag när de ska starta eget företag.

Fördelen med aktiebolag är också att du särskiljer företagets och din privata ekonomi, och att du i normalfallet inte kan bli personligt skyldig för bolagets skulder (det kan du i enskild firma).

Tips:Här finns en checklista för att starta aktiebolag.

De vanligaste starta eget företag-misstagen

Alla som någon gång har startat eget företag kan skriva under – det görs många misstag i början. Som tur är kan du undvika en del av misstagen genom att lära av vad andra har gjort fel. Här är ett antal exempel som många har gjort innan dig, som du nu kan undvika!

Misstag 1: Att inte ha koll på likviditeten

Som företagare behöver du göra en resultatbudget, och det fixar de flesta, utmaningen är snarare den så kallade likviditetsbudgeten. Med likviditet menas hur mycket pengar du har i kassan. Det är många företagare som har fått problem då pengarna tagit slut, även om företaget i sig gått bra.

Vårt varma tips till dig, speciellt i dessa tider. Gör en likviditetsbudget från början!

Läs mer:Här finns en mall för att skapa en likviditetsbudget.

Misstag 2: Att göra allting själv

En klassisk starta eget företag-miss är att försöka göra allting själv. Många nyföretagare försöker vara vd, marknadschef och produktionschef – samtidigt som de själva ska utföra allt jobb. Det kan fungera om du har ambitionen om ett litet företag där du byter tid mot pengar (och det är helt okej). Kom bara ihåg att företaget är 100 % beroende av din tid och energi.

Om du däremot vill att ditt företag ska växa, behöver du så fort som möjligt delegera, automatisera och strukturera. Vad kan du lägga ut på andra och vad kan du lösa med hjälp av smarta program och tjänster?

Misstag 3: Att “jobba ihjäl sig”

Hur kul det än är med företaget, är företaget inte allt. Smarta företagare vet att företagande är ett maratonlopp, och skapar sitt liv därefter. Träning, kost, relationer och sömn får inte bli lidande bara för att du har mycket i ditt företag.

Ju mer du har att göra, desto viktigare är det att du sköter träning, kost och sömn. Bygg aldrig ditt företag på bekostnad av din hälsa och dina relationer.

Om Visma Spcs
I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.