Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Försäljning & Lönsamhet

Starta eget under corona – så bygger du ett helt digitalt företag

Sponsrad artikel 30 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 10 minuters läsning
Starta Eget under corona

Dags att starta eget under corona? Då behöver du använda de bästa digitala verktygen och digitalisera företag på en gång. Här är de fem stegen till att bygga ett “helt” digitalt företag.

I en värld som förändras allt snabbare och där “allt” digitaliseras, förändras spelplanen för alla som vill driva eget. Extra speciellt blir det för dig som vill starta eget under corona.

Därför är det smart att redan från början ha en strategi för hur du ska bygga företaget digitalt med smarta funktioner, program och verktyg. Tillsammans med Helene Struthers, som är affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs, har vi därför tagit fram en “digitaliserings-skola” för dig som ska starta eget under corona.

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera dig att gå den kostnadsfria Starta eget-kursen på Visma Spcs och gå igenom Starta eget-checklistan.

Starta eget under corona? Därför ska du digitalisera företaget direkt.

Med digitala program och automatiserade funktioner blir det mycket enklare att starta eget företag. Dessutom spar du tid och i längden pengar. Här är några exempel på varför det är smart att digitalisera företaget och administrationen direkt – speciellt när du ska starta eget under corona då hela världen digitaliseras snabbt.

Läs också:Så här kommer du igång med att jobba digitalt.

1. Du kan fokusera på det du brinner för

Genom att använda automatik och smarta lösningar i dagens moderna bokföringsprogram slipper du lägga onödig tid på administrationen. Digitala lösningar finns för de flesta administrativa moment du som företagare står inför, så välj tidigt att arbeta smart med din ekonomi så att du kan lägga mer tid på din kärnverksamhet. 

2. Du kan arbeta var du vill

Om du undviker pappershögar och får in vanan att sköta alla underlag digitalt, blir du mindre beroende av ett kontor eller en specifik plats för att sköta det administrativa. 

3. Du får enklare deklaration och rapportering till myndigheter

Som nystartad är det ibland lite läskigt med allt som behöver rapporteras till myndigheter. Med rätt bokföringsprogram säkerställer du att du jobbar smart med din data från början och din momsrapport, deklaration och årsredovisning kan sammanställas automatiskt åt dig. 

4. Du kan utveckla ditt företag och växa snabbare

Med en digital vision redan från början undviker du att hamna i ett administrativt träsk som kan hålla tillbaka dig och företagets ambitioner. För att kunna växa och utveckla ditt företag på sikt behöver du ha bra översikt över din ekonomi och tid att reflektera och planera. Med digitala processer får du förutsättningarna att frigöra tid till analys.  

5. Du kan snabbt få hjälp

Om du skulle vilja ta hjälp med redovisningen i något skede är det ovärderligt när alla uppgifter finns samlade digitalt. Då kan en konsult kliva in och snabbt få översikt.

Tips! Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt.

Helene Struthers Visma
Helene Struthers - affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser

3 enkla sätt att bli mer digital när du ska starta eget under corona

Så vad kan jag göra för att bli mer digital direkt när jag ska starta eget under corona? Helene Struthers har många tips och här är hennes tre favoriter.

1. Jobba i mobilen och i realtid

– Jag skulle personligen ha som ambition att sköta så mycket som möjligt i mobilen och i realtid, för att undvika att sitta med administrationen i efterhand på kvällar och helger, berättar Helene. 

– Med det målet hade jag säkerställt att min försäljning går sömlöst, med en schysst heldigital betallösning, en webbshop som sköter försäljningen åt mig på webben eller med snabb fakturering direkt i mobilen direkt efter avslutat uppdrag hos en kund, fortsätter hon. 

I mobilen kan du hantera det mesta idag: kundkontakter, checklistor, digitala möten, signeringar av avtal med bank-id, fota kvitton och fakturor. Allt kan göras i bara farten och med företaget på fickan – det är en av de stora fördelarna med att jobba digitalt. 

2. Bokför digitalt med minimal ansträngning

– Jag hade också satsat på ett program som hjälper mig att bokföra digitalt med minsta manuell ansträngning. Jag vill kunna fota av ett kvitto och få smarta bokföringsförslag utan att behöva knappa in uppgifterna manuellt, tipsar Helene.

Bokföringen ska vara direkt kopplad till min bank, så att allt som sker på mitt bankkonto stäms av automatiskt i min bokföring så jag inte råkar missa något.

Helene Struthers

Helst ska programmet bokföra själv när den vet vad det är för typ av händelse, till exempel att den automatiskt prickar av inbetalningar från kunden mot kundfakturan eller ger förslag på vilket bokföringskonto man ska använda. 

– Det sparar ovärderlig tid. Sådana smarta program finns ju, så det vore väldigt ineffektivt om jag inte nyttjade den moderna teknik som erbjuds för att jobba digitalt och smart med bokföringen. 

3. Satsa på e-faktura och digital brevlåda

– Från start hade jag också uppmanat mina leverantörer att skicka e-faktura till mig och anslutit mig till en digital brevlåda för min myndighetspost. Och framförallt hade jag haft ett analogt förbud på all övrig post och dokument som hanteras i företaget, tipsar Helene.

Då är återigen mobilen ett tacksamt arbetsredskap – speciellt i den digitaliserade värld du automatiskt hamnar i när du ska starta eget under corona. Med mobilen kan du fota av och scanna underlag som ska lagras och finnas tillgängligt för dig på webben ihop med din övriga redovisning och administration. När allt finns samlat digitalt får du bättre översikt och har det alltid med dig var du än är. Det ger maximal känsla av kontroll, fast med minimal ansträngning. 

Tips!Så här kommer du igång med digital fakturering.

Så digitaliserar du hela ekonomiprocessen

Det är faktiskt inga som helst konstigheter att digitalisera hela ekonomiprocessen – från a till ö. Välj en programvara där du kan koppla på smarta digitala lösningar allt eftersom; du kanske vill förfina ett arbetsflöde som blir särskilt viktigt i just din bransch eller för dina volymer eller behov.

– Allt behöver inte göras på en gång men med en medveten strategi från början blir det enklare att ta besluten längs vägen. Låt tekniken hjälpa till istället för att ödsla arbetstid i en manuell hantering, menar Helene. 

Börja med ett webbaserat bokförings- och faktureringsprogram

Som grund kommer du väldigt långt med ett webbaserat bokförings- och faktureringsprogram. Du bör välja en leverantör som ger möjligheten att bygga på med fler smarta lösningar. Det bör också finnas ett bra smart utbud i grundpriset, till exempel mobilappar och automatik bör ingår i priset.

Du behöver inte göra allt på en gång. Känns det knepigt att veta var du ska börja så ta hjälp av leverantören. Då har du någon att bolla ditt behov och dina förutsättningar med. Förklara din önskan och mål så kan ni tillsammans ta fram det som känns bäst för dig just nu och samtidigt ta höjd för att utöka dina digitala lösningar i framtiden. På så sätt kan du få en så smidig digital start som möjligt.

Helene Struthers

Här är några saker som ett smart och webbaserat bokförings- och faktureringsprogram bör klara av.

  • Kvitton ska du scanna av med mobilen, så att du slipper mata in uppgifter manuellt i din bokföring. Automatiska bokföringsförslag hjälper dig att redovisa inköpen på nolltid. 
  • Fakturor från dina leverantörer ska du se till att få in direkt i ditt bokföringsprogram, helst som e-faktura eller tolkade från en bild. Med bankkoppling betalas de på kommando och stäms av automatiskt i bokföringen när betalningen är utförd.  
  • Den löpande avstämningen av företagets ekonomi går på autopilot när ditt bokföringsprogram är sammankopplat med ditt kontoutdrag på banken. Du missar aldrig några transaktioner. 
  • Den dagliga försäljningen sköter du med digital fakturering, direkt i mobilen eller varför inte låta programmet fakturera automatiskt om du har återkommande uppdrag. Koppla annars på smarta digitala betallösningar, en webbshop eller kassalösning som skickar uppgifter direkt till din bokföring. Dina intäkter redovisas och stäms av automatiskt med en smart bankkoppling. 
  • Din momsredovisning låter du sammanställas automatiskt av programmet och med en elektronisk fil lämnar du enkelt in den hos skatteverket, helt digitalt. 
  • Din ekonomiska översikt, årsavstämning och bokslut sköts såklart också digitalt, med smarta automatiska checklistor, färdiga grafer och digitala rapporter över ditt resultat (som du kan dela med andra över webben). 
  • Hela ditt räkenskapsår lagrar du tryggt och säkert i molnet, med alla digitala bildunderlag och räkenskapsinformation. Det är annat än de traditionella gamla pärmarna som tagit upp enormt mycket plats på kontoret tidigare.
  • Rapportering till myndigheter blir superenkelt med webbaserad deklaration och årsredovisningsprogram, som både hjälper dig steg för steg helt digitalt och hjälper dig att lämna in uppgifterna helt elektroniskt.

Tips! Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt.

Fler verktyg som hjälper dig att bli digital och starta eget under corona

Det finns många sätt att starta eget under corona, och de flesta är överens om att digitala verktyg är viktigare än någonsin. 

Här är fler områden där du kan hitta smarta digitala lösningar:

  • Digitala möten är ett faktum, finns många bra lösningar som hjälper dig sköta proffsiga kundmöten eller interna möten på distans.
  • Lagringsytor på webben och delningstjänster för dokument är ett annat viktigt redskap i det digitala kontoret. 
  • Digitala signeringstjänster för anställningsavtal, samarbetsavtal, protokoll eller andra dokument där det behövs en underskrift. Inget behöver skrivas ut på papper. Visma Sign är ett sådant exempel.
  • Digitala checklistor, mobil arbetsorder och projektsystem är ett måste i många branscher idag. Med smarta webbaserade verktyg håller man koll på vad som gjorts, av vem och vad som återstår.

Digitalisera företagets försäljning – så här kan du göra

Det finns många digitala lösningar för att hantera försäljningen – perfekta för dig som ska starta eget under corona. Dessa kan optimera hur du tar betalt och får betalt i tid utan onödig manuell hantering. Men framförallt är de viktigt för att ditt företag ska synas. Skaffa dig en hemsida eller en webbshop och sökmotoroptimera den så att dina potentiella kunder hittar dig på Google.

Tips! Så här skapar du din webbshop på bara några minuter.

Praktiskt taget alla som använder internet gör det för att hitta information. Hela 96 procent. Så se till att sprida ditt “why” och stärk ditt varumärke online. Din webbplats är avgörande för att öka försäljningen och generera nya kunder när du ska starta eget under corona.

  • Om du sköter din försäljning online, sträva då efter att kundens order och betalning i din webbshop sker sömlöstmot din bokföring – då är halva arbetet klart. Med en webbshop kan du dessutom sälja dygnet runt och är inte beroende av öppettider. När du levererar varor på beställning bör du även se över hur du kan optimera dina leveranser med bra avtal hos en eller flera speditörer. 
  • Vill du ta betalt av kunden på plats finns smarta mobila kortterminaler och helt digitala kassalösningar, som automatiskt för över uppgifter till ditt bokföringsprogram. 
  • Om du snarare vill fakturera dina kunder bör du främst välja att skicka fakturan digitalt – och på ett sätt – så att mottagarens betalupplevelse också blir helt digital. 
  • Undvik att skicka fakturor på papper eller till en mejlkorg om det innebär att mottagaren får knappa in uppgifterna för hand för att utföra betalningen, det är ofta en källa till att betalningen blir försenad. Vid fakturering är det också viktigt att ha bra koll på inbetalningarna och att agera snabbt om en faktura förfaller. Webbaserade faktureringsprogram hjälper dig checka av av allt automatiskt och att påminna kunden.  

Tips! Starta webbshop? Allt du behöver tänka på kring webbutik och e-handel.

Om Visma Spcs
Lev din dröm och jobba med det du älskar! Med bokföring på autopilot kan du fokusera på det du brinner för mest – att driva ditt företag. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.