Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Försäljning & Lönsamhet

Starta eget under corona – så bygger du ett helt digitalt företag

Sponsrad artikel 30 mars, 2021 10 minuters läsning
Starta Eget under corona

Dags att starta eget under corona? Då behöver du använda de bästa digitala verktygen och digitalisera företag på en gång. Här är de fem stegen till att bygga ett “helt” digitalt företag.

I en värld som förändras allt snabbare och där “allt” digitaliseras, förändras spelplanen för alla som vill driva eget. Extra speciellt blir det för dig som vill starta eget under corona.

Därför är det smart att redan från början ha en strategi för hur du ska bygga företaget digitalt med smarta funktioner, program och verktyg. Tillsammans med Helene Struthers, som är affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs, har vi därför tagit fram en “digitaliserings-skola” för dig som ska starta eget under corona.

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera dig att gå den kostnadsfria Starta eget-kursen på Visma Spcs och gå igenom Starta eget-checklistan.

Starta eget under corona? Därför ska du digitalisera företaget direkt.

Med digitala program och automatiserade funktioner blir det mycket enklare att starta eget företag. Dessutom spar du tid och i längden pengar. Här är några exempel på varför det är smart att digitalisera företaget och administrationen direkt – speciellt när du ska starta eget under corona då hela världen digitaliseras snabbt.

Läs också:Så här kommer du igång med att jobba digitalt.

1. Du kan fokusera på det du brinner för

Genom att använda automatik och smarta lösningar i dagens moderna bokföringsprogram slipper du lägga onödig tid på administrationen. Digitala lösningar finns för de flesta administrativa moment du som företagare står inför, så välj tidigt att arbeta smart med din ekonomi så att du kan lägga mer tid på din kärnverksamhet. 

2. Du kan arbeta var du vill

Om du undviker pappershögar och får in vanan att sköta alla underlag digitalt, blir du mindre beroende av ett kontor eller en specifik plats för att sköta det administrativa. 

3. Du får enklare deklaration och rapportering till myndigheter

Som nystartad är det ibland lite läskigt med allt som behöver rapporteras till myndigheter. Med rätt bokföringsprogram säkerställer du att du jobbar smart med din data från början och din momsrapport, deklaration och årsredovisning kan sammanställas automatiskt åt dig. 

4. Du kan utveckla ditt företag och växa snabbare

Med en digital vision redan från början undviker du att hamna i ett administrativt träsk som kan hålla tillbaka dig och företagets ambitioner. För att kunna växa och utveckla ditt företag på sikt behöver du ha bra översikt över din ekonomi och tid att reflektera och planera. Med digitala processer får du förutsättningarna att frigöra tid till analys.  

5. Du kan snabbt få hjälp

Om du skulle vilja ta hjälp med redovisningen i något skede är det ovärderligt när alla uppgifter finns samlade digitalt. Då kan en konsult kliva in och snabbt få översikt.

Tips! Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt.

Helene Struthers Visma
Helene Struthers - affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser

3 enkla sätt att bli mer digital när du ska starta eget under corona

Så vad kan jag göra för att bli mer digital direkt när jag ska starta eget under corona? Helene Struthers har många tips och här är hennes tre favoriter.

1. Jobba i mobilen och i realtid

– Jag skulle personligen ha som ambition att sköta så mycket som möjligt i mobilen och i realtid, för att undvika att sitta med administrationen i efterhand på kvällar och helger, berättar Helene. 

– Med det målet hade jag säkerställt att min försäljning går sömlöst, med en schysst heldigital betallösning, en webbshop som sköter försäljningen åt mig på webben eller med snabb fakturering direkt i mobilen direkt efter avslutat uppdrag hos en kund, fortsätter hon. 

I mobilen kan du hantera det mesta idag: kundkontakter, checklistor, digitala möten, signeringar av avtal med bank-id, fota kvitton och fakturor. Allt kan göras i bara farten och med företaget på fickan – det är en av de stora fördelarna med att jobba digitalt. 

2. Bokför digitalt med minimal ansträngning

– Jag hade också satsat på ett program som hjälper mig att bokföra digitalt med minsta manuell ansträngning. Jag vill kunna fota av ett kvitto och få smarta bokföringsförslag utan att behöva knappa in uppgifterna manuellt, tipsar Helene.

Bokföringen ska vara direkt kopplad till min bank, så att allt som sker på mitt bankkonto stäms av automatiskt i min bokföring så jag inte råkar missa något.

Helene Struthers

Helst ska programmet bokföra själv när den vet vad det är för typ av händelse, till exempel att den automatiskt prickar av inbetalningar från kunden mot kundfakturan eller ger förslag på vilket bokföringskonto man ska använda. 

– Det sparar ovärderlig tid. Sådana smarta program finns ju, så det vore väldigt ineffektivt om jag inte nyttjade den moderna teknik som erbjuds för att jobba digitalt och smart med bokföringen. 

3. Satsa på e-faktura och digital brevlåda

– Från start hade jag också uppmanat mina leverantörer att skicka e-faktura till mig och anslutit mig till en digital brevlåda för min myndighetspost. Och framförallt hade jag haft ett analogt förbud på all övrig post och dokument som hanteras i företaget, tipsar Helene.

Då är återigen mobilen ett tacksamt arbetsredskap – speciellt i den digitaliserade värld du automatiskt hamnar i när du ska starta eget under corona. Med mobilen kan du fota av och scanna underlag som ska lagras och finnas tillgängligt för dig på webben ihop med din övriga redovisning och administration. När allt finns samlat digitalt får du bättre översikt och har det alltid med dig var du än är. Det ger maximal känsla av kontroll, fast med minimal ansträngning. 

Tips!Så här kommer du igång med digital fakturering.

Så digitaliserar du hela ekonomiprocessen

Det är faktiskt inga som helst konstigheter att digitalisera hela ekonomiprocessen – från a till ö. Välj en programvara där du kan koppla på smarta digitala lösningar allt eftersom; du kanske vill förfina ett arbetsflöde som blir särskilt viktigt i just din bransch eller för dina volymer eller behov.

– Allt behöver inte göras på en gång men med en medveten strategi från början blir det enklare att ta besluten längs vägen. Låt tekniken hjälpa till istället för att ödsla arbetstid i en manuell hantering, menar Helene. 

Börja med ett webbaserat bokförings- och faktureringsprogram

Som grund kommer du väldigt långt med ett webbaserat bokförings- och faktureringsprogram. Du bör välja en leverantör som ger möjligheten att bygga på med fler smarta lösningar. Det bör också finnas ett bra smart utbud i grundpriset, till exempel mobilappar och automatik bör ingår i priset.

Du behöver inte göra allt på en gång. Känns det knepigt att veta var du ska börja så ta hjälp av leverantören. Då har du någon att bolla ditt behov och dina förutsättningar med. Förklara din önskan och mål så kan ni tillsammans ta fram det som känns bäst för dig just nu och samtidigt ta höjd för att utöka dina digitala lösningar i framtiden. På så sätt kan du få en så smidig digital start som möjligt.

Helene Struthers

Här är några saker som ett smart och webbaserat bokförings- och faktureringsprogram bör klara av.

  • Kvitton ska du scanna av med mobilen, så att du slipper mata in uppgifter manuellt i din bokföring. Automatiska bokföringsförslag hjälper dig att redovisa inköpen på nolltid. 
  • Fakturor från dina leverantörer ska du se till att få in direkt i ditt bokföringsprogram, helst som e-faktura eller tolkade från en bild. Med bankkoppling betalas de på kommando och stäms av automatiskt i bokföringen när betalningen är utförd.  
  • Den löpande avstämningen av företagets ekonomi går på autopilot när ditt bokföringsprogram är sammankopplat med ditt kontoutdrag på banken. Du missar aldrig några transaktioner. 
  • Den dagliga försäljningen sköter du med digital fakturering, direkt i mobilen eller varför inte låta programmet fakturera automatiskt om du har återkommande uppdrag. Koppla annars på smarta digitala betallösningar, en webbshop eller kassalösning som skickar uppgifter direkt till din bokföring. Dina intäkter redovisas och stäms av automatiskt med en smart bankkoppling. 
  • Din momsredovisning låter du sammanställas automatiskt av programmet och med en elektronisk fil lämnar du enkelt in den hos skatteverket, helt digitalt. 
  • Din ekonomiska översikt, årsavstämning och bokslut sköts såklart också digitalt, med smarta automatiska checklistor, färdiga grafer och digitala rapporter över ditt resultat (som du kan dela med andra över webben). 
  • Hela ditt räkenskapsår lagrar du tryggt och säkert i molnet, med alla digitala bildunderlag och räkenskapsinformation. Det är annat än de traditionella gamla pärmarna som tagit upp enormt mycket plats på kontoret tidigare.
  • Rapportering till myndigheter blir superenkelt med webbaserad deklaration och årsredovisningsprogram, som både hjälper dig steg för steg helt digitalt och hjälper dig att lämna in uppgifterna helt elektroniskt.

Tips! Prova bokföringsprogrammet Visma eEkonomi kostnadsfritt.

Fler verktyg som hjälper dig att bli digital och starta eget under corona

Det finns många sätt att starta eget under corona, och de flesta är överens om att digitala verktyg är viktigare än någonsin. 

Här är fler områden där du kan hitta smarta digitala lösningar:

  • Digitala möten är ett faktum, finns många bra lösningar som hjälper dig sköta proffsiga kundmöten eller interna möten på distans.
  • Lagringsytor på webben och delningstjänster för dokument är ett annat viktigt redskap i det digitala kontoret. 
  • Digitala signeringstjänster för anställningsavtal, samarbetsavtal, protokoll eller andra dokument där det behövs en underskrift. Inget behöver skrivas ut på papper. Visma Sign är ett sådant exempel.
  • Digitala checklistor, mobil arbetsorder och projektsystem är ett måste i många branscher idag. Med smarta webbaserade verktyg håller man koll på vad som gjorts, av vem och vad som återstår.

Digitalisera företagets försäljning – så här kan du göra

Det finns många digitala lösningar för att hantera försäljningen – perfekta för dig som ska starta eget under corona. Dessa kan optimera hur du tar betalt och får betalt i tid utan onödig manuell hantering. Men framförallt är de viktigt för att ditt företag ska synas. Skaffa dig en hemsida eller en webbshop och sökmotoroptimera den så att dina potentiella kunder hittar dig på Google.

Tips! Så här skapar du din webbshop på bara några minuter.

Praktiskt taget alla som använder internet gör det för att hitta information. Hela 96 procent. Så se till att sprida ditt “why” och stärk ditt varumärke online. Din webbplats är avgörande för att öka försäljningen och generera nya kunder när du ska starta eget under corona.

  • Om du sköter din försäljning online, sträva då efter att kundens order och betalning i din webbshop sker sömlöstmot din bokföring – då är halva arbetet klart. Med en webbshop kan du dessutom sälja dygnet runt och är inte beroende av öppettider. När du levererar varor på beställning bör du även se över hur du kan optimera dina leveranser med bra avtal hos en eller flera speditörer. 
  • Vill du ta betalt av kunden på plats finns smarta mobila kortterminaler och helt digitala kassalösningar, som automatiskt för över uppgifter till ditt bokföringsprogram. 
  • Om du snarare vill fakturera dina kunder bör du främst välja att skicka fakturan digitalt – och på ett sätt – så att mottagarens betalupplevelse också blir helt digital. 
  • Undvik att skicka fakturor på papper eller till en mejlkorg om det innebär att mottagaren får knappa in uppgifterna för hand för att utföra betalningen, det är ofta en källa till att betalningen blir försenad. Vid fakturering är det också viktigt att ha bra koll på inbetalningarna och att agera snabbt om en faktura förfaller. Webbaserade faktureringsprogram hjälper dig checka av av allt automatiskt och att påminna kunden.  

Tips! Starta webbshop? Allt du behöver tänka på kring webbutik och e-handel.

Om Visma Spcs
Lev din dröm och jobba med det du älskar! Med bokföring på autopilot kan du fokusera på det du brinner för mest – att driva ditt företag. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.