Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Superentreprenören: Så kommer du tillbaka efter en smäll

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 3 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Alla företagare som genomlevt en konkurs kan vittna om hur tyst det blir. Färgstarka entreprenören Helén Andersson blev känd som hela Sveriges kycklingmamma på 90-talet. Pengarna rullade in. Sedan kom konkursen. Läs hennes inspirerande berättelse – och hennes råd till dig här.Kycklingföretaget hade hon övertagit efter sin far, en dominant person som Helén Andersson länge hade ett kluvet förhållande till. Hon växte upp på släktgården Torsåsen gård, där fadern drev verksamhet under namnet Helmer Anderssons Fjäderfäprodukter.

– Fast det namnet ändrade jag så fort jag fick för pappa, säger Helén. Vem vill äta fjäderfän? Jag döpte om det till Torsåsen Fågelprodukter, det låter mycket godare.

Nyckelorden är ”så fort jag fick för pappa”. Förhållandet mellan far och dotter som varit varmt och innerligt under uppväxten förändrades när Helén gick in i firman. Hennes snälla pappa förvandlades till en sträng överordnad när Helén stormade in med nya idéer.

– Jag kände aldrig att jag dög. Jag var för duktig för att pappa skulle klara av att ha mig så nära. Ändå var det ju han som hade fostrat mig till en stark och självständig kvinna.

Eldprovet kom när Helén genomdrev att Torsåsen skulle börja sälja ungtuppar, som vägde över 1,3 kilo, till butikerna. ”Det kommer aldrig att gå”, varnade fadern. Men Helén tog några lådor med sig och for upp till Åhléns centrallager i Kista.

– Jag var så nervös, benen skakade. Men så kom en stilig herre med grått hår och fluga fram och hälsade. Jag presenterade den nya produkten och när jag var klar sa han: ”Äntligen händer det något nytt! Jag tar 150 ton!”

Helén sprang därifrån för att ringa fadern och berätta om den lyckade affären.
– Allt han sa var: Det hade väl jag också kunnat göra.

Idag är Helén osentimental när hon berättar om fadern. De försonades strax innan han dog och hon fick äntligen hans erkännande, så det är ändå med stor värme hon berättar om deras tid tillsammans.

När fadern dog 1992 moderniserade Helén företaget. Verksamheten snurrade allt snabbare. Det bästa året omsatte de 120 miljoner och antalet anställda hade ökat från 40 till 90. Men snart skulle katastrofen komma. Första varningssignalen kom i januari 1995.

Kläckeriet där Torsåsen köpte sina kycklingar fick ett virus i beståndet och 100 000 kycklingar fick avlivas. Två månader senare var det dags igen och när det tredje virusutbrottet kom i september samma år betydde det slutet för Torsåsen Fågelprodukter.

– Jag förlorade allt, men jag lyckades tack och lov rädda mitt hem och kunde bo kvar på gården.

Alla företagare som genomlevt en konkurs kan vittna om hur tyst det blir. Som företagsledare står man i centrum, folk lyssnar när man talar och alla vill veta vad man tycker i olika frågor. Så plötsligt står man ensam kvar. Precis så blev det för Helén.

– Inte så att folk var förbannade på mig. I Falkenberg visste man att jag hade gjort allt och lite till för att rädda företaget, säger hon. Men man känner sig väldigt ensam och det är lätt att stänga in sig.

Det tog henne tio år att lägga kycklingkapitlet bakom sig. Det handlar om att bearbeta en sorg. Ett tag drev hon en kycklingrestaurang, därefter slog hon sig på att arrangera singelaktiviteter, vilket hon gör än i dag och hon driver även sajten Singel i Sverige.

För att kartlägga singelmarknaden besökte hon traktens alla dansrestauranger, gick fram till gästerna, frågade om de var singlar och samlade in deras adresser.

Helén är en människa som ser möjligheterna, inte problemen. Hon är också ett levande bevis på att det går att komma tillbaka efter stora motgångar.
– Går det åt skogen, ja då har man i alla fall prövat, säger hon.

Här är Helén Anderssons 5 bästa råd:
  1. Var aktiv med marknadsföringen.
    Säg ja när pressen ringer, och försök hitta på saker som gör att du blir uppmärksammad.
  2. Gräv där du står.
    Alla människor bär på en tyst kunskap, som man inte alltid är medveten om. Min man Morgan vet exempelvis allt om våtmarker och kan berätta om deras betydelse för miljön. Det uppskattas av alla våra bed & breakfastgäster. (Och vi kan ta bättre betalt…).
  3. Lägg fram lösningar
    ...i stället för att beskriva problemen för myndigheter och kommuner.
  4. Bestäm din vision
    Var envis och behåll fokus men var samtidigt öppen för det som händer i din omvärld. Lyssna inte på andras domedagsprofetior. Lita på din egen magkänsla.
  5. Häng med i utvecklingen
    Skaffa en ordentlig internetuppkoppling. Det är ett bevis för att du driver en professionell verksamhet. Lär dig Facebook och Linkedin. Du behöver inte älska sociala medier, men du ska veta hur de fungerar.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.