Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så tjänar på du på att ha underkonsulter

3 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Susanne Wihlborg med underkonsulter

Massageterapeuten Susanne Wihlborg tillbringade all tid vid massagebänken och hade inte tid att växa. Lösningen blev att ta in underkonsulter.– Klart bästa sättet att växa, tycker hon.

Underkonsulterna jobbar under Susanne Wihlborgs varumärke Södertörns Kroppsvård. Att de själva är egenföretagare tror hon stärker deras motivation.
– De vet att de måste jobba för att få in pengar och de får dessutom en ökad frihet i hur, var och när de arbetar, säger hon.Läs också: De driver 8 företag tillsammans 

Omöjligt att ta in fler affärer


–  Jag insåg en dag att jag inte hann med. Affären växte och jag tillbringade all min tid vid massagebänken. Det gjorde det omöjligt att ta in fler affärer utan att jobba ihjäl mig och att utveckla företaget med nya tjänster fanns inte på världskartan. Vi behövde bli fler, helt enkelt.

Att anställa en ny massageterapeut var dock inget Susanne ens funderade på. Hon hade själv jobbat som underkonsult i branschen och sett fördelarna med upplägget. På det sättet slipper hon tänka på egenavgifter och skatter, liksom betala lön under sommaren och andra perioder när företaget inte har några bokningar.

– Dessutom vill de flesta i branschen jobba på det här sättet. De vill ha friheten av ett företag och samtidigt stabiliteten i att det kommer in jobb.

Dessutom gör underkonsulterna Susannes företag bättre, menar hon. Utöver ökad motivation sparar hon själv tid på administration.
–Då kan jag lägga mer tid på att utveckla företaget framåt så att vi tillsammans får ännu fler uppdrag. Läs också: Superföretagaren: Jag sköt sjöfågel under mötet med Google 

Ses bara ett par gånger varje år


Samarbetet fungerar väl – även om Susanne ofta pratar med sina medarbetare varje vecka så ses de bara två till tre gånger varje år. Ändå är de verkligen just medarbetare.

– Vi har skrivit tydliga avtal och alla som jobbar här är väl insatta i företagets vision och värdegrund. Mina underkonsulter representerar verkligen Södertörns Kroppsvård och det handlar om mycket mer än att bara klä sig i företagets kläder.

Men hur funkar det ekonomiska då?
– Jag tar ju så klart en bit emellan men har mindre marginaler än många andra i branschen. Det lönar sig i längden – inte minst eftersom jag har fått behålla mina massageterapeuter så länge. Genom att ge dem bra villkor så skapar man lojalitet och ökar viljan att göra ett bra jobb, säger hon.Eftersom konsultarvodet är högre har det heller aldrig varit några diskussioner om det. Inte heller har någon av konsulterna försökt ta med sig kunderna till den egna firman.

– Nu har vi avtal som reglerar det men jag tror faktiskt inte att någon vill ta över jobben. Jag sköter ju allt runtomkring och alla inser att det är arbete som tar tid. De vet att det är värdefullt att ha någon som säljer in jobb, skriver avtal och ser till att allt fungerar.

 

Så här kan du tjäna på underkonsulter


Ett enkelt exempel på priskalkyl (exklusive moms) när du jobbar med underkonsulter:
  •  Ditt pris mot kund: 1 000 kr/timme.
  • Ditt arvode till underkonsulten: 800 kr/timme.
  • Pengar över till dig: 200 kr/timme.
 En vanlig marginal att lägga på när man jobbar med underkonsulter är 20 procent, även om den varierar mellan branscher. Det är viktigt att du inte tar för liten marginal – att sälja in jobb, sköta avtal och ha kontakt med kunderna tar tid. Både du och dina underkonsulter ska tjäna på uppdragen.

Glöm inte att underkonsulterna kommer att löna sig mer ju fler du har och ju längre tid du arbetar med dem. Tre underkonsulter som vardera jobbar 80 timmar i månaden åt dig innebär en extra intäkt på nästan 600 000 kronor om året.

Läs också: De rycker in där jättarna lämnar landsbygden


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.