Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Svårt att sätta rätt pris? Se våra bästa tips om prissättning

Josefin Wallin 22 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur sätter jag rätt pris? Se våra bästa tips om prissättning

Att sätta rätt pris är inte helt enkelt. Här kan du läsa om de vanligaste modellerna för prissättning – och hur du kan tänka när du prissätter din tjänst eller vara. Dessutom ger vi dig våra 6 bästa tips om prissättning.

Olika modeller för prissättning

  • Prissättning baserat på kostnad: En vanlig modell framförallt för företag som säljer produkter. Här sätts priset baserat på en produktionskostnad och ett önskat påslag. Ett vanligt misstag här är att man enbart ser på sin kalkyl över produktionskostnad och påslag och glömmer värdet för kunden. Kanske är din produkt faktiskt värd mer för kunden än din kalkyl visar?
  • Pris hos konkurrenterna och i branschen: En vanlig metod för att sätta pris på sin produkt eller sina tjänster är att snegla på prissättningen i branschen. Kom bara ihåg att inte stirra dig blind på andras prissättning utan utgå från den egna produktens eller tjänstens värde ut till kund. Din tjänst eller produkt kanske har fler värdefaktorer än konkurrenten. Därmed motiverar det ett högre pris ut till kund – och naturligtvis det omvända. Att de har fler värdefaktorer som motiverar ett högre pris än ditt.
  • Pris efter varan eller tjänstens värde: Hur värdefullt är det som du erbjuder och vad är kunden villig att betala? Det här har absolut ingenting med produktionskostnaden eller timpeng att göra utan vilket värde du tillför. Där värdet för kunden är det du prissätter.
  • Att inte alltid ha samma pris. Tänk exempelvis på alla stuguthyrare. En högre efterfrågan på sommaren motiverar ett högre pris än under lågsäsongen – så kan också du jobba.
  • Att inte ha samma pris till alla: Har du en kund som köper in mängder av timmar eller produkter? Kanske är deras pris därmed bättre – än den som köper sällan eller i liten mängd?
  • Rörligt eller fast: Rörligt pris är vanligt men svårt för många konsulter. Blir du mer effektiv tjänar du mindre – fast du levererar samma resultat. Fast pris innebär att du kan effektivisera ditt eget arbete och tjäna lika mycket pengar, men på färre utförda timmar. Risken är att arbetet tar längre tid än du tänkt, och att du då istället får "jobba gratis" eller begära fler timmar hos din uppdragsgivare.

Hur sätter jag rätt pris?

  • Gör ditt förarbete innan du sätter ditt pris. Det gör du genom att göra en analys över vad det kostar att producera din vara, vad du behöver ha fakturera för att få ut önskad lön, vilka omkostnader som behöver täckas etc. Du bör också göra en konkurrensanalys, det vill säga en analys av vad dina konkurrenter tar betalt för liknande tjänst eller vara.
  • Priset du sätter ska i den mån som det är möjligt ligga på den nivå som kunden är villig att betala. Det är inte helt enkelt men det är mot det här målet man bör sträva när man sitter med sin egen prissättning. Hur värdet av din vara eller tjänst uppfattas på marknaden som i sin tur ligger till grund för din prissättning.
  • Utvärdera ditt pris. Håll koll på om priset du satt är för lågt eller högt och reglera försiktigt därefter. Du kan också göra en prisundersökning till ditt kundsegment. Det innebär att du skickar ut en undersökning kring vad kunden är villig att betala för en produkt eller tjänst som din. Dessvärre kan sådana här undersökningar vara missvisande. Detta så de bygger på ett "föreställt läge" där kunden ofta är villig att betala mer – än om det vore på riktigt.

Testa vår kalkyl för prissättning. Använd vår interaktiva guide till att sätta rätt pris på tjänster med timdebitering – och få samtidigt tips och råd kring vad du ska tänka på för att ta bättre betalt. Till kalkylen för prissättning.

6 tips när du väljer ditt pris

  1. Var på alerten! Beredd att reglera dina priser kopplat till saker som efterfrågan, prishöjningar hos underleverantörer eller andra ökade omkostnader för dig.
  2. Priset du sätter bör inte vara prutbart. Värdesätt ditt arbete!
  3. Prissänkningar är inte att föredra. Det krävs en stor ökning av dina volymer att hämta hem en sådan. Kunderna vänjer sig också vid ett allt för billigt pris.
  4. Sätt pris efter värde och vad kunden är villig att betala snarare än efter enbart produktionskostnad eller din önskade timpeng. Många undervärderar sina tjänster och produkter i förhållande till vad kunden är villig att betala för värdet av dessa.
  5. När du sneglar på konkurrenten för att sätta pris – stirra dig inte blind på priset. Kanske har du fler värdefaktorer som gör att din vara eller tjänst kan motivera ett högre pris till kunden?
  6. Gör ditt förarbete innan du sätter ditt pris. Gör en analys av konkurrenternas pris och över vad du behöver ha in för att täcka dina egna omkostnader. Här stannar många i sina funderingar kring prissättning. Vilket är viktigt att inte du gör. Utan att du också funderar på vad marknaden är villig att betala för värdet av din produkt. Någonstans här bör du ha skapat dig en bild av vilket pris du bör lägga dig på.

Mer om vad du ska tänka på när du vill sätta rätt pris:Starta Eget-podden: Lär dig ta betalt på bäst sätt



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.