Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guide: Ta klivet från enskild firma till aktiebolag – så gör du

12 april, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: Ta klivet från enskild firma till aktiebolag.

Att gå från enskild firma till aktiebolag kan verka som ett stort steg, men det behöver det inte vara. Läs här vad du behöver tänka på – och hur du slipper skatt vid övergången.Om du driver en enskild firma kommer du troligtvis att någon gång ställa dig frågan om det inte är dags att snart byta till aktiebolag.

Men bara ordet aktiebolag kan skrämma många som tycker att enskild firma låter enklare och inte lika stort och allvarligt. Det har dock blivit enklare med åren och kräver i dag endast 50 000 kronor i aktie­kapital i stället för de tidigare 100 000 kronorna.

Psssst! Hej företagare! Du vet väl att Driva Eget Premium ger dig tillgång till avtal, kalkyler, långläsning och how-to-guider? Kolla in här!Björn Lundén har skrivit ett flertal böcker om aktiebolag, skatter och juridik, bland annat boken Eget aktiebolag. Hans första råd är att faktiskt inte fundera så mycket på vilken bolagsform man ska ha:

– Lägg din energi på att tjäna pengar och göra ett bra jobb i stället. Det är grunden i ett framgångsrikt företag, oavsett vilken form du driver det i.

När du drivit den enskilda firman ett tag och vill ombilda handlar det om två steg. Dessa är:

Steg 1 – kom i gång med aktiebolaget

Om du har en enskild firma som du vill förvandla till aktiebolag måste du börja med att starta ett bolag. Det finns då två vägar:
  • Starta ett aktiebolag själv. Se nedan.
  • Köpa ett färdigt bolag,  så kallat lagerbolag.

– Det där handlar om hur lätt du har att förstå och ta till dig skriven text. Myndigheternas sajt verksamt.se har blivit så bra och informativ att det är ganska enkelt att själv starta bolaget med hjälp av instruktionerna där, säger Björn Lundén.

Gör du det själv blir den enda kostnaden en registreringsavgift på 900 kronor. Köper du däremot ett färdigt aktiebolag (ett så kallat lagerbolag) kan det kosta cirka 5 000 kronor exklusive moms. Men då sköter det anlitade företaget all pappersexercis med Bolagsverket.

– En fördel med att köpa ett färdigt bolag kan vara att man får det snabbare och direkt kan köra i gång verksamheten. Men Bolagsverket har länge ansett att det inte är bra att man ska behöva betala mer för att få bolaget snabbt och har gjort handläggningstiden för registrering snabbare, säger Björn Lundén.

Han råder dig också att registrera domännamn för din sajt så fort det går. Tidigare rekommenderade man att vänta med att göra det tills Bolagsverket hade godkänt namnet.

– Men i dag finns det personer som lyckas komma över namn från Bolags­verket som är på väg att registreras och som då köper upp domännamn. Då kan du få betala tiotusentals kronor för att få köpa ”tillbaka” adressen.

Läs mer: Fyra skäl att välja aktiebolag Det tar sällan mer än en vecka att få bolaget godkänt. Men det gäller då att du redan innan har tänkt ut ett namn som inte redan finns registrerat och har intyg från banken på att du satt in de 50 000 kronor i aktiekapital som krävs.

– Många tror att det kostar 50 000 kronor i avgift och sedan får du inte tillbaka pengarna, vilket inte stämmer. Man ska se aktiekapitalet som ett löfte där du visar omvärlden att du har minst det här beloppet i tillgångar minus skulder hela tiden. Det är först när tillgångar minus skulder kryper under hälften av det registrerade aktiekapitalet, alltså 25 000 kronor, som det börjar brännas. Som tillgångar räknas förutom pengar på aktiebolagets bank­konto även exempelvis inventarier, lager och kundfordringar, säger Björn Lundén.

En annan sak som kan avskräcka är bolagsstämma och styrelsemöten som ska genomföras i ett aktiebolag. Men även här ger Björn Lundén lugnande besked:

– Det där är bara dokument som ska upprättas korrekt. Det är ingen som kommer att kontrollera om du verkligen har haft en fysisk bolagsstämma.

Sådana dokument kan skrivas ut lätt med hjälp av mallar. Hur är det då med styrelsesuppleant, som det krävs minst en av för att bilda aktiebolag med enbart en person i styrelsen? Vilket ansvar har en vän eller familjemedlem som går in som suppleant i en styrelse?

– Den har inget ansvar alls och behöver inte ha någon insyn i företaget så länge styrelseledamoten finns där och sköter företaget. Det är först om ledamoten försvinner eller går under jorden och suppleanten går in och undertecknar dokument som denne blir ansvarig. Så du kan tryggt bli suppleant i din väns företag.

Både för aktiebolag och enskild firma krävs löpande bokföring av intäkter och kostnader, men det blir litet mer administrativt krångel med aktiebolag. Här undrar många småföretagare om de ska sköta bokföring och annat själva, eller köpa tjänsten.

Läs mer: När måste aktiebolag ha revisor?

– Är du osäker ska du köpa timmar av en redovisningskonsult, inte fast paket. Då betalar du för den tid du behöver hjälp och inget annat. Du kan köpa tjänsten vid första årsredovisningen till exempel och sedan kommer du successivt att märka att det inte är så svårt och till slut lära dig själv. Sedan finns det ju de som kan men som tycker att det är oerhört tråkigt och då är det ju naturligtvis bara att köpa, säger Björn Lundén.

Bolagsordningens formuleringar om verksamheten sägs vara viktig, eftersom man då anses kunna göra avdrag som hänger ihop med vad som står om verksamheten.

– Det är en myt! Skatteverket tittar på vad du faktiskt gör i verksamheten och inte på vad som står i bolagsordningen. Verksamhetsbeskrivningen är till för att aktieägarna i efterhand ska kunna se om styrelsen hållit sig till den verksamhet som den sagt, inget annat, säger Björn Lundén.

Steg 2 – flytta in firman i bolaget

Först när bolaget är bildat och registrerat kan den enskilda firman flyttas in i bolaget. Det är smidigast att göra det i början av januari så att firman inte behöver deklarera för ett nytt år. För att slippa skatt måste man göra på detta sätt:
  • Tillgångarna i firman köps av bolaget. För att det inte ska bli skatt måste priset vara marknadsmässigt. Är det stora tillgångar kan det behövas ett värderingsintyg om det. Om bolaget övertar betalningsansvaret för firmans skulder är det en del av betalningen för tillgångarna.
  • Bolaget kan också överta tillgångarna till bokfört värde, som är lägre än marknads­värdet. Det kallas underprisöverlåtelse. Om du då överlåter hela verksamheten i firman inklusive samtliga så kallade realtillgångar blir det ingen skatt.
  • Om skulderna är större än tillgångarna uppkommer något som kallas förbjudet lån. För att slippa betala skatt måste du då betala mellanskillnaden till aktiebolaget när ombildningen görs.
  • Det som avsatts i expansionsfond i firman övertas av bolaget som beskattat kapital.
  • Firmans periodiseringsfonder övertas också av bolaget. Antalet år till återföring som firman hade övertar också bolaget. Men om de avsatta pengarna inte finns kvar i firman måste fonderna återföras till beskattning som för Lina Skandevall i artikeln här intill.

När åtgärderna ovan är gjorda kan firman avvecklas och en sista deklaration för det gångna året göras.

Läs mer: Då bör du med enskild firma gå över till aktiebolag 

Starta eget aktiebolag

Så här gör du steg för steg för att starta ditt aktiebolag, om du gör det på egen hand.
  1. Upprätta en så kallad stiftelseurkund, ett dokument som visar att du har beslutat att starta ett aktiebolag. Du som startar bolaget är stiftare och i urkunden ska uppgifter om dig som person, hur många aktier du ska köpa (teckna) och ett förslag till bolagsordning finnas.
  2. Betala 25 000 kronor i aktiekapital till ett särskilt konto i banken. Ordna ett intyg på att du har satt in pengarna.
  3. När allt är klart ska du registrera aktiebolaget. Enklast och billigast är att göra det på verksamt.se med e-legitimation. Klicka dig fram till ”starta aktiebolag”.
  4. Bolagsverket handlägger ärendet och hör av sig om det behövs kompletterande uppgifter. Om inget saknas kan du räkna med svar inom en vecka.
  5. Du får ett registreringsbevis och ett organisationsnummer som intyg på att allt är godkänt. I och med registreringen får bolaget sitt namn och organisationsnummer. Namnet blir då skyddat i hela landet.
  6. Nu måste du ansöka om f-skatt och momsregistrering. Eftersom du troligtvis själv ska jobba i bolaget, och alltså blir anställd i det, ska du också registrera bolaget som arbetsgivare. Även detta kan du göra på verksamt.se.

Aktiebolag eller enskild firma?


Här är fördelarna med aktiebolag:
  • Lätt att skilja på sin egen ekonomi och företagets.
  • Riskerar endast satsat kapital om företaget går omkull.
  • Möjlighet till lågbeskattad utdelning.
  • Bra för den som har anställda.
  • Bättre skatteregler vid försäljning.
  • Bra för den som efter pensionering tar ut utdelning och lön.
  • Fler möjligheter till löneförmåner. Motionskort och minnesgåvor godtas endast i aktiebolag.
  • Kan placera i aktier och aktiefonder.
  • För vissa affärer kan det vara en fördel med bokstäverna AB sist i företagsnamnet.

Här är nackdelarna med aktiebolag:

  • Högre sociala avgifter än i firma.
  • Krävs 25 000 kronor i aktiekapital.
  • Dyrare och krångligare bokföring och administration, även för den som inte längre har revisor.
  • Ränta på det som avsätts i periodiseringsfond. Ingen ränta i en skild firma.
  • Högre skatt för värdet av stora tillgångar, som fastigheter och skog. Ingen regel om räntefördelning
  • Bolaget får inte låna ut pengar till ägarna.
  • Firma ofta bättre för nystartade som ska ta ut föräldrapeng. Det beror på att föräldrapenningen baseras på en schablonlön för branschen oavsett hur mycket pengar du har tjänat senaste året.

Läs mer om fördelar och nackdelar här: driva-eget.se/bolagellerfirma. Det kan gå att utnyttja fördelarna med båda företagsformerna. Läs om det här: driva-eget.se/bolagochfirma. Här finns en gratis PDF-bok som mer i detalj beskriver hur man byter från firma till aktiebolag: egetab.seLäs mer: Aktiebolag eller handelsbolag – vad passar bäst för er 


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Så bokför du rätt från början – bokföringsguide för nybörjare

Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Enkla tips fo¨r att bokfo¨ra ra¨tt fra°n bo¨rjan – steg fo¨r steg fo¨r nya fo¨retagare

Foto: Unsplash

Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.

I den här bokföringsguiden går vi igenom:

  1. Vad bokföring är och varför du måste göra det
  2. Hur du kommer igång med bokföring i ett nytt företag
  3. Vanliga misstag nybörjare gör – och hur du undviker dem
  4. Tips på digitala verktyg som förenklar din bokföring

Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.

Ont om tid? Här är några avgörande insikter från guiden

  • Alla företag måste bokföra – även om du inte har någon omsättning ännu
  • En enkel rutin redan från start sparar dig både pengar och ångest
  • Välj ett bokföringsprogram som passar dig, inte det dyraste
  • Undvik att blanda ihop företagets och dina privata pengar
  • Du behöver inte spara kvitton fysiskt längre – men de bhöver finnas lagrade digitalt

Okej, då kör vi!

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vad är bokföring – och varför måste du göra det?

Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.

Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).

Bokföring fyller flera viktiga funktioner:

  • Den ger dig koll på företagets ekonomi
  • Den gör det möjligt att deklarera rätt till Skatteverket
  • Den behövs om du söker finansiering eller tar in investerare
  • Den skyddar dig vid en eventuell revision

Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Kom igång med bokföring – steg för steg

1. Välj bokföringsmetod

Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).

2. Skaffa ett bokföringsprogram

Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:

  • Spiris
  • Fortnox
  • Speedledger
  • Talenom

Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.

3. Skapa ett företagskonto

Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.

4. Bygg in rutin från dag ett

Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.

5. Spara kvitton och underlag

Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre). 

Vanliga bokföringsmisstag – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att bokföra → Sätt en veckorutin – gärna med kalenderpåminnelse.
  • Du sparar inte kvitton → Fotografera direkt med mobilen och ladda upp till ditt bokföringsprogram.
  • Du blandar ihop privat och företagsekonomi → Separata konton är a och o, även för enskild firma.
  • Du försöker förstå allt själv från början → Det är okej att ta hjälp – även med bara delar av bokföringen.
  • Du litar blint på AI eller appar → Dubbelkolla alltid, särskilt vid moms, lön och investeringar.

Sammanfattning – så lyckas du med bokföringen

  • Välj rätt metod: kontantmetoden eller faktureringsmetoden
  • Använd ett program som passar dina behov
  • Skilj på företagets och din privata ekonomi
  • Sätt en fast rutin och bokför löpande
  • Spara alla verifikationer digitalt

Vanliga frågor om bokföring

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för nybörjare?

Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.

Måste jag bokföra varje liten utgift?

Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.

Kan jag bokföra själv eller måste jag ha en redovisningsfirma?

Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.