Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Ta tempen på din kundstock

Yasemin Bayramoglu 2 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Kolla vilka kunder som är heta – och kalla. ILLUSTRATION GETTY IMAGES

Att tacka nej till kunder, sålla bland de du redan har kan låta som rena dödsstöten för firman. Men tvärtom kan det hjälpa dig att nå dina mål och bli mer lönsam.

Vill du något mer med ditt företag än att bara jobba på? Enda sättet att nå dina mål, såväl visionära som ekonomiska (i form av till exempel lön och pensionsavsättningar) är tillsammans med dina kunder.
– Många fastnar i att de inte törs tacka nej till uppdrag och så hamnar de i en ond cirkel som de aldrig kommer ur. De bara försörjer sig och drömmen glider dem ur händerna. Får du inte rätt typ av kunder och uppdrag kan du jobba hur mycket som helst men du kommer aldrig att ta dig dit du vill, säger Pia Anderson, varumärkesexpert och aktuell med boken Bygg det goda varumärket.

Fyra olika kundkategorier


Visst behöver du få in pengar, men tänk på att alla kunder faktiskt inte är lönsamma; vissa kostar väldigt mycket sett till den tid du lägger ner.

Ulla-Lisa Thordén är säljexpert, och författare till flera böcker, senast Möt kunden öga mot öga. Hennes råd är att ibland ”ta tempen på din kundstock” och se över vilken typ av uppdrag du har.
Hon räknar upp fyra olika kategorier. De som inte är intressanta men väldigt lönsamma kallar hon för Brödjobb. Där kan du fundera på om du kan tillföra något moment som gör dem roligare.

Se upp för Honungsfällan


Uppdrag som är intressanta men olönsamma kallar hon för Honungsfällan. Här gäller det att ta sig i kragen och förhandla. (Såvida du inte vill jobba ideellt, det är något annat.)
– Oj vad vi har roligt och joddlar och kommer susande och hoppas på belöning i framtiden, vilket vi ju aldrig kommer att få. Om de inte är villiga att se allt du har lagt ner extra är de inte värda att vara dina kunder. Varför ska du ge av din lönsamhet till deras företag? Det kommer inte att betala din pension! Tycker folk att man är dyr kan man svara: ”Jag har valt att inte vara billig för jag vill finnas kvar för dig även i fortsättningen.” De rätta kunderna förstår det, säger Ulla-Lisa.

LÄS OCKSÅ: LEASA ELLER KÖPA BIL?

Men sedan finns det ju uppdrag som är både intressanta och lönsamma, Gulduppdragen som Ulla-Lisa kallar dem. De här kunderna ska du lägga tid på att reda ut i detalj vilka de är. Var de befinner sig geografiskt, vilka intressen, egenskaper och behov de har – och sedan försöka hitta fler likadana.
– Under årens lopp har jag gjort mina bästa jobb när jag grävt bland Gulduppdragen. Bättre att hitta fem kunder som passar som handen i handsken och lägga tid på att få dem som kunder, än springa på alla puckar, säger Ulla-Lisa.

Sälj inte till vem som helst


Att reda ut vilka dina drömkunder är gör också att du kan sikta rätt med marknadsföringspengarna, påpekar Pia. Genom att tänka dig att du talar direkt till en drömkund och sedan skala upp det når du fram till rätt kundsegment.
– Sälj till rätt kunder, inte bara vem som helst. För att nå ut behöver man beröra och då behöver man prata till någon specifik, inte allmängiltigt. Det blir effektivare marknadsföring när man tar reda på vem man faktiskt i huvudsak vänder sig till. Så att inte massor av personer som man egentligen inte vill ha som kunder kommer och ringer på hela tiden, säger Pia.

Slutligen finns det uppdrag som varken är intressanta eller lönsamma, de kallar Ulla-Lisa Varfördådå?. Se om du ska lämna ifrån dig dem till andra företagare som nyss startar sin verksamhet. Kanske mot en förmedlingsprovision?
– I stället kan du ta ledigt, utbilda dig eller passa på att nätverka med dem som kan ge dig Gulduppdrag, råder Ulla-Lisa.

Vårda din egen profil


Tänk på att om rätt typ av kund är nöjd med ditt företag och rekommenderar dig vidare är det troligtvis till kunder som liknar denne. Och tvärtom. Att ta ut en riktning kan alltså vara avgörande.
– Du måste vårda din profil och kärnkompetens och sätta rätt ordentliga gränser. Du blir mer trovärdig själv om du säger nej till det du inte är klippt och skuren för, säger Ulla-Lisa.

Det här kan såklart kännas jobbigt av olika skäl, som viljan att vara till lags och vara omtyckt.
– Om man tar ansvar för sig själv och sin framtid blir man tvungen att ta ställning och göra det som krävs för att det ska bli som man vill ha det. Många vill en massa men är rädda för konsekvenserna. Det de inte tänker på är att om man är tydlig i sina egna konturer och sin egen unicitet är det kanske därför man blir vald och får ytterligare respekt, därför man får uppdraget. En sund och vänlig affärsmässighet skapar ett enormt förtroende, säger Ulla-Lisa.

Tacka nej snyggt


Hur tackar man då nej på ett snyggt sätt? Jo, genom att ha en tydlig vision för företaget. En riktning och ram, ett högre syfte än företaget självt, råder Pia.
– Backa in i affärsidén – vad vill du göra och varför? Då kan du säga att ”det känns inte som att vi är på väg åt samma håll tillsammans och då kan vi inte hjälpa dig, du får inte ut det bästa av oss”. Då behöver ingenting bli personligt, säger hon.

Ulla-Lisa är inne på samma spår, med en twist:
– Säg: ”Åh det här tillhör inte min kärnkompetens, men däremot känner jag till någon som är jättebra på det här som jag skulle vilja rekommendera så att ni kan få bättre utdelning på er satsning.” Och så kastar du dig på luren och ber det företaget du rekommenderat om anvisningsprovision!

AV EBBA ARNBORG


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.