Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tappa inte i Google! Här är de 4 viktigaste förändringarna kring SEO

4 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Nätets spelregler förändras ständigt. Inte minst gäller det sökmotor­optimering. Vill du synas högt i Google gäller det att hänga med. Här är fyra viktiga förändringar du måste känna till.

För att hamna högt i Googles sökresultat när potentiella kunder söker efter sådant just du kan hjälpa dem med kan du inte leva kvar i gamla föreställningar om sökmotoroptimering. Det gäller att vara insatt i den se­naste utvecklingen.

Boken Guldläge på nätet vill hjälpa dig att förbättra din synlighet på nätet med hjälp av SEO. Den kom ut för fyra år sedan, och nu släpps en ny upplaga – med flera nyheter.

– Grunderna inom sökmotoroptimering är samma i dag som när vi skrev första upplagan. Samtidigt har många viktiga detaljer ändrat sig, som att en webbsidas laddningstid seglat upp som en betydande faktor för Google, förklarar Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry och en av författarna bakom Guldläge på nätet.

Här listar Michael de fyra viktigaste förändringarna i SEO-världen. (Men inte de viktigaste sakerna för att lyckas med SEO!)

1. Google gillar snabba sajter

För några år sedan valde Google att lägga till din sajts laddningstid som en parameter i sökresultatet. En långsam laddningstid kan ge dig en sämre position i sökresultatet än om du hade haft en snabbare sajt – något som sannolikt kommer att bli allt viktigare.

Anledningen till detta är rimlig, besökare gillar inte långsamma sajter och Google vill ge besökare en bra upplevelse.

I Googles gratisverktyg PageSpeed Insights kan du få tips på hur du kan snabba upp din sajt.

2. ”Mobile first” blir det nya för Google

Tidigare har Google sett datorversionen av en sajt som standard, vilket betyder att de huvudsakligen tittat på den när de värderat hur en sida ska ranka. Men nu har de bestämt sig för att ändra standarden till mobilversionen, en förändring som de kallar för ”Mobile first”. Detta eftersom mer än hälften av alla googlingar i dag sker via mobilen.

Denna förändring pågår just nu och frågan är vad den kommer att innebära. En gissning som ter sig naturlig är att en mobilsida med bantat innehåll jämfört med motsvarande datorsida riskerar att tappa i ranking när Google väljer att sätta mobilversionen i främsta rummet.

Det är alltså hög tid att se till att dina mobilsidor är minst lika optimerade för Google som dina datorsidor.

3. Rankbrain lär sig visa relevanta sökresultat

Google använder i dag artificiell intelligens, eller AI, som en av de viktigaste teknikerna för att ranka sidor i sökresultaten. Den mest kända algoritmen för detta är Rankbrain, som lär sig vilka sökresultat som är mest relevanta att visa vid en specifik googling.

Google har själva berättat om ett exempel där Rankbrain lärt sig skillnader mellan sökningar i olika länder. När det kommer till sökningen “How many tablespoons in a cup?” har Rankbrain lärt sig att även om det heter likadant i USA och Australien, så skiljer sig måttenheterna åt i de två länderna. Vid denna sökning säkerställer således Rankbrain att det visas olika resultat beroende på var du googlar ifrån.

Rankbrain påverkar helt klart sökresultaten, det råder det ingen tvekan om. Google har sagt att det är den tredje viktigaste parametern för hur de rankar sidor. Däremot upplever vi inte att Rankbrain på något avgörande sätt ändrar hur vi arbetar med sökmotoroptimering. Inte ännu i alla fall.

4. Bättre på att förstå googlingar


Tidigare har det varit noga att varje sida på din sajt handlar om endast ett sökord men detta har luckrats upp i takt med att Google uppdaterat sina algoritmer.

Det är fortfarande så att sökord som inredning och soffa behöver olika sidor på din sajt för att kunna synas bra på Google. Men ord som betyder mer eller mindre samma sak, som SEO och sökmotoroptimering, behandlas mer och mer som samma ord av Google.

Med detta sagt finns det fortfarande goda skäl att hålla sig till ett ämne eller sökord per sida, sköna skor och sköna byxor behöver olika sidor även om de låter någorlunda lika. Lustiga skor och roliga skor kan däremot numera optimeras på samma sida.

LÄS OCKSÅ:10 smarta tips om SEO för nybörjare och nördar



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.