Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så vässar du din affärsidé

Yasemin Bayramoglu 6 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Med andra kan du växa och samverka. Foto: Getty Images

Allt börjar och slutar med din affärs­idé. Håller den? Det finns utarbetade modeller för hur man testar sin idé. Här får du veta hur du ska göra.

Science parks och inkubatorer finns runt om i landet och fungerar som växthus åt nya företagsidéer. En sådan är Science Park i Jönköping, där Anna Volby jobbar som affärsutvecklare/coach.

Hon ser att processen har tre steg – först bollplanks­nivån, då blivande entreprenörer hör av sig för att prata om och renodla sina idéer. Acceleratorn är den andra. Där jobbar man lite mer intensivt med casen, medan steg tre är inkubatorn, där spännande tillväxtföretag får energi för att få fart på affären.

Det första mötet är ofta mer avgörande än vad man som idéspruta kanske inser.

– Två procent handlar om vilken idé du har. 98 procent handlar om personen och drivet. Det handlar om att du ska ha rätt attityd – för att kunna klara alla toppar och dalar som garanterat kommer längs vägen, säger Anna.

När blivande entreprenörer kommer till henne för första gången börjar de ganska omgående arbeta efter NABC-modellen, som utvecklats vid Stanforduniversitetet. NABC står för Need/behov, Approach/tillvägagångssätt, Benefints/fördelar och Competition/konkurrens. Här är tanken att man börjar i ruta ett och jobbar sig från fält till fält.

Grejen är bara den att de som kommer till Anna allt som oftast är helt fokuserade på sin lösning. De har alltså gått rakt förbi den första punkten: kundens behov.

– Man säger saker som ”jag har kommit på en jättecool app, som ska göra det här och det här”, utan att man har brytt sig om att fundera på kundnyttan. Man är ofta så taggad på att skapa någonting att man glömmer att ta reda på vilken funktion som produkten ska fylla, vilket problem som produkten ska lösa.

Tillsammans börjar man då backa bandet och börja om i ruta ett.

Första hemläxan blir att undersöka behovet. Med andra ord – man måste börja prata om sin idé med andra människor. Något som kanske inte alls känns självklart.

– Många är rädda för att prata om sin idé. Det kan handla om att man antingen tycker att det känns lite pinsamt, eller att man är rädd för att någon annan ska stjäla den. Då brukar jag säga att man ska prata om problemet, inte om sin lösning.

Gör man det på rätt sätt kan man dessutom få med sig ovärderlig kunskap för sin produktutveckling. Här är det viktigt att man ställer öppna frågor, inte ja- och nej-frågor.

– Säg att jag har en idé om att tillverka ett paraply. Då är problemet ’jag blir blöt när det regnar’. Då ska du inte fråga andra om de skulle vilja köpa ditt paraply, utan du ska fråga hur de skulle vilja att problemet löstes. Ett problem kan ha tio olika lösningar. Ofta blir den slutliga lösningen inte exakt den man hade tänkt sig från början, säger Anna.

(Hon jämför med att fråga någon om man gillar blått. Då kan svaret bara bli ja eller nej. Frågar du i stället om vilken favoritfärg man har, kan du få många olika svar.)

Sedan ska man inte bara prata med släkt och vänner. De är i allmänhet för snälla, menar Anna. Man kan börja där, men se till att vidga kretsen också, för att få ett mer tillförlitligt underlag.

Självklart ska man också kolla igenom den befintliga marknaden. Du kanske inte är ensam om att ha identifierat ett specifikt behov. Men hur har i så fall andra löst det?

– Det kommer faktiskt människor som inte ens har googlat innan de kontaktar oss. Det kan redan finnas tre liknande produkter utan att man vet om det, säger Anna.

Lägg alltså mest krut på första punkten i systemet. Då får du bra koll på vilken som är din kundgrupp, vilka som ser samma behov som du. Kanske stämmer den gruppen inte heller överens med vad du föreställde dig när du satt ensam på din kammare och funderade.

– Om man väl förstår vilken som faktiskt är min målgrupp är det lättare att välja strategi när det är dags att börja sälja, säger Anna.

När det gäller ruta två, om tillvägagångssättet, så vurmar Anna för att tidigt testa sin idé, och detta med ytterligare en förkortning: MVP. Minimal viable product, minsta gångbara produkt. Det betyder att om du till exempel har en idé om en produkt med tio olika funktioner, så kan du göra en prototyp med kanske tre av dem, för att få en första koll på om din produkt ligger rätt eller inte.

– Testa hela tiden mot marknaden. Är din idé att öppna en webbshop kanske du kan börja med att testsälja tio produkter via ditt Instagramkonto. Förstår kunden produkterna? I så fall kan du gå vidare och utveckla en riktig webbshop.

Ytterligare en fråga i frågebatteriet till dina tilltänkta kunder är hur de vill betala. Och hur mycket de är beredda att betala för din produkt/tjänst.

– Är det ett medlemskap? En månadsavgift eller något som är premium/freemium?, säger Anna. Som Spotify alltså, en viss del gratis, men vill man ha hela tjänsten får man abonnera.

Ju mer du lyckas ringa in, desto snabbare kan du gå vidare. När du väl gjort din NABC, kan du gå vidare till nästa förkortning – BMC, Business Model Canvas.

Det är ett väletablerat formulär för en affärsmodell, med massor av rutor att fylla i. Men kikar man noga ser man att en stor del av jobbet redan är gjort. För här är själva kärnan samma som i NABC-formuläret – hur ser ditt erbjudande ut, vilken målgrupp har du, hur ska du sälja produkten och så vidare. Tanken här är att du ska utveckla din affärsmodell vidare och fundera ut nyckelaktiviteter, tänkbara partners och så vidare.

Poängen med att faktiskt fylla i ett formulär är att synliggöra sina tankar – och att det ska vara lätt att ändra efterhand.

– Har man skrivit en affärsmodell i ett worddokument på 10–20 sidor har vi märkt att många drar sig för att gå in och ändra. Här är det bara att sudda och göra om, säger Anna.

Vill du skriva ut dina egna formulär? Hämta här:BMC-modellen2NABC-modellen

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.