Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så vässar du din affärsidé

Yasemin Bayramoglu 6 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Med andra kan du växa och samverka. Foto: Getty Images

Allt börjar och slutar med din affärs­idé. Håller den? Det finns utarbetade modeller för hur man testar sin idé. Här får du veta hur du ska göra.

Science parks och inkubatorer finns runt om i landet och fungerar som växthus åt nya företagsidéer. En sådan är Science Park i Jönköping, där Anna Volby jobbar som affärsutvecklare/coach.

Hon ser att processen har tre steg – först bollplanks­nivån, då blivande entreprenörer hör av sig för att prata om och renodla sina idéer. Acceleratorn är den andra. Där jobbar man lite mer intensivt med casen, medan steg tre är inkubatorn, där spännande tillväxtföretag får energi för att få fart på affären.

Det första mötet är ofta mer avgörande än vad man som idéspruta kanske inser.

– Två procent handlar om vilken idé du har. 98 procent handlar om personen och drivet. Det handlar om att du ska ha rätt attityd – för att kunna klara alla toppar och dalar som garanterat kommer längs vägen, säger Anna.

När blivande entreprenörer kommer till henne för första gången börjar de ganska omgående arbeta efter NABC-modellen, som utvecklats vid Stanforduniversitetet. NABC står för Need/behov, Approach/tillvägagångssätt, Benefints/fördelar och Competition/konkurrens. Här är tanken att man börjar i ruta ett och jobbar sig från fält till fält.

Grejen är bara den att de som kommer till Anna allt som oftast är helt fokuserade på sin lösning. De har alltså gått rakt förbi den första punkten: kundens behov.

– Man säger saker som ”jag har kommit på en jättecool app, som ska göra det här och det här”, utan att man har brytt sig om att fundera på kundnyttan. Man är ofta så taggad på att skapa någonting att man glömmer att ta reda på vilken funktion som produkten ska fylla, vilket problem som produkten ska lösa.

Tillsammans börjar man då backa bandet och börja om i ruta ett.

Första hemläxan blir att undersöka behovet. Med andra ord – man måste börja prata om sin idé med andra människor. Något som kanske inte alls känns självklart.

– Många är rädda för att prata om sin idé. Det kan handla om att man antingen tycker att det känns lite pinsamt, eller att man är rädd för att någon annan ska stjäla den. Då brukar jag säga att man ska prata om problemet, inte om sin lösning.

Gör man det på rätt sätt kan man dessutom få med sig ovärderlig kunskap för sin produktutveckling. Här är det viktigt att man ställer öppna frågor, inte ja- och nej-frågor.

– Säg att jag har en idé om att tillverka ett paraply. Då är problemet ’jag blir blöt när det regnar’. Då ska du inte fråga andra om de skulle vilja köpa ditt paraply, utan du ska fråga hur de skulle vilja att problemet löstes. Ett problem kan ha tio olika lösningar. Ofta blir den slutliga lösningen inte exakt den man hade tänkt sig från början, säger Anna.

(Hon jämför med att fråga någon om man gillar blått. Då kan svaret bara bli ja eller nej. Frågar du i stället om vilken favoritfärg man har, kan du få många olika svar.)

Sedan ska man inte bara prata med släkt och vänner. De är i allmänhet för snälla, menar Anna. Man kan börja där, men se till att vidga kretsen också, för att få ett mer tillförlitligt underlag.

Självklart ska man också kolla igenom den befintliga marknaden. Du kanske inte är ensam om att ha identifierat ett specifikt behov. Men hur har i så fall andra löst det?

– Det kommer faktiskt människor som inte ens har googlat innan de kontaktar oss. Det kan redan finnas tre liknande produkter utan att man vet om det, säger Anna.

Lägg alltså mest krut på första punkten i systemet. Då får du bra koll på vilken som är din kundgrupp, vilka som ser samma behov som du. Kanske stämmer den gruppen inte heller överens med vad du föreställde dig när du satt ensam på din kammare och funderade.

– Om man väl förstår vilken som faktiskt är min målgrupp är det lättare att välja strategi när det är dags att börja sälja, säger Anna.

När det gäller ruta två, om tillvägagångssättet, så vurmar Anna för att tidigt testa sin idé, och detta med ytterligare en förkortning: MVP. Minimal viable product, minsta gångbara produkt. Det betyder att om du till exempel har en idé om en produkt med tio olika funktioner, så kan du göra en prototyp med kanske tre av dem, för att få en första koll på om din produkt ligger rätt eller inte.

– Testa hela tiden mot marknaden. Är din idé att öppna en webbshop kanske du kan börja med att testsälja tio produkter via ditt Instagramkonto. Förstår kunden produkterna? I så fall kan du gå vidare och utveckla en riktig webbshop.

Ytterligare en fråga i frågebatteriet till dina tilltänkta kunder är hur de vill betala. Och hur mycket de är beredda att betala för din produkt/tjänst.

– Är det ett medlemskap? En månadsavgift eller något som är premium/freemium?, säger Anna. Som Spotify alltså, en viss del gratis, men vill man ha hela tjänsten får man abonnera.

Ju mer du lyckas ringa in, desto snabbare kan du gå vidare. När du väl gjort din NABC, kan du gå vidare till nästa förkortning – BMC, Business Model Canvas.

Det är ett väletablerat formulär för en affärsmodell, med massor av rutor att fylla i. Men kikar man noga ser man att en stor del av jobbet redan är gjort. För här är själva kärnan samma som i NABC-formuläret – hur ser ditt erbjudande ut, vilken målgrupp har du, hur ska du sälja produkten och så vidare. Tanken här är att du ska utveckla din affärsmodell vidare och fundera ut nyckelaktiviteter, tänkbara partners och så vidare.

Poängen med att faktiskt fylla i ett formulär är att synliggöra sina tankar – och att det ska vara lätt att ändra efterhand.

– Har man skrivit en affärsmodell i ett worddokument på 10–20 sidor har vi märkt att många drar sig för att gå in och ändra. Här är det bara att sudda och göra om, säger Anna.

Vill du skriva ut dina egna formulär? Hämta här:BMC-modellen2NABC-modellen

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.