Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Träna på din hisspitch

Får du tunghäfta när du ska presentera dig själv och ditt företag? Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips för en effektiv presentation som du kan dra i hissen. Här är ett utdrag ur hennes nya bok.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 mars, 2018 6 minuters läsning
Hisspitch

Foto: Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips.

Det talas ofta om att du som företagare behöver ta fram en så kallad elevator pitch – en hisspresentation. Bakgrunden till uttrycket är att illustrera hur en affärsidé ska beskrivas – den ska vara så kortfattad, enkel och glasklar att man hinner förklara den för någon under en hissfärd.

Ja, det är en bra grundidé, men jag menar att det inte räcker med en. Du behöver ta fram flera korta presentationer så att du kan träna dig inför att snabbt göra om den till en skräddarsydd – anpassad både till situationen och till vem eller vilka du träffar.

Tillfällen där det passar bäst att använda en traditionell hisspresentation, är när alla i en grupp kort ska presentera sig för varandra. Det kan till exempel vara ett nätverksmöte för företagare eller en utbildningsgrupp där deltagarna kommer från olika organisationer. Vet du inget om de övriga deltagarna, var noga med att inte använda fackuttryck eller alltför krångligt språk. Förutsätt inga förkunskaper eller kännedom om din bransch, utan fokusera på att vara så tydlig och koncis som möjligt.

Tala tydligt och långsamt

Det är att föredra att du har en viss kännedom om vilka gruppdeltagarna är – då har du möjlighet att anpassa din presentation efter vad du kan hjälpa till med, vad de kan uppnå eller vilket resultat och vilken nytta de får genom att anlita dig. Ett vanligt misstag är att i sin nervositet prata så snabbt att ingen uppfattar vare sig namn eller företagsnamn. Namnen snubblas ofta förbi i ivern att komma fram till sitt erbjudande eller affärsidén. Ta för vana att tala långsamt och tydligt – DU vet ditt namn och ditt företagsnamn, men deltagarna har troligen inte hört det förut.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn  boken "Sälj är inte min grej"

Själv har jag råkat ut för att en del tror att jag säljer hus när jag säger mitt företagsnamn House of Sales. Numera är jag därför noga med att komplettera och förtydliga så att missförstånd inte uppstår. Mig gör det inget att det blir fel, men det är onödigt att riskera att någon tycker det är pinsamt att missuppfatta. Ibland hoppar jag över mitt efternamn och säger bara förnamnet för att det ska bli lättare att komma ihåg. Och då menar jag inte för mig, utan för andra.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljning

Ibland har jag varit på bushumör och känt för att hjälpa till att lätta upp stämningen – många är nämligen så allvarliga och koncentrerade på vad de ska säga, att det kan bli lite väl stelt. När det är min tur, sträcker jag på mig och lägger upp ett brett leende.

”Hej, jag heter Karin och jag är singel. Nej, jag menar jag är solo. Nej, jag menar soloföretagare och expert inom…”

Den inledningen brukar oftast leda till en mer avslappnad atmosfär, även om vissa troligen tycker att jag är fånig. Det bjuder jag på – jag är övertygad om att skoj och skratt leder till bättre och fler affärer! För säkerhets skull är det kanske bäst att förtydliga att i samband med personliga möten brukar jag aldrig skoja med inledningen om att jag är singel. Här är det inte riktigt samma läge som i en större grupp. Men, vem vet? Man ska aldrig säga aldrig. Kanske är det just det som krävs någon gång för att bryta isen.

Enklare hisspitch

Många företagare har inga som helst problem med att göra en enkel presentation av sin affärsidé, nämligen de som har yrken eller roller som är välkända för de flesta. Exempel på sådana presentationer kan vara:

  • Jag heter... och är revisor.
  • Jag heter... och äger advokatbyrån...
  • Mitt namn är... och jag jobbar som IT-konsult...

Samtidigt är det en sanning med modifikation. I alla tre exemplen ovan kan företaget ha valt att nischa sig inom ett visst område, vilket för övrigt alltid rekommenderas. Då kan man utöka presentationen lite.

Följande nyckelord är bra och positiva att använda:

  • stödja
  • hjälpa
  • stötta
  • bistå
  • stärka
  • avlasta

Din roll som konsult kan exempelvis vara:

  • oberoende bollplank
  • extern rådgivare
  • extraresurs

Det är viktigt att på något sätt kommunicera vad kunderna får istället för vad du vill sälja. Berätta vad man kan tjäna på att anlita dig och förklara nyttan det ger. Jag heter...och är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer...

Jag heter... och äger advokatbyrån... Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få...

Mitt namn är... och jag är IT-konsult hos olika storbanker som behöver effektivisera sig och spara in på...

Försök att slappna av och satsa på att vara så autentisk som möjligt. Det viktigaste är att du är dig själv, att du inte gör dig till eller ändrar dig i ett försök att vara någon som du tror att andra förväntar sig. Och glöm för allt i världen inte att vara positiv och le. Ditt leende smittar av sig och bidrar till att göra hela situationen trevligare och mer lättsam.

TEXT: Karin Svensson

Är du intresserad av Karin Svenssons bok? Du kan beställa den på www.houseofsales.se och skriva DrivaEget i övrigt-rutan. Ord 349 ink moms, rabatterat 296 kr inkl moms. Tillkommer frakt 39 kr.

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en hisspitch och varför behöver jag en som företagare?

En hisspitch är en kort och koncis presentation av dig och ditt företag som du ska kunna leverera under tiden det tar att åka hiss - cirka 30-60 sekunder. Som företagare behöver du en hisspitch för att snabbt kunna presentera din affärsidé vid nätverksmöten, kundmöten eller andra affärssituationer. Det är ett kraftfullt verktyg för att väcka intresse och skapa nya affärsmöjligheter.

Hur formulerar jag en effektiv hisspresentation?

En effektiv hisspresentation bör innehålla ditt namn, företagets namn och en tydlig beskrivning av hur du hjälper dina kunder. Använd positiva nyckelord som "stödja", "hjälpa" eller "stärka". Fokusera på kundens nytta istället för vad du säljer. Till exempel: "Jag heter [namn] och jag hjälper småföretagare att effektivisera sin verksamhet genom [din lösning]."

Vilka vanliga misstag bör jag undvika i min hisspitch?

Undvik att prata för snabbt - många är nervösa och rusar igenom sitt namn och företagsnamn. Använd inte facktermer eller krångligt språk som lyssnaren kanske inte förstår. Förutsätt inga förkunskaper om din bransch. Fokusera istället på att vara tydlig och koncis, och glöm inte att le och vara autentisk i din presentation.

Hur anpassar jag min hisspitch till olika situationer?

Ha flera versioner av din hisspitch redo och anpassa dem efter situationen och målgruppen. Vid gruppresentationer, håll det enkelt och generellt. Vid personliga möten kan du vara mer specifik och fokusera på den enskilda personens behov. Var flexibel och lär dig att snabbt modifiera din pitch baserat på vem du pratar med.

Finns det några bra exempel på hisspitch för företagare?

Ja, här är några exempel på enkla men effektiva hisspresentationer: "Jag är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer..." "Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få..." "Jag är IT-konsult som hjälper företag att effektivisera sina processer och spara kostnader..." Nyckeln är att fokusera på resultatet och värdet du skapar för kunden.

Hur presenterar jag mig själv på bästa sätt inför en grupp?

Tala långsamt och tydligt, särskilt när du säger ditt namn och företagsnamn. Var positiv och le - det smittar av sig. Håll dig till en tydlig struktur: namn, företag, vad du gör och vilken nytta du skapar. Använd gärna ett konkret exempel på hur du hjälper dina kunder. Var dig själv och försök inte vara någon annan bara för att imponera.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.