Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Träna på din hisspitch

Får du tunghäfta när du ska presentera dig själv och ditt företag? Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips för en effektiv presentation som du kan dra i hissen. Här är ett utdrag ur hennes nya bok.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 mars, 2018 Uppdaterades 28 mars, 2025 6 minuters läsning
Hisspitch

Foto: Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips.

Det talas ofta om att du som företagare behöver ta fram en så kallad elevator pitch – en hisspresentation. Bakgrunden till uttrycket är att illustrera hur en affärsidé ska beskrivas – den ska vara så kortfattad, enkel och glasklar att man hinner förklara den för någon under en hissfärd.

Ja, det är en bra grundidé, men jag menar att det inte räcker med en. Du behöver ta fram flera korta presentationer så att du kan träna dig inför att snabbt göra om den till en skräddarsydd – anpassad både till situationen och till vem eller vilka du träffar.

Tillfällen där det passar bäst att använda en traditionell hisspresentation, är när alla i en grupp kort ska presentera sig för varandra. Det kan till exempel vara ett nätverksmöte för företagare eller en utbildningsgrupp där deltagarna kommer från olika organisationer. Vet du inget om de övriga deltagarna, var noga med att inte använda fackuttryck eller alltför krångligt språk. Förutsätt inga förkunskaper eller kännedom om din bransch, utan fokusera på att vara så tydlig och koncis som möjligt.

Tala tydligt och långsamt

Det är att föredra att du har en viss kännedom om vilka gruppdeltagarna är – då har du möjlighet att anpassa din presentation efter vad du kan hjälpa till med, vad de kan uppnå eller vilket resultat och vilken nytta de får genom att anlita dig. Ett vanligt misstag är att i sin nervositet prata så snabbt att ingen uppfattar vare sig namn eller företagsnamn. Namnen snubblas ofta förbi i ivern att komma fram till sitt erbjudande eller affärsidén. Ta för vana att tala långsamt och tydligt – DU vet ditt namn och ditt företagsnamn, men deltagarna har troligen inte hört det förut.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn  boken "Sälj är inte min grej"

Själv har jag råkat ut för att en del tror att jag säljer hus när jag säger mitt företagsnamn House of Sales. Numera är jag därför noga med att komplettera och förtydliga så att missförstånd inte uppstår. Mig gör det inget att det blir fel, men det är onödigt att riskera att någon tycker det är pinsamt att missuppfatta. Ibland hoppar jag över mitt efternamn och säger bara förnamnet för att det ska bli lättare att komma ihåg. Och då menar jag inte för mig, utan för andra.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljning

Ibland har jag varit på bushumör och känt för att hjälpa till att lätta upp stämningen – många är nämligen så allvarliga och koncentrerade på vad de ska säga, att det kan bli lite väl stelt. När det är min tur, sträcker jag på mig och lägger upp ett brett leende.

”Hej, jag heter Karin och jag är singel. Nej, jag menar jag är solo. Nej, jag menar soloföretagare och expert inom…”

Den inledningen brukar oftast leda till en mer avslappnad atmosfär, även om vissa troligen tycker att jag är fånig. Det bjuder jag på – jag är övertygad om att skoj och skratt leder till bättre och fler affärer! För säkerhets skull är det kanske bäst att förtydliga att i samband med personliga möten brukar jag aldrig skoja med inledningen om att jag är singel. Här är det inte riktigt samma läge som i en större grupp. Men, vem vet? Man ska aldrig säga aldrig. Kanske är det just det som krävs någon gång för att bryta isen.

Enklare hisspitch

Många företagare har inga som helst problem med att göra en enkel presentation av sin affärsidé, nämligen de som har yrken eller roller som är välkända för de flesta. Exempel på sådana presentationer kan vara:

  • Jag heter... och är revisor.
  • Jag heter... och äger advokatbyrån...
  • Mitt namn är... och jag jobbar som IT-konsult...

Samtidigt är det en sanning med modifikation. I alla tre exemplen ovan kan företaget ha valt att nischa sig inom ett visst område, vilket för övrigt alltid rekommenderas. Då kan man utöka presentationen lite.

Följande nyckelord är bra och positiva att använda:

  • stödja
  • hjälpa
  • stötta
  • bistå
  • stärka
  • avlasta

Din roll som konsult kan exempelvis vara:

  • oberoende bollplank
  • extern rådgivare
  • extraresurs

Det är viktigt att på något sätt kommunicera vad kunderna får istället för vad du vill sälja. Berätta vad man kan tjäna på att anlita dig och förklara nyttan det ger. Jag heter...och är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer...

Jag heter... och äger advokatbyrån... Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få...

Mitt namn är... och jag är IT-konsult hos olika storbanker som behöver effektivisera sig och spara in på...

Försök att slappna av och satsa på att vara så autentisk som möjligt. Det viktigaste är att du är dig själv, att du inte gör dig till eller ändrar dig i ett försök att vara någon som du tror att andra förväntar sig. Och glöm för allt i världen inte att vara positiv och le. Ditt leende smittar av sig och bidrar till att göra hela situationen trevligare och mer lättsam.

TEXT: Karin Svensson

Är du intresserad av Karin Svenssons bok? Du kan beställa den på www.houseofsales.se och skriva DrivaEget i övrigt-rutan. Ord 349 ink moms, rabatterat 296 kr inkl moms. Tillkommer frakt 39 kr.

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en hisspitch och varför behöver jag en som företagare?

En hisspitch är en kort och koncis presentation av dig och ditt företag som du ska kunna leverera under tiden det tar att åka hiss - cirka 30-60 sekunder. Som företagare behöver du en hisspitch för att snabbt kunna presentera din affärsidé vid nätverksmöten, kundmöten eller andra affärssituationer. Det är ett kraftfullt verktyg för att väcka intresse och skapa nya affärsmöjligheter.

Hur formulerar jag en effektiv hisspresentation?

En effektiv hisspresentation bör innehålla ditt namn, företagets namn och en tydlig beskrivning av hur du hjälper dina kunder. Använd positiva nyckelord som "stödja", "hjälpa" eller "stärka". Fokusera på kundens nytta istället för vad du säljer. Till exempel: "Jag heter [namn] och jag hjälper småföretagare att effektivisera sin verksamhet genom [din lösning]."

Vilka vanliga misstag bör jag undvika i min hisspitch?

Undvik att prata för snabbt - många är nervösa och rusar igenom sitt namn och företagsnamn. Använd inte facktermer eller krångligt språk som lyssnaren kanske inte förstår. Förutsätt inga förkunskaper om din bransch. Fokusera istället på att vara tydlig och koncis, och glöm inte att le och vara autentisk i din presentation.

Hur anpassar jag min hisspitch till olika situationer?

Ha flera versioner av din hisspitch redo och anpassa dem efter situationen och målgruppen. Vid gruppresentationer, håll det enkelt och generellt. Vid personliga möten kan du vara mer specifik och fokusera på den enskilda personens behov. Var flexibel och lär dig att snabbt modifiera din pitch baserat på vem du pratar med.

Finns det några bra exempel på hisspitch för företagare?

Ja, här är några exempel på enkla men effektiva hisspresentationer: "Jag är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer..." "Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få..." "Jag är IT-konsult som hjälper företag att effektivisera sina processer och spara kostnader..." Nyckeln är att fokusera på resultatet och värdet du skapar för kunden.

Hur presenterar jag mig själv på bästa sätt inför en grupp?

Tala långsamt och tydligt, särskilt när du säger ditt namn och företagsnamn. Var positiv och le - det smittar av sig. Håll dig till en tydlig struktur: namn, företag, vad du gör och vilken nytta du skapar. Använd gärna ett konkret exempel på hur du hjälper dina kunder. Var dig själv och försök inte vara någon annan bara för att imponera.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.