Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Träna på din hisspitch

Får du tunghäfta när du ska presentera dig själv och ditt företag? Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips för en effektiv presentation som du kan dra i hissen. Här är ett utdrag ur hennes nya bok.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 mars, 2018 Uppdaterades 28 mars, 2025 6 minuters läsning
Hisspitch

Foto: Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips.

Det talas ofta om att du som företagare behöver ta fram en så kallad elevator pitch – en hisspresentation. Bakgrunden till uttrycket är att illustrera hur en affärsidé ska beskrivas – den ska vara så kortfattad, enkel och glasklar att man hinner förklara den för någon under en hissfärd.

Ja, det är en bra grundidé, men jag menar att det inte räcker med en. Du behöver ta fram flera korta presentationer så att du kan träna dig inför att snabbt göra om den till en skräddarsydd – anpassad både till situationen och till vem eller vilka du träffar.

Tillfällen där det passar bäst att använda en traditionell hisspresentation, är när alla i en grupp kort ska presentera sig för varandra. Det kan till exempel vara ett nätverksmöte för företagare eller en utbildningsgrupp där deltagarna kommer från olika organisationer. Vet du inget om de övriga deltagarna, var noga med att inte använda fackuttryck eller alltför krångligt språk. Förutsätt inga förkunskaper eller kännedom om din bransch, utan fokusera på att vara så tydlig och koncis som möjligt.

Tala tydligt och långsamt

Det är att föredra att du har en viss kännedom om vilka gruppdeltagarna är – då har du möjlighet att anpassa din presentation efter vad du kan hjälpa till med, vad de kan uppnå eller vilket resultat och vilken nytta de får genom att anlita dig. Ett vanligt misstag är att i sin nervositet prata så snabbt att ingen uppfattar vare sig namn eller företagsnamn. Namnen snubblas ofta förbi i ivern att komma fram till sitt erbjudande eller affärsidén. Ta för vana att tala långsamt och tydligt – DU vet ditt namn och ditt företagsnamn, men deltagarna har troligen inte hört det förut.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn  boken "Sälj är inte min grej"

Själv har jag råkat ut för att en del tror att jag säljer hus när jag säger mitt företagsnamn House of Sales. Numera är jag därför noga med att komplettera och förtydliga så att missförstånd inte uppstår. Mig gör det inget att det blir fel, men det är onödigt att riskera att någon tycker det är pinsamt att missuppfatta. Ibland hoppar jag över mitt efternamn och säger bara förnamnet för att det ska bli lättare att komma ihåg. Och då menar jag inte för mig, utan för andra.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljning

Ibland har jag varit på bushumör och känt för att hjälpa till att lätta upp stämningen – många är nämligen så allvarliga och koncentrerade på vad de ska säga, att det kan bli lite väl stelt. När det är min tur, sträcker jag på mig och lägger upp ett brett leende.

”Hej, jag heter Karin och jag är singel. Nej, jag menar jag är solo. Nej, jag menar soloföretagare och expert inom…”

Den inledningen brukar oftast leda till en mer avslappnad atmosfär, även om vissa troligen tycker att jag är fånig. Det bjuder jag på – jag är övertygad om att skoj och skratt leder till bättre och fler affärer! För säkerhets skull är det kanske bäst att förtydliga att i samband med personliga möten brukar jag aldrig skoja med inledningen om att jag är singel. Här är det inte riktigt samma läge som i en större grupp. Men, vem vet? Man ska aldrig säga aldrig. Kanske är det just det som krävs någon gång för att bryta isen.

Enklare hisspitch

Många företagare har inga som helst problem med att göra en enkel presentation av sin affärsidé, nämligen de som har yrken eller roller som är välkända för de flesta. Exempel på sådana presentationer kan vara:

  • Jag heter... och är revisor.
  • Jag heter... och äger advokatbyrån...
  • Mitt namn är... och jag jobbar som IT-konsult...

Samtidigt är det en sanning med modifikation. I alla tre exemplen ovan kan företaget ha valt att nischa sig inom ett visst område, vilket för övrigt alltid rekommenderas. Då kan man utöka presentationen lite.

Följande nyckelord är bra och positiva att använda:

  • stödja
  • hjälpa
  • stötta
  • bistå
  • stärka
  • avlasta

Din roll som konsult kan exempelvis vara:

  • oberoende bollplank
  • extern rådgivare
  • extraresurs

Det är viktigt att på något sätt kommunicera vad kunderna får istället för vad du vill sälja. Berätta vad man kan tjäna på att anlita dig och förklara nyttan det ger. Jag heter...och är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer...

Jag heter... och äger advokatbyrån... Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få...

Mitt namn är... och jag är IT-konsult hos olika storbanker som behöver effektivisera sig och spara in på...

Försök att slappna av och satsa på att vara så autentisk som möjligt. Det viktigaste är att du är dig själv, att du inte gör dig till eller ändrar dig i ett försök att vara någon som du tror att andra förväntar sig. Och glöm för allt i världen inte att vara positiv och le. Ditt leende smittar av sig och bidrar till att göra hela situationen trevligare och mer lättsam.

TEXT: Karin Svensson

Är du intresserad av Karin Svenssons bok? Du kan beställa den på www.houseofsales.se och skriva DrivaEget i övrigt-rutan. Ord 349 ink moms, rabatterat 296 kr inkl moms. Tillkommer frakt 39 kr.

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en hisspitch och varför behöver jag en som företagare?

En hisspitch är en kort och koncis presentation av dig och ditt företag som du ska kunna leverera under tiden det tar att åka hiss - cirka 30-60 sekunder. Som företagare behöver du en hisspitch för att snabbt kunna presentera din affärsidé vid nätverksmöten, kundmöten eller andra affärssituationer. Det är ett kraftfullt verktyg för att väcka intresse och skapa nya affärsmöjligheter.

Hur formulerar jag en effektiv hisspresentation?

En effektiv hisspresentation bör innehålla ditt namn, företagets namn och en tydlig beskrivning av hur du hjälper dina kunder. Använd positiva nyckelord som "stödja", "hjälpa" eller "stärka". Fokusera på kundens nytta istället för vad du säljer. Till exempel: "Jag heter [namn] och jag hjälper småföretagare att effektivisera sin verksamhet genom [din lösning]."

Vilka vanliga misstag bör jag undvika i min hisspitch?

Undvik att prata för snabbt - många är nervösa och rusar igenom sitt namn och företagsnamn. Använd inte facktermer eller krångligt språk som lyssnaren kanske inte förstår. Förutsätt inga förkunskaper om din bransch. Fokusera istället på att vara tydlig och koncis, och glöm inte att le och vara autentisk i din presentation.

Hur anpassar jag min hisspitch till olika situationer?

Ha flera versioner av din hisspitch redo och anpassa dem efter situationen och målgruppen. Vid gruppresentationer, håll det enkelt och generellt. Vid personliga möten kan du vara mer specifik och fokusera på den enskilda personens behov. Var flexibel och lär dig att snabbt modifiera din pitch baserat på vem du pratar med.

Finns det några bra exempel på hisspitch för företagare?

Ja, här är några exempel på enkla men effektiva hisspresentationer: "Jag är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer..." "Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få..." "Jag är IT-konsult som hjälper företag att effektivisera sina processer och spara kostnader..." Nyckeln är att fokusera på resultatet och värdet du skapar för kunden.

Hur presenterar jag mig själv på bästa sätt inför en grupp?

Tala långsamt och tydligt, särskilt när du säger ditt namn och företagsnamn. Var positiv och le - det smittar av sig. Håll dig till en tydlig struktur: namn, företag, vad du gör och vilken nytta du skapar. Använd gärna ett konkret exempel på hur du hjälper dina kunder. Var dig själv och försök inte vara någon annan bara för att imponera.



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.