Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Träna på din hisspitch

Får du tunghäfta när du ska presentera dig själv och ditt företag? Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips för en effektiv presentation som du kan dra i hissen. Här är ett utdrag ur hennes nya bok.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 mars, 2018 Uppdaterades 28 mars, 2025 6 minuters läsning
Hisspitch

Foto: Säljgurun Karin Svensson bjuder på sina bästa tips.

Det talas ofta om att du som företagare behöver ta fram en så kallad elevator pitch – en hisspresentation. Bakgrunden till uttrycket är att illustrera hur en affärsidé ska beskrivas – den ska vara så kortfattad, enkel och glasklar att man hinner förklara den för någon under en hissfärd.

Ja, det är en bra grundidé, men jag menar att det inte räcker med en. Du behöver ta fram flera korta presentationer så att du kan träna dig inför att snabbt göra om den till en skräddarsydd – anpassad både till situationen och till vem eller vilka du träffar.

Tillfällen där det passar bäst att använda en traditionell hisspresentation, är när alla i en grupp kort ska presentera sig för varandra. Det kan till exempel vara ett nätverksmöte för företagare eller en utbildningsgrupp där deltagarna kommer från olika organisationer. Vet du inget om de övriga deltagarna, var noga med att inte använda fackuttryck eller alltför krångligt språk. Förutsätt inga förkunskaper eller kännedom om din bransch, utan fokusera på att vara så tydlig och koncis som möjligt.

Tala tydligt och långsamt

Det är att föredra att du har en viss kännedom om vilka gruppdeltagarna är – då har du möjlighet att anpassa din presentation efter vad du kan hjälpa till med, vad de kan uppnå eller vilket resultat och vilken nytta de får genom att anlita dig. Ett vanligt misstag är att i sin nervositet prata så snabbt att ingen uppfattar vare sig namn eller företagsnamn. Namnen snubblas ofta förbi i ivern att komma fram till sitt erbjudande eller affärsidén. Ta för vana att tala långsamt och tydligt – DU vet ditt namn och ditt företagsnamn, men deltagarna har troligen inte hört det förut.

LÄS OCKSÅ: Tävla och vinn  boken "Sälj är inte min grej"

Själv har jag råkat ut för att en del tror att jag säljer hus när jag säger mitt företagsnamn House of Sales. Numera är jag därför noga med att komplettera och förtydliga så att missförstånd inte uppstår. Mig gör det inget att det blir fel, men det är onödigt att riskera att någon tycker det är pinsamt att missuppfatta. Ibland hoppar jag över mitt efternamn och säger bara förnamnet för att det ska bli lättare att komma ihåg. Och då menar jag inte för mig, utan för andra.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljning

Ibland har jag varit på bushumör och känt för att hjälpa till att lätta upp stämningen – många är nämligen så allvarliga och koncentrerade på vad de ska säga, att det kan bli lite väl stelt. När det är min tur, sträcker jag på mig och lägger upp ett brett leende.

”Hej, jag heter Karin och jag är singel. Nej, jag menar jag är solo. Nej, jag menar soloföretagare och expert inom…”

Den inledningen brukar oftast leda till en mer avslappnad atmosfär, även om vissa troligen tycker att jag är fånig. Det bjuder jag på – jag är övertygad om att skoj och skratt leder till bättre och fler affärer! För säkerhets skull är det kanske bäst att förtydliga att i samband med personliga möten brukar jag aldrig skoja med inledningen om att jag är singel. Här är det inte riktigt samma läge som i en större grupp. Men, vem vet? Man ska aldrig säga aldrig. Kanske är det just det som krävs någon gång för att bryta isen.

Enklare hisspitch

Många företagare har inga som helst problem med att göra en enkel presentation av sin affärsidé, nämligen de som har yrken eller roller som är välkända för de flesta. Exempel på sådana presentationer kan vara:

  • Jag heter... och är revisor.
  • Jag heter... och äger advokatbyrån...
  • Mitt namn är... och jag jobbar som IT-konsult...

Samtidigt är det en sanning med modifikation. I alla tre exemplen ovan kan företaget ha valt att nischa sig inom ett visst område, vilket för övrigt alltid rekommenderas. Då kan man utöka presentationen lite.

Följande nyckelord är bra och positiva att använda:

  • stödja
  • hjälpa
  • stötta
  • bistå
  • stärka
  • avlasta

Din roll som konsult kan exempelvis vara:

  • oberoende bollplank
  • extern rådgivare
  • extraresurs

Det är viktigt att på något sätt kommunicera vad kunderna får istället för vad du vill sälja. Berätta vad man kan tjäna på att anlita dig och förklara nyttan det ger. Jag heter...och är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer...

Jag heter... och äger advokatbyrån... Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få...

Mitt namn är... och jag är IT-konsult hos olika storbanker som behöver effektivisera sig och spara in på...

Försök att slappna av och satsa på att vara så autentisk som möjligt. Det viktigaste är att du är dig själv, att du inte gör dig till eller ändrar dig i ett försök att vara någon som du tror att andra förväntar sig. Och glöm för allt i världen inte att vara positiv och le. Ditt leende smittar av sig och bidrar till att göra hela situationen trevligare och mer lättsam.

TEXT: Karin Svensson

Är du intresserad av Karin Svenssons bok? Du kan beställa den på www.houseofsales.se och skriva DrivaEget i övrigt-rutan. Ord 349 ink moms, rabatterat 296 kr inkl moms. Tillkommer frakt 39 kr.

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en hisspitch och varför behöver jag en som företagare?

En hisspitch är en kort och koncis presentation av dig och ditt företag som du ska kunna leverera under tiden det tar att åka hiss - cirka 30-60 sekunder. Som företagare behöver du en hisspitch för att snabbt kunna presentera din affärsidé vid nätverksmöten, kundmöten eller andra affärssituationer. Det är ett kraftfullt verktyg för att väcka intresse och skapa nya affärsmöjligheter.

Hur formulerar jag en effektiv hisspresentation?

En effektiv hisspresentation bör innehålla ditt namn, företagets namn och en tydlig beskrivning av hur du hjälper dina kunder. Använd positiva nyckelord som "stödja", "hjälpa" eller "stärka". Fokusera på kundens nytta istället för vad du säljer. Till exempel: "Jag heter [namn] och jag hjälper småföretagare att effektivisera sin verksamhet genom [din lösning]."

Vilka vanliga misstag bör jag undvika i min hisspitch?

Undvik att prata för snabbt - många är nervösa och rusar igenom sitt namn och företagsnamn. Använd inte facktermer eller krångligt språk som lyssnaren kanske inte förstår. Förutsätt inga förkunskaper om din bransch. Fokusera istället på att vara tydlig och koncis, och glöm inte att le och vara autentisk i din presentation.

Hur anpassar jag min hisspitch till olika situationer?

Ha flera versioner av din hisspitch redo och anpassa dem efter situationen och målgruppen. Vid gruppresentationer, håll det enkelt och generellt. Vid personliga möten kan du vara mer specifik och fokusera på den enskilda personens behov. Var flexibel och lär dig att snabbt modifiera din pitch baserat på vem du pratar med.

Finns det några bra exempel på hisspitch för företagare?

Ja, här är några exempel på enkla men effektiva hisspresentationer: "Jag är revisor som avlastar småföretagare så att de kan tjäna mer..." "Vi är specialiserade inom familjerätt och stödjer dem som vill få..." "Jag är IT-konsult som hjälper företag att effektivisera sina processer och spara kostnader..." Nyckeln är att fokusera på resultatet och värdet du skapar för kunden.

Hur presenterar jag mig själv på bästa sätt inför en grupp?

Tala långsamt och tydligt, särskilt när du säger ditt namn och företagsnamn. Var positiv och le - det smittar av sig. Håll dig till en tydlig struktur: namn, företag, vad du gör och vilken nytta du skapar. Använd gärna ett konkret exempel på hur du hjälper dina kunder. Var dig själv och försök inte vara någon annan bara för att imponera.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.