Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tre sätt att tänka nytt som landsbygdsföretagare

29 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Mostphotos

Många landbygdsföretagare stöter på problemet någon gång: Verksamheten har gått i stå. Eller så har du som företagare börjat tröttna. Då är det dags att tänka i nya banor. Här är experternas råd för att affärsutveckla din verksamhet på landsbygden.

Det finns givetvis hur många sätt som helst att utveckla sitt befintliga företag. Du kan ändra på affärsidén, byta målgrupp, paketera om dina produkter och tjänster, slå dig ihop med någon, hämta inspiration från andra branscher.

­­­­– Listan är oändlig, men det viktigaste rådet är ändå det här: Ensam är inte stark. Se dig om efter hjälp och samarbeten.

Den som ger rådet heter Kristina Glantz Nilsson och är affärsutvecklare på LRF Konsult. Hon har koll på vilka trender som just nu styr de gröna näringarna:

– Det finns mycket du kan haka på. Jag tänker på den växande turismen, både från svenskar och från andra länder. Och så har vi trädgårdstrenden som har gått från blommor till grönsaker. Och glöm inte att du bara behöver en liten plätt för att bidra till försörjningen av förnybar energi. Slutligen har vi ett ökande intresse för den svenska maten, säger hon.

Om vi börjar med turismen så blir den allt viktigare över hela världen, i takt med att befolkningarna flyttar till städerna. Dels behöver man komma bort från storstan, dels efterfrågar allt fler en aktiv semester där det finns möjlighet att röra på kroppen och lära sig nytt. Här kan du med en gård på landsbygden bli en vinnare.

– När det gäller besöksnäringen ser vi att det i dag saknas paketerade produkter. Utan paketering kan turisterna inte hitta till dig och boka, säger Kristina Glantz Nilsson.

Har du till exempel en idé om att ordna slädturer på fjället, har du störst chans att lyckas om du också ordnar någonstans att bo och äta för deltagarna. Och så måste de komma dit också. Du säljer hela paketet med resa, boende, mat och slädtur till ett enhetspris. Då är det plötsligt lättare att marknadsföra och lättare för kunderna att ta ställning. Självklart ser paketet olika ut, beroende på om du vänder dig till franska turister eller till svenska skolklasser.

En annan fallgrop handlar om att man som företagare är lite för orienterad mot sina egna preferenser. ”Jag älskar hästar”, säger den unga företagaren och ser inte den fina fågelsjön som ligger alldeles intill hennes nyinköpta gård.

– Ha gärna häst, men du kanske tjänar mer på att organisera fågelskådningsveckor under ledning av en ornitolog, säger Kristina Glantz Nilsson.

Energi är en stark trend nu när hela samhället är på jakt efter förnybara energikällor. LRF lanserar flera projekt med möjlighet till subventionerad rådgivning under 2014 (se länktips i faktarutan på nästa sida). Du kan exempelvis odla energigrödor och sälja till biobränsleföretag. Du kan sätta upp solpaneler på dina marker eller hus och sälja energin – eller investera i egna vindkraftverk. Har du strömmande vatten på dina marker kan du bidra med vattenkraft.

Trädgårdstrenden håller i sig, men har bytt inriktning. För några år sedan handlade det mest om att skapa vackra och vilsamma miljöer, något som givetvis fortfarande finns kvar. Det ger möjligheter för den som är landskapsarkitekt att ta konsultuppdrag både i den privata och offentliga sektorn.

Det nya ligger i att odla grönsaker och frukt på sina ägor och sälja på den egna gården, på torget, på Bondens marknad som finns på flera håll i landet. Eller så kan du skapa en matkasselösning för dem som bor i närheten.

– Det är heller inte omöjligt att komma in med sina produkter i de stora livsmedelskedjornas sortiment. Kunderna efterfrågar närproducerat och de stora handlarna hörsammar det, säger Kristina Glantz Nilsson.

Den svenska maten har fått ett uppsving internationellt på senare tid. Det är framför allt smakerna som imponerar på turister, både svenska och utländska. Det svenska köket med sina milt sötsura och sötsalta smaker i kombination med go slow-trenden gör att efterfrågan på svensk husmanskost ökar. Tillhör detta något av dina trumfort (se ruta intill)? Italienska turister kan vara mer intresserade än du tror!

Indelningen ovan är mest en hjälp att sortera tankarna. I verkligheten arbetar många inom de gröna näringarna med flera projekt samtidigt, eller ändrar verksamhet efter årstiderna. Många är vana att göra mycket, men Kristina Glantz Nilsson ser en stor gemensam brist: Det är lätt att glömma de tre första punkterna i affärsutvecklingen. Här är de:
  1. Marknadsföring.
  2. Marknadsföring.
  3. Marknadsföring.

– Glöm inte att ”bonden” har ett starkt varumärke på en ort. Generellt uppfattas hon eller han som en rejäl och mångkunnig person som folk har förtroende för. Ta vara på det, säger hon.

Tre sätt att tänka nytt:
  1. I din bransch. Strunta i konkurrenterna – se istället hur de gör i andra branscher och i andra delar av världen. Kan du paketera om ditt erbjudande eller din produkt eller haka på framgångsrika arbetssätt du ser i helt andra branscher?
  2. I din verksamhet. En ny sajt med onlinebokning, effektivare rutiner hos personalen eller en investering som spar tid? Innovation i det lilla är lika viktigt som stora förändringar. Gör det till en rutin att bryta rutiner.
  3. Med dina kunder. Kan du paketera om din produkt något – och nå en ny kundgrupp? Eller samarbeta med andra och sälja in större paket? Eller tvärtom specialisera dig på vissa produkter? Spåna fritt!


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.