Undvik att ta för lite betalt - 3 säkra gyllene regler!
Feltänk.
Kunderna kommer sällan ihåg priset, däremot hur nöjda de var med leveransen. Och det hör till i köpsituationen att säga "...dyrt...", vilket faktiskt bara är en subjektiv åsikt, ingen sanning. Framförallt ska du inte pruta med dig själv när du säger priset eller skriver offerten!
3 enkla regler kommer här för att säkra dina intäkter:
1 Sätt ett konkret mål på vilken lönsamhet du vill ha i din verksamhet. Styr mot målet, men sänk aldrig priset - finn fler kunder, gör nya erbjudanden, sätt olika priser på olika erbjudanden, lär dig förhandla tuffare etc.
2 Bestäm ditt lägsta pris, gå aldrig under. Säg till kunden: "så synd att du inte har råd just nu, återkom gärna om situationen ändrar sig". Gå därifrån med högburet huvud - du vet ditt värde.
3 Lämna över olönsamma kunder (det finns alltid sådana i en verksamhet, du släpar efter i förhandlingen med dem!) till en kollega i branschen. Satsa på de lönsamma. Behåll inte kunder av sentimentala skäl - när man blir för mycket kompis tar man aldrig rätt betalt! Och varför ska du betala för vänskapen? Är ni riktiga kompisar ska de väl betala lite mer...?
Det här är gyllene råd. Följer du dem kommer du att snabbt märka skillnaden både i plånboken och i självförtroendet!
Frågor på det?