Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Utan finansiärer stärks motivationen att lösa problem"

Yasemin Bayramoglu 7 april, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Många startups drömmer om att hitta finansiären med feta plånboken för att kunna satsa stort direkt.Men inte Zoran Stjepanovic, som driver Seniordeal. Han menar att kampen för överlevnad driver motivationen och kreativiteten.

Zoran Stjepanovic tar emot i de egna lokalerna i centrala Stockholm. Att kunna flytta ut ur företagshotellet och sätta sitt eget namn på dörren var stort. En delseger.

LÄS OCKSÅ: 7 vägar till bättre livkviditet

Han är 30 år gammal och satsar med Seniordeal på en målgrupp som är nära dubbelt så gammal och mer därtill. Gruppen 55+ är den riktiga guldådern när det kommer till konsumtionskraft, men är en grupp som ofta förbises.
– Idén till Seniordeal fick jag när jag jobbade med rabattkort för studenter. Det fanns två konkurrerande studentkort, men bara 350 000 studenter i Sverige – som dessutom har dåligt med pengar och är riktiga prisjägare. Här är det med andra ord svårt att hitta lojala kunder. Däremot finns det tre miljoner seniorer. Men få hade bearbetat den gruppen på allvar, säger Zoran.

Han återkommer till orden ”det här kan inte misslyckas”. Idén med rabatterbjudanden till den här kundgruppen är för bra helt enkelt.
Det gäller bara att ha tålamod och jobba på. Zoran är inte intresserad av att plocka in riskvilliga investerare för att få produkten att lyfta över natt.
– Jag tror inte på det där. Det känns som att det är samma vibbar nu som innan IT-bubblan sprack på 90-talet. Det är mycket övervärderingar av startups och stora investeringar. Om jag hade fått 100 miljoner när jag startade tror jag att det hade varit väldigt lätt att få grandiosa planer och orealistiska förväntningar. Speciellt när man är ny som entreprenör och inte har så mycket erfarenhet, säger Zoran.

Han minns tillbaka till sina tonår, när han som 13–14-åring var helt bestämd på att bli företagare. Då var det pengarna som lockade. Nu är det friheten – att få göra sin egen grej.
– När jag var 20 var 100 000 kronor jättemycket pengar. Nu hade kanske en miljon varit mycket. Men man vet ju att ju mer man tjänar desto mer gör man av med. Jag tror att det är bra att veta att man kan starta utan stora finansiärer. Jag tror att det blir en annan verklighetsuppfattning. Det är helt enkelt bra att få kämpa.
Kanske kommer det hemifrån. Zoran kom till Sverige som sexåring från kriget i forna Jugoslavien. Föräldrarna hade en tusenlapp på fickan vid ankomsten och familjen flyttade tolv gånger de första åren, innan man slog sig ner i Hagsätra, en förort i södra Stockholm.
Även om Zoran beskriver sin uppväxt som bra så var det inte fråga om att bli serverad något på silverfat.

Förmågan att hålla i pengarna har han haft nytta av i egna företaget.
– Jag tror inte att jag hade varit lika fokuserad om jag haft en massa pengar i ryggen. Första året satt jag helt själv och var väldigt kostnadsmedveten. Jag räknade på varje krona. Den här motivationen och drivkraften kan man inte läsa sig till, den kommer inifrån. Jag accepterar inte ett misslyckande. Jag kör bara på. Funkar det inte? Då får jag hitta en lösning.
Zoran gestikulerar och pratar om att plocka fram papper och penna och börja skissa. Alltid i ensamhet. ”Ju större papper desto bättre”. Han ritar upp scenarier. Utesluter alternativ tills det bara finns en väg kvar att gå. Han beskriver det som att det blir rätt enkla beslut efter allt ritande.

– Jag litar på min magkänsla. Jag hade 50 000 i månadslön när jag sa upp mig, men jag vet att jag har en idé som inte kan misslyckas. Men det är bra med rädsla också. När pengarna är slut och rädslan kommer tvingas man bli mer aktiv.
Ändå medger han att det tagit lite längre tid att få riktig snurr på bolaget än han hade hoppats på.
– Jag hade pluggat fyra års entreprenörskap på högskolan och i Kanada. Jag kände mig förberedd. Men det man lär sig i skolan har inte så mycket med verkligheten att göra. Det sägs ju att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på något. Det är ungefär tre år. Och det är så lång tid det tagit hittills.

Sommaren 2012 startade Zoran Seniordeal tillsammans med två inaktiva delägare. I september samma år hade han sin produkt på banan. När de summerade första bokslutet gick de med vinst. Inte stor, men ändå – inga röda siffror.
Vad gjorde han då för att få den kanske mest internetskeptiska kundgruppen att skriva in sina hela personnummer på hans hemsida?
– Jag fokuserade på att hitta samarbeten med varumärken som har väldigt hög trovärdighet, som Lufthansa till exempel. Jag tänkte att kunderna skulle förstå att det var seriöst om sådana företag valde att jobba med oss. Nu tänker jag lite tvärtom – att nu när vi har trovärdighet kan vi använda den för att introducera nya varumärken för kunderna.

Han för också dialog med dem. Nyligen genomförde man en kundundersökning. 8 500 valde att delta, helt utan ersättning.
– I stället för att slänga iväg pengarna på att annonsera så vill jag kommunicera direkt med våra kunder och ta reda på vad de är intresserade av. Vad vill de ha?
De inaktiva ägarna är borta. Nu har Zoran fyra anställda i stället. Målet är att dubbla omsättningen varje år. Det har han lyckats med hittills.
– Men om det är målet är visionen att alla seniorer ska känna till Seniordeal. När man säger ordet senior ska kopplingen göras direkt. Där hoppas jag att vi är om fem år, säger Zoran Stjepanovic.

ZORANS TIPS FÖR ATT LYCKAS PÅ NÄTET•    Satsa på en produkt. ”Börja med en riktigt bra huvudprodukt innan du går vidare med fler.”
•    Håll det enkelt. ”Många försöker göra alldeles för mycket på samma gång. Vi har bara hemsidan och nyhetsbrev och har ändrat väldigt lite i vårt upplägg, det är nyckeln till lönsamhet.”
•    Ha tydliga budskap. ”Vad erbjuder du? För att få folk att handla krävs det att man är noga med sitt erbjudande till kunderna, man får inte många sekunder att göra ett starkt intryck online.”
•    Hitta rätt kanaler. ”Det tar tid att ta reda på vilka kanaler som är rätt för just min produkt. Men ta den tiden, det lönar sig.”
•    Kartlägg målgruppen. ”Vi lägger inte kraft på annonser och säger ”köp det här”, utan frågar hellre kunderna vad de vill ha.”


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.