Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

"Utan finansiärer stärks motivationen att lösa problem"

Yasemin Bayramoglu 7 april, 2016 5 minuters läsning
Många startups drömmer om att hitta finansiären med feta plånboken för att kunna satsa stort direkt.Men inte Zoran Stjepanovic, som driver Seniordeal. Han menar att kampen för överlevnad driver motivationen och kreativiteten.

Zoran Stjepanovic tar emot i de egna lokalerna i centrala Stockholm. Att kunna flytta ut ur företagshotellet och sätta sitt eget namn på dörren var stort. En delseger.

LÄS OCKSÅ: 7 vägar till bättre livkviditet

Han är 30 år gammal och satsar med Seniordeal på en målgrupp som är nära dubbelt så gammal och mer därtill. Gruppen 55+ är den riktiga guldådern när det kommer till konsumtionskraft, men är en grupp som ofta förbises.
– Idén till Seniordeal fick jag när jag jobbade med rabattkort för studenter. Det fanns två konkurrerande studentkort, men bara 350 000 studenter i Sverige – som dessutom har dåligt med pengar och är riktiga prisjägare. Här är det med andra ord svårt att hitta lojala kunder. Däremot finns det tre miljoner seniorer. Men få hade bearbetat den gruppen på allvar, säger Zoran.

Han återkommer till orden ”det här kan inte misslyckas”. Idén med rabatterbjudanden till den här kundgruppen är för bra helt enkelt.
Det gäller bara att ha tålamod och jobba på. Zoran är inte intresserad av att plocka in riskvilliga investerare för att få produkten att lyfta över natt.
– Jag tror inte på det där. Det känns som att det är samma vibbar nu som innan IT-bubblan sprack på 90-talet. Det är mycket övervärderingar av startups och stora investeringar. Om jag hade fått 100 miljoner när jag startade tror jag att det hade varit väldigt lätt att få grandiosa planer och orealistiska förväntningar. Speciellt när man är ny som entreprenör och inte har så mycket erfarenhet, säger Zoran.

Han minns tillbaka till sina tonår, när han som 13–14-åring var helt bestämd på att bli företagare. Då var det pengarna som lockade. Nu är det friheten – att få göra sin egen grej.
– När jag var 20 var 100 000 kronor jättemycket pengar. Nu hade kanske en miljon varit mycket. Men man vet ju att ju mer man tjänar desto mer gör man av med. Jag tror att det är bra att veta att man kan starta utan stora finansiärer. Jag tror att det blir en annan verklighetsuppfattning. Det är helt enkelt bra att få kämpa.
Kanske kommer det hemifrån. Zoran kom till Sverige som sexåring från kriget i forna Jugoslavien. Föräldrarna hade en tusenlapp på fickan vid ankomsten och familjen flyttade tolv gånger de första åren, innan man slog sig ner i Hagsätra, en förort i södra Stockholm.
Även om Zoran beskriver sin uppväxt som bra så var det inte fråga om att bli serverad något på silverfat.

Förmågan att hålla i pengarna har han haft nytta av i egna företaget.
– Jag tror inte att jag hade varit lika fokuserad om jag haft en massa pengar i ryggen. Första året satt jag helt själv och var väldigt kostnadsmedveten. Jag räknade på varje krona. Den här motivationen och drivkraften kan man inte läsa sig till, den kommer inifrån. Jag accepterar inte ett misslyckande. Jag kör bara på. Funkar det inte? Då får jag hitta en lösning.
Zoran gestikulerar och pratar om att plocka fram papper och penna och börja skissa. Alltid i ensamhet. ”Ju större papper desto bättre”. Han ritar upp scenarier. Utesluter alternativ tills det bara finns en väg kvar att gå. Han beskriver det som att det blir rätt enkla beslut efter allt ritande.

– Jag litar på min magkänsla. Jag hade 50 000 i månadslön när jag sa upp mig, men jag vet att jag har en idé som inte kan misslyckas. Men det är bra med rädsla också. När pengarna är slut och rädslan kommer tvingas man bli mer aktiv.
Ändå medger han att det tagit lite längre tid att få riktig snurr på bolaget än han hade hoppats på.
– Jag hade pluggat fyra års entreprenörskap på högskolan och i Kanada. Jag kände mig förberedd. Men det man lär sig i skolan har inte så mycket med verkligheten att göra. Det sägs ju att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på något. Det är ungefär tre år. Och det är så lång tid det tagit hittills.

Sommaren 2012 startade Zoran Seniordeal tillsammans med två inaktiva delägare. I september samma år hade han sin produkt på banan. När de summerade första bokslutet gick de med vinst. Inte stor, men ändå – inga röda siffror.
Vad gjorde han då för att få den kanske mest internetskeptiska kundgruppen att skriva in sina hela personnummer på hans hemsida?
– Jag fokuserade på att hitta samarbeten med varumärken som har väldigt hög trovärdighet, som Lufthansa till exempel. Jag tänkte att kunderna skulle förstå att det var seriöst om sådana företag valde att jobba med oss. Nu tänker jag lite tvärtom – att nu när vi har trovärdighet kan vi använda den för att introducera nya varumärken för kunderna.

Han för också dialog med dem. Nyligen genomförde man en kundundersökning. 8 500 valde att delta, helt utan ersättning.
– I stället för att slänga iväg pengarna på att annonsera så vill jag kommunicera direkt med våra kunder och ta reda på vad de är intresserade av. Vad vill de ha?
De inaktiva ägarna är borta. Nu har Zoran fyra anställda i stället. Målet är att dubbla omsättningen varje år. Det har han lyckats med hittills.
– Men om det är målet är visionen att alla seniorer ska känna till Seniordeal. När man säger ordet senior ska kopplingen göras direkt. Där hoppas jag att vi är om fem år, säger Zoran Stjepanovic.

ZORANS TIPS FÖR ATT LYCKAS PÅ NÄTET•    Satsa på en produkt. ”Börja med en riktigt bra huvudprodukt innan du går vidare med fler.”
•    Håll det enkelt. ”Många försöker göra alldeles för mycket på samma gång. Vi har bara hemsidan och nyhetsbrev och har ändrat väldigt lite i vårt upplägg, det är nyckeln till lönsamhet.”
•    Ha tydliga budskap. ”Vad erbjuder du? För att få folk att handla krävs det att man är noga med sitt erbjudande till kunderna, man får inte många sekunder att göra ett starkt intryck online.”
•    Hitta rätt kanaler. ”Det tar tid att ta reda på vilka kanaler som är rätt för just min produkt. Men ta den tiden, det lönar sig.”
•    Kartlägg målgruppen. ”Vi lägger inte kraft på annonser och säger ”köp det här”, utan frågar hellre kunderna vad de vill ha.”


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.